Katten fokkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:47

Heel gezellig, maar aan de andere kant Maira is door Blue zelfverzekerder geworden en meer echt katten gedrag. <3 Inclusief gezellig achter elkaar aan racen (en soms dus ook over het bed....zucht). :')

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:49

Marcella schreef:
Zit zelf bij neocat en dan onderdeel blauwe Rus & nebelung. Heel misschien als het nu wel gelukt is met dekking dat ik ooit gaat kijken voor nebelung kater voor nestje blauwe Rus variant, maar dat gaat heel erg afhankelijk zijn of Maira wel drachtig te krijgen is en of er een kater beschikbaar is (en dat laatste is ook nog een lastig iets).

Maar zou ook kunnen dat ik het later met dochter gaat doen dekken met nebelung.

De rasclub Blauwe Rus/Nebelung is onderdeel van Neocat net zoals bv de Halflangharen, Britten, Perzen en Exotics en de Burmezen. Je kunt lid zijn van het een zonder lid te zijn van het ander. Je stambomen worden uitgegeven door Neocat. Ik vind het persoonlijk jammer dat Neocat (samen met de NLKV) uit de FNK (Federatie Nederlandse Kattenverenigingen) gestapt is.

Ik ben even kwijt of Maira variant is? Als je dan naar een Nebelungkater gaat, krijg je Nebelungen. En Blauwe Russen natuurlijk.

Hier nog een week of 4 voordat de kittens geboren gaan worden. De mama to be is al behoorlijk dik dus ik ben benieuwd. Vorig nest had ze 6 kittens. Nou ja.....over een week of 3 maar een x-ray maken om te kijken wat ze voor ons in petto heeft.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 18:28

Wat vinden jullie mooier:
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:32

Maira zou bij vorige eigenaar getest zijn op blue point en lang haar, maar zou het niet hebben. Zou ik het zeker willen weten dan moet ik testen. Maar de vorige eigenaar is niet geheel eerlijk geweest.

Maar vermoeden is dat Maira wel ouders bekend heeft, maar op de kater zat een fokverbod vanuit vereniging wegens vele nakomelingen (en misschien ook omdat hij blue point drager is). En zou Maira mogelijk uit een oeps nestje gekomen zijn. Vader was dan mogelijk blue point drager en lang haar gen drager.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 18:40

Oh dat is wel vervelend. Jammer dat ze dan niet eerlijk zijn. Maar dan is er dus ook kans op een Pika Blue als je een kater gebruikt die point draagt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:31

Denk dat gewoon testen makkelijker is en goedkoper. :j

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:46

Doen jullie een echo bij jullie zwangere dames of een röntgenfoto?

Mijn dametje moet nog anderhalve week ongeveer en twijfel nu om niet toch een röntgenfoto te maken.

Sommige fokkers doen het niet ivm gevaarlijke straling. Bij mijn hond heb ik het altijd gedaan maar meer omdat die grote nestjes geeft. Dan wil je niet riskeren dat ze te lang over tijd gaan.

Hoe denken jullie hierover?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:57

Ik heb een echo gedaan om te kijken of ze drachtig was. En bleek dat mevrouw zat te foppen, want wel alle tekenen. Ga nu gewoon even afwachten hoe of wat.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:56

Ik doe dat eigenlijk nooit, vind het teveel stress voor de zwangere dames.
1x achteraf een foto laten maken, er kwam maar 1 kitten en ik wou zeker weten dat ze leeg was.
en 1x een foto voor de bevalling omdat het eruit zag dat het een keizersnede ging worden.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 11:09

Ik doe het ook niet. Op zich is het heel gemakkelijk te voelen bij de somaby’s. En die stress doe ik ze niet aan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:03

Stress moment was hier maar kort, want uiteindelijk lag mevrouw een partij te knorren dat ik nog net niet stijl achterover viel. Want ze ging vreemd en normaal zijn vreemden eng (zeker da). :')

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:53

Ik doe het wel. Ik heb het een keer meegemaakt dat ik voor de gek gehouden was door een poes. Gevolg was de volgende dag een KS voor een dood kitten. Met de stress valt het reuze mee en met de straling ook. Die is echt verwaarloosbaar.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 02:37

Ik doe het niet meer, vroeger wel en dan een röntgenfoto in de laatste 2 weken van de zwangerschap. Ik ben wel goed geworden in het tellen van kitten skeletten. Ik heb er nog nooit naast gezeten met het aantal, zelfs niet bij een slecht contrast op de rofo. Achteraf wel jammer dat ik de achtling niet op rofo heb staan, dat was vast een leuke uitdaging geweest om te tellen, maar ik had dan van tevoren ook geen oog meer dicht gedaan in de wetenschap dat er zo’n groot nest aan zat te komen.
Het moet nu wel heel gek worden als ik nu niet goed kan voelen of een kat na een bevalling leeg is of niet.
Bij twijfel toucheer ik de poes tegelijk met goed palperen en dan voel je uitstekend of er nog echt iets in zit. Het toucheren wekt ook de weeën weer op, dus als er nog iets in zit, dan wordt het heel snel richting de uitgang geperst.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:29

Dat dacht ik ook altijd van mezelf.....tot ik dus een kitten mistte.
Nu is een foto ook niet altijd zaligmakend maar tot nu toe hebben we nog altijd goed gezeten met het aantal kittens.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 02:32

robeer schreef:
Dat dacht ik ook altijd van mezelf.....tot ik dus een kitten mistte.
Nu is een foto ook niet altijd zaligmakend maar tot nu toe hebben we nog altijd goed gezeten met het aantal kittens.

Ik zet tegenwoordig sowieso 0,2 ml oxy zodra ik denk dat de bevalling echt klaar is, gewoon om de boel goed op te schonen en de baarmoeder wat sneller in te laten krimpen. Ze krijgen daar dan nog 1 of 2 lichte persweeën van. Als er nog een kitten in zit, dan zijn de weeën die ze ervan krijgen veel sterker.

Ik heb me ook een keertje vergist, poes kwam bij haar eerste nest 850 gram aan en kreeg 3 kittens, bij haar 2e nest kwam ze bijna 1600 gram aan en na 3 kittens stopte de bevalling. Ik toucheerde en kon duidelijk een snuitje onder mijn vingertopje voelen, maar het toucheren gaf geen extra weeën. Bij palperen voelde ik duidelijk het kitten zitten. Na nog 2 uur afwachten de boel ingepakt en naar de dierenarts. De dierenarts deed hetzelfde als ik, eerst palperen, daarna toucheren en ook hij voelde een kitten, een 2e dierenarts kwam erbij voor een echo, maar helaas geen hartslag te vinden en de oxytocine haalde niets uit, dus het zou een keizersnede worden.

Ik vraag voor de zekerheid nog even om een röntgenfoto en niemand kon het geloven, maar de poes was echt leeg, geen skeletje te vinden. De dierenarts van de echo is zelfs nog naar de röntgenkamer gelopen om zelf de rofo te bekijken, omdat ze het niet kon geloven toen haar collega vertelde dat er geen kitten was.
Wat we van binnen voelde was een punt van een grote harde drol die tegen de baarmoeder drukte, het voelde echt net als een snuitje. Maar ach, aangezien 2 dierenartsen zich ook hadden vergist, voelde ik me gelukkig niet echt heel erg dom.

Poes kreeg een klysma en produceerde even later een hele grote drol.
Ik gein nog steeds over de keer dat een poes bevallen is van 3 kittens en een hele dure drol. :')

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:24

@Daphara, wat zal het een opluchting geweest zijn dat die drol eruit was :+ :D

Ik heb sinds gisteren een nestje.
Moeder beviel vlot van 3 kittens, na nog een uur persen geen kittens.
1,5 uur na de laatste zat ik bij de da, toch maar een foto.
Er zat nog 1 mega kitten in met zijn kont in het geboorte kanaal.
Oxy had geen zin, mama deed persen wat ze kon. Dus zei de da dat word een keizersnede....

Spierverslapers erin plus slaapmiddel en toen viel per ongeluk het kitten uit de kat weg.
Mama was op een of andere manier te verkramp ofzo om dat kitten eruit te krijgen.
Al met al weer wat van de cattery ellende bingo kaart afgevinkt en met 4 kittens weer naar huis.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:27

Ben nog steeds in afwachting of die van mij wel drachtig is. Niet zou cattery stop worden en alles steriliseren tegelijk.

Zou wel balen zijn.

Morgen 3 weken vanaf ophalen.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:13

Waarom dan een cattery stop Marcella?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:35

Er kom zolang dat deze leven geen nieuwe erbij. Blue word 3 jaar en Maira 6 jaar (even uit het hoofd geschat) dus dat gaat nog wel heel lang duren voor er ooit weer wat gaat komen hopelijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:44

Iemand eet veel meer, maar tegenwoordig ook 3 drollen in plaats van de standaard 2 per dag van beide katten. Maira is kroelerig en gaat weer helemaal goed samen. Vannacht hebben ze beide bij mij op bed geslapen en nu liggen ze ook nog op bed.

Mag van Blue niet uit bed blokkade.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:34

liesje84 schreef:
@Daphara, wat zal het een opluchting geweest zijn dat die drol eruit was :+ :D

Ik heb sinds gisteren een nestje.
Moeder beviel vlot van 3 kittens, na nog een uur persen geen kittens.
1,5 uur na de laatste zat ik bij de da, toch maar een foto.
Er zat nog 1 mega kitten in met zijn kont in het geboorte kanaal.
Oxy had geen zin, mama deed persen wat ze kon. Dus zei de da dat word een keizersnede....

Spierverslapers erin plus slaapmiddel en toen viel per ongeluk het kitten uit de kat weg.
Mama was op een of andere manier te verkramp ofzo om dat kitten eruit te krijgen.
Al met al weer wat van de cattery ellende bingo kaart afgevinkt en met 4 kittens weer naar huis.

.
Gefeliciteerd met je kittens.
Zo te lezen was het een hele belevenis..... :D
Hoe doen ze het? Gaat alles goed met moeder en kinders?

Nu zo’n 3,5 week geleden dat ze bij de kater is geweest Marcella? Dan zou je heel voorzichtig wat moeten kunnen gaan zien. Ik lees net dat ze bijna 6 is? Dat is al best oud voor een eerste nestje. Misschien dat dat ook meespeelt.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:03

@Robeer, dankjewel. Ze maken het gelukkig heel goed.
Het kitten heeft wel 2dgn een zwarte kont gehad (blauw plek), trok wel heel snel weg.
Gelukkig wist ik na 10jr fokken al dat het niet altijd rozengeur en manneschijn is :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:21

2de Nestje ze zou bij de vorige eigenaar een nestje gehad hebben, maar niet geregistreerd bij neocat (en/of bekend). Maar zat later te denken misschien geregistreerd bij de vereniging waar Maira ook geregistreerd staat.

Heb hier wel een ander gevoel bij, maar durf niet te blij te zijn door de vorige keer. Maar ik vind dat ze een dikke pens heeft en als ze nu kom kroelen lijk het wel vet rimpels te zien. Blijf alleen niet lang liggen en is soms behoorlijk onrustig. Weglopen, terug komen, weg lopen en terug komen en zo verschillende keren ook.

Net nog geprobeerd om foto van bovenaf te maken, maar dat mocht niet.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 12:58

Wat lastig marcella. Ik ben zo blij dat mijn dames super relaxed zijn en alles toe laten. Ze komen ook echt naar me toe als er wat is en ook bij de diere arts zijn ze best relaxed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:27

Dierenarts is ook drama al lag ze uiteindelijk daar wel te knorren. Maar te pakken krijgen en in reismandje stoppen is al een flink ding. :=

Soms vraag ik mij ook wel eens af wat er bij vorige eigenaar mee gebeurt/gedaan is.

Oh en pakken met deken/handdoek is 100% garantie tot open liggen. :=