Hèt frettentopic

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:12

Nee hoor, zo komt het bij mij niet over. Ik snap je volledig. Ik vind het ook maar lastig om te beoordelen waar je wel en niet goed aan doet met een zieke fret :\

JoycexEnya

Berichten: 5959
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:15

Sterkte met thor. Denk de keuze die je maakt de beste is :(:) .

Onze Freddie is immers 4 jaar volgens mij en doet het super. Zit nog achter de kittens aan en zit echt tempo in haha. Kittens vinden dat minder maar zijn gelukkig ook heel snel en slimmer haha.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:30

Hey allemaal, eindelijk genoeg berichtjes om ook op de niet paarden fora te antwoorden. En ben helemaal in de wolken. Sinds vanmiddag officieel mijn nieuwe frettenpup meisje gereserveerd. Heb hiervoor al eerder fretjes gehad maar nog nooit van pup af aan. Altijd herplaatsertjes. Maar nu wilde ik toch echt een puppenkind voor mezelf.
Nu nog het lastige: een naam verzinnen!

(sorry als ik ineens zo het topic binnen kom vallen, maar volgens mij zitten er hier leuke fretten eigenaren)

Rchell

Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:38

Marith_Ov schreef:
Leuk dat er weer leven in het topic geblazen wordt. Is iedereen al bekend met de spelende problemen bij de fret?

Stichting Rauwvoeding heeft al veel onderzoek gedaan en ze hebben een oorzaak gevonden, nu gaan ze door met onderzoek naar goede medicatie en hopelijk kunnen we onze huidige fretten dusdanig gaan behandelen dat ze weer beter worden.

Ondrstaand een link

https://www.facebook.com/13949343280403 ... 579038436/


Ik heb zelf ook een fret verloren aan deze ellende en mijn huidige fret is ook niet gezond. Chronische middenoor ontsteking en matig eten door misselijk te zijn. Hij staat nu continue op Omeprazole en daar doet hij het aardig op. Ik hoop echt dat ze een goed medicijn gaan vinden en dat qe onze fretten weer een fijn leventje kunnen geven en dat de toekomstige fretten niet meer ziek gaan worden doordat er nu meer inzicht gaat komen omtrent de voeding van de fret ☺️



Marien ik quote je even. Ondanks dat er wellicht niet veel frettenliefhebbers zijn op bokt en ik zelf als een lange tijd niet meer aanwezig ben geweest hier, is het fijn dat het ook hier onder de aandacht is. Zeker sinds de werkgroep (we zijn helaas geen stichting) flinke stappen aan het maken is. Donaties zijn nog steeds enorm welkom. (Www.werkgroep-fret.nl)

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:06

Ik had wel gehoord over dat ze dit gingen onderzoeken. Fijn dat er nu meer bekend is! Hier komt er al een tijdje geen KVV of rauwvoer in.

Melvern
Berichten: 4422
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:10

Helaas een verdrietige update van mijn kant. Mijn lieve Olafje is in zijn slaap gestorven vorige week. Hij was al ruim 2 jaar erg ziek en leefde op prednison om zijn lever onder controle te houden. De avond ervoor klom hij nog volop in de voliere en de volgende ochtend lag hij stil, opgerold in zijn mandje. In zijn slaap gestorven en gelukkig niet geleden. Ik wist dat hij niet oud zou worden en dat hij in reserve tijd leefde ( dierenarts gaf hem 2,5 jaar terug nog een half jaar, hij zou alleen slechter worden ). Toch is het onverwachts en doet het me verschrikkelijk veel pijn. Vorig jaar toen ik in het ziekenhuis lag, kwam hij met mijn ouders mee om me te bezoeken ( buiten natuurlijk ;) )

Man wat mis ik dat kleine ventje <3
Afbeelding

Maar waar er verdriet is, is er ook een sprankje vreugde voor mijn nieuwe vriendinnetje die gister bij mij is gekomen. Ze is 7 maand oud en super klein en dun. Ze weegt nog geen 300 gram. Ze dat bij haar broertjes en die waren alleen wel 3 a 4 keer zo groot. Ik wou eigenlijk weer een rammetje, maar dit kleine poppetje stal mijn hart.
Maak kennis met Penny <3 een super klein, verlegen maar wel vrolijk albino meisje.

Vandaag ga ik haar bijvoeren en zodra ze wat sterker is en wat gewend gaat ze lekker in badje. Ze is behoorlijk vies. Dit wil ik haar nu nog niet aandoen.
Afbeelding

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:21

Ach, arme Olaf. Gecondoleerd Y;(

Maar aan de andere kant, wat fijn voor Penny dat ze bij jou terecht kan! Nog erg licht inderdaad joh, maar dat komt vast goed. :)

Melvern
Berichten: 4422
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:47

Dankjewel!
Penny is super klein en dun, maar ze is gewend om zo weinig te eten. Voer haar nu heel vaak per dag kleine beetjes. Bij de vorige eigenaar kregen ze 1 keer per dag en haar broers waren groter en vochten flink voor hun voer.

Nu zit ze alleen en krijgt ze zo veel als ze aan kan. Hopelijk kan ze van het voorjaar dan samen met Abby. Heb ze nu naast elkaar zitten en ze zoeken elkaar wel steeds positief op. Nu is Abby wel supersociaal gelukkig.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:06

Gecondoleerd, ondanks dat ze ziek zijn en je weet dat die tijd gaat komen blijft het toch te vroeg.

Geniet van je nieuwe meisje

Ik loop ook weer bij Hanneke met mijn fret en heb besloten dat Miesja mijn laatste is. Er zijn gewoonweg geen gezonde fretten meer en deze ellende en kosten ben ik aardig flauw van. Hopelijk gaat hij nu nog een paar jaartjes mee, maar daarna ga ik op zoek naar een ander huisdier.

bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:47

Ik weet dat het een wat ouder topic is maar het is het proberen waard. Ik zit er over na te denken om een fretje te nemen. Alleen ik hou er ook van om op vakantie te gaan. Waar laten jullie je fretje? Mee is geen optie want ik heb echt geen ruimte in de auto om er een kooi voor mee te nemen (twee kinderen hebben veel spullen haha). In de kennisen kring kan ik zo niemand bedenken die het zou durven. Hebben jullie eventueel goede adresjes in Overijssel of de rand van Gelderland? Voor de rest is alles goed geregeld alleen dit nog niet. En ik wil graag alles goed hebben voor ik ergens aan begin.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:10

Vakantieopvang met fretten is heel erg lastig. Je moet maar net iemand kennen die het wil doen en ook nog een beetje kan zien of ze wel gezond zijn en er mee naar de da gaan als het nodig is. Er zijn frettenopvangen die aan vakantieopvang doen en er zijn fretteneigenaren die aan vakantieopvang doen, die mensen moet je zien te vinden via frettenfora's en speciale fb pagina's.

Zo heb ik nu voor een jaar fretten in huis van mensen die een jaar naar Nieuw Zeeland gaan, maar dat kon ook alleen maar omdat ik zelf op dit moment geen fretten meer heb. De laatste 2 die ik had zijn dood gegaan aan aan ziekte waar ze nu flink onderzoek naar doen. Dat heeft me handen vol geld gekost aan da rekeningen en nog hebben ze het niet gered. De ene is met 2 jaar overleden en zijn broertje 2 jaar later, dus op 4 jarige leeftijd.

Dus bezint eer gij begint. Het zijn fantastische dieren, maar er zit een enorm boekwerk aan aan gebruiksaanwijzingen. Ook is niet elke dierenarts bekend met fretten. Als mijn fretten echt wat mankeren kan de plaatselijke da er niks mee, ik reis dan af naar Utrecht of Giessen (Frettenkliniek). Dat is voor mij 1,5 en ruim 2 uur reistijd. Als je dat er niet voor over hebt of geen goede fretten da in de buurt hebt, dan zou ik er niet aan beginnen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:15

Wist ik niet joh, dat er zo dicht bij mij een fretten kliniek zit

(Kom oorspronkelijk uit het dorp naast Giessen en woon nu een 3 dorpen verderop )
Goed om te weten mocht ik nog eens overstag gaan

bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:32

Heel erg bedankt voor de reactie. De enigste die ik zo ken die met fretten om kan gaan wil er helaas niet op passen. Te druk met werk en gezin, begrijpelijk. Ik zou wel even verder vragen. Ben sinds gister ook lid van verschillende Facebook groepen dan kan ik alvast verlekkerd mee kijken. Ik heb vroeger ook wel fretten gehad maar toen was er geen sprake van vakantie en gelukkig nooit ziek geweest, dus daar heb ik verder geen ervaring mee. Heb ook al verschillende dierenartsen hier in de regio gecontacteerd verder nog geen reactie gehad. Naar Utrecht toe is wat mij betreft geen enkel probleem.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 23:09

Sonja_vR schreef:
Wist ik niet joh, dat er zo dicht bij mij een fretten kliniek zit

(Kom oorspronkelijk uit het dorp naast Giessen en woon nu een 3 dorpen verderop )
Goed om te weten mocht ik nog eens overstag gaan



Ja, die zit daar al een paar jaar, deze is nu helaas tijdelijk gesloten ivm het onderzoek naar de huidige ziekte waar de laatste paar jaar heel erg veel fretten aan zijn overleden. Ze zijn nu een heel eind in het onderzoek en 6 oktober is er een lezing hierover. En aangezien ik heel erg benieuwd ben wat op dit moment de bevindingen zijn, ga ik daar dus ook heen, want ooit wil ik graag weer zelf fretten hebben, maar dan moet deze ellende de grond in gedrukt zijn .....

bonnie1998 schreef:
Heel erg bedankt voor de reactie. De enigste die ik zo ken die met fretten om kan gaan wil er helaas niet op passen. Te druk met werk en gezin, begrijpelijk. Ik zou wel even verder vragen. Ben sinds gister ook lid van verschillende Facebook groepen dan kan ik alvast verlekkerd mee kijken. Ik heb vroeger ook wel fretten gehad maar toen was er geen sprake van vakantie en gelukkig nooit ziek geweest, dus daar heb ik verder geen ervaring mee. Heb ook al verschillende dierenartsen hier in de regio gecontacteerd verder nog geen reactie gehad. Naar Utrecht toe is wat mij betreft geen enkel probleem.


Dat is al een super begin om lid te worden van diverse fb paginas, dan kom je er een beetje achter wat er speelt in frettenland en wat de huidige inzichten zijn wat betreft het houden van fretten. De vakantie oppas blijft het lastigste onderdeel van fretten houden.