[HK] Puppy erbij 2016/2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Re: [HK] Puppy erbij 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:47

Naja hier in de buurt rijden er soms nogal gekken rond dus dat durf ik niet echt aan..

En ik woon in de 'wetlands', en 'm daar loslaten durf ik op het moment ook niet aangezien het lente is hier en we in een gebied wonen met de 2 giftigste slangen van de wereld (eastern brown & tiger snake)... en die zitten in hoog gras waar hij graag in speelt. Dus alles wil ik aangelijnd waar ik 'm kan zien.
Er zijn een paar honden gebeten in de afgelopen weken en 2 ervan zijn overleden.
Bovendien is hij nog niet verzekerd en een slangenbeet tegengaan kost al gauw rond de $5000..

In het hondenpark luistert ie wel vaker (als t m zint) maar ik wil graag het zelfvertrouwen krijgen in een meer ''risico'' gebied.

We gaan overigens altijd op stap met lekkers (kaas, hamblokjes, koekjes etc).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:53

Oh je woont niet in NL nee dat is gevaarlijk. In amerika mochten onze honden ook niet zomaar los door het gras lopen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:02

Ja dus het dilemma is meer zeg maar: oefenen in een gebied waar geen autos zijn is moeilijk want --> Slangen.
Oefenen in het gebied waar geen slangen zijn --> autos.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:17

Wij zijn net terug van de cursus en Kiko had het heel moeilijk. :))
Dochter van de buren zat normaal een les voor ons, maar de groepen zijn samen gevoegd en nu zitten we samen. Kiko is gek op haar en haar vriend (die op een stoel zat toe te kijken) en hun hond is haar grote speelkameraad. Ik had dus een stuiterkip aan de lijn. Stonden we ook nog naast elkaar met de oefeningen, extra moeilijk. :)) Maar na het appel werden de groepen wel gesplitst en was er fun, dat deed Kiko wel weer heel erg goed. Daarna samen naar ons gewandeld (deze les was toevallig in ons dorp, volgende lessen zijn iedere keer op een andere lokatie) en toen we bij ons waren hebben ze nog 3 kwartier gespeeld. Kiko is moe nu. :P

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:23

Ik heb dommel nu af en toe even los op rustig weggetje. Maar zodra hij iemand ziet is hij weg.

Van de week bleef hij rondjes ronnen door iemand zijn tuin. Hij kwam wel 10x op top snelheid voorbij {:)-:(

Schaamde me dood.

Was dus laatste x voor meneer. :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:43

Kiko doet het dus beter los als aan de riem. Maar het commando "hier" is ook haar favoriete commando. Maar, ze blijft een actieve rennende hond, dus langs de weg is ze zeker niet los. Wij lopen dagelijks in de bossen en daar is ze dus wel constant los.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:48

Ik heb net een rondje dorp gedaan. Ging best goed. Het lastig is dus dat ik gewoon een atractie ben met mijn hondje maar ze liep goed door zeker toen het drukker was leek het beter te gaan dan dat we een stukje geen mensen tegenkomen en dan weer wel. Ze kent al op honderden meters van huis af dat ze op de terug weg is...althans lijkt dat zo. Loopt ze heel parmantig naast me met een los lijntje. En iedereen: ohh dat hondje, ohhh.... Als we het huis uit zijn is het lastig dan wil ze de eerste 10 meter niet lopen en moet ik haar mee sleuren. Omdat we de eerste weken steeds alleen de weg overstaken naar de auto denkt ze elke keer ja daaaaag ik loop niet mee, dus daarom nu door het dorp oefenen en dat je met afleiding ook daar moet plassen en niet naar iedereen toe mag lopen. :') :') :')

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:24

Bentley liep vanaf dag 2 al hele kleine stukjes los juist omdat ze dan het liefst bij je willen blijven. Als wij naar het bos gaan bijvoorbeeld, Bentley rent wel weg maar hij blijft aan het einde van het pad stil staan wachten op ons zelfs als er andere honden komen. Zodra wij er dan weer zijn dan rent hij door.

We nemen wel altijd snoepjes mee zodat we hem kunnen belonen op het moment dat hij iets anders moet doen dan dat hij gewend is zoals naar ons toe komen als hij wilt spelen met een hond.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:05

hier bijna altijd losse honden, ik wandel zo'n 3/4 keer per week samen met kenai zijn fokker. dan hebben we tussen de 5 en de 20 honden bij, allemaal los :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:05

Wellicht zou ik zelf een doggydate kunnen organiseren waarbij ze eerst mogen spelend en dan aangelijnd lopen. Of we wachten nog even. 1 uur is op dit moment nog te lang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:30

Zoe_97 schreef:
hier bijna altijd losse honden, ik wandel zo'n 3/4 keer per week samen met kenai zijn fokker. dan hebben we tussen de 5 en de 20 honden bij, allemaal los :D

Dat lijkt me wel een heel leuk gezicht zoveel honden bij elkaar. :o

Bentley loopt alleen het stukje naar het uitlaat veldje aan de riem de rest van de tijd loopt hij los tenzij iemand zegt dat zijn hond andere honden niet leuk vind dan lijn ik hem aan. :)

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 00:14

Tara loopt eigenlijk nooit los. Die vliegt achter katten, vogels, konijnen, herten, honden en soms auto's aan als ze de kans krijgt. Helaas, ik heb ook geen idee hoe je zoiets afleert :(

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:29

_classic schreef:
Tara loopt eigenlijk nooit los. Die vliegt achter katten, vogels, konijnen, herten, honden en soms auto's aan als ze de kans krijgt. Helaas, ik heb ook geen idee hoe je zoiets afleert :(

Ga je op cursus? Anders zou je het daar kunnen vragen namelijk.

Bentley wordt deze week 1. <3
https://www.youtube.com/watch?v=3cj9wWY28UY

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:20

_classic schreef:

Wat doe je op een dag met haar qua beweging, training enz?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:18

Gefeliciteerd Melissa!

Dat lijkt mij ook erg moeilijk Classic.

Wij zijn gisteren naar het bos geweest en Neela heeft een klein stukje losgelopen. Dit ging erg goed. Volgende keer neem ik van die hele lekkere beloningen mee en dan kunnen we wat langer oefenen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:17

Vanochtend enorm genoten van het herperduin. Wiebe heeft nog een paar keer de dummy uit het water gevist en verder vooral druk lopen snuffelen. <3

Afbeelding

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:32

Lastig hoor Classic... Lijkt me een erg vervelend probleem.

@Amandavd Fijn dat het loslopen goed ging :)

@Djinnie, Wat een leuke foto! Ziet er uit alsof Wiebe ook erg genoot ;)

Woensdag ga ik voor t eerst bij m'n, dan 1 week oude, pup kijken! Ik krijg elke dag foto's van de eigenaar dus dat is super leuk! Milo komt al goed aan en weegt nu 276 gram!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:38

_classic schreef:

Wat ik heb begrepen is dat je gedrag niet kan afleren. Wel dat je je hond een beter alternatief moet bieden (dus iets HEEL HEEL HEEEEEEL leuks.) Het jagen is natuurlijk op en top zelfbelonend gedrag. Dit vind ik ook 1 van de lastigste dingen om mee om te gaan. Heb je met Tara niet een enorm leuk spel die ze graag met je speelt?
Enzo vindt apporteren errrrrrg leuk. Het nadeel daarvan is dat je het spel ver van je weg brengt. Een trekspelletje vindt hij ook het einde. Daarmee hou ik Enzo dicht bij mij en leer hem dat in mijn buurt genoeg leuke dingen gebeuren (noemen ze op de hondenschool de beloningszone). Mocht ik echt mijn twijfels hebben of meneer wel of niet gaat luisteren als ik roep dan lijn ik hem gewoon aan (voorkomen).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:05

Mooie ochtendwandeling gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:13

Lastig een hond die overal achteraan gaat. Eva doet dat nu ook wel als er een auto voorbij rijdt maar ze komt nu weer in een fase dat ze beter gaat luisteren. In het bos oefen ik als er mensen aankomen dat ze naar mij komt als ik roep. Ik vind de lange lijn daarin een ideaal middel, toch niet los los maar ze kan vrij lopen en we kunnen zo oefenen en bouwen. Misschien ook iets voor jou? Maar wellicht heb je dat al gedaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:34

Achteraan gaan en weglopen lijken me 2 verschillende problemen. Eerst moet je het achternajagen oplossen. Wat bij mijn beide border goed hielp was langs de weg gaan wandelen en er een training van maken. Een vongoefening, houdingen oefenen. En telkens als ie niet uitgevlogen was belonen. Voor sommige honden kan het ook helpen langs een drukke weg te gaan zitten en pas als ze kalmeerd haal je haar uit de situatie.

Het loslopen oefenen op veilig rustig terrein met een lange lijn. Neem iets super lekkers wat ze nooit krijgt (zoals kaas of salami). Laat ze aan een 10-meterlijn of longe. Als ze ver is roep je haar terug. Ookal duurt het 10 minuten. Wanneer ze bij jouw is krijgt ze de bonusbeloning. Door dit veel te herhalen zal ze na enkele keren onmiddelijk komen omdat ze weet wat volgt. Eens dit er goed inzit kan je de lijn weglaten en beloningen afbouwen (op voorwaarde daar het andere probleem opgelost is, of dat er niets is te jagen)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:52

Djinnie, hij is goed gegroeid zeg!

Jessica, heel veel kijkplezier gewenst!

Wat een schattig bekkie heeft hij zonnetje.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:11

Wat een leuke foto's allemaal!

Lastig zeg, dat probleem met overal achteraan vangen/jagen en daardoor niet los kunnen lopen. Zou ook niet weten hoe dat op te lossen en daar gericht op te trainen.
Ben er met Evy ook een beetje bang voor dat dit gaat gebeuren omdat het een jachthond is en haar neus haar op allerlei gekke plekken brengt. Vd week aan de lijn al een egel gevonden die natuurlijk veel interessanter was. Heb haar nog niet los gehad in het bos omdat ze nog maar kort bij ons is en zich buitenshuis moeilijk op ons kan concentreren. Ze luistert dan ook matig of gewoon niet naar haar naam. :') Proberen dit ook op te lossen met een spelletje. Bv een flostouw meenemen en daar samen mee spelen.
Volgende week maandag eerste puppycursus. Ben heel benieuwd hoe ze dat gaat doen.

Wij zijn ook naar het bos geweest. :)

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:13

Zoe, zo mogen wij dat dus absoluut niet doen want dan beloon je het negeergedrag. 1 keer roepen, niet komen, 2de keer roepen en "binnenhalen" met de riem. Anders beloon je tig keer roepen en negeren.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:45

Wat leuk al die herfstfoto's! Lekker het bos in trekken <3
Hebben wij vanmorgen ook gedaan :))

Afbeelding