'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:57

Askja schreef:
De hond is voor velen een soort kind, en dan krijg je toch een soort kom niet aan mijn kind-houding. Een objectieve kijk op de zaak wordt dan onmogelijk. Terwijl het objectief bekeken vrij simpel is: een hond die andere mensen of dieren ernstig verwondt of doodt, vormt een gevaar voor de omgeving en moet worden afgemaakt om herhaling te voorkomen. Niet als een soort van doodstraf (zo lijken sommigen het te ervaren) maar uit noodzaak. Ongeacht wat de aanleiding was voor het incident, dat maakt voor de gevolgen immers helemaal niets uit.

Precies!

Wat mij opvalt is dat sommige baasjes van bijtende honden het zielig vinden om hun hond te muilkorven en hem dan alleen nog aangelijnd uitlaten. Waardoor het dier zo vreselijk opgefokt is dat je alleen maar hoeft te passeren (zonder dat je weet dat die hond echt tot bijten in staat is) en het beest vliegt jouw (aangelijnde) hond al aan. En het liefst nog zonder waarschuwing want ze gaan echt niet zo maar zeggen dat hun lieve schatje bijt.

Ik heb dit dus meegemaakt en het voelt ontzettend machteloos als iemand vindt dat die goed bezig is door zijn hond alleen aangelijnd uit te laten maar niet te muilkorven. Waarom is het wel zielig om jouw hond te muilkorven maar is het niet zielig dat mijn hond in de kaken van jouw hond hangt?? Wat als zo'n riem knapt en het beest vrijuit kan gaan? Super egoïstisch vind ik dat. Ze eigenen zich een heel losloop veld toe door daar met een valse hond aangelijnd te gaan lopen. >;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:57

secricible schreef:
Een akita en een american akita zijn twee totaal verschillende rassen en zijn ook niet als look a likes te beschouwen

[ [url=m/VtVsz9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xBDz22.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind je? Allebei een soort forse keeshond met een typische vacht en kleine oogjes.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:59

oomens schreef:
secricible schreef:
Een akita en een american akita zijn twee totaal verschillende rassen en zijn ook niet als look a likes te beschouwen

[ [url=m/VtVsz9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xBDz22.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind je? Allebei een soort forse keeshond met een typische vacht en kleine oogjes.

Dat vind ik en ook de raad van beheer vind dat aangezien ze beide als eigen ras zijn ingeschreven :) de argumentatie houdt natuurlijk totaal geen stand als je lookalikes gaat zien als 1 groep en vervolgens een totaal ander ras hetzelfde vind "omdat ze beide keeshonden zijn"

Een duitse herder is ook niet hetzelfde als een belgische herder of een mechelse herder. Ondanks dar ze dezelfde voorouders hebben en hetzelfde doel hebben gehad in het verleden.
Daarnaast is het gedrag van de akita heel anders dan van een amerikaanse akita. En een akita weegt meestal niet meer dan een kleine 30kg, de amerikaan is een hond die rustig het dubbele kan wegen.
Maar goed, mijn punt was alleen om aan te geven dat ik vind dat er nauwelijks is nagedacht over de lijst qua welke rassen zijn meegenomen. Ook met die criteria worden er rassen meegenomen die ik niet logisch vind en andersom rassen niet meegenomen die gezien de lijst wel logisch zouden zijn.
Laatst bijgewerkt door secricible op 26-02-17 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:01

Ik ben het met jou eens kimmie
Mensen sluiten ook te snel de ogen bij bijv wel verkeerd gedrag in huis want het lijkt wel falen als mensen moeten toegeven dat ze de hond niet correct hebben opgevoed of niet met de ras eigenschappen om kunnen gaan. In plaats van de wat aan doen word er beschamend niets gezegd en is het wachten op problemen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:02

kimmie261 schreef:
Diablo schreef:
dat ze in de meeste gevallen bijten door verkeerde omgang met de dieren en onwetendheid van de mensen.

en dit is naar mijn idee in 99,9% van alle bijtincidenten die er gebeuren zo...

zou iedereen maar zijn verantwoordelijkheid nemen en weten waarmee ze lopen,en in huis mee leven,want nog steeds gebeuren in huislijke sfeer de meeste incidenten,dan zou dat al een eind schelen.

maar ik geloof nooit dat de wereld bijtincident vrij gaat worden,zelfs niet met het afschaffen van de zogenaamde gevaarlijke hondenrassen.. :n

ik ben het eigenlijk wel met kugger en HC eens,dan alles maar muilkorfen en aan de lijn op straat...

eens zien wat dat voor cijfers gaan opleveren over een jaar of 5...

Dat ben ik met je eens, vandaar ook dat ik steeds zeg dat ik met plezier mijn honden zou muilkorven, als dat betekent dat er minder slachtoffers vallen. En ik denk ook zeker niet dat het bijten helemaal af gelopen zal zijn, maar ik ben wel blij dat er eindelijk wat gedaan wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:12

Shiloh schreef:
Wat dondert de toedracht als een hond een andere hond vermoord. Dat moet gewoon NIET KUNNEN. Wat dondert de toedracht als je spreekt over honden die alleen gestopt kunnen worden als ze doodgeschoten worden door politie. NIKS. De toedracht boeit niet. Dergelijk ernstige situaties mogen gewoon NIET gebeuren.

Mee eens, maar de husky die de baby doodde (wat hierboven door Kimmie werd genoemd) deed dit in eigen huis in de babykamer. Dan doet de toedracht er wel toe, want wat doet de hond in de babykamer??

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:15

Nikass schreef:
Shiloh schreef:
Wat dondert de toedracht als een hond een andere hond vermoord. Dat moet gewoon NIET KUNNEN. Wat dondert de toedracht als je spreekt over honden die alleen gestopt kunnen worden als ze doodgeschoten worden door politie. NIKS. De toedracht boeit niet. Dergelijk ernstige situaties mogen gewoon NIET gebeuren.

Mee eens, maar de husky die de baby doodde (wat hierboven door Kimmie werd genoemd) deed dit in eigen huis in de babykamer. Dan doet de toedracht er wel toe, want wat doet de hond in de babykamer??

Die hoorde daar natuurlijk niet, maar was dit een geval dat de hond niet meer te stoppen was, anders dan door een kogel?
Overigens zou mij hier de toedracht ook niet kunnen schelen. Als een hond van mij een kind van mij doodt, gaat de spuit er in.

essiesilly

gohya schreef:
Ze zouden honden die bijten/uit het niets aanvallen eens moeten laten onderzoeken door een patholoog. Een hond die uit het niets aanvalt, daarvan denk ik dat er in zijn kop iets mis gaat. Vooral omdat er honden bij zijn die superlief altijd zijn en op een dag uit het niets zeer agressief zijn geworden.
Dat klopt toch niet? ik denk ook dat vooral dogachtigen vatbaar zijn voor 'kortsluiting' in hun kop.
Waar die kortsluiting vandaan komt en waardoor? kan van alles zijn.Door het fokken,door de schadelijke stoffen in de buitenlucht,door het voedsel. Als je kijkt naar bijtincidenten van 'vroeger' en nu is het ernstig bijten behoorlijk toegenomen.

Een hond word niet vals geboren lijkt me,maar kan wél geboren worden met een afwijking in het hoofd,dat er later opeens uit kan komen.[net als bij mensen].
Een hond die goed opgevoed word kan ook uit het niets aanvallen,en dan heeft opvoeding er niks mee te maken.
Vind dit een moeilijke kwestie,zouden ze echt moeten onderzoeken,scheelt veel ongelukken.

Alles is erfelijk goya.. alles is erfelijk

Het grote onzin verhaal van een hond word niet vals geboren is klin klare onzin, ik ken meerdere fokkers van hr rassen welke de pups met 5 - 6 weken moeten scheiden omdat ze erlkaar de tent uit vechten!.. en nee dat is geen media verhaal. Ik liep eens met mijn pup van 10 weken samen met een kennis met haar amstaff pup van 9 weken en ja die dook er meerdere malen heel vreemd boven op, echt ruzie zoeken.
Er zijn verschillende onderzoeken geweest over wat de genen allemaal door kunnen geven.

keona

Alleen incidenten met pitbulls lees je in de krant of zie je op tv.
Nikass schreef:
Shiloh schreef:
Vrijwel maandelijks of meerdere keren per maand zijn er incidenten geweest met hoog risico honden die andere honden hebben doodgebeten, of mensen ernstig letsel hebben toegebracht en honden die doodgeschoten moesten worden omdat ze gewoon níet stopte met bijten. Ja. Er is een groot probleem met dit soort honden en daar moet héél nodig een oplossing voor komen.

Misschien heb ik idd eea gemist maar deze incidenten waren toch allemaal met pitbull types? En niet met bijvoorbeeld een Bull Mastiff?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:16

Aar met agressief fokmateriaal hoor je al niet te fokken
essiesilly schreef:
gohya schreef:
Ze zouden honden die bijten/uit het niets aanvallen eens moeten laten onderzoeken door een patholoog. Een hond die uit het niets aanvalt, daarvan denk ik dat er in zijn kop iets mis gaat. Vooral omdat er honden bij zijn die superlief altijd zijn en op een dag uit het niets zeer agressief zijn geworden.
Dat klopt toch niet? ik denk ook dat vooral dogachtigen vatbaar zijn voor 'kortsluiting' in hun kop.
Waar die kortsluiting vandaan komt en waardoor? kan van alles zijn.Door het fokken,door de schadelijke stoffen in de buitenlucht,door het voedsel. Als je kijkt naar bijtincidenten van 'vroeger' en nu is het ernstig bijten behoorlijk toegenomen.

Een hond word niet vals geboren lijkt me,maar kan wél geboren worden met een afwijking in het hoofd,dat er later opeens uit kan komen.[net als bij mensen].
Een hond die goed opgevoed word kan ook uit het niets aanvallen,en dan heeft opvoeding er niks mee te maken.
Vind dit een moeilijke kwestie,zouden ze echt moeten onderzoeken,scheelt veel ongelukken.

Het grote onzin verhaal van een hond word niet vals geboren is klin klare onzin, ik ken meerdere fokkers van hr rassen welke de pups met 5 - 6 weken moeten scheiden omdat ze erlkaar de tent uit vechten!.. en nee dat is geen media verhaal. Ik liep eens met mijn pup van 10 weken samen met een kennis met haar amstaff pup van 9 weken en ja die dook er meerdere malen heel vreemd boven op, echt ruzie zoeken.
Er zijn verschillende onderzoeken geweest over wat de genen allemaal door kunnen geven.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:17

essiesilly schreef:
gohya schreef:

Die filmpjes gaan ook gewoon rond op Facebook. Pups van nog geen acht weken oud die met elkaar tot bloedens toe vechten. En de eigenaren vinden het prachtig. Diep triest, dat zeker. Maar het blijkt wel weer dat het er in zit bij deze honden. Vals wil ik het trouwens niet noemen, het is een (heel nare) raseigenschap.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:20

Askja schreef:
Een eindje hierboven blijkt duidelijk het probleem in deze discussie: de bijkomende emoties, m.n. van de kant van de honden-eigenaar. De hond is voor velen een soort kind, en dan krijg je toch een soort kom niet aan mijn kind-houding. Een objectieve kijk op de zaak wordt dan onmogelijk. Terwijl het objectief bekeken vrij simpel is: een hond die andere mensen of dieren ernstig verwondt of doodt, vormt een gevaar voor de omgeving en moet worden afgemaakt om herhaling te voorkomen. Niet als een soort van doodstraf (zo lijken sommigen het te ervaren) maar uit noodzaak. Ongeacht wat de aanleiding was voor het incident, dat maakt voor de gevolgen immers helemaal niets uit. Eigenaren moeten hun verantwoordelijkheid nemen op gebied van opvoeding en preventie (aanlijnen), maar ook accepteren dat als hun goed opgevoede hond ineens toch ernstig over de schreef gaat, dit als consequentie heeft dat de hond afgemaakt wordt, hoe triest dat ook is. Veiligheid gaat toch echt boven de emotionele band van het baasje met de hond.

Ook met je eens.

Als mijn herder ooit een schaap dood bijt of een andere hond dood bijt is het voor mij heel simpel.
Hoe veel ik ook van hem houd, is het toch einde voor hem.
Dan heeft hij gedrag laten zien wat in onze maatschappij niet kan.
Hij heeft op niet eigen terrein niets te jagen, te bewaken, te verdedigen, hoogstens op mijn commando.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:21

keona schreef:

Hoe weet jij dat?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:22

Diablo schreef:
_San87_ schreef:
Het punt is dat, ondanks dat het houden van risico-rassen ontmoedigd wordt, de bijtincidenten in Duitsland zijn toegenomen door met name herdershonden en kruising herdershonden.

En als je verder leest, zie je dat dat komt doordat die honden verreweg het meest gehouden worden (want door de lijst minder 'gevaarlijke' honden) en dat ze in de meeste gevallen bijten door verkeerde omgang met de dieren en onwetendheid van de mensen.

Dat klopt Diabolo. Maar ik snap San87 ook wel, want er zijn veel mensen die herders hebben en er op een verkeerde manier mee omgaan.
Ik heb zelf herders en merk hoe bang mensen op voorhand zijn bij het zien van een herder.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:27

Diablo schreef:
keona schreef:

Hoe weet jij dat?

Omdat ik dat misschien zie. Ik heb de krant en een tv

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:29

Diablo schreef:
Nikass schreef:

Die hoorde daar natuurlijk niet, maar was dit een geval dat de hond niet meer te stoppen was, anders dan door een kogel?
Overigens zou mij hier de toedracht ook niet kunnen schelen. Als een hond van mij een kind van mij doodt, gaat de spuit er in.

Ik denk dat deze hond wel te stoppen was geweest zonder kogel. Deze hond was ook niet uit op vechten en doden, maar wilde het huilen van de baby stoppen, op een hondse manier.
Ik zou zo'n hond dus zeker niet afmaken.

Bruintje ik snap je redenatie maar ik zie het iets genuanceerder.
Als ik mijn jonge herder nu tussen de schapen gooi weet ik niet zeker of hij er uiteindelijk eentje zou doodbijten. Hij zou ze wel gaan drijven denk ik en van het één komt wellicht het ander. Dus voed ik hem op dat hij niet naar schapen toegaat. En dat gaat uitstekend.
Wat ik bedoel te zeggen is dat als jouw herder -die ik verder niet ken- een schaap doodbijten, ik wel zou kijken naar de toedracht: had het baasje dit gedrag kunnen voorkomen en is nalatig geweest? Of is gedrag dat elk moment weer kan gebeuren. Daar zit imo verschil in.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 26-02-17 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

gohya

De Belgische herdershonden bedoelen ze zeker de Groenendaelers mee?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:30

keona schreef:
Omdat ik dat misschien zie. Ik heb de krant en een tv

En daar staat dat alleen incidenten met deze rassen worden gepubliceerd?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:30

Zou het niet kunnen zijn dat er gewoon minder ernstige incidenten zijn met andere rassen en dat die daarom het nieuws niet halen.
Als de politie aangevallen was door een golden retriever dan had dat het nieuws niet gehaald, of de dode shetlander was geen nieuws geweest als het om een labrador had gegaan?
Of de vrouw die haar man moest redden door hem dood te schieten was geen nieuws geweest als het om een Jack russel was gegaan?

Laat ik dat niet kunnen geloven.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:32

Nikass schreef:
Ik denk dat deze hond wel te stoppen was geweest zonder kogel. Deze hond was ook niet uit op vechten en doden, maar wilde het huilen van de baby stoppen, op een hondse manier.
Ik zou zo'n hond dus zeker niet afmaken.

Net als dat een Stafford of pitbull andere honden wil uitschakelen, op een - voor hem- hondse manier. Dat kun je gewoon niet in de maatschappij hebben.
Buiten dat, als een hond van mij een kind van mij doodt, zou ik er niet mee willen en kunnen leven dat deze hond niet wordt in geslapen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:35

bruintje123 schreef:
Zou het niet kunnen zijn dat er gewoon minder ernstige incidenten zijn met andere rassen en dat die daarom het nieuws niet halen.
Als de politie aangevallen was door een golden retriever dan had dat het nieuws niet gehaald, of de dode shetlander was geen nieuws geweest als het om een labrador had gegaan?
Of de vrouw die haar man moest redden door hem dood te schieten was geen nieuws geweest als het om een Jack russel was gegaan?

Laat ik dat niet kunnen geloven.

Ik ook niet :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:37

keona schreef:

:?
Ik vraag me echt af hoe je daar bij komt.. Alsof de pers met opzet een bepaald ras in kwaad daglicht willen zetten. :+

Er staat niet altijd het ras bij, maar soms wel. En helaas is dat dus veel te vaak een pitbull of een stafford type hond. En ja ook mijn super sociale, niet opdringerige hond is alleen door dit soort honden aangevallen. Terwijl hij niets verkeerd deed.

Dit is dus typisch weer dat ontkennen waar ik echt moedeloos van wordt.. Als je je hond drie keer bijna verscheurd hebt zien worden door dit soort honden en de nieuwsberichten hetzelfde melden.. ja dan ga je niet ontkennen dat deze honden een risicogroep vormen en dat er wat aan gedaan moet worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:37

Uhm, lees nu mijn bericht terug, ze heeft natuurlijk niet haar man dood geschoten :+
Had ook gekund natuurlijk uit liefde voor haar hond :P

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:39

bruintje123 schreef:
Uhm, lees nu mijn bericht terug, ze heeft natuurlijk niet haar man dood geschoten :+
Had ook gekund natuurlijk uit liefde voor haar hond :P

:D :D :D