De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NAIWHL

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:35

Hoeveel budget heb je?
Als je makkelijk in onderhoud wil kan im Omlet aanraden: https://www.omlet.nl/shop/alles_voor_konijnen/
Daar hebben wij een kippenhok van. Was niet goedkoop, maar wel zo makkelijk met schoonmaken en degelijkheid. En de ren kan je zo gek maken als je zelf wil.

Het konijnenhok is hier is zelfgebouwd en 2m2 voor 4 konijnen, maar ze gebruiken in de praktijk max 1m2 want alles kruipt toch op elkaar als ze vriendjes zijn naar mijn ervaring en ze zitten voornamelijk in de ren/wei.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:14

Ik kom hier ook 'binnenvallen', wilde net een berichtje gaan neerzetten dat ik sinds een tijdje een stille meelezer ben :).

Ben al langere tijd aan het oriënteren. Heb momenteel echt de ruimte/tijd/aandacht die konijnen verdienen :). Ik kijk er naar uit om een konijnenkoppel een liefdevol huis te kunnen bieden!
Zelf heb ik 2 dezelfde hokken (met rengedeelte), die tegen elkaar aangezet zodat de ruimte dubbel zo groot is. Afgelopen weekend heb ik een gedeelte 40 cm diep ingegraven (konijnproof) zodat ze daar lekker in kunnen graven, zonder onder de tuin door te graven :). Daarnaast heb ik een ren erbij waar ze lekker kunnen rondlopen. Ik ben nog op zoek naar een goede beits waarmee ik het hok zou kunnen behandelen, zodat het hout niet zo snel wegrot buiten. Maar wel konijnenproof natuurlijk! Heeft iemand hier tips voor? :D

@ Jenny21, Ik ben dus zelf ook op zoek naar een gecastreerde ram en gesteriliseerde voedster. Als je gewoon een stabiel koppel wil zou ik die koppeling niet zelf aangaan, het is natuurlijk wel mogelijk, maar het kan ook fout gaan en dan zit je met 2 'afzonderlijke' konijnen. Dus dan zou ik i.i.g. gaan voor een koppel ram/voedster waarvan sowieso de ram gecastreerd is, en de voedster is ook wel aan te raden om te laten helpen ivm de gezondheid :). Op marktplaats zie je soms wel mooie wat ruimere verblijven langskomen! Je zou eventueel ook kunnen googelen op kippenhok. Soms zijn die met wat aanpassingen ook wel geschikt voor konijnen, en een stuk groter :). De mooie zijn wel snel weg, dus dat zou ik dagelijks even checken. Je kunt er natuurlijk wel voor kiezen om naast het hok gewoon van die panelen te kopen, ook die zijn tweedehands wel vaak verkrijgbaar. :) Je zou een net kunnen spannen over de panelen zodat ze daar veilig zitten, zo'n net hoeft ook niet duur te zijn :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:48

In elke regio zitten ook vaak al leuke bestaande koppels in de opvang. Of kunnen daar wellicht een leuke set koppelen.

https://www.konijnenopvangmaaike.nl/kon ... hp?soort=3
Hier heb ik de onze allemaal vandaan. Erg kundige en aardige mensen. Maar zo zijn er wel meer in nld :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:00

Jaa, ik ben ook heel benieuwd naar de kleurtjes..
Dit is paps, denk dat er daar wel een aantal op zullen gaan lijken..

Afbeelding

En dit is moeders:

Afbeelding

3 duidelijk met een witte/hele lichte vacht, maar 2 toch ook wel wat donkerder hoor :D Ben benieuwdddd!!

Voor de vacht: zou cowboy magic niet ook op konijnenvacht werken? :? Ik zou 't misschien wel proberen...

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 23:20

Welkom nieuwe ladies!
Leuk hoor! :))

Selly, heb jij er al 2 op het oog?

Natas, beautiesssssss, ben ook zeer benieuwd wat eruit komt!

Jenny, je hebt al goede tips gehad!
Ik ben wel fan van de verplast lodge hokken, die zijn groot en van plastic, makkelijk schoonhouden en ze kunnen van meerdere kanten open om een ren aan te bevestigen!

Vervelend moppiefilou -O-

Ll, wat een leukerd! :))

Maartje, haha die kieskeuren van jou kennende _O-

Naiwhl, als ze jou voor de voeten lopen kan ik me voorstellen dat je struikelt _O- bakbeesten hahahaha

Hier waren 2 bunnys aan de schijt, 1tje had in 2 dagen een dikke dreadlock laag om het poepgat gecreerd. Heb besloten om het weg te knippen, ik castreerde hem daar ook bijna bij := gelukkig maar een heel klein beetje geraakt := voelde me zo schuldig, gelukkig niet verder gebloed en de kontjes zijn weer schoon!

Ik ben ze ook allemaal kwijt!
Uk houd ik op aanraden van de fokster aan, omdat die nog steeds achter loopt op groei enzo... dus die mag blijven als alles goed blijft gaan.

Verder gaan ze in 2 koppels weg, dus 2 x broer/zus als koppel :)) vriendin had zich al helemaal ingelezen, de andere mensen maar even goed voorlichten en kijken naar mogelijkheden :) die andere mensen komen dit weekend kennis maken! :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:50

Sellyxx schreef:
Ik kom hier ook 'binnenvallen', wilde net een berichtje gaan neerzetten dat ik sinds een tijdje een stille meelezer ben :).

Ben al langere tijd aan het oriënteren. Heb momenteel echt de ruimte/tijd/aandacht die konijnen verdienen :). Ik kijk er naar uit om een konijnenkoppel een liefdevol huis te kunnen bieden!
Zelf heb ik 2 dezelfde hokken (met rengedeelte), die tegen elkaar aangezet zodat de ruimte dubbel zo groot is. Afgelopen weekend heb ik een gedeelte 40 cm diep ingegraven (konijnproof) zodat ze daar lekker in kunnen graven, zonder onder de tuin door te graven :). Daarnaast heb ik een ren erbij waar ze lekker kunnen rondlopen. Ik ben nog op zoek naar een goede beits waarmee ik het hok zou kunnen behandelen, zodat het hout niet zo snel wegrot buiten. Maar wel konijnenproof natuurlijk! Heeft iemand hier tips voor? :D

@ Jenny21, Ik ben dus zelf ook op zoek naar een gecastreerde ram en gesteriliseerde voedster. Als je gewoon een stabiel koppel wil zou ik die koppeling niet zelf aangaan, het is natuurlijk wel mogelijk, maar het kan ook fout gaan en dan zit je met 2 'afzonderlijke' konijnen. Dus dan zou ik i.i.g. gaan voor een koppel ram/voedster waarvan sowieso de ram gecastreerd is, en de voedster is ook wel aan te raden om te laten helpen ivm de gezondheid :). Op marktplaats zie je soms wel mooie wat ruimere verblijven langskomen! Je zou eventueel ook kunnen googelen op kippenhok. Soms zijn die met wat aanpassingen ook wel geschikt voor konijnen, en een stuk groter :). De mooie zijn wel snel weg, dus dat zou ik dagelijks even checken. Je kunt er natuurlijk wel voor kiezen om naast het hok gewoon van die panelen te kopen, ook die zijn tweedehands wel vaak verkrijgbaar. :) Je zou een net kunnen spannen over de panelen zodat ze daar veilig zitten, zo'n net hoeft ook niet duur te zijn :)

Ik heb de Hermadix tuindecoratiebeits op waterbasis gebruikt. Ze hebben al veel aan mijn ren geknaagd jammer genoeg haha, maar ze leven nog steeds :D. Wel goed laten drogen want nat is het wel gevaarlijk natuurlijk.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 07:39

Wat een leuke hond LL! Heel veel plezier alvast met jullie nieuwe vriendje <3

Welkom Jenny en Selly! Leuk dat jullie konijntjes willen aanschaffen!

MoppieFilou ik zou ook nog even wachten met scheren tot de nachten wat warmer zijn/blijven!

Utopia de baby’s worden vast prachtig met zulke ouders <3

Haha oeps Kimberley! Gelukkig wel weer schone kontjes. Hier heeft Binky ook al een paar dagen af en toe wat dunne mest..
Fijn dat ze allemaal een goed plekje hebben gekregen als koppeltje!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:04

@Jannickee: Dankje voor het advies! :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:32

Beebs in aantocht! :oo <3 :):)

Afbeelding

Dankje Jannickee :+:

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:52

naiwhl: gek dat het ook niet met een screenshot werkt zeg!
Moppiefilou: vervelend zeg die vacht, ik zou ook proberen om er wat uit te knippen misschien :(:)
Jenny21: heb je al eens gekeken naar pvc buizen? Wel zelf maken, maar volgens mij niet al te duur.
Sellyxx: welkom! zo te horen ben je al helemaal goed voorbereid haha, klinkt alsof ze een super plekje krijgen bij je! Beits durf ik niet te zeggen of dat dat konijnenproof is op waterbasis. Heb het hier ook maar ze knagen er ook niet er aan.
Utopia: knappe mams en paps! We volgen de babies weer graag <3

Dank je voor alle leuke reacties op onze hond! <3 we zijn helemaal verliefd en kunnen niet wachten! Hij was zooo leuk :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:59

@LL: Dankjewel voor het advies!

@Utopia: Spannend!! *\%/*

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:18

Babieeees! Ben benieuwd, zie al 1 roze. :P

Die hond is wel echt mooi, ziet er een lieve uit ook.

Herbie doet zijn best om flink te zijn de laatste tijd. :D

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:38

Oeps, even niet gekeken en ben weer enkele pagina's verder.
Sorry, ga niet op iedereen reageren...

LL, gefeliciteerd met jullie nieuwe hond, ziet er echt een leukerd uit

Jolmer, ik ben stiekem heel verliefd op jouw kleintjes <3

Utopia, nieuwe beebs, LEUK!!! Lekker foto's spammen hoor :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:38

Gigixponys schreef:
Babieeees! Ben benieuwd, zie al 1 roze. :P

Hahaha ja mooi hè, die kwam er ineens onder vandaan gepeept :')

Het zijn er (nog) 7!!! Hopelijk redden ze 't allemaal, en hopelijk trekt moeders het ook := Nog nooit zo'n groot nest gehad!! En gewoon niet 1 doodgeboren! <3 Knappe mams!

Afbeelding

Ohhh jullie doggo LL!! Helemaal overheen gelezen!! Was even in de ban van de beebs :')
Snap dat je nu helemaal niet meer kunt wachten!! Zo fijn, lief hondje om je heen <3 Ik kan nooit meer zonder!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 14:28

OOOOH NATAS ZOOOOO LEUK!
En leuk dat ik mee mocht genieten via filmpjes <3 heel bijzonder zo op klaarlichte dag! <3

Hier nog even fotos gemaakt, ze zaten zowaar redelijk stil vandaag :oo _O-

Een aantal lijken toch wat witte haartjes te krijgen! Vooral de dikke krijgt steeds meer wit haar!

En uk... ben er niet overuit wat die nou voor kleur heeft _O- het ene moment lijkt hij zwart, het andere moment blauw, schiet mij maar lek :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 18:49

Iedereen dank voor de reacties!

Naar Omlet had ik idd ook gekeken, maar dan zit je echt aan een paar honderd euro. En daarnaast is er gaas op de bodem. Wij hebben stenen daar hoeft geen gaas aan de onderkant. Lijkt me ook niet fijn voor konijnenpootjes.

Manlief is nu aan het denken om ze toch binnen te houden... ook daar gaan kijken naar binnenhokken. Je komt dan al snel op die ferplast bakken uit met een max van 1.60mtr.
Ze kunnen dan wel los maar we hebben hoofdzakelijk tegels.. is het dan wijs om een kleed naar te leggen bij de kooi? Kans dat ze dan op die paar vierkante meter blijven?

Al met al nog een hoop om over na te denken...

Zie momenteel ook geen echte ‘stabiele’ koppels in opvangen zitten. Konijnen welke niet snel onder de indruk zijn van kinderen en honden.
Mooiste zou zijn ook nog goed handtam en zindelijk. Of zijn we nu te veel eisend :=

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 18:57

Zo wat een groot nest Utopia! Hopelijk kan mama konijn het allemaal aan!

Kimberley wat een lieve foto’s! Zo zie je wel verschil idd <3

Jenny je kan ook eens kijken bij konijnen herplaatst pagina op Facebook. Hier worden ook vaak koppels aangeboden

Ik heb het vermoeden dat Binky wormen heeft. Waar ontwormen jullie de konijnen mee? Ik lees op internet panacur, maar welke moet ik dan hebben?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:21

Aaah baby’s! Gefeliciteerd met je nestje Natasja!

Welkom nieuwe! Leuk dat jullie ook Nijntjes willen!

Uhm. De rest heb ik geen tips voor en ben ik vergeten. Excuus :+

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:29

Ik kom ook niet verder dan baby’s!!!

Naar mijn ervaring wennen konijnen wel aan honden. Wij hebben er ook 3 (honden) en eerste keren zijn ze wat schrikkerig en daarna leren ze snel dat ze er niet bang voor hoeven te zijn.

En met voer kom je een heel eind met tam maken. Wij pakken hier de konijnen eigenlijk alleen in geval van nood op en dan komen ze hier toch best vlot op schoot zitten voor de brokjes.

Met Hanna weer controle gehad. Zat weer klein beetje, maar echt minimaal. Gespoeld en over twee weken weer. €7.36 daar kan je toch niks van zeggen he.

Had bijna 3 konijnen mee in de bench, maar Ziva en Witje gingen er nog net snel genoeg uit. Komende weken de bench maar weer even gewoon met brokjes neerzetten zonder deurtje dicht te doen enzo. Hanna wilde er eigenlijk niet echt meer in. Gelukkig houdt ze van eten :Y)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:18

Oh ook zo'n bleekscheetjes! En toch ook wat japannertjes precies. Welk rammetje was nu weer gekozen bij dit nestje?

En ik denk nog steeds dat uk zwart is. Wel misschien beter idd dat je die houd, kan die nog wat langer moedermelk drinken. En is het al zeker dat je ook een baby neemt van jolmer?

Ik gebruik panacur puppy, die is het hoogst gedoseerd, dus moet je het minste van geven. (Qua gangbare KHD producten)

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:26

Dankje Gigi! Weet jij ook zo hoeveel je er van moet geven? Dit staat op medpets; Voor konijnen is de dosering van de Panacur PetPaste anders dan voor honden en katten. Als je de PetPaste wilt gebruiken voor je konijn, raadpleeg dan eerst je dierenarts voor de dosering.

Helaas geeft mijn dierenarts niks zo maar. Ik had al gebeld, maar moet dan langs komen en 40 euro consult betalen :+

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:59

40 euro consult? Jemig, dat is pittig. Dan ga je ook niet zomaar even langs.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:15

NAIWHL schreef:
40 euro consult? Jemig, dat is pittig. Dan ga je ook niet zomaar even langs.

Onze is ook 33,50 op kantoortijden.
Weekend en avonden nog iets duurder :') .

Maar fijne dierenarts en hij vindt onze konijnen zo leuk, dat is ook wat waard :')

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:18

Ik ben verwend met onze dierenarts volgens mij. :j
En belangrijkste is goed gevoel en kundig. Dat je er met vertrouwen heen gaat.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:32

Onze dierenarts is wel goed, maar wel heel erg op geld uit heb ik soms het idee. Bij mijn voedster ben ik 4x bij de dierenarts geweest in 2 dagen tijd en 4x de volle consult betalen. Zelfs de 4e keer toen ik haar liet inslapen (was al meer dood dan levend) wouden ze het toch nog een keer ‘proberen’ haar tot leven te brengen :=