Katten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:27

Pepperrr schreef:
Die van ons aten er niet van. Nooit problemen mee gehad.

Natvoer kan tuurlijk wel een keer, maar je hebt ook mensen die het zo zielig vinden dat ze alleen brokken krijgen dat ze allerlei natvoer rn snoepjes erbij krijgen. Resultaat, een te dikke, kieskeurige kat. Dat wil je dus niet.

Die van ons krijgen de tonijnbrokken van Canagan ivm allergie voor kip, deze kunnen ze de hele dag eten. Sam, degene met de allergie heeft gewoon echt zo'n gevoelig buikje, die krijgt hoogstens een snoepje in de week erbij. Benjamin daarentegen vreet alles en kan alles hebben, die krijgt ook wat meer snoepjes bij het borstelen.

Het zal ook 9 van de 10 keer wel goed gaan. Maar je zou maar net die ene zijn en ineens een doodziek ukkie hebben. Beter voorkomen dan genezen lijkt me.

En hier krijgen de katten dagelijks natvoer en wat lekkers, al sinds we ze hebben, en zijn alles behalve kieskeurig. En ook niet te dik. Dus dat vind ik nogal een rare uitspraak.
Juist brokken zijn dikmakers omdat er (meestal) te veel koolhydraten in zitten. Niet natvoer.
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 01-10-19 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 10:30

Krabpaal wel doen :j en dan een hele hoge. Katten houden er van om zo hoog mogelijk te liggen, zo kunnen ze de omgeving goed in de gaten houden.

Wat je ook kunt doen, en wat wij ook hebben zijn plankjes aan de muur maken en hier mandjes op leggen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:42

Blue vind trouwens 2,6 meter niet hoog genoeg en heeft al geprobeerd om door het plafond naar de bovenburen te gaan. Net zoiets als ik haar nog een keer in de wc ziet belanden. :')

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:29

Wij hebben een "standaard" kattenbak (het luikje eruit gehaald) met een mat ervoor. Het scheelt bij ons
zeker wel met mat, al liggen er nog steeds wel korrels her en der. Verder hebben we gewoon korrels van
de Coop, bevalt tot nu toe het beste en hoeven we niet vaak te verschonen (schep wel elke dag de
plekken eruit).

Namira542

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:49

Ohh wat leuk, ik kom mij ook melden! Wij hadden 2 katten. Helaas is er 1 afgelopen woensdag overleden op 17 jarige leeftijd. Ik had dit diertje al vanaf dat ik 2 jaar was en het gemis is echt enorm. Dus ik geniet lekker mee met jullie mooie poezenbeestjes <3

We hebben nu nog een poezendame lopen, we weten niet precies hoe oud ze is. Ons is door de vorige eigenaar vertelt dat ze ook ongeveer 17 zou moeten zijn. Maar ik geloof er vrij weinig van, ik vind haar er nog veel te jong een speels uit zien.

Maar dit is Pukkie, de een vind het een lapjeskat en de andere zegt dat het een schilpadkat is. Ben wel benieuwd wat jullie denken dat het is.
Afbeelding

En dit is Jerry, een rooie Europese korthaar kater en is 17 jaar geworden. Hij was echt mijn beste vriendje.
Afbeelding

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:52

Leuk al die twijfels, haha. Stond al een paar keer op het punt van bestellen, maar toch zie je dan weer wat anders. Nu zit er bij 1 site (agradi) bijvoorbeeld in mijn mandje: kattenbak, krabpaal en draagtas (lijkt mij fijner dan die plastic kooien)

Bij een andere site (zooplus) de Peewee..

Wil wel maar 1 bak, ga ervan uit dat dit goed gaat met zusjes (hebben altijd 2 katten gehad, thuis zelfs 3 en is altijd goed gegaan).

Plaatst dus nog maar even niet de bestelling, ben recensies aan het lezen maar ook die lopen erg uiteen.

Maar de Peewee, die kan je toch ook gebruiken met gewoon grit? Zonder zeef uiteraard.. Dan kan ik dat natuurlijk ook zo doen, want de kittens zijn nu gewoon grit gewend. En dan later overstappen? Vind de bak zelf nl ook mooier dan wat ik tot nu toe heb gezien.

Ohja, kan het deksel/klepje er wel vanaf? Want ze gebruiken nu een open bak en dan is de overgang naar kap+Klepje wel erg groot.. (plus dat ik me afvraag of ze dat klepje wel makkelijk doorkunnen :+ )

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:06

Hier ook de peewee!
Het rooster zou je er idd uit kunnen halen Marocje! :j

Toen wij onze katten net hadden durfden ze ook niet op de dichte bak. Ik heb ze erop gezet, bak erop en zelf laten uitzoeken hoe ze eruit moesten :+. De eerste keer zaten ze er met zn 2en een half uur op voordat de eerste eruit kwam, de tweede volgde vanzelf :+
De eerste dag met van erop heb ik dit een aantal keer gedaan (wel nadat ze wisten dat het de kattenbak was dus er waren zonder kap erop al een paar poepjes en plasjes op gedaa). Daarna gingen ze zelf. Na een week heb ik het klepje erop gezet. Kittens op de bak, klep dicht en zoek het maar uit. Het klepje was leuk om mee te spelen de eerste dag, vooral als de een naar binnen ging, de ander nog buiten zat en er een staart uit stak. Na 3x er doorheen gaan was het klaar en gebruikten ze netjes de bak met alles erop en eraan.

Ik voer trouwens ook vanaf het begin al elke dag een portie natvoer en de brokken wegen we ook af. Mijn katten eten ALLES. Het een eten ze liever dan het ander, maar alles word netjes opgegeten en ze zijn dus absoluut niet kieskeurig.
Ik voer purizon brokken en wissel de smaken af. Ik heb alle smaken inmiddels al wel eens gehad. En ook van de brokken word alles gegeten.

Ook mijn katten zijn niet te dik en goed op gewicht. Mijn ervaring met de hele dag brokken neer zetten is juist dat de katten te dik worden en verwend zijn, want baas nu zijn de brokken op en ik wil nu eten. Die van mij krijgen in de ochtend 30 gr en in de avond 30 gr. Eten ze dat in een keer op, zullen ze toch echt op de volgende voerbeurt moeten wachten, maar dit komt overigens vrij weinig voor. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:17

Wij hebben eerst de bak zonder kap er neer gezet en toen ze snapte dat daar de kattenbak was hebben we na een aantal dagen de kap er op gezet zonder luikje. Het luikje hebben we er pas in gedaan toen ze zonder moeite op de kattenbak met kap gingen. Het is hier vanzelf gegaan! Geen problemen gehad.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:31

Pepperrr schreef:
Het kan tuurlijk wel een keer, maar je hebt ook mensen die het zo zielig vinden dat ze alleen brokken krijgen dat ze allerlei natvoer rn snoepjes erbij krijgen. Resultaat, een te dikke, kieskeurige kat. Dat wil je dus niet.

Die van ons krijgen de tonijnbrokken van Canagan ivm allergie voor kip, deze kunnen ze de hele dag eten. Sam, degene met de allergie heeft gewoon echt zo'n gevoelig buikje, die krijgt hoogstens een snoepje in de week erbij. Benjamin daarentegen vreet alles en kan alles hebben, die krijgt ook wat meer snoepjes bij het borstelen.

Dat natvoer slecht/ongezond is en ze er dik van worden is achterhaald. Je moet alleen het juiste soort natvoer hebben. Weinig koolhydraten en genoeg eiwitten en een portie die geschikt is voor jou kat. En duur is niet perse beter. De kuipjes van de Aldi hebben een vrij goede samenstelling, net zoals carny adult.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:05

Ah, ik had jouw bericht nog niet gezien Namira, we kruisten elkaar. Maar mooie poes is Pukkie! Zou eigelijk niet weten of dit nou lapjes of schildpad is? Ik zou zeggen lapjes ivm het wit?

Vind het voer nog best lastig, want als ik denk iets goeds te hebben gevonden ga ik de recensies lezen, blijken er best wat katten te zijn die het niet eten of erg gaan stinken.. of andersom, goede recensies maar lijkt er wel meer ‘troep’ in te zitten. Of dat het twee keer zo duur is..

Ze krijgen nu Whiskas voor kittens, maar heb ondertussen begrepen dat het supermarkt voer dus helemaal niet zo goed is? Heb dat zelf altijd gegeven nl, brokjes afwisselen met merken, Vooral huismerk (Ah). Maar dat waren ook volwassen katten..

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:38

Wat wil je voeren?
Ik persoonlijk wilde geen granen, hoog vleesgehalte. Ben daarop gaan selecteren. Heb toen samen met de katten gekozen. Nishi kreeg bij de fokker al rauw vlees (carnibest enz) dit krijgt ze nog en gaan onze kittens ook krijgen.
Kito en Zika was een ander verhaal. Zika was allergisch voor lam. Dus dat mocht er niet in zitten. En toen hadden ze zelf nog een mening. Daarom krijgen Kito en Nishi purizon brokken. En Kito krijgt almo of schesir blikjes voer.
Dit was binnen mijn selectie wat ik wilde voeren hetgene dat zij het lekkerste vonden. Nou prima krijgen ze dat.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:47

Idd geen granen of groenten, wel vlees. Zo min mogelijk toevoegingen. Maar vind ook niet dat goed duur hoeft te zijn of duur is goed..

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 22:03

Purizon, Canagan en rauw vlees idd. Wij hebben de katten jaaaren rauw vlees gevoerd, met veel afwisseling. De ene keer gemalen konijn, dan een hele duif in tweeën gehakt, een kuiken, gemalen koe (dit klinkt nu echt als een horrorslachthuis). Alleen ging benjamin er nogal vaak vandoor met de stukken vlees :') omdat het steeds zo'n kliederboel was en je echt alles grondig schoon moet maken na het voeren uiteindelijk toch over gegaan op de Canagan. Canagan zit trouwens wel flink aan de prijs. Purizon is volgens mij wat goedkoper.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:08

Nee, ik wil geen rauw vlees geven (begrijp wel dat dit het beste is hoor) maar brokjes en natvoer.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:33

Marocje schreef:
Idd geen granen of groenten, wel vlees. Zo min mogelijk toevoegingen. Maar vind ook niet dat goed duur hoeft te zijn of duur is goed..

Ik voer nu power of Nature, laag in koolhydraten, hoog aantal eiwitten en geen granen of groente. Ontlasting stinkt meer, maar dat is ook niet raar met veel vlees.

Qua natvoer zijn de alexis van Aldi goed of animondo carny adult. Probeer natvoer te vinden met zo min mogelijk toevoegingen.

Op https://www.catmoneo.nl/ staan goede tips van brok en natvoer en veel recensies.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:38

Ik zou zeker natvoer bij geven. Evt met wat extra water. Puur voor de nierfunctie.
Katten drinken van nature te weinig omdat ze eigenlijk prooien vangen waar veel vocht in zit.

Katten kunnen kieskeurig zijn! Dus sla niet teveel in!

Mijn katten delen 1 zakje natvoer van Felix. Rommel.. Maar goed. Dat is het enige dat ze (of eigenlijk vooral 1 van de 2) eten en ik vind het extra vocht veel te belangrijk.
Almo nature, animonda carni etc.. echt allemaal geprobeerd. Heb net alles naar de egelopvang gebracht..

Verder RC als hoofdvoer. Ik had eerst een brok zonder granen en veel vlees.. Maar ze stonken er zo op! Ik heb meerdere soorten geprobeerd. Helaas aten ze alles maar een paar dagen. Daarna trok (mn de oudste) zijn neus ervoor op. RC doen ze het toch echt goed op.. en ik wilde het eerst niet eens geven. :=

Kijk vooral naar je kat! Waar doet ie het goed op!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:44

Goeie, ik heb idd de kleinste verpakkingen in mijn mandje liggen, om te proberen.

Alexis vd Aldi heb ik voorheen ook gehad, fijn dat dit ook nog goed is dan, katten vonden het heerlijk!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:45

Misschien moet ik die ook eens proberen.. Maar heb zo ontzettend veel uitgegeven en weggedaan.. wil bijna niets anders meer proberen..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:45

Alleen kitten stinkt als een bunzing hier. :=

Gaat goed nu alles gewoon kittenvoer krijgt. In het begin was het even mokken van de jongste. :')

Vanmorgen wakker gemaakt door de jongste die speelgoed muisje kwam brengen. En wat ben ik dan blij binnen katten te hebben. _O- _O- _O-

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 22:55

Oooh ja dat hebben wij ook vaak meegemaakt met onze inmiddels overleden buitenkat. Vaak zat (levende!) muizen mee naar binnen gesmokkeld. Binnenkatten meteen met 300km/h erheen, dikke ADHD bommetjes. Laatste was die muis doodbloedend, spartelend aan het rennen dus sloeg ik hem maar heel hard op zn kop met een schep. Zal jullie de details maar besparen :')

Ook wel eens een week een vreemde, vieze geur gehad in huis. Bleek er eeen dooie muis onder de koelkast te liggen :r

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:57

Ieuw.....

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:04

Ahhh gatverdamme....
Ben blij dat dat blije ei van mij dan ook niet buiten komt, gezien zn enthousiasme met speelgoed muisjes :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:59

IMJ schreef:
Misschien moet ik die ook eens proberen.. Maar heb zo ontzettend veel uitgegeven en weggedaan.. wil bijna niets anders meer proberen..

Alexis kost ong €1,90 voor een zak voer.
Aife krijgt de senior variant als bijvoer naast het natvoer (animonda carny, geblenderd met warm water want ze lust geen klontjes :+) en ze doet het er erg goed op.
Ik zie iig geen verschil met Cat Lovers Gold, op de Smilla sensible deed ze het minder goed.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:40

De Alexis brok zit heel hoog in de koolhydraten, dus die is minder gezond. Ik zal hieronder een linkje plaatsen met de voedingswaarde per brok soort. Het kan soms wat achterhaald zijn als de samenstelling veranderd, en dat gebeurt nog weleens.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... Y4Mxsmh5bs

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:00

Ik ben ook heel blij dat die van ons niet buiten komt. Geen verrassingen onder de bank of waar dan ook *gruwel*.

Wij voeren Purina one. Die kreeg ze vanuit de fokker en ze doet het er tot op heden goed op.