Askja schreef:De hond is voor velen een soort kind, en dan krijg je toch een soort kom niet aan mijn kind-houding. Een objectieve kijk op de zaak wordt dan onmogelijk. Terwijl het objectief bekeken vrij simpel is: een hond die andere mensen of dieren ernstig verwondt of doodt, vormt een gevaar voor de omgeving en moet worden afgemaakt om herhaling te voorkomen. Niet als een soort van doodstraf (zo lijken sommigen het te ervaren) maar uit noodzaak. Ongeacht wat de aanleiding was voor het incident, dat maakt voor de gevolgen immers helemaal niets uit.
Precies!
Wat mij opvalt is dat sommige baasjes van bijtende honden het zielig vinden om hun hond te muilkorven en hem dan alleen nog aangelijnd uitlaten. Waardoor het dier zo vreselijk opgefokt is dat je alleen maar hoeft te passeren (zonder dat je weet dat die hond echt tot bijten in staat is) en het beest vliegt jouw (aangelijnde) hond al aan. En het liefst nog zonder waarschuwing want ze gaan echt niet zo maar zeggen dat hun lieve schatje bijt.
Ik heb dit dus meegemaakt en het voelt ontzettend machteloos als iemand vindt dat die goed bezig is door zijn hond alleen aangelijnd uit te laten maar niet te muilkorven. Waarom is het wel zielig om jouw hond te muilkorven maar is het niet zielig dat mijn hond in de kaken van jouw hond hangt?? Wat als zo'n riem knapt en het beest vrijuit kan gaan? Super egoïstisch vind ik dat. Ze eigenen zich een heel losloop veld toe door daar met een valse hond aangelijnd te gaan lopen.