Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:23

Vjestagirl schreef:
tita schreef:
Echter als de TS de kat NAAR ASIEL had gebracht was de kat weer bij de huidige eigenaren geweest
Het asiel ZOEKT VERDER DAN STRAAL VAN 10km....
Dus kosten claimen is niet relevant want de TS ging de kat als eigen beschouwen

Asiels zoeken helemaal niets. Ze melden een dier aan op amivedi en hun eigen site en dat is het.

Precies.

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:23

Even offtopic maar misschien wel handige info.

Als je een beest vind met chip, of de chip van jou beestje is niet goed geregistreerd, hier kan je de eigenaar vinden of veranderen dat jij de eigenaar bent.

http://www.chipnummer.nl

420BlazeIt

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:10

Mensen praten hier over katten alsof het bezittingen zijn :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:12

nou, zijn het toch ook? In in sommige gevallen nog vrij dure bezittingen ook.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:47

Als zij echt na 2 JAAR nog die kat van je willen afnemen, zou ik zeggen dat ze dan pensionkosten moeten betalen à €25 per dag ofzo... Of wat kost zoiets. Eerst betalen dan kat meenemen :wave:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:49

420BlazeIt schreef:

oh ja hoor, als ik het gekocht heb en onderhoud betaal, is het van mij... :j
waarom zou dat voor katten niet zo zijn..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:53

Een kat is toch een bezitting en als je die niet kwijt wil dan houd je dat dier in huis en chip je het voor het geval dat...

2bizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:37

Onze kat is 4 jaar weggeweest. Was een erg vriendelijke kat die met iedereen meeliep. Mensen van een paar huizen verder haalde hem weleens na binnen waarop wij verschillende keren hebben gevraagd dit niet meer te doen wat niet erg heeft geholpen. Ze gingen verhuizen en vanaf die tijd was onze kat spoorloos. Overal hebben wij hem aangemeld als vermist. Hij was gechipt en gecastereerd.
4 jaar later werden wij gebeld door een dierenarts . Daar kwam hij voor een enting en een checkup. Nadat bleek dat hij gechipt was vertelde de vrouw dat ze de kat van iemand had gekregen omdat ze eenzaam was en dementerend. Ze was al eerder na een dierenarts geweest en daar was hij nooit nagekeken op een chip omdat een dierenarts dat niet verplicht is. Wat ik heel erg jammer vindt. Je laat je dier niet voor niks chippen en ik ben dan ook van mening dat elk dier wat voor het eerst bij een dierenarts komt daarop nagekeken moet worden.

Nadat wij gebeld zijn ben ik hem gelijk de volgende dag gaan halen. Het was immers onze kat. Sneu voor die vrouw maar er zitten er genoeg in het asiel. Geen dag spijt van gehad. Na een paar dagen was die weer helemaal op zijn plek bij ons.

Dan is de kat bij jou wel niet gechipt maar als eigenaar weet je na een tijdje niet meer waar je nog moet zoeken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:42

TS, misschien kun je het asiel eens bellen hoe het nu zit? Er zijn vast wel eens meer gevallen als deze geweest. Of anders amivedi?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:54

420BlazeIt schreef:

Ik praat ook over mijn cavia's en mijn vissen alsof het bezittingen zijn. Nou noem ik mijn kat (en de cavia's) ook regelmatig 'mijn huisgenoot', maar het is wel mijn kat, net als dat ik zijn mens ben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:58

Tuurlijk is een kat wel een bezit. In principe ben je eigenaar en verantwoordelijk voor je kat, dus is bezit.

Heel veel mensen scheren katten over 1 kam. Wij hebben echt ook katten gehad die aan mensen hechten. Heb ook wel filmpjes gezien van mensen die hun kat meenemen naar een mooie plek om ze lekker los te laten en beestje daarna weer netjes mee terug naar huis ging.
Laatst kwam onze zoon onze kat tegen bij het fietspad. Kat begint meteen te mauwen en rent naast de fiets mee naar huis.
Vroegere katten gingen mee honden uitlaten. En onze vorige kat bleef altijd bij ons in de tuin.
Mijn man zijn ouders namen de katten zelfs mee naar de camping. Is maar 1x gebeurt dat een kat terug is gelopen naar huis 30km.

Ik rem heel vaak af voor katten en vind het soms doodeng, vooral als ze naast de weg zitten en je niet weet wat ze gaan doen. Of je nou 30 rijdt of 100, je wil ze niet raken, ik niet iig.

Chippen klinkt leuk, maar katten worden vaak te impulsief aangeschaft.
*overal zijn nestjes waar je zo een gratis katje ( veel te jong ) op kan halen
*mensen zijn veel van huis, geen tijd voor een hond, dus dan maar een kat.
*mensen verdiepen zich niet in katten. Ook katten gaan zich vervelen en maken soms dingen stuk. Of ze worden onzindelijk. Kattenbak kan ruiken bij weinig onderhoud etc.
*veel katten zijn veel te dik en krijgen slechte voeding. Hoeveel katten in het asiel al op medicatie zitten, is echt best veel.
*mensen willen een makkelijker dier dan een hond, maar vergissen zich enorm daarin.
*castratie is te duur, dus de gratis nestjes blijven maar doorgaan. Als je je katten/poezen als niet castreert, zullen ze ook de kittens niet enten, chippen, ontwormen en ontvlooien.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 14:15

Marloez schreef:
Amaris schreef:
Ohja? En wat dan als een kat wordt gevonden, naar het asiel wordt gebracht, niet wordt opgehaald en 2 weken later aan nieuwe eigenaren wordt verkocht, en vervolgens komen na 2 jaar de eerdere eigenaren erachter dat ze destijds vanuit dat asiel is verkocht.

En dan? Dan ook teruggeven? Daar ben ik nou oprecht benieuwd naar.

Ja dat vind ik wel heel anders. Ik doel hier op een geval zoals die van de TS; een (min of meer) aangelopen kat waarvan je weet dat hij een eigenaar heeft.

Mocht je zoiets tegenkomen als je een kat uit het asiel hebt gehaald dan denk ik ook wel dat de eerste eigenaren er anders op zouden reageren. Die begrijpen dan ook wel dat de situatie anders ligt.

En wat betreft de kosten die je maakt van andermans kat; Je hebt zelf de beslissing gemaakt om hem te verzorgen en er geld aan uit te geven.

Ik hoop oprecht dat de huisdieren van iedereen die de TS hier aanmoedigt om de kat te houden nooit zullen weglopen.. :=

Oh, dus een asiel hoef je dan ook niet te vergoeden voor de kosten. Zij nemen net zo goed de beslissing om voor het dier te gaan zorgen.............

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 14:33

Ik zou mijn kat niet willen geven aan iemand die niet eens de moeite doet om te chippen voor die hem naar buiten doet.. jammer dan dat hij voorheen van hun was, hadden ze er maar zuiniger op moeten zijn

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:00

420BlazeIt schreef:

Als katten jouw bezittingen niet zijn, zou kittens/katten dumpen niet strafbaar zijn ;) Want dan is het van niemand en zou je het overal achter mogen laten. Tuurlijk is een kat een bezitting :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:32

Het zou de discussie wel sieren als men respect zou hebben voor elkaars keuzes, of zich probeert te verdiepen in andere milieus. Er worden best heftige dingen over en weer gezegd. Zo wordt er gesuggereerd dat mensen die hun katten niet laten chippen niets om hun dier geven. Of dat mensen die katten buiten laten lopen dat niet doen. Probeer alsjeblieft verder te kijken dan je eigen milieu waarin dat misschien wel normaal is. Dat is echt niet overal zo. Je kan je toch voorstellen dat een boerderijkat een heel ander soort kat is dan een kat in de stad? En dat boerderijkatten echt minder snel gechipt worden dan andere katten? Waarom houdt deze boer dan minder van zijn dier? Het is ook maar net wat de gewoonte is ergens.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:11

Ik heb naar aanleiding van dit topic toch even voor de zekerheid mijn katten geregistreerd :') Ik dacht dat de dierenarts dat had gedaan, maar toch niet. Dus nu staan ze goed in het systeem onder mijn naam :D Mocht er 1 dus ontsnappen, komt die altijd weer bij mij terecht, dat doet mij goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-16 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic gedeelte verwijderd vanwege verwijderd bericht

hyppolyteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:24

Het gros van de boeren zal het een worst wezen wat er met de katten op het erf gebeurt en daarom chippen (of steriliseren) ze ze ook vrijwel nooit. Wat er soms wel gebeurt is dat ze een kat die ze leuk vinden uitkiezen en die in huis nemen (en dan vervolgens wel weer chippen etc.), dus ja, het houdt wel een bepaald verband met elkaar. Niet in alle gevallen, maar vaak wel. Als je een kat in huis neemt heb je ook een bepaalde verantwoordelijkheid, waarom zou je 'm niet chippen? het kost de wereld niet en je hebt iig meer zekerheid dat ie teruggevonden wordt.

Als de vorige eigenaren echt heel moeilijk doen en de kat terug willen hebben dan zou ik inderdaad wel een vergoeding vragen voor gemaakte kosten, dat lijkt me niet meer dan redelijk eigenlijk. Ik vind het sowieso erg egoïstisch om te denken dat die kat weer terug moet naar de oude baas, zeker als ie al langer bij TS is

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:58

Wat ik mij afvraag is of het wel om dezelfde kat gaat?
Er zijn genoeg katten die ook op elkaar lijken en daarnaast was die niet gechipt en kan dus nerens met zekerheid worden nagegaan of het wel dezelfde kat is.
Alleen naar het uiterlijk kijk werkt ook niet altijd.

Mocht ik mijn kat kwijt zijn, had ik diezelfde avond dat ik gebeld werd al op de stoep gestaan.
En had ik niet zo lang gewacht, niet om hem mee te nemen maar om te kijken.

Daarnaast hebben hun de kat dus een paar maanden gehad aangezien katten meestal naar baasjes gaan als ze rond de 3 maanden zijn als ik me niet vergis.
Tenminste hier gingen de kittens niet eerder weg dan 12 weken.
Dus hadden ze de kat maar een paar maandjes en jij al 2 jaar.
Je heb haar laten chippen en alles, als ze de kat terug willen en jij dit ook doet zou ik wel wat vragen voor de gemaakte kosten.

Zelf zou ik gewoon duidelijk zijn en zeggen tegen ze dat je de kat houd, omdat hij al 2 jaar bij je is en je er geen afstand van wil doen.
Daarnaast kan je er ook bij zeggen dat het niet eens zeker is of het dezelfde kat is of dat ze gewoon heel erg op elkaar lijken.

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:00

Quellian schreef:
beatje schreef:
Kat chippen ,je tuin afzetten en je hebt geen probleem.

Mijn binnenkat is 'm vorig jaar gepeerd, ongelukje geweest, waarschijnlijk is hij er zelf ook van geschrokken; nooit meer wat van gehoord. Het is helaas niet altijd zo simpel als gezegd.

Mijn kat blijft ook binnen en ik heb hem gechipt, gewoon voor het geval dat hij wel eens onsnapt! Het is wel zo simpel als gezegd, wat is die moeite nou? Het kost ook nog eens geen drol.

420BlazeIt schreef:

Wat zijn het dan volgens jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:28

Ik heb mijn katten wel gesteriliseerd, niet gechipt. Die van mij zijn dan ook binnenpoezen, maar als die toch onverhoopt buiten komen/ kwijtraken zou ik toch stad en land afzoeken naar mijn poes hoor! Zelfs met zwerfkatten op de boerderij van mn ouders die ik research, vooral als ze tam zijn (mensen gewend dus) en ook als ze plots verdwenen zijn als ze eerder wel bleven hangen. Je weet maar nooit tenslotte, misschien mist iemand ze wel, en misschien zijn ze wel platgereden (vaak ook bekend bij het asiel).

In het geval van TS zou ik de kat ook niet meer meegeven zonder onkostenvergoeding. Katnapping zou ik ook in mn achterhoofd houden als de kat ook buiten komt, al lijkt me dat ook erg ver gaan dus net afhankelijk van het type oude eigenaren..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:49

Ik weet dat de opvang waar ik gastgezin voor ben een straal van ong 25km aanhoudt bij aanlopertjes en vermoedelijk gedumpte katten.
We (de eigenaar van de opvang en evt ik) zoeken dan diverse sites af of ze daar aangeboden zijn of geplaatst als vermist (denk aan amivedi, marktplaats, diverse fb-groepen), gaan naar de dierenarts om op chip te controleren en als die erin zit zoeken we op chipnummer.nl of het betreffende chipnummer geregistreerd staat en evt contacteren we het asiel en diverse dierenartsen in de omgeving.
Die zijn ook op de hoogte van dat we een opvang zijn en als iemand z'n kat kwijt is wordt er ook wel eens naar ons doorverwezen om te checken of er recent een kat met die omschrijving binnen is gekomen.
Afstandsdieren gaan gelijk de herplaatsing in, de rest houdt de opvang 2 weken voor aan voordat ze actief ter herplaatsing worden aangeboden.
Kom je na een 2 jaar pas aanzetten met dat jouw kat bij ons in de opvang zit/zat dan mag je van geluk spreken als deze nog niet is uitgeplaatst, anders ben je afhankelijk van de goodwill van de nieuwe baasjes. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:45

De mensen die hun katten binnen houden chippen blijkbaar niet allemaal. Maar wat nou als ze ontsnappen? Toch wel slim om wel te chippen. De monteur vd cv zou de deur maar open laten per ongeluk.
Als er wordt ingebroken en je kat ontsnapt? Brrrr moet er niet aan denken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:53

Vroeger deed je een kokertje om en die zijn nog steeds te koop. Werkte op zich goed. Je vond een kat of hond maakte kokertje open en belde. Enige nadeel waren de kokertjes zelf. Katten kwamen weleens thuis zonder de onderkant en dan is je briefje er ook uit.

Boerderijen gaan hun katten sowieso niet binnen houden en de meeste stallen ook niet. Juist op die vaak stillere weggetjes, rijden mensen regelmatig hard.

Ik zou zelf niet zo snel een kat oppakken en meenemen. Meestal ga ik er wel vanuit dat een kat de weg naar huis weet. En wie bepaald dat ze verdwaalt zijn?

Er zullen genoeg mensen naar hun kat zoeken zonder chip, die meegenomen zijn of naar asiel gebracht, terwijl ze helemaal niet verdwaalt waren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 01:01

Die kokertjes moeten aan een bandje. Genoeg katten die zich ophangen aan zo'n bandje of met pootje erdoor komen zitten. Niet echt veilig dus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 01:58

Kattenbandjes hebben vrijwel altijd een stuk elastiek of stukje waar die breekt zoals vlooienbandjes. Onze kat heeft nu geen bandje, maar heb voorheen wel bandjes gehad, ook bij de ergste klimmers en nooit problemen. Als alle bandjes, ook vlooienbandjes die verkocht worden een dode kat opleveren, is het snel een beschermd diersoort.
Zelfde als met halsters om op de wei,paddock of stal. Het gaat weleens mis, maar in verhouding gaat het grotendeels goed.
Het is een keus. Een chip is ook niet altijd 100% veilig, net als het buiten laten lopen.
Het heeft ook voordelen en dat moet je tegen elkaar opwegen. Een kat die van kleins af aan een bandje gewend is, zal er beter mee omgaan.

Een kennis heeft bandjes om met belletjes voor de vogels. Dat is ook een keus, als je niet wil dat ze vogeltjes pakken bijv.