Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:42

Banjer schreef:
Ze kan het best contact opnemen met een opvang... volgens mij is http://www.rattenpootjes.nl het dichtst in de buurt :)

Opvang ziet ze niet zitten, liefste meteen naar een goed en blijvend huisje

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:33

Wauw... Al jaren op Bokt, en dit topic nog nooit gezien!

Dus bij deze meld ik mij!
Ik ben eigenaresse van mijn 2 heerlijke mannen Pip en Otto. Beide nu rond de 6 maanden oud alweer. Tijd gaat snel! Ik zit op dit moment voor stage in het buitenland. Dus kan niet wachten ze weer in mijn armen (handen) te slaan! Aankomende donderdag kom ik terug.

Afbeelding Pip net paar weken oud. :D , Kan van Otto zo snel geen foto vinden.

Op dit moment nog een 'kleine' kooi. Voor zover je het klein kan noemen. Haha!
Maar volgende week mijn nieuwe kooi ophalen. En dan een echt paradijsje voor ze maken. Heb al 15 stuks hangmatjes/huisjes/noem het maar op besteld. Dus kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan! :)

Ook wil ik er misschien 2 mannen bij nemen. Dus als iemand nog tips heeft voor de introductie met mijn eigen mannen. Deze zijn welkom!

Heeft iemand ook ervaring met fleece als bodembedekking? Ik heb zelf nu hennepvezel. Is prima te doen. Maar ze maken er zo'n bende van. En aangezien wij plintjes op de vloer hebben, en het vezel ertussen gaat zitten, niet erg prettig. :Y)

Edit: Is het ook mogelijk 2 rittens bij 2 volwassen mannen te plaatsen? Lijkt me namelijk makkelijker!

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:55

Citaat:
assileM

Wat voor kooi krijg je ?
Om ze te introduceren kan je het beste even op Google kijken. Op Youtube staan ook genoeg filmpjes.

Kan je geen krant als bodembedekking gebruiken?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:48

assileM: is ecobed of finacard een optie voor je? Dat zijn kartonsnippers/sliertjes... gebruik ik zelf ook... geeft minder troep en als er wat naast de kooi valt, dan is het makkelijker op de ruimen dan hennepvezel, wat ik in het begin ook gebruikten :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:00

Ik gebruik beukensnippers. Werd me hier aangeraden, en ik ben er super tevreden over! Ik haal wel elke dag even de keutels weg, want ik vind dat het de geur niet zo goed absorbeert zeg maar.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:23

Ik doe kranten en daar op beukensnippers, werkt top!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:28

Ecobed/finacard in combinatie met backtonature in de wc'tjes vind ik nogsteeds de beste combinatie

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:19

Hoihoi iedereen! Ik wil mij graag hier aanmelden, ik krijg binnenkort 2 tamme ratjes, het Worden 2 mannetjes. De eerste is nu 3 weken. Wel wil ik graag wat advies hebben hier. Bijvoorbeeld tralieafstand? Bodembedekking lees ik hier boven al :)

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:55

kionasuppie schreef:
Hoihoi iedereen! Ik wil mij graag hier aanmelden, ik krijg binnenkort 2 tamme ratjes, het Worden 2 mannetjes. De eerste is nu 3 weken. Wel wil ik graag wat advies hebben hier. Bijvoorbeeld tralieafstand? Bodembedekking lees ik hier boven al :)

er is veel te vinden op google, ga niet voor een Remy kooi, deze worden verkocht als rattenkooi maar zijn dat niet. Heel slecht voor de voetjes.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:36

@kionasuppie Mijn kooi heeft volgens mij 1 of 1,5 cm tralieafstand en daar zijn mijn baby's in ieder geval nooit doorheen gekomen :Y)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:39

Ik zou het er toch niet op gokken ;)

Op tammeratten.nl staat heel veel informatie, ook op de Facebook groep tamme ratten
Leuk dat je ratjes krijgt, waar komen ze vandaan?

Heb je specifiek vragen? dat is wat makkelijker antwoorden :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:55

kionasuppie: je kan ook kijken op ratten.nl :) En op ratten.nl/forum is een forum waar je ook al je vragen kan stellen... :)

Mocht je in de buurt van de prov. Groningen wonen, dan heb ik nog een Jenny (80x50x80 cm) die je voor een klein prijsje mag overnemen :)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:57

Eloya schreef:
Ik zou het er toch niet op gokken ;)

Op tammeratten.nl staat heel veel informatie, ook op de Facebook groep tamme ratten
Leuk dat je ratjes krijgt, waar komen ze vandaan?

Heb je specifiek vragen? dat is wat makkelijker antwoorden :)

Het 'gokken' 1 of 1,5 was omdat ik even geen meetlint bij de hand heb ;) Voor de rest durf ik met zekerheid te stellen dat ze niet tussen tralies van 1,5 cm door kunnen komen..

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:23

Ik bedoel niet gokken over hoe groot het nou precies was :P
Ik bedoelde gokken met de ratjes er gewoon inzetten en maar afwachten of ze erdoor gaan of niet
Met gewoon op goed gewicht rittens en mannetjes zal het wel loslopen

Maar slanke vrouwtjes zullen je nog wel eens kunnen verbazen

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:51

Haha okee. Smal ja, maar 1,5 cm... :Y)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:34

nou het kan :P bij een vriendin van mij, die had helaas ondervoede rittens, vrouwtjes en die liepen mooi rond buiten de kooi haha

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:57

Bedankt! jullie helpen me al vooruit! Ik heb een kooi gekocht, het is eigenlijk een vogelkooi maar tralieafstand is heel smal (weet het niet precies). Ook is de kooi lekker groot dus kunnen mn ratjes er lekker in gaan ravotten!
Waar ze weg komen: AOC Terra meppel. Ik doe op moment de opleiding para-veterinair en hierin hebben wij in de 2e klas een fokproject. Ik heb hier cavia's maar daar is mijn vader allergisch voor dus dat kwam er niet in :+
toen heb ik mijn hart verpand aan een hele schattige ritten en de moeder is ook echt een schat.

Wat ik bijvoorbeeld nog als vragen heb, wat zijn jullie ervaringen met bodembedekking? en welke?
Hoe doen jullie het met zindelijk maken van jullie ratjes? Die van mij komen al deels zindelijk hier maar ik wil hier graag goed mee door gaan.
En wat voeren jullie en hebben jullie hier nog tips over? wat is het beste? Pellets ivm sorteren of toch gemengd... ik vind het lastig

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:27

Bij een van mijn meiden heb ik een bobbel ontdekt.
Het zit los onder de huid, ik kan de huid eromheen verplaatsen en het zit niet vast aan de onderliggende weefsels, al blijft het wel op een plek zitten.
Ongeveer zo groot als een duimnagel.

Nu roep ik altijd dat ik gezwellen niet laat opereren omdat ik het ratje de revalidatie tijd niet wil aandoen. Maar zoals ik het nu inschat is dit goed te opereren. Ik zal van de week een afspraak maken met de dierenarts, maar voor nu: Wat zouden jullie doen?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:41

Naskapower schreef:
Het zit los onder de huid, ik kan de huid eromheen verplaatsen en het zit niet vast aan de onderliggende weefsels, al blijft het wel op een plek zitten.

Nu roep ik altijd dat ik gezwellen niet laat opereren omdat ik het ratje de revalidatie tijd niet wil aandoen. Maar zoals ik het nu inschat is dit goed te opereren. Ik zal van de week een afspraak maken met de dierenarts, maar voor nu: Wat zouden jullie doen?

Ik kom even inbreken om hierover mijn ervaring te delen.
Was vroeger ook niet van het opereren maar heb 1 van mijn ratjes nu al tot 2x toe laten opereren.
Revalidatie viel mij eigenlijk erg mee.

Heb haar allebei de keren een week apart gehad op handdoeken/kranten en na een week konden de hechtingen eruit en was de wond mooi dicht. Met een week/1,5 week zat ze dan ook weer bij de groep.
Heb qua gedrag niet veel gemerkt dat ze er ontzettend veel ongemak aan beleefde. (kreeg elke dag goede pijnstillers en AB)

Aankomende woensdag laat ik 1 van mijn andere dames opereren aan een tumor en blijf ik erbij.
Ga sowieso foto's maken en wil die ook wel (evt. via pb) met geïnteresseerden hier delen. :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:19

Carr_friesje schreef:
Naskapower schreef:

Ik kom even inbreken om hierover mijn ervaring te delen.
Was vroeger ook niet van het opereren maar heb 1 van mijn ratjes nu al tot 2x toe laten opereren.
Revalidatie viel mij eigenlijk erg mee.

Heb haar allebei de keren een week apart gehad op handdoeken/kranten en na een week konden de hechtingen eruit en was de wond mooi dicht. Met een week/1,5 week zat ze dan ook weer bij de groep.
Heb qua gedrag niet veel gemerkt dat ze er ontzettend veel ongemak aan beleefde. (kreeg elke dag goede pijnstillers en AB)

Aankomende woensdag laat ik 1 van mijn andere dames opereren aan een tumor en blijf ik erbij.
Ga sowieso foto's maken en wil die ook wel (evt. via pb) met geïnteresseerden hier delen. :)

Foto's lijken mij interessant! :j

Is het een dame die familie is van het zooitje ongeregeld die hier naast me liggen te slapen? (Misschien ivm genetische aanleg? Weet niet of dat zo erg bij ratten speelt, maar ik denk ik vraag het toch even. :o )

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 10:42

Je vraag is wel gegrond hoor. het is zeker erfelijk.
Jouw zooitje ongeregeld is gelukkig geen familie van deze dame :D
Deze dame is 1 van de eerste 4 ratjes die ik heb sinds ik op mezelf woon. Ik heb nooit met hen gefokt.
(ze worden in december alweer 2 bedenk ik me net := )

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:16

Gaat hard! :) Hopen dat ze goed hersteld.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:07

Ik heb sinds gisteren Carefresh in de kooi liggen als probeersel, hebben jullie daar ervaring mee? Beviel het jullie? Ik vind het vooral lekker zacht en de kleurtjes zijn lekker hysterisch :D

Afbeelding

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:33

Bij mij ging dat wel goed, maar ik merkte toch wat eerder dat ik de kooi ging ruiken.
Ik heb gisteren de kooi verschoond en er nu Supasoft in liggen. Ik had half om half verwacht dat het te stoffig zou zijn, maar als je het er rustig in legt valt dat 100% mee! :D Ze hebben nog niet één keer geniest, met Carefresh hadden ze dat wel af en toe.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:15

Heb zelf geen ervaring met Carefresh, gebruik zelf hemparade.

Operatie bij Daantje is goed gegaan gelukkig :)
Heb maar 1 of 2 foto's want het ging echt zó snel!

Helaas had ze wel dezelfde avond nog alle hechtingen eruit getrokken. :\
Dus ik hing om 00:30 bij de DA aan de telefoon maar die kon me gelukkig geruststellen.
Vriendlief moest de volgende ochtend gelijk langskomen met haar en toen heeft de DA er krammen in gezet.
Die laat ze nu gelukkig wel met rust. (doet zeer als ze er aan gaat lopen trekken dus dat zal ze wel laten :P )

Ze lijkt er verder weinig last van te hebben als ik haar zo zie.
Nu even een weekje apart en met 7 dagen kan ik de krammetjes eruit halen.