Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mariettek schreef:Hoi, ik wil mij ook melden!
Hier mijn aquarium. Lange tijd gebruikt als aquarium in de klas en voor kinderen, nu ben ik hem aan het aanpassen voor mijzelf.
Afgelopen zomer zaten er nog guppy mannen in, maar die hebben het zwaar gehad na een explosie van blauw alg. De oorzaak bleek uiteindelijk een kapotte tijdschakelaar te zijn, waardoor het licht 24 uur per dag aan stond.
Sindsdien heeft hij leeg gestaan en heb ik er heel weinig aan gedaan. De laatste maanden viel mij echter op dat er enkele planten het heel goed bleken te doen, en onlangs heb ik wat extra planten en een wat rustigere achtergrond en grind aangeschaft.
Zo ging hij van zo:
[ [url=m/LnFAPv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Naar zo:
[ [url=m/wZTu1P.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het is een 60 cm juwel aquarium, en ik wil de komende weken gaan kijken naar enkele bewoners.
Guppies liever niet meer (ze leven als alleen mannen echt te kort, en samen met vrouwen ben ik bang voor een overschot).
Nu denk ik aan platy's en/of neon tetras.
Wat denken jullie dat een handige zou zijn?
Marisje76 schreef:Idd veel rustiger zo.
Ik vind de rasboa Galaxy ook supermooi !!
Vandaag mn filtergrid binnen gekomen zodat de garnalen straks niet in het filter verdwijnen en een rode tijgerlotus. Hoop zo dat die het goed gaat doen. Ben wel een beetje aan het stoeien met erin zetten. Als ik op internet lees staat er dat de knol niet in het vrind mag verdwijnen maar hoe blijft dat plantje dan liggen anders drijft hij weg??? Iemand een gouden tip?
mariettek schreef:Oei, zijn platy's ook zulke vermeerderaars? Ik kwam hele wisselende verhalen tegen, maar dat is dan misschien ook niet ideaal. Al vind ik het wel heel leuk dat er meerdere kleurtjes van zijn.
De vuurtetras vind ik iets minder interessant. Ik denk dat ik de neontetras dan mooier vind, maar ik snap jullie redenering over de kleuren. Ik neem het mee!
mariettek schreef:Misschien zijn alleen mannen dan inderdaad een betere optie.
Zouden er in mijn aquarium (dus 60 cm en zo'n 54 liter) 10 neontetras en 4 platy's kunnen? Of is dat echt teveel?
Zertab schreef:Drie platy's. En nee, woensdag drie weken. Vandaar ook de frequente watertesten en eventueel wissels. En bacto start blijven toevoegen na elke wissel.
Allejandro schreef:Zertab schreef:Drie platy's. En nee, woensdag drie weken. Vandaar ook de frequente watertesten en eventueel wissels. En bacto start blijven toevoegen na elke wissel.
Je bent er bewust mee bezig maar ik wil je nog wel meegeven, ivm de gering grootte van je aquarium kan het binnen een paar uur compleet omslaan als het om nitriet gaat.
Blijf dus (zoals je nu al goed doet) opletten! Dan zal het vast goed komen.