Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:21

Esplendido schreef:
Er is wel een gen ontdekt dat van invloed is op de intensiteit van een kleur, dat is het iI/II/II gen en dat kan wel verschil maken in hoe donker een tint tot uiting komt.

dit is enkel op ee, en noemt phaeomelanine intensity. bb is geen phaeomelaninen, maar eumelanine. en daarop heeft dit gen geen invloed.

kiwi: jup cattle dog rood is ook sable :p maar ik wilde het niet te ingewikkeld maken hahahah want dan zit je met K en A lokus :')
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 23-04-20 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:21

Kaus schreef:
Wat een sukkels Kiwi _O- Dit is helaas ook mijn algemene ervaring met flex lijnen. Er loopt hier iemand met een hele dikke amstaff (look a like) aan een flex. Die viel twee dagen terug zn baasje aan nadat zn baasje hem van een andere hond af trok (tot bloedens toe). Vrees voor het moment dat ik die tegen kom... (dacht dat het een rottweiler was maar zag hem toen door de bosjes heen, zelfde formaat maar wel echt een amstaff kop en geen black and tan).

Dan komt een flex wel hard aan O:)
Maar ik snap jullie frustratie hoor!
Ik bijna altijd met flexi’s maar heb zelf ook een hekel aan mensen die ze niet kunnen hanteren.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:39

Kaus schreef:
Ja, snap ik hoor Nicky. Ik heb natuurlijk nergens op te kiezen behalve deze kleurtjes _O- Ik hoop dat er een leuk karaktertje voor je tussen zit!

Ja dat hoop ik ook!! *\o/*
Als ik filmpjes heb zal ik eens proberen om een filmpje te plaatsen 8-)

xLaraaj schreef:
Vaak worden merles zo genoemd en geen tri. Behalve bij de werklijnen. Daar komt bi ook veel meer voor en ben blij want hoef dat echt niet :P

Wat een Bi?
En hoe worden merles genoemd?

Ik vind de showlijnen vaak echt heel lelijk :+ ze lijken soms meer op een berner senner dan op een aus... en al dat haar omg.. Mij niet gezien. :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:48

Nicky91 schreef:
Kaus schreef:
Ja, snap ik hoor Nicky. Ik heb natuurlijk nergens op te kiezen behalve deze kleurtjes _O- Ik hoop dat er een leuk karaktertje voor je tussen zit!

xLaraaj schreef:
Vaak worden merles zo genoemd en geen tri. Behalve bij de werklijnen. Daar komt bi ook veel meer voor en ben blij want hoef dat echt niet :P

Wat een Bi?

Ik vind de showlijnen vaak echt heel lelijk :+ ze lijken soms meer op een berner senner dan op een aus... en al dat haar omg.. Mij niet gezien. :')

Merle wordt bij het soort merle en dan merle erachter.

Blue merle
Red merle
Mozaïek merle
Tweed merle

Enzoverder. :+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:51

Bij borders kan ik de echte werklijnen nog ergens apperecieren (niet de lelijke sport dingen zonder hoekingen om maar sneller te kunnen zijn). Maar bij de aussie vind ik de werklijnen echt afschuwelijk.
Mensen halen altijd aan dat de showlijnen van rassen net meer op het origineel lijken. Maar als je borders neemt, het origineel is gewoon echt van uiterlijn een show lijn "old hemp" is de eerste geregistreerde border, die zou het nu nog echt goed doen op shows.
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 23-04-20 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:53

En dan vergeet je nog de mensen die beweren dat er geen verschil is tussen show & werklijnen. :+

Ik denk dat er geen ras is waar dat zoveel beter zichtbaar is als in de border collie. :')

Kaus

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:56

Ik vind die vreselijk harige border collies juist vreselijk. Sommige hebben zó ontiegelijk veel haar. Lijkt niet eens meer op een border collie := Aussies heb ik zowel qua karakter als qua uiterlijk niks mee.

Doe mij maar een Kelpie of kortharige border collie. Of een slanke cattle dog maar die worden tegenwoordig ook niet echt meer gefokt.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:57

Zoe_97 schreef:
Bij borders kan ik de echte werklijnen nog ergens apperecieren (niet de lelijke sort dingen zonder hoekingen om maar sneller te kunnen zijn). Maar bij de aussie vind ik de werklijnen echt afschuwelijk.
Mensne halen altijd aan dat de showlijnen van rassen net meer op het origineel lijken. Maar als je borders neemt, het origineel is gewoon echt van uiterlijn een show lijn "old hemp" is de eerste geregistreerde border, die zou het nu nog echt goed doen op shows.

Ligt er aan, je hebt ook in de werklijnen 100 verschillende.
Ik ben weleens bij een fokster geweest dat ik dacht okee, never mind..

Heel veel werklijnen lijken qua bouw veel meer op borders dan op aussies. Ze zijn slanker, atletischer gebouwd en hebben vaak geen dish.

Ik vind de hoeveelheid haar van een showlijn aus gewoon verschrikkelijk, de originele aus, uit amerika lijkt echt helemaal niet op sommige showlijnen hier in Nederland.. dusja wat is dan 'origineel' geef mij dan maar die 'net wat lelijkere' aus dan die verschrikkelijke haarballen :') :')

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:58

KimD schreef:
En dan vergeet je nog de mensen die beweren dat er geen verschil is tussen show & werklijnen. :+

Ik denk dat er geen ras is waar dat zoveel beter zichtbaar is als in de border collie. :')

Ik vind de werklijn borders net mislukte hazenwind honden.. no offense :')

Kaus schreef:
Ik vind die vreselijk harige border collies juist vreselijk. Sommige hebben zó ontiegelijk veel haar. Lijkt niet eens meer op een border collie := Aussies heb ik zowel qua karakter als qua uiterlijk niks mee.

Doe mij maar een Kelpie of kortharige border collie. Of een slanke cattle dog maar die worden tegenwoordig ook niet echt meer gefokt.

Ja precies!! Veel beter dan al dat haar...

Edit; mag ik vragen waarom je de karakters van aussies niks vind? of heb je toevallig gewoon alleen maar slechte ervaringen met aussies?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:02

Nicky91 schreef:
KimD schreef:

Ik vind de werklijn borders net mislukte hazenwind honden.. no offense :')

Kaus schreef:

Ja precies!! Veel beter dan al dat haar...

Edit; mag ik vragen waarom je de karakters van aussies niks vind? of heb je toevallig gewoon alleen maar slechte ervaringen met aussies?

Dan heb je nog nooit een fatsoenlijke windhond gezien gok ik zo maar. :') of dringend op zoek naar een goede opticien.

Kaus schreef:

Hahaha, ja! Dat haar! Ik maak er altijd grapjes over met Zoë als ze een bepaalde lijn doorstuurt. Eerste antwoord 'teveel haar', andersom is het 'te weinig haar'. :')

Er trainen bij ons een aantal showhonden agility, en omdat ze van begin af aan goed opgeleid zijn doen die het best leuk! Win-win, en je traint agility en je tunnels worden schoon. }:)

Ik heb de perfecte hond voor jou, ik ga even een foto zoeken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:04

Kaus schreef:

Dit waren de 4 originele types borders, waarvan de northumbrian type de oudste en bekendste met OLD hemp als vertegenwoordiger. Je ziet dat 3 van de 4 types gewoon langharig zijn. Het northumbian type en herdmans tommy type werden net door herder op vacht en veel bone (dus brede honden gefok). Het nap type is de enige korthaar van de 4 types, maar ook die werden op zo'n dik mogelijke korte vacht gefokt (die niet die dunne vachtjes waar je het velletje door ziet dat je nu vaak hebt).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:05

KimD schreef:
Dan heb je nog nooit een fatsoenlijke windhond gezien gok ik zo maar. :') of dringend op zoek naar een goede opticien.

Daarom zei ik ook mislukt. :')
Ik vind t gewoon lelijk, van die kruipende veelste ranke hondjes :')

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:06

Zoe_97 schreef:
Dit waren de 4 originele types borders, waarvan de northumbrian type de oudste en bekendste met OLD hemp als vertegenwoordiger. Je ziet dat 3 van de 4 types gewoon langharig zijn. Het northumbian type en herdmans tommy type werden net door herder op vacht en veel bone (dus brede honden gefok). Het nap type is de enige korthaar van de 4 types, maar ook die werden op zo'n dik mogelijke korte vacht gefokt (die niet die dunne vachtjes waar je het velletje door ziet dat je nu vaak hebt).
[ [url=m/5hDTaO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dAlkA4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kJ6D60.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gSIBFg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zijn gewoon mooie borders.. Die zie je tegenwoordig niet meer zo veel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:06

Nicky91 schreef:
KimD schreef:

Daarom zei ik ook mislukt. :')
Ik vind t gewoon lelijk, van die kruipende veelste ranke hondjes :')

Kruipende?

En dan ga je zelf voor een werkelijk Aussie, die logica ontgaat me?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:09

Kaus schreef:

Tada :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:09

KimD schreef:
Kruipende?

Nou ik weet niet of je wel eens opgelet hebt, maar de meeste borders zitten met hun nagels aan de grond genageld, letterlijk.

Tijdens het drijven prima, maar een Aus gaat (als hij/zij goed opgeleid is) niet liggen, tijdens het drijven.
En al helemaal niet met zn nagels aan de grond genageld.

Wij deden flyball en daarbij hadden we 2 show borders, 2 half show half werk en 1 werk border, die werklijn die moest je zowat met gras en al van de grond halen, dus ja kruipend..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:10

Nicky91 schreef:
KimD schreef:
Kruipende?

Nou ik weet niet of je wel eens opgelet hebt, maar de meeste borders zitten met hun nagels aan de grond genageld, letterlijk.

Tijdens het drijven prima, maar een Aus gaat (als hij/zij goed opgeleid is) niet liggen, tijdens het drijven.
En al helemaal niet met zn nagels aan de grond genageld.

Wij deden flyball en daarbij hadden we 2 show borders, 2 half show half werk en 1 werk border, die werklijn die moest je zowat met gras en al van de grond halen, dus ja kruipend..

Nogmaals, ik denk dat je toch eens die afspraak bij een opticien moet maken. :=

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:11

KimD schreef:
Er trainen bij ons een aantal showhonden agility, en omdat ze van begin af aan goed opgeleid zijn doen die het best leuk! Win-win, en je traint agility en je tunnels worden schoon. }:)

Ik zie nu zo'n flessenborstel voor me in de vorm van een hond, haha.

Afbeelding

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:12

Nicky91 schreef:
Kaus schreef:

xLaraaj schreef:

Wat een Bi?

Bi als in zonder tan.
En zoveel auss werklijnen die totaal niets meer te maken hebben met de rasstandaard. Soms zie je zelf geen verschil tussen border en aussie. Die moeten koeien kunnen drijven, zo’n smalle slungel heeft echt niets over een stier te zeggen.

Hier de eerste geregistreerde aussies. Zijn honden met body en niet op stelten. Behalve die 1ste maar optisch bedrog anders zou die hond 2m groot zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KimD

RoosvanBlue schreef:
KimD schreef:

Ik zie nu zo'n flessenborstel voor me in de vorm van een hond, haha.

[ Afbeelding ]

Zoiets! Superhandig!

Paaltjes & tunnels worden gewoon schoon als je er een sopje op doet. <<) Geldt overigens ook voor beardies & de doesjes!

Nicky91

KimD schreef:

Nee hoor :) Ik weet wat ik gezien heb, half belgië heeft borders en doet daar actief flyball mee.
Ik heb er zoveel gezien. Mijn ogen doen het prima. :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:14

Nicky91 schreef:
KimD schreef:

Nee hoor :) Ik weet wat ik gezien heb, half belgië heeft borders en doet daar actief flyball mee.
Ik heb er zoveel gezien. Mijn ogen doen het prima. :+

Gezien hebben en kennis ervan hebben is iets heel anders. Ik heb ook heel veel auto's gezien, heb ik er nog geen verstand van. :+

Dat wat jij aanhaalt is een fout in de fok, zulke honden worden uitgesloten want dat wil je überhaupt niet.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:15

KimD schreef:
Kaus schreef:

Tada :D

[ [url=m/e98PD4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mCpOZI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iZIJvl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja ja ja ja! <3 Deze hond ken ik ergens van? Waarvan? Welke fokker is deze van?

Nicky, ik vind ze niet vreselijk hoor! Maar net als dat een Deense Dog niet mijn hond is, is een Aussie dat ook niet. Ik vind ze te fel, te dominant vaak, te flierefluiterig. En als ik ze bij het drijven tegen kom en is het altijd best veel stress omdat als de schapen in paniek raken, die hond er achteraan gaat om ze op niet al te lieve manier terug te happen. Dat zal of aan de hond liggen of aan de training, maar het is niks voor mij :')

Als bij Dexter de schapen er eens uit naaien wacht ik rustig totdat hij ze heel beheerst weer terug brengt. Het is een heel ander karakter en een hele andere manier van drijven. Niet zo mijn ding.

Zoë, ik vind die eerst niks, te harig. De rest vind ik gaaf! Ik vind langharige border collies ook niet lelijk ofzo (zolang het maar geen keesjes worden qua haar :') ) maar mijn voorkeur gaat uit naar een korthaar.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 23-04-20 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:16

Jullie gaan hard, moest even weer wat pagina's bij lezen haha.
Interessant gesprek om mee te lezen over de kleuren en lijnen e.d.

Kaus
Ik zit natuurlijk niet echt in de Aussie wereld, maar de Aussies die ik ken zijn echt allemaal niet zo zoals jij ze omschrijft. Denk dat het hier ook erg afhankelijk is idd waar de hondjes vandaan komen en hoe ermee omgegaan wordt als ze opgroeien. De aussies die ik ken zijn in ieder geval erg 'relaxed'. Ze zijn wel niet echt geinteresseerd in andere honden, maar dat hoeft natuurlijk ook niet, als ze gewoon netjes blijven. Ken er genoeg die bv. ook niet Echt Werken met de honden, maar dan veel met ze in losloop gebied komen en daar genoeg aan hebben schijnbaar. Misschien dat dit dan uitzonderingen zijn, weet niet haha. Maar ik ken ze dus niet in het werk wereldje waar jij het over hebt. Daar geloof ik je meteen in dat het zeker een verschil is dan ja.

kiwi
Pff nee, vreselijk als er dan met zo'n hondje 'gegooid' wordt aan zo'n lijn.
Zijn van die mensen wat idd lekker 'makkelijk' de flexi eraan gooien, met het gezin gaan wandelen op standje 'volledig relaxed en ik hoef niet op te letten' totdat ze te laat zijn met opletten en dan in paniek/snelle reactie zo vreselijk idioot doen met alle gevolgen van doen voor andere wandelaars en het arme hondje zelf.

Ik merk het met wandelen ook als Milan en mijn man erbij zijn. Dan is Arya toch anders met lopen en vind ik het vaak maar irritant als ze dan aan de lijn is :') Ik ga het liefst alleen als we sowieso veel aan de lijn moeten lopen. Als ze veel los kan, is het verder prima - want ze is bv. echt heel leuk om samen met Milan te zien. Ze let zo goed op 'm en vind alles atijd interessant wat hij doet dus die 2 zijn dan altijd samen haha. Het is soms echt heerlijk om met het gezin er op uit te gaan, maar de meest fijne wandelingen loop ik alleen :')

Het ODH vriendinnetje van Arya loopt ook al vanaf dag 1 aan de flexi, want ze durfden haar niet los te laten in de loslaat gebieden en wilden haar wel vrijheid geven dus ik snap de keus dan wel. Maar zowel hond als eigenaren snappen niks van de lijn en dat is dan erg jammer. En als ze dan op cursus komen moet de hond aan een vaste lijn met trainen en trekt natuurlijk als een DOLLE dus dan kunnen ze vaak de helft vd oefeningen niet eens fatsoenlijk oefenen omdat ze met die lijn bezig zijn. Zodra Arya bij mij aan de lijn gaat ben ik er constant mee bezig om aandacht te vragen zodat ze reageert als ik dat wil en d'r te laten zien dat ze niet STRAK naast me hoeft, maar dat de lijn wel los moet blijven. En na 8 maanden is dat nog steeds iets waar ik constant mee moet oefenen nog en gaat het echt niet vanzelf. Is het leuk? NEE. Maar ik ga er vanuit dat het er ooit in zit en wel vanzelf gaat > Welkom in het leven van een puppy. :') Daarom ben ik met de lange lijn gebruiken dus wel gestopt. Ze gaat nu alleen los waar het mag/kan en anders aan de politielijn want die lange lijn uitleggen aan een pup terwijl ze aan de korte lijn wel wat strakker moet lopen werd wat te chaotisch voor ons beiden. Als we de mogelijkheid niet zouden hebben gehad om d'r veel los te gooien, zou ik idd ook met een flexi gaan trainen want ze zijn natuurlijk echt wel heel fijn om te gebruiken.

skippy
Lijkt me echt heel dubbel en eng en naar als je een hond hebt waarbij dat gebeurd :( Verstandig natuurlijk wel om dan de keus te maken om de hond te laten inslapen, maar jeetje wat moet dat toch vreselijk zijn om mee te maken zeg ;(

---

Ik ben pas net wakker, oeps. M'n man had me langer laten liggen. Slaap al weken super slecht en dat begint echt op te breken. Al heb ik het gevoel alsof ik met het uitslapen nu door een vrachtwagen overreden ben, lol. Nog last vd enkel, dus vandaag maar even een wat makkelijkere uitlaat ronde - sowieso omdat ze nu 2 dagen achter elkaar een flinke wandeling op nieuwe plekken heeft gehad, wil ik haar mentaal ook even rust geven. Merk nu dat ze dat wel weer nodig heeft want ze lag in de bench te slapen net toen ik onder kwam en nu ligt ze ook uitgeteld aan m'n voeten terwijl ze normaal rond deze tijd klaar is om te gaan :'). Dus dadelijk even naar de open velden bij het losloop gebied waar bijna nooit iemand loopt met de honden omdat ze het losloop gebied zelf in lopen. Kan ze daar gewoon lekker wat snuffelen en rennen wanneer ze wil.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 23-04-20 11:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:16

xLaraaj schreef:
Bi als in zonder tan.
En zoveel auss werklijnen die totaal niets meer te maken hebben met de rasstandaard. Soms zie je zelf geen verschil tussen border en aussie. Die moeten koeien kunnen drijven, zo’n smalle slungel heeft echt niets over een stier te zeggen.

Hier de eerste geregistreerde aussies. Zijn honden met body en niet op stelten. Behalve die 1ste maar optisch bedrog anders zou die hond 2m groot zijn.

[ [url=m/eTAnNW.gif]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ruKdi1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ju4YtE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat klopt, maar dat betekend niet dat ze er niet meer zijn.
Er zijn nog steeds werklijnen die wel body hebben en daar ook op gefokt worden.

Ik ben het met je eens dat er types zijn waarin geen verschil uitgemaakt word en meer op een border lijken dan een aus.

Ben je wel eens bij koeiendrijven wezen kijken?
Anneke heeft namelijk een champion teef lopen en die is 49 cm slank en drijft net zo goed koeien als haar reu van 52 cm met body. Het heeft niet alleen te maken met body, het heeft alles te maken met
1 het lef van de hond
2 hoe de koeien zijn 'geleerd'