Vogels in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indy_Mouse_9

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:57

Poeh Nienke, dat klinkt wel bekend maar misschien heb ik stiekem al heel veel groene spechten gehoord zonder dat ik het door had := In de lijst naast je filmpje kwam ik trouwens deze tegen:

:wow: :wow: Wat een lange tong!

Wij hebben ondertussen een stel vaste gasten aan Meneer en Mevrouw Vink, het koppel pimpelmezen en het koppel koolmezen. Ze zitten nu allemaal regelmatig in de schaal met voer, op de voerstandaard, of scharrelen door de tuin. Zo leuk!
Van de week zag ik het onbeduidende grijs-bruine vogeltje weer, en dankzij de verrekijker en de vogelwaaier-van-voor-de-oorlog heb ik besloten dat het een graspieper is. Ook leuk, die had ik nog nooit (bewust) gezien.
Op kantoor heb ik ook vermaak, in de schoorsteen van het pand tegenover ons is een stel kauwtjes een nest aan het bouwen. Ze vliegen al een week met takjes en spullen, soms ook iets te grote die ze dan niet naar binnen geduwd krijgen. Ik vind ze echt heel aandoenlijk, haha.

Pien, wat tof, de verbouwende boomklever! Hebben jullie foto's gemaakt van de verbouwing? Ik ben wel een beetje benieuwd :)

JewEmm, wat voor dingen onderzoeken jij en je collega? Onderzoek is altijd interessant :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:03

Leuk! Ik ga het een keer proberen op te nemen. Weet iemand wat het is als het daar op lijkt, nja wat het kan zijn? lijkt op een combi van de 2 die ik hiervoor noemde en de zwarte specht.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:05

We hebben hier in de buurt schijnbaar een koekoek zitten sinds kort. Als het dan stil is buiten hoor je hem goed.

Vind het sowieso wel lekker in naar de vogels te luisteren als ik in m'n bed lig.
Ons dak is wel thermisch geisoleerd, maar houd niet zo veel geluid tegen, dat is sochtends en snachts niet zo erg :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:24

Vorige week ben ik samen met iemand kievitsnesten gaan zoeken. (weidevogelbescherming)
En inderdaad een paar nesten kunnen markeren!

Verder heb ik dinsdag mijn eerste boerenzwaluwen weer gezien (yeeeeey, lente!!)
Vandaag voor het eerst weer het geluid van gruttos gehoord (gezien had ik ze al)
En ontdekt dat een pimpelmees druk is met een nest klaarmaken in de tuin!

Goede week qua vogels dus!

Ook goede week qua overig spul overigens. Ik zie momenteel vrijwel dagelijks reeën. En vanuit mijn woonkamer gisteren een eekhoorn, ook al zo leuk!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:29

Ik hoor echt enorm veel. Vandaag wat opgenomen, iemand die ze bij geluid herkent? :) ben wel benieuwd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:37

Sommige herken ik aan geluid.
Maar lang niet alles.

Als je het fragment hier plaatst, wil ik wel een poging doen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:39

Ik ga een poging wagen om zo meteen of morgen de filmpjes op de pc te zetten en hier neer te planten. Moet ze namelijk op YT krijgen en dan hier plaatsen. Lukt alleen niet om de filmpjes vanaf de laptop te toen dus eerst de pc bemachtigen haha.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:45

Ik hou het topic in de gaten!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:56

Het is vandaag heerlijk weer, en ik zit al een poosje heel rustig in de tuin.

Het is druk met vogels.

De laatste 10 minuten in ieder geval het volgende spul in de tuin:
Pimpelmezen
Vinken
Boomklever
Grote bonte specht
Roodborstje
Heggemus
Merels
Houtduif

Erg grappig (en nijdig) zijn de pimpelmezen. Ik heb gisteren ontdekt dat ze (een stelletje) een nestje aan het maken zijn, op een centimeter of 40 van het roostertje dat ik heb hangen om mezenbollen aan te hangen (momenteel niet) of oude sneden brood op te leggen.
Prima op zich. Ware het niet dat er veel verschillende vogels af en toe komen snaaien, en dat pa en ma mees dat toch ècht te dicht bij hun -zelfgekozen- nestplaats vinden.
Pa en ma mees hebben het nogal druk met het uitkafferen van -en desnoods het uitvoeren van een duikvlucht op- vinken, andere mezen, heggemussen etcetera...
Mooi gezicht wel...

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:27

De afgelopen week heb ik zowel de verrekijker als de camera op tafel liggen, en heb wat plaatjes gemaakt van onze gevederde vrienden :)

Koolmezen-vriendjes:
Afbeelding

Afbeelding

Een minder goed gelukte van Meneer Vink:
Afbeelding

Vanmorgen werd ik verrast met deze gasten!
Afbeelding

Afbeelding

In het vogelboekje match ik ze met nachtegalen, kan iemand dat bevestigen?

Ook leek het er even op dat de nieuwe generatie Vink in de schaal met vogelvoer verwekt ging worden vanmorgen :+ maar dat was toch van korte duur. Ik denk desondanks niet dat de eitjes lang op zich gaan laten wachten :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:47

wat vogeltjes weer van mijn kant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en wie kan mij vertellen welke vogels dit zijn?
Afbeelding
ik dacht een geelgors?
Afbeelding
en havik? of kiekendief?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:09

Een poging van boven naar beneden:

winterkoninkje
roodborstje
bonte specht
gaai
fitis
buizerd maar daar zijn ml en ik niet 100% zeker van

Jullie hebben nog een foto tegoed van het nestje van de boomklever, maar hij is er zo druk mee bezig dat we een beetje uit de buurt blijven om het stel niet te verstoren want hier zijn de vogels vreselijk schuw.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:32

Een fitis die ga ik eens googlen..
Ik dacht zelf dat een buizerd niet zulke lange poten had, en dat die korter in t lijf is

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:54

Mooie foto's. Wat zijn birdies toch leuk. :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:12

Indy_Mouse_9 schreef:
In het vogelboekje match ik ze met nachtegalen, kan iemand dat bevestigen?

Ik zou er eerder vrouwtje zwarte roodstaart van maken. Te weinig koptekening en te donkere onderdelen voor een nachtegaal, bovenzijde te grijzig bruin (ipv roodachtig bruin).

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:49

Wat pien_2010 en oomens zeggen:

@Indy_Mouse_9: een vrouw zwarte roodstaart
@NathalietjeB: een fitis (lijkt op tjiftjaf, maar fitis heeft lichtere poten en een langere handpenprojectie) en een buizerd. Die buizerd staat nu gewoon wat hoger met z'n staart, normaal zakt ie misschien wat meer met z'n verenkleed over z'n poten heen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:03

Dank, als ik online plaatjes bekijk is het inderdaad een zwarte roodstaart vrouwtje. Wat grappig, aangezien het mannetje (dat het plaatje heeft op de site van de vogelbescherming) er zoveel zwarter uit ziet was ik daar nooit op gekomen!

Ik ben wel benieuwd naar de samenstelling van de groep, ik heb ten minste twee dames samen gezien vanmorgen, en geen mannetje(s). Hopelijk blijven ze rondhangen in de buurt :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:19

Je ziet heel vaak dat de mannetjes veel kleurrijker of contrastrijker getekend zijn. Vaak ook logisch, want aan de ene kant moeten de mannetjes de vrouwtjes aantrekken. En aan de andere kant moeten de vrouwtjes iets minder opvallen wanneer ze op het nest zitten.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:24

Idd, en daar was ik me natuurlijk wel van bewust... Maar aangezien de vogelboekjes dan vaak het plaatje van het mooie opvallende mannetje laten zien is het lastig de vrouwtjes te herkennen :)
Googlen op 'onopvallend bruin vogeltje' levert toch maar zelden het juiste plaatje op :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:35

Daarom dus de ANWB-vogelgids!
Afbeelding

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:05

Die ziet er goed uit! Ik ga eens even snuffelen bij de ANWB.

Mijn voor-oorlogse vogelwaaier heeft per soort maar 1 plaatje, helaas. Bij mijn ouders ligt een Reader's Digest veldgids Vogels, die heeft wel meer plaatjes, maar ja, m'n vader gebruikt die :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:27

Ik heb thuis en bij mijn ouders ook nog twee oude Peterson's liggen die jarenlang dienst hebben gedaan, maar sinds ik de ANWB heb 'ontdekt' zweer ik daarbij.

Niet alleen afwijkende verenkleden staan erbij, maar de verschillen met gelijkende soorten staan duidelijk aangegeven. Daarnaast soms plaatjes van verwarrende situaties bij het waarnemen (vertekende kleuren bij tegenlicht of tegen donkere (golven)achtergronden) en van kenmerkende poses van een vogel (paalhouding in rietkraag bij de Roerdomp, of bovenop het topje van een naaldboom bij Notenkraker of Taigagaai bijvoorbeeld).

Verreweg het belangrijkste verschil t.o.v. bijvoorbeeld de Peterson's vind ik de hele duidelijke weergave van kenmerkende houdingen, silhouetten en vliegbeelden in de plaatjes. Waar de Peterson's een pagina met onderaanzichten van vliegende roofvogels heeft waarvoor schijnbaar een hele reeks in dezelfde houding uitgespreide dode vogels model heeft gestaan, geeft de ANWB deze vogels zoveel mogelijk in hun natuurlijke houding weer.

Voor mij is het in ieder geval de eerste vogelgids die het mogelijk maakt om een vogel die je maar kort ziet, toch vaak in één oogopslag te plaatsen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:51

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:15

Jaaa!!! Dat is de "bijbel" voor vogelaars!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:56

Neonlight schreef:

Deze hebben wij ook en nog enkele ouderen boeken van vroeger nog van ml geweest.

Vanochtend zag ik een puttertje die lief snaveltje snaveltje deed met een mus. :oo We wisten niet wat we zagen. Daarna gingen ze ieders de eigen weg weer. Omdat ik dacht dat het wee puttertjes waren zetten we de kijkers erop en toen zagen we gelijk dat het een mus en puttertje was, die snaveltje - snaveltje deden. Wat ik daar nu van moet denken?

Ook nog een kwikstaartje gezien. De boom klevertjes zijn nog steeds zeer druk bij het nest. Zo leuk.