Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:50

Is het slim om wel middeltjes in huis te hebben? Voor het heb je ph waarde ineens daalt of je nitriet met een waterwisssl niet daalt? Of draaf ik nu te erg door?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:14

Heb je niet nodig in principe.
Als je awuarium eenn keer draait, je geen co2 bijvoegt of andere ph verlagende dingen, dan daalt je ph niet ineens heel sterk.
Eerst even je 4weken indraaitijd afwachten ;)

Dan nog een keer testen en dan genieten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:22

Zitten al drie visjes in, ben nu rustig het visbestand aan het opbouwen en gedoseerd voeren. Vandaar ook dagelijks testen :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:25

Oh dat heb ik dan gemist. Wat heb je erin?

Zijn het alweer 3/4weken? Man de tijd vliegt :+

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:28

Drie platy's. En nee, woensdag drie weken. Vandaar ook de frequente watertesten en eventueel wissels. En bacto start blijven toevoegen na elke wissel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:18

platys worden toch nog best groot?
ik vind jouw bakje echt te klein daar voor.
maar goed het geeft ook ruimte om thuis te vragen voor een grotere bak zodat je visjes zich fijner gaan voelen.

ik heb niks, geen testen,geen flesjes met speciaal spul.
alleen meststof en van dat carbospul.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:45

Hoi, ik wil mij ook melden!

Hier mijn aquarium. Lange tijd gebruikt als aquarium in de klas en voor kinderen, nu ben ik hem aan het aanpassen voor mijzelf.

Afgelopen zomer zaten er nog guppy mannen in, maar die hebben het zwaar gehad na een explosie van blauw alg. De oorzaak bleek uiteindelijk een kapotte tijdschakelaar te zijn, waardoor het licht 24 uur per dag aan stond.

Sindsdien heeft hij leeg gestaan en heb ik er heel weinig aan gedaan. De laatste maanden viel mij echter op dat er enkele planten het heel goed bleken te doen, en onlangs heb ik wat extra planten en een wat rustigere achtergrond en grind aangeschaft.

Zo ging hij van zo:

Afbeelding

Naar zo:

Afbeelding

Het is een 60 cm juwel aquarium, en ik wil de komende weken gaan kijken naar enkele bewoners.
Guppies liever niet meer (ze leven als alleen mannen echt te kort, en samen met vrouwen ben ik bang voor een overschot).
Nu denk ik aan platy's en/of neon tetras.

Wat denken jullie dat een handige zou zijn?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:01

Mooie bak zo Mariettek! Het oogt inderdaad een stuk rustiger.

Ik zelf ben meer dan van neon tetra's dan platy's. Maar dan moet je wel een aardig schooltje hebben en ik weet niet hoe groot die bak minimaal dan moet zijn

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:13

Mooi ingericht zo, Mariettek. :-)
Ik zou voor een kleine scholenvis gaan, bijvoorbeeld Vuurtetra's en dan 10-15 stuks. Ik heb ze zelf ook (30) en het zijn hele levendige visjes als ze zich niet bedreigd voelen door grotere vissen.

Een school Rasboras is ook een leuke optie.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:20

mariettek schreef:
Hoi, ik wil mij ook melden!

Hier mijn aquarium. Lange tijd gebruikt als aquarium in de klas en voor kinderen, nu ben ik hem aan het aanpassen voor mijzelf.

Afgelopen zomer zaten er nog guppy mannen in, maar die hebben het zwaar gehad na een explosie van blauw alg. De oorzaak bleek uiteindelijk een kapotte tijdschakelaar te zijn, waardoor het licht 24 uur per dag aan stond.

Sindsdien heeft hij leeg gestaan en heb ik er heel weinig aan gedaan. De laatste maanden viel mij echter op dat er enkele planten het heel goed bleken te doen, en onlangs heb ik wat extra planten en een wat rustigere achtergrond en grind aangeschaft.

Zo ging hij van zo:

[ [url=m/LnFAPv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naar zo:

[ [url=m/wZTu1P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is een 60 cm juwel aquarium, en ik wil de komende weken gaan kijken naar enkele bewoners.
Guppies liever niet meer (ze leven als alleen mannen echt te kort, en samen met vrouwen ben ik bang voor een overschot).
Nu denk ik aan platy's en/of neon tetras.

Wat denken jullie dat een handige zou zijn?

Wat een mooie bak! <3

Platies zijn ook goed in vermeerderen, net als guppies, vergis je daar niet in.

Neon tetras kan, 60cm is voor hen het minimale, neem wel echt de neons en niet de kardinaal, die zijn nog een slagje groter.

Vuurtetras (Hyphessobrycon amandae) lijken me ook erg mooi voor deze bak! Hun rode kleur komt mooi naar voren met al het groen.

(Ik zie dat Ann dezelfde gedachte heeft :D)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:52

Oei, zijn platy's ook zulke vermeerderaars? Ik kwam hele wisselende verhalen tegen, maar dat is dan misschien ook niet ideaal. Al vind ik het wel heel leuk dat er meerdere kleurtjes van zijn.

De vuurtetras vind ik iets minder interessant. Ik denk dat ik de neontetras dan mooier vind, maar ik snap jullie redenering over de kleuren. Ik neem het mee!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:12

Idd veel rustiger zo.
Ik vind de rasboa Galaxy ook supermooi !!

Vandaag mn filtergrid binnen gekomen zodat de garnalen straks niet in het filter verdwijnen en een rode tijgerlotus. Hoop zo dat die het goed gaat doen. Ben wel een beetje aan het stoeien met erin zetten. Als ik op internet lees staat er dat de knol niet in het vrind mag verdwijnen maar hoe blijft dat plantje dan liggen anders drijft hij weg??? Iemand een gouden tip?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:15

Ik heb de lotus knollen tot de helft in het filterzand gezet en dat gaat prima. Ze maken vrij snel uitlopers met wortels er aan die zich ook vastzetten in het zand of grind.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:47

Marisje76 schreef:
Idd veel rustiger zo.
Ik vind de rasboa Galaxy ook supermooi !!

Vandaag mn filtergrid binnen gekomen zodat de garnalen straks niet in het filter verdwijnen en een rode tijgerlotus. Hoop zo dat die het goed gaat doen. Ben wel een beetje aan het stoeien met erin zetten. Als ik op internet lees staat er dat de knol niet in het vrind mag verdwijnen maar hoe blijft dat plantje dan liggen anders drijft hij weg??? Iemand een gouden tip?

Die visjes zijn inderdaad ook erg leuk! Ik kom alleen veel tegen dat ze in het wild bijna zijn uitgestorven en ik weet niet hoe ik kan garanderen dat ik niet meehelp aan verdere vernieling van de wildsoorten door ze te kopen. Dus daardoor haak ik af.

En over jouw vraag: misschien vastbinden op een steen of stuk hout?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:18

mariettek schreef:
Oei, zijn platy's ook zulke vermeerderaars? Ik kwam hele wisselende verhalen tegen, maar dat is dan misschien ook niet ideaal. Al vind ik het wel heel leuk dat er meerdere kleurtjes van zijn.

Klopt, Platy's vermeerderen zich snel.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:36

Ann schreef:
Ik heb de lotus knollen tot de helft in het filterzand gezet en dat gaat prima. Ze maken vrij snel uitlopers met wortels er aan die zich ook vastzetten in het zand of grind.

Zelf heb ik de knol net onder het grind staan anders vinden buurman en buurman ( 2 clownbotias) ze een lekkernij

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:42

mariettek schreef:

De vuurtetras vind ik iets minder interessant. Ik denk dat ik de neontetras dan mooier vind, maar ik snap jullie redenering over de kleuren. Ik neem het mee!

Platy's zijn net zo erg als guppen. :') Ik heb ze uiteindelijk in de vijver gegooid, was niets meer mee te beginnen qua apart zetten van mannen en vrouwen. Voordat je ze uitgevangen had hadden ze hun moeder al wel weer te pakken gehad. :') In de vijver kweekten ze niet meer (of werd het grut te snel opgegeten) maar hebben ze nog wel een jaar of wat gezwommen.

Het zijn echter wel heel leuke visjes, dus enkel mannen of enkel vrouwen is dan ook een prima optie!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:45

In de winkel zitten mannen en vrouwen meestal niet gescheiden, dus als je alleen vrouwtjes koopt is er een kans dat je alsnog jonge Platy's krijgt. Ik vind het ook erg leuke vissen, maar je hebt er snel heel veel inderdaad.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:47

Oh, dat is echt heel stom van die winkels. :') Dan alleen mannen kopen dus. :P

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:01

Misschien zijn alleen mannen dan inderdaad een betere optie. :Y)

Zouden er in mijn aquarium (dus 60 cm en zo'n 54 liter) 10 neontetras en 4 platy's kunnen? Of is dat echt teveel?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:30

mariettek schreef:
Misschien zijn alleen mannen dan inderdaad een betere optie. :Y)

Zouden er in mijn aquarium (dus 60 cm en zo'n 54 liter) 10 neontetras en 4 platy's kunnen? Of is dat echt teveel?

Het kan, met een goed filter, ik zou het alleen niet zelf doen. Ook omdat de neon tetras en de platies in dezelfde laag (midden- en bovenlaag) zwemmen, dus dan is dat gedeelte van het aquarium wat overbevolkt.

Ik zou dan zelf eerder voor de neontetras gaan en voor misschien een leuke blikvanger bij de onderlaag, misschien een antennebaarsje?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:00

Dat dacht ik al, al vind ik het zo lastig om echt betrouwbare informatie te vinden over het aantal vissen. Dan misschien toch gewoon alleen de neontetras. Denk dat een schooltje toch wel echt het leukste is om naar te kijken.
Of zouden ze toch te groot zijn voor mijn aquarium?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:01

Zertab schreef:
Drie platy's. En nee, woensdag drie weken. Vandaar ook de frequente watertesten en eventueel wissels. En bacto start blijven toevoegen na elke wissel.

Je bent er bewust mee bezig maar ik wil je nog wel meegeven, ivm de gering grootte van je aquarium kan het binnen een paar uur compleet omslaan als het om nitriet gaat.
Blijf dus (zoals je nu al goed doet) opletten! Dan zal het vast goed komen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:15

Allejandro schreef:
Zertab schreef:

Je bent er bewust mee bezig maar ik wil je nog wel meegeven, ivm de gering grootte van je aquarium kan het binnen een paar uur compleet omslaan als het om nitriet gaat.
Blijf dus (zoals je nu al goed doet) opletten! Dan zal het vast goed komen.

Ja ben me ervan bewust! Sowieso test ik nu dagelijks.

Met jonge platy's moet ik ook echt even kijken. Ik heb nu twee vrouwtjes en een mannetje... -O-
Een vriend van mij heeft guppies, kweken als gekken, maar het blijft bij hem in balans. Jonkies worden namelijk opgegeten. Ook 30 liter aquarium. Als het uit de hand loopt, dan toch maar wisselen van visje. Maar het mannetje is zo leuk. -O-

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:53

Dan alleen mannetje houden