Hondensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fannetje

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:02

Ik snap wat Kim bedoeld, want als je een hond direct leert zelfstandig toestellen te nemen, zal hij niet naar je toe gaan tollen, maar de volgende sprong opzoeken.
Wij hebben ook eerst geleerd de hond zelfstandig de tunnel en sprongen etc op te zoeken. Bij mij in de les zit ook iemand die dat niet heeft gehad op een vorige hondenschool en daar zie je dat tollen ook bij.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:24

Maar dan snap ik niet wat jullie bedoelen want dat is nu precies wat er gedaan wordt. Hij leert dus zelf het toestel te zoeken waardoor hij niet gaat tollen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:40

Je moet nog helemaal niet bezig zijn met de sprongen. De hond doet de sprongen omdat jij dat vraagt maar heeft geen flauw idee wat de bedoeling is. Jij loopt er dus achter ipv voor, anders zou hij sowieso niet tollen.

In een tweede les zouden hoogstens twee sprongen zonder lat (dus alleen vleugels) en een rechte tunnel mogen liggen.

Nogmaals, de basis is zo vreselijk belangrijk voor de honden. Daar heb je later alleen maar profijt van.

Hier leer jij en de hond niks van. Je creëert een plakhond die alleen maar blijft tollen. En dat levert je alleen maar frustratie, fouten, weigeringen en DK's op.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:49

Oke ik denk dat ik nu wel snap wat je bedoelt, deel alleen je mening niet. Ik heb hier al heel veel honden opgeleid zien worden en die doen het allemaal prima. Lopen ook gewoon wedstrijden e.d. en lopen echt nauwelijks weigeringen en DK's. Vik is ook wel anders dan een andere beginnende hond, zoals ik al aangaf heb ik al veel met hem gedaan. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat het goed komt. En anders maar niet, dan is er nog geen man overboord.

Het tollen kwam op het moment dat ik juist heel erg rustig met hem ging doen. Toen hebben we een lijntje opgezet heel laag en daar hij is overheen gegaan, En daar zat een rechte tunnel bij. Ik denk dat we moeten concluderen dat er niet 1 manier is om een hond iets aan te leren en dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

Ik vind het overigens wel jammer dat je mij iets probeert te leren maar niet de uitleg erbij geeft. Eigenlijk zegt je hele tekst alleen maar dat wat ik doe fout is en niet wat ik dan wel zou moeten doen en wat ik er mee zou bereiken. Niet echt de manier om iemand van je mening te overtuigen. En ik sta er wel voor open.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:56

Voor hetzelfde geldt had je dit met je trainer willen oppakken ipv in het topic.

Maar, je doet maar. Ik zal je niet meer 'bekritiseren'. :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:01

Ik wil het best bespreken maar ik weet nu niet wat ik moet bespreken. Je zegt alleen dat ik een basis moet bevestigen en dat als ik een plakhond creëer die blijft tollen dat ik dan fouten ga lopen. Ik heb even je berichten terug gelezen en zover ik kan zien doe ik helemaal wat jij doet als je alles hebt beschreven. We zijn bezig geweest met de balans en coördinatie, we hebben hem rustig kennis laten maken met een tunnel. Hij is eerst over een latje heen gelopen en heeft dan de tunnel gezocht. Ik heb hem vanaf dat ik hem had mee genomen naar de training, hij heeft alleen nu pas een echte training mee gelopen. Maar hij is dan ook nog jong. Die voorbereidende dingen heb ik allemaal met hem gedaan net na het opbouwen van het parcours. Daarna heb ik hem in de auto gezet en mijn oudere hond gepakt om mee te trainen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:10

Wat mijn hond heeft geleerd is eerst heen en weren. Dus met 2 mensen, 1 aan de ene kant van de "sprong" en de ander aan de andere kant. Hond aan de ene kant, mens aan de andere kant vraagt aandacht, hond komt over de "sprong"hond krijgt voertje en wordt daar direct mee omgedraaid. Mens aan andere kant vraagt, hond komt en belonen, etc. Wanneer de hond dat spelletje snapt, steeds minder vragen, maar hem zelf laten nadenken, wel elke keer belonen. Wanneer 1 sprong goed gaat, kun je een 2e toevoegen. Daarna kun je uit lijn gaan staan, waardoor de hond steeds meer zelf de lijn moet opzoeken, tot je volledige naast de sprong staat. Dit kun je ook met een tunnel doen. Pas als de hond het toestel beheert een commando toevoegen. Zo krijg je een hond die dus zelf gaat nadenken en dus vooruit wil ipv naar je toe draait. Is dat misschien duidelijker? Verder kun je dus daarna allerlei oefeningetjes aanleren zoals links en rechts om de sprong draaien (in mijn geval tik en tak), dat spelletje kun je op een van de filmpjes van Kim terug zien. Met mijn vorige hond heb ik het ook allemaal anders aangeleerd gekregen, maar de inzichten veranderen voortdurend, waardoor de aanleermethoden ook steeds veranderen. Mijn vorige hond was dus een broekzakhond, deze is al een stuk zelfstandiger, al is zij het type wat altijd wel wat meer ondersteuning nodig zal hebben, dan bijv de borders van Kim.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:21

Ja precies. Ik heb mezelf niet goed verwoord maar die voorbereidingen heb ik dus al gedaan. Dat kent hij allemaal al.

Maar goed wellicht gaat er iets mis in de training dat is goed mogelijk. Voor nu werkt het in ieder geval. Hij doet het hartstikke goed en ik ben super trots op hem.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:25

Ik zal nog even wat verduidelijken over het tollen want daar is het in mijn ogen mis gegaan. Wat ik wilde in eerste instantie was dat hij in alle rust over de hindernissen ging. Wat ik dus deed was hem laten wachten terwijl hij dat lijntje gewoon zelfstandig door wilde. Doordat ik hem steeds liet wachten creerde ik de plakker terwijl hij al snapte dat hij gewoon rechtdoor de sprongen kon nemen. En tijdens dat wachten begon hij te tollen. Maar dat is 1 keer gebeurd, ik heb er van geleerd. Hij is gewoon heel anders dan mijn andere honden en dat is even omschakelen. Ik heb er al twee opgeleid hiervoor en daar kon ik alles mee. Deze heeft gewoon veel meer de drive om het voor mij te doen en veel meer snelheid. De anderen zijn een boomer en een chihuahua. Wel goed om de wissels mee te oefenen trouwens!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 20:51

De eerste wedstrijd sinds Corona weer ingeschreven, wat een gevoel! *\o/*

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:21

KimD schreef:
De eerste wedstrijd sinds Corona weer ingeschreven, wat een gevoel! *\o/*

Ja ik ook. Volgend weekend mogen we weer, zoveel zin in!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:25

Dat is TFD hè? Daar gaan wij niet heen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 17:46

KimD schreef:
Dat is TFD hè? Daar gaan wij niet heen.

Ja klopt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 19:39

Waar ga jij heen Kim?
Ik heb me niet opgegeven voor TFD, vond het een beetje teveel na 2 dagen ZAF.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 19:48

In September de Kempen en schrijf de 25ste in voor Uden. Aangezien we een seizoen gemist hebben moeten we nu even doorbijten. Hopenlijk lukt promoveren nog.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:40

Gisteren weer heerlijk getraind! Maar echt een super fijne training. Harvey was ook zeer geconcentreerd met de training van de runnings. *\o/*

Nog één weekje trainen en dan hebben we 'vakantie', gelukkig hebben we de sleutel van de hal dus ik heb me voorgenomen om vijf keer per week even te gaan trainen aan de runnings. Aangezien hij nu écht goed gaat gaan we even doorpakken. :D

Dit zijn alle runs die hij gisteren gedaan heeft verdeeld over twee sessies.

Deze had ik ook geupload maar nog niet gedeeld zag ik.

Dana gaat ook steeds beter, zeker hele parcoursen. Dus ik werk vooral aan de kleine dingen met haar, de zelfstandigheid om bijvoorbeeld een 'om' te nemen terwijl ik weg loop en dergelijke.

En twee korte stukjes van Harvey een aantal weken geleden.

Heb ook nog 30 minuten film materiaal van gisterenochtend. Moet ik nog even uitzoeken.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:03

Lekker Kim!

Wij hadden maandag de laatste les. Nu twee weken "schoolvakantie" haha. Skye stond lekker aan dus konden weer wat uitbreidingen toevoegen. Blinde wissels geoefend en de band toegevoegd. Met een goed gevoel de vakantie in haha.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:11

Hallootjes!

Mogen ik en mijn hondjes ook melden?

Als eerste is mijn eigen Cooper!
Cooper is een blue merle Sheltie reutje. Meneer is nu 13 weken en behoorlijk eigenwijs. Hij heeft nu zijn eerste 2 puppylessen opzitten. Mijn doel met hem is om agility te beoefenen en als buitenrij maatje op pad te gaan

Afbeelding

Dan hebben we Daisy! Daisy is een sable Sheltie teefje van 10 maanden. Zij is mijn vriendin haar hond. Beetje achterstand met gehoorzaamheid training door cororna maar we gaan er weer tegen aan *\o/*
Daisy en mijn vriendin hebben canicross op de planning staan en ik wil samen agility en skeeleren doen.

Afbeelding

We hebben alle 4 nog flink wat te leren maar we gaan er met zijn vieren tegen aan!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:18

Heb me in het begin aangemeld in de topic maar zijn ps sinds kort echt begonnen. Dus wil wat actiever mee gaan kletsen!
Nu 5 weken trainen we hoopers en behendigheid.
Uiteindelijk gaan we ook flyball doen maar vind het belangrijk dat er eerst beheersing komt en daar is de hoopers heel goed voor! Ondanks dat ik zelf regelmatig behendigheids lessen geef is het na 10 jaar wel wennen om weer te doen.
Mijn Kees was echt een heerlijk dier om mee te werken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen week hebben we voor het eerst de A frame gedaan en m’n kleine race monster ging eroverheen alsof ze nooit wat anders gedaan had de wacht zit er ook mooi op.

Alleen de weave zit nog wat werk in Mila heeft nog niet echt het geduld ervoor maar kan tijdens de zomerstop zelf oefenen Hiermee.

Afbeelding
Afbeelding

Kimd leuk hoor wil zelf gaan kijken in Uden!
Diandra veel plezier!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:19

Goede morgen!

Nou 2 hele leerzame dagen gehad hoor, volledig blinde insteek van een tunnel moeten we nog echt meer gaan oefenen, want dat vindt ze nogal lastig. Verder weer handige tips gekregen en ook mooie complimenten. Voor de liefhebbers op mijn FB wat filmpjes.
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 8322073087

Helaas van beide eerste ochtends sessies geen filmpjes, daar zaten hele mooie stukjes tussen. IN de middag is ze dan toch snel warm en wat moeier, dus ontbreekt soms wat pit, maar ach we moeten sowieso nog een hoop leren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:18

Ziet er leuk uit! Het was ook echt benauwd, pff...

Paar tips voor je, ik denk dat jij baat hebt bij een ander paar schoenen als je vaker op gras traint en een broek met (minimaal) elastiek bij de enkels. Daardoor kun je ruimer lopen en kan de hond beter jou signalen van de benen/voeten oppikken. Door het wapperen is her voor de hond moeilijker in te schatten waar jouw voeten staan of naartoe wijzen.

Dan de wip, hoe is deze aangeleerd? Lijkt heel onzeker. Het is denk ik de moeite waard om deze opnieuw aan te leren!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:25

Kim, wat het lopen betreft, ik heb momenteel een achillespees blessure, moet dit soort dingen eigenlijk misschien niet doen, maar kan het niet laten ;) Daardoor kan ik niet voluit, lange passen lopen.
En wat de wip betreft, had ze de 1e ochtend, doordat ze niet luisterde, direct een flyer te pakken. Daarna dus weer wat banger/onzeker. Was eindelijk bijna over, werd steeds zekerder en dan gaat het weer mis. Gelukkig merk ik nu wel dat ze sneller herstelt. De laatste keer durfde ze bijna niet meer over de wip, daarom zelf een simpel wipje aangeschaft. Wat aanleren gestart met banging game, dus de klap is nu ok. Maar ze moet eigenlijk tot het vlak doorlopen, daar zijn we mee bezig.

Maar wat broek betreft, misschien goed idee, zodra ik daar weer elastiek verdraag.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:45

fannetje schreef:
Kim, wat het lopen betreft, ik heb momenteel een achillespees blessure, moet dit soort dingen eigenlijk misschien niet doen, maar kan het niet laten ;) Daardoor kan ik niet voluit, lange passen lopen.
En wat de wip betreft, had ze de 1e ochtend, doordat ze niet luisterde, direct een flyer te pakken. Daarna dus weer wat banger/onzeker. Was eindelijk bijna over, werd steeds zekerder en dan gaat het weer mis. Gelukkig merk ik nu wel dat ze sneller herstelt. De laatste keer durfde ze bijna niet meer over de wip, daarom zelf een simpel wipje aangeschaft. Wat aanleren gestart met banging game, dus de klap is nu ok. Maar ze moet eigenlijk tot het vlak doorlopen, daar zijn we mee bezig.

Maar wat broek betreft, misschien goed idee, zodra ik daar weer elastiek verdraag.

Dat is ook niet zo slim dan! := Misschien beter eerst herstellen? Er zijn ook zat dingen die je kunt trainen zonder te lopen/rennen. Ik heb een aantal jaar geleden een agility ongelukje gehad. Ik dacht dat Guinness de kattenloop nam maar nam de tunnelingang er vlak naast en die kwam uit in mijn looproute. Hij knalde tegen mijn knie en ik tegen de grond. :+ Een aantal weken met een brace en toch kunnen trainen. Ik kan natuurlijk altijd nog mijn honden aan de wederhelft meegeven maar ik vind het leuker om zelf te trainen. :D

Wat betreft de wip, wij doen vlaktraining door middel van een lat onder het kantelpunt te zetten waardoor hij dus niet kantelt. We leren ze op snelheid tot boven te rennen, pakken ze eraf en herhalen dit een aantal weken. Dan zetten we er een pion onder zodat de wip horizontaal stopt. Daarna gaan we tot beneden. Dat in combinatie met de bang-game en ze blijven de snelheid houden.

Heb er geloof ik wel een filmpje van.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:30

Nog wat filmpjes gevonden en bewerkt, helaas niet heel duidelijk van de wip maar het geeft denk ik wel een idee over wat ik bedoel met het doorlopen.

Dit was letterlijk het allerlaatste toestel van de avond, dus ze aas al goed moe.

Hier doet ze de wip wel goed maar helaas wat ver weg, hoop dat het te zien is.

Dit is het achterste stuk van het parcours, flink in bewerkt want Sandy en ik stonden vooral veel te kletsen over de ideale lijn en positie. :+ Tevens een inschattingsfoutje van Sandy erin en een verkenfout van mij. Valt vast vanzelf op! <<)

En het foutje los.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:31

Dat met dat doorlopen tot eind wou ik ook gaan trainen, maar ze houdt er niet van om er af gepakt te worden, dus wilde er niet meer op. Maar had nu bedacht dat ik misschien het met een matje voor elkaar krijg. Soort van target training en dan steeds verder naar het eind toe. Als je begrijpt wat ik bedoel. Denk he dat dat een idee is?
En mijn achillespees heeft dit goed gehouden, dus ben niet over mijn grens gegaan, dus ik mboek vooruitgang :+