Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky91

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:10

Ja, 3 black tri, 2 red tri en een blue merle. :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:14

Is dat bij die Aussie niet een blue merle white & tan?

Edit: of worden die aangeduid als simpel 'blue merle'?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:17

Nicky91 schreef:

Nog een stiekeme voorkeur voor een kleur? (Uiteraard is karakter het belangrijkst, maar je snapt me :) )

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:17

KimD schreef:

Uhm geen idee, de vader is blue merle minimal white..

Maar ze kan nog heel erg veranderen in helemaal grijs, mijn vriendin heeft een border collie die zag er ook zo uit als pup maar die is nu helemaal grijs met wit dan wel..

Ik wilde alleen geen red merle en minimal white.. nou dan zit ik bij 5 van de 6 wel goed :')

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:19

Skippy01 schreef:
Nicky91 schreef:

Nog een stiekeme voorkeur voor een kleur? (Uiteraard is karakter het belangrijkst, maar je snapt me :) )

Eigenlijk niet.. :')
ik moet toegeven dat ik wel gecharmeerd ben van de red tri's, die hebben amper wit en daar houd ik van :Y)

Maar ik vind de black tri's ook wel super schattig met dat witte streepje en die witte teentjes..

en omg dat witte puntje op de staart <3 <3 <3

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:21

Nicky91 schreef:
KimD schreef:

Uhm geen idee, de vader is blue merle minimal white..

Maar ze kan nog heel erg veranderen in helemaal grijs, mijn vriendin heeft een border collie die zag er ook zo uit als pup maar die is nu helemaal grijs met wit dan wel..

Ik wilde alleen geen red merle en minimal white.. nou dan zit ik bij 5 van de 6 wel goed :')

Nee hoor, zoals die nu uitziet blijft die ook. Kan nog wat verkleuren in de patches, maar dit patroon blijft duidelijk zichtbaar.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:22

Bij aussies wordt tri eigenlijk nooit vermeld omdat ze bijna allemaal tri zijn. Degene die niet tri zijn wordt net specifiek bi vermeld. Dus dan “blue Merle bi color” of “black bi” bijvoorbeeld :p

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:23

Zoe_97 schreef:
Bij aussies wordt tri eigenlijk nooit vermeld omdat ze bijna allemaal tri zijn. Degene die niet tri zijn wordt net specifiek bi vermeld. Dus dan “blue Merle bi color” of “black bi” bijvoorbeeld :p

Ah, zoals bij de sheltie dus.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:24

Zoe_97 schreef:

In dit nestje was alles mogelijk en omdat je het op de foto's bijna niet kon zien heeft de fokster het wel vermeld.

De moeder is namelijk red bi, de vader blue merle minimal white.

Er was al een grote kans dat het een heel divers nest zou worden :)

Ze zei red tri toen heb ik echt heeeeel goed moeten zoeken naar witte vlekjes en 1 van de red tri pups heeft witte teentjes :Y)

Aanvulling:
In NL en duitsland hebben ze het wel ook over tri's en vermelden ze niet alleen de bi's.
In de werklijnen komen bi's en tri's veel meer voor als ook de verschillende type merles. De meeste merles uit werklijnen zijn heel donker met heel weinig tan of heel weinig wit.
Laatst bijgewerkt door Nicky91 op 23-04-20 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:25

Wat een leuk nest!! Ben benieuwd welke bij je komt.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:26

Ymor schreef:
Wat een leuk nest!! Ben benieuwd welke bij je komt.

Dankjewel :D half mei gaan we een bezoekje plannen!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:28

@nicky ow, 5 vd 6, Dan moet het wel goedkomen! :j
Ik vind merle altijd wel gaaf, en red inderdaad (hoewel dat er bij Aussies heel anders uit ziet dan bij bijv spaniëls of vizsla, die echt oranje zijn in geval van rood - is dit genetisch hetzelfde of is aussie-rood meer zoals Spaniel 'lever'?)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:31

Skippy01 schreef:
Ik vind merle altijd wel gaaf, en red inderdaad (hoewel dat er bij Aussies heel anders uit ziet dan bij bijv spaniëls of vizsla, die echt oranje zijn in geval van rood - is dit genetisch hetzelfde of is aussie-rood meer zoals Spaniel 'lever'?)

Ligt heel erg aan de ouders. Een vriendin heeft een hele oranje red tri, terwijl deze teef heel donker is. Van de vorige fokker waar ik op de lijst stond die teef was bijna chocolat, maar word nog steeds red tri genoemd.

De Red merles vind ik bij aussies gewoon minder mooi, vaak is de vacht ook wat minder en in de werklijnen vind je vaker blue merles dan red merles.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:40

Skippy01 schreef:

als je bijvoorbeeld het rood van een ierse setter bedoeld of ene kooiker hondje nee dat is niet hetzelfde. Dat is ee, dus hetzelfde als eered borders of golden retrievers, gele labradors, vizla... hetgeen aussies rood loemen is bruin bb, wat chocolade borders, heidewachtels duitse staande honden, bijvoorbeeld zijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:42

Zoe_97 schreef:
Skippy01 schreef:

als je bijvoorbeeld het rood van een ierse setter bedoeld of ene kooiker hondje nee dat is niet hetzelfde. Dat is ee, dus hetzelfde als eered borders of golden retrievers, gele labradors, vizla... hetgeen aussies rood loemen is bruin bb, wat chocolade borders, heidewachtels duitse staande honden, bijvoorbeeld zijn.

Thanks, ja dat bedoel ik inderdaad. Mijn ESS was 'liver and white', wat chocolade is (bb, zoals een Heidewachtel). Mijn pod is retriever geel/rood (ee, zoals een Welsh springer Spaniel). Aussie rood is dus bb en niet ee. Thanks!

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:45

Afbeelding
Dit is Reef, showlijn van mijn vriendin, red tri

Afbeelding
Dit is van die fokker(waar ik niet voor ben gegaan), de 2e van links, red tri, de middelste red tri en de 1 na laatste red merle

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:53

Nicky91 schreef:
[ [url=m/wFx5zc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lG30cA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is van die fokker(waar ik niet voor ben gegaan), de 2e van links, red tri, de middelste red tri en de 1 na laatste red merle

deze "rode" zijn gewoon allemaal bruine bb's maar er zijn tinten in. Bij ee hebben ze ondertussen het gen ontdekt dat de intensiteit van het ee verplaats, waarom een somjeed en een ierse setter genetische dezelfde kleur is (namelijk ee) maar een sammi wit is en een ierse donker rood.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:56

Skippy, ik ken dat onder de naam sudden rage syndrom inderdaad. Vreselijk... Las er laatst een verhaal over van iemand die hulp vroeg en zich niet bewust was van het bestaan van deze aandoening. Zij heeft hem laten inslapen uiteindelijk omdat het niet te doen was.

Ik denk niet dat dat het geval is bij deze amstaff. Volgens mij was dit gewoon redirected agressie. Heb 'm nu nog een paar keer voorbij zien komen en hij was verder gewoon vrolijk.

Knappe pups hoor Nicky! Ik zou gaan voor de helemaal rooie :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:57

Nicky91 schreef:
[ [url=m/wFx5zc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lG30cA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje, ik heb zelden dat ik een hele roedel echt lelijk vind. Maar deze roedel heeft het gepresteerd. :+

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:59

Kaus schreef:
Knappe pups hoor Nicky! Ik zou gaan voor de helemaal rooie :D

Ik ben vooral heel nieuwsgierig naar de karakters :Y) Maar ik moet nog even geduld hebben!

Zij zet met 6 weken de pups ook bij de eenden om te kijken wat hun drijf instinct doet. Ik hoop zo dat ik daar bij kan zijn *\o/*

Zoe_97 schreef:
deze "rode" zijn gewoon allemaal bruine bb's maar er zijn tinten in. Bij ee hebben ze ondertussen het gen ontdekt dat de intensiteit van het ee verplaats, waarom een somjeed en een ierse setter genetische dezelfde kleur is (namelijk ee) maar een sammi wit is en een ierse donker rood.

Bedankt voor de uitleg! :D

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:01

KimD schreef:
Jeetje, ik heb zelden dat ik een hele roedel echt lelijk vind. Maar deze roedel heeft het gepresteerd. :+

Die middelste teef is echt heel mooi, dit is echt een ongelukkige foto..

Afbeelding

Die vrouw kan geen mooie foto's maken van haar honden :')
Deze teef was ook als enige geen nakomeling. Die andere 4 zijn nakomelingen van elkaar

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:07

Er is wel een gen ontdekt dat van invloed is op de intensiteit van een kleur, dat is het iI/II/II gen en dat kan wel verschil maken in hoe donker een tint tot uiting komt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 10:11

Ik vond het toch wel zielig voor t hondje Curse. Zo'n stoeprand moet voor zo'n kleintje toch wel hard aankomen.
Maar ja onze honden lopen niet los en daarom aan de flex. Maar ze hebben wel te luisteren anders zijn ze die vrijheid ook gelijk kwijt. En nu op t industrie overdag lopen ze niet eens aan de flex bij de rondjes.
Hopelijk snel van de last van je enkel af :(

Heerlijk al die kleurtjes Nicky!

En als aanvulling op ''rood'' dan heb je bij de staffies ook nog ''rood'' en dat is dan weer sable. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:14

Ja, snap ik hoor Nicky. Ik heb natuurlijk nergens op te kiezen behalve deze kleurtjes _O- Ik hoop dat er een leuk karaktertje voor je tussen zit!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:16

Vaak worden merles zo genoemd en geen tri. Behalve bij de werklijnen. Daar komt bi ook veel meer voor en ben blij want hoef dat echt niet :P

En ben het wel met KimD eens :+