Beginnen met kippen houden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11446
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:38

Nachtlampje schreef:
Wij zijn nu op de Orpington gevallen
.. wat een lieve bolle billen <3
We weten nog niet of ze echt ergens te krijgen zijn.

Het zijn ook flinke kippen naar wat we weten, dus lekker lage omheining is ook mogelijk :D


Ik heb ze ook gehad. Erg leuke kippen!

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:59

Leuk dat hier in het topic weer leven is! Inmiddels heb ik weer een aantal nieuwe Antwerpse baardkrielen weten te bemachtigen! Jonkies van een maand of vijf. Twee van de vier gaan na de "quarantaine-periode" naar mijn broertje toe, die ook helemaal gek is van kippen. De quatantaine-periode gebruik ik om ze goed te ontwormen en langzaam te laten wennen aan de enige, nog overgebleven cochin-kriel (die nu een gigantische kip lijkt, vergeleken bij de kleintjes....) Komt goed: over een paar nachten kunnen ze samen op stok....

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:33

Wij mogen helaas geen hanen, binnen de bebouwde kom. Als iemand toevallig een hen heeft die over enkele weken mag verhuizen, zoeken we er nog een leuke Wyandotte bij en dan heb ik een leuk stel :D

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:38

Orpingtons zijn heel goed te verkrijgen! Ik heb ze in het groot gehad, fantastische beesten. Blauwe Betty Boop was mijn alltime favorite.

En in kriel heb ik ze ook gehad (zelf gebroed), zwarte Binkie luisterde naar haar naam, tegekke kip was dat en Bibi was prachtig om te zien maar krijste wel veel.

chamion
Huisheks

Berichten: 3666
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:43

Na flink wat zoeken heb ik eindelijk het hok gevonden wat ik eventueel zelf wil bouwen.
https://3dwarehouse.sketchup.com/model. ... f909aedc85

Bijbehorende programma gedownload en inderdaad alle maten staan erbij, kan het spiegelen (wat belangrijk is want ik wil het hok rechts hebben ipv links zoals boven weergeven)

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:49

gaaf hoor!

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:26

Ik heb een vraag en hopelijk weet iemand hier de oplossing.. :D

Ik heb vier brahma kippen en een haan, en moet een nieuw nachthok hebben (zonder ren).
Zoiets als dit:
Afbeelding

Maar alles wat ik vind is voor "normale" maat kippen, een daar passen die dikke dames van mij nooit in..

Moet ik perse zelf iets gaan bouwen, of weten jullie iets beters? Op dit moment zitten ze in een houten tuinhuisje, maar dat staat op instorten :D

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:08

En als je op marktplaats zoekt naar speelhuisjes, gewoon voor kinderen? Die zijn vaak makkelijk om te bouwen.. zitstok erin timmeren enzo is snel gedaan. En je komt ze soms al tegen voor een paar tientjes.

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:49

Houd dan wel in de gaten dat die kinderspeelhuisjes ontzettend veel kieren hebben. Wij hebben de hele binnenkant dichtgetimmerd. Behalve bovenin, dat hebben we laten kieren om een goede ventilatie te krijgen.

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:12

Wat een goed idee, niet aan gedacht daarop te zoeken! Als ik niets vond kan dat altijd nog.
Niemand hier die een adres weet waar ze grote-kippen-nachthokken hebben? Want als dat er wel is, lijkt mij dat makkelijker/beter. :D

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:57

Hondenhok moet wel passen.

Lukasje
Berichten: 11446
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:12

Ik vind dat die brahma's zich toch door een smalle opening friemelen hoor! Ik had 2 nachthokken waaronder 1tje met een normale opening. Brahma haan perste zich daar zonder problemen door. _O-

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:31

Ik heb een haantje! Ik heb een haantje! Een echt stoer ieniemienie seramahaantje! Ben er zo blij mee!

Sinds vorige week woensdag had ik nog maar 1 serama... de laatste oergezonde krulkip is ineens op een paar dagen tijd ziek geworden en dood gegaan ;(
Dus ik moest een kip erbij en heb de fokker van de krulkip gebeld of ie niet iets voor me had, en hij had de laatste van de drie krul zusjes nog. Was voor hem veel te groot geworden dus hij ging er niet mee fokken dus ik mocht haar gratis op komen halen. Er zaten ook drie haantjes waarvan eentje met een scheve staart, ook niet echt fokmateriaal maar te lief om af te maken vond de fokker, dus ik heb hem op hoop van zegen meegenomen. Gelukkig heeft hij een superzacht kukeltje, dus met de buren moet het goed komen, want hij komt amper boven de merels uit. :+

Hij is zo leuk! Ik noem hem De Generaal omdat ie zijn pootjes heel hoog optilt alsof ie militair is. Hij is superklein, en heel tam en schattig. Maar ik moet wel iets gaan verzinnen voor zijn staartje, misschien kan ik dat met een reepje stof rechtbinden ofzo.

Flowerbomb

Berichten: 1433
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:57

Amaris schreef:
Ik heb een haantje! Ik heb een haantje! Een echt stoer ieniemienie seramahaantje! Ben er zo blij mee!

Sinds vorige week woensdag had ik nog maar 1 serama... de laatste oergezonde krulkip is ineens op een paar dagen tijd ziek geworden en dood gegaan ;(
Dus ik moest een kip erbij en heb de fokker van de krulkip gebeld of ie niet iets voor me had, en hij had de laatste van de drie krul zusjes nog. Was voor hem veel te groot geworden dus hij ging er niet mee fokken dus ik mocht haar gratis op komen halen. Er zaten ook drie haantjes waarvan eentje met een scheve staart, ook niet echt fokmateriaal maar te lief om af te maken vond de fokker, dus ik heb hem op hoop van zegen meegenomen. Gelukkig heeft hij een superzacht kukeltje, dus met de buren moet het goed komen, want hij komt amper boven de merels uit. :+

Hij is zo leuk! Ik noem hem De Generaal omdat ie zijn pootjes heel hoog optilt alsof ie militair is. Hij is superklein, en heel tam en schattig. Maar ik moet wel iets gaan verzinnen voor zijn staartje, misschien kan ik dat met een reepje stof rechtbinden ofzo.

Foto's! !!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:48

Die volgen heel snel!

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:54

Bij mij schiet Napoleon door het hoofd XD (superklein) :D :+

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:19

Reed ooit eens een paard voor iemand en die had ook kippen
Inclusief 1 spierwitte haan met een knalrood kammetje
Wij hebben hem Adolf gedoopt :=

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:46

Nivada schreef:
Bij mij schiet Napoleon door het hoofd XD (superklein) :D :+


Eej... dat is een goeie _/-\o_

Bij deze heet ie dus Generaal Napoleon. Perfect!

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:40

Haha onze haan heet ook napoleon. De vorige heette columbus.

2 week geledeneen hennetje dood gegaan. Nu nog 2 hennetjes (wyandotte kriel en barnevelder kriel) en een wyandotte kriel haan.
Dus rustig op zoek naar een nieuwe hen.
Ras wyandotte of een gewone legkip. Zal het verschil in grootte erg zijn?
Zit ook te denken aan een red een legkip kip. Maar zit niet echt in de buurt. En weet ook niet of die zomaar bij andere kippen kan. Iemand ervaring mee?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:46

Ja het verschilt wel behoorlijk in grootte. Zo'n legkip staat echt hoog op de poten en is qua kip al een stuk groter. Als die legkippen gezond zijn als ze naar een nieuwe eigenaar gaan kunnen die er gelijk bij. Hebben we op stal ook een paar keer gedaan. Vaak zien ze er niet uit, maar zijn ze niet ziek, dan gaat dat prima. Als ze (nog) echt ziek zijn moet je ze niet willen meenemen denk ik...

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:58

Afbeelding
Afbeelding
Onze lieve kipjes <3

Lukasje
Berichten: 11446
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 07:04

Mooie foto's zeg ! <3

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:46

Mooi!!

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:13

Mooie foto's!

Ik had mijn eerste eitje!

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 12:25

Ah wat een mooie kipjes hier boven!

En hier gisteren ook het eerste eitje van een van onze jonge amrock kippen :D

Afgelopen week hebben we flink wat draad gehaald om onze paardenwei helemaal rondom af te zetten, en dan wil ik er nog twee marans kippen bij halen, en eigenlijk zou ik het ook leuk vinden om wat araucana kippen te hebben rondlopen.
Maar het lijkt me ook leuk om die zelf uit te broeden. Ik zit nu te kijken naar die broedmachines van ebay, die mini machines voor 7 eieren.. Heeft iemand daar ervaring mee?