Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:05

Ik kom hier ook meelezen, ideeën opdoen en misschien meepraten, maar ik heb nog niet zoveel ervaring met kippen. We wilden al een tijdje kippen om onze 'boerderij' compleet te maken en afgelopen weekend hebben we 3 Noord Hollandse Blauwe Krieltjes gekocht. 3 hennen van een week of 16.

1 heeft inmiddels al haar volledige kam, dus waarschijnlijk kunnen we over niet al te lange tijd ons eerste eitje verwachten.

Momenteel zitten ze in een paardenbox in het stro, hebben ze lekker wat te struinen en voldoende ruimte om te scharrelen en uiteraard een fijne stok om op te gaan zitten.
Het leuke vind ik dat het erg makke kipjes zijn (nu al), en als je een beetje tegen ze kletst, kakelen ze terug, dat klinkt zo gezellig!
Ze rennen ook niet zo heftig en paniekerig door de stal als je in de stal komt en zijn goed te pakken.
Tzt willen we ze los laten lopen, maar ons is geadviseerd om ze minimaal een week of 2/3 in de stal te houden. Sowieso willen we ze 'voermak' maken, zodat ze komen als we rammelen met voer en ze 's nachts weer naar binnen kunnen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:10

Hier zijn de kipjes die we als kuiken in de woonkamer hadden (was niet de bedoeling ^) ) het tamst, eentje springt bij dochter op schoot als ze gaat schommelen in de kippentuin en dan schommelen ze samen een beetje :+: .

Ik vind gekleurde eitjes wel heel erg leuk, heb groene, hoop nog eens blauwe en roze te krijgen :j .

Wyandottehaan is hier in de rui, die ziet er toch uit, zijn kraagveren, zo kalig, je zou bijna medelijden met hem krijgen :') .

Wss krijgen we over een paar weekjes een koppeltje eendjes d'r bij, dan hebben we 15 stuks pluimvee, geloof ik :') .

SaartjeNina

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:23

Zijn er trouwens meer bokkers hier met Welsumers? :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:58

Haha, ik ging gisteren kijken voor een zijdehoen kriel haan. Kwam ik daar liep er toch een joekel van een dier! Ze wisten niet wat kriel was.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:15

kohtje schreef:
Haha, ik ging gisteren kijken voor een zijdehoen kriel haan. Kwam ik daar liep er toch een joekel van een dier! Ze wisten niet wat kriel was.

Oh... ik heb bij zijdehoentjes eigenlijk altijd een klein kipje voor ogen. Maar ze bestaan natuurlijk ook in het groot! :oo

Ik heb een goed huis voor Boefie gevonden, maar nu vroeg die jongen of ik er niet ook een hennetje bij had... als ik Binkie de zwarte weg doe hou ik nog maar twee kippies over, Bettie de grote en Bibi de kleine. En ik wil er eigenlijk drie hebben... Al is twee ook niet zo gek, want dat scheelt weer een HOOP poepjes... *twijfel!*

Gisteren wel een <3 moment met het haantje. Bettie en hij zaten samen op schoot, en hij liet zich echt aaien. De rest komt wel op schoot, maar aaien moeten ze weer niet zoveel van hebben. Maar Boefie leek het echt leuk te vinden! Zo cute!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:53

Wat een leuk topic :) We wonen sinds kort in een huis met veel grond en willen wat kipjes gaan houden. Allebei zijn we leek, dus ik ben begonnen om dit topic te lezen om wat wijzer te worden. (ben pas op pagina 3 :D )
We willen beginnen met een sussexkipje en twee catalaanse zwarte legkipjes :) Ook hebben we een hele leuke haan gezien, ik weet het ras niet. Hij is niet al te groot en wit en behoorlijk behaard,(beveerd) hij heeft zelfs veren bij de pootjes.
Het lijkt me heel gezellig om de kipjes bij huis te hebben.
Ik ga weer verder lezen :)

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:19

Jeetje Amaris, das ook wat... heb je al besloten wat je doet?
Die eeuwige Magische Drie hé....

Nou, hier is ondertussen ook weer het één en ander gebeurd. De Wynadotte die de 2 kuikens terroriseerde heb ik dus vorige week donderdagavond terug naar mijn collega gebracht. Daar meteen weer terug in haar eigen groep gezet, zij blij, mijn kuikens blij, ik blij. Er sloeg een soort van 'zucht van verlichting' door mijn hok heen toen ik die kip eruit haalde. De kuikens ontspande meteen en durfde eindelijk een stapje te zetten... :(:)

Vrijdag-overdag zei mijn collega, die naast de New Hampshires ook Wynadottes had uitgebroed, die ook 6 weken waren, dat hij het niet erg vond dat ik 1 van de Wynadotte-kuikens mee zou nemen. (zoiets hoopte ik al, maar we hadden het er nog niet over gehad omdat ik wist dat hij zijn Wynadottes eigenlijk allemaal zelf wilde houden...)
Maar dan moest hij nog wel even goed zijn kuikens bestuderen, want hij wil er eigenlijk mee fokken, dus ik zou de lelijkste uit het groepje meekrijgen :D

Vrijdagavond dus een (in mijn ogen een heeeel mooi en schattig) Wynadotte kriel hennetje meegenomen.
Deze bij mijn kuikens gezet, en het was meteen dikke mik tussen die drie!
Ze hadden natuurlijk al die 6 weken al bij elkaar gezeten, ze zullen elkaars piepje wel herkend hebben. :)

Dus vanaf afgelopen vrijdag 3 dametjes in the house! *\o/*

Maar nog geen fatsoenlijke foto's kunnen maken... ze zijn namelijk nog niet buiten geweest... -O-
De ren is o-zo-leuk, en het deurtje staat altijd open naar de ren toe, maar de buitenwereld is o-zo-eng!

Mijn collega zei gisteren dat ik de boel maar ff moest forceren door ze gewoon buiten te zetten/duwen en het nachthok af te sluiten zodat ze niet binnen kunnen... Nou, na mijn werk heb ik dat gedaan, van half 6 tot 7 uur alles buitengezwierd en de opening gebarricadeerd... Wat was dát sneu om te zien zeg... Drie op elkaar gepakte kipjes tegen het deurtje aan gedrukt omdat de buitenwereld zo eng was. Er lag genoeg lekker voer buiten maar dat mocht niet baten...

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gewoon hun eigen tempo aanhouden wat buitenwereld verkennen betreft?
Of zondag (moet vandaag werken en zaterdag hele dag weg) ze weer buitengooien, deur weer dichtdoen, en ze een paar uur buiten houden waar ik bij ben?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:28

Ik vind 6 weken erg jong om met dit weer buiten te zijn. (zou zelf zelf een lamp op hangen met dit weer)
Laat ze lekker hun eigen gang gaan.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:40

kohtje schreef:
Ik vind 6 weken erg jong om met dit weer buiten te zijn. (zou zelf zelf een lamp op hangen met dit weer)
Laat ze lekker hun eigen gang gaan.

Ik vind dat eigenlijk ook, te jong om de hele dag buiten te zijn,... maar het is niet 'volgens het boekje' dat ze nog niet buiten zijn geweest, vandaar mijn vraag...

De lamp is al even uit, mijn collega heeft dat al afgebouwd. Lijkt me niet handig om daar weer mee te beginnen, toch? (ben echt een kippen-beginner)

Even een foto van het nachthok, de kist is ondertussen weg en de stok is breder.

Ze hebben dus veel ruimte binnen... misschien dat ze daarom niet naar buiten willen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en ik heb een tochtsluis gemaakt, zodat het (enige) daglicht wel naar binnen kan, maar de (westen) wind niet

Afbeelding

Afbeelding

edit: foto's bijgevoegd

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:19

Met dit natte weer zou ik zelf een lamp wat hoger op hangen s'nachts. Dus een beetje droge warmte waar ze dan zelf voor kunnen kiezen of ze er onder willen of niet.
Let op met al dat hout in je hok voor bloedluis.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:08

Die van mij liepen met 6 weken ook al de hele dag buiten. Deden ze zelf. Het zijn ook best al hele minikipjes met 6 weken. Stond ik nog van te kijken eigenlijk

Ze waren wel heel anders. Eerst in een kooi op een slaapkamer, toen in de bench in de slaapkamer en toen in hun hoekje in de schuur. Ze zijn nooit bang geweest. Ik heb ze gewoon uit de schuur opgepakt en in een omheind stukje van de tuin gezet. Daar deden ze hun ding gewoon. Daarna heb ik de schuurdeur gewoon open gezet. Met een week of 4-5 kozen ze er zelf voor om de hele dag in de tuin te chillen.

Waar zou het verschil dan in zitten zou je zeggen... misschien het menselijke contact? Want die van mij waren ook nooit buiten geweest. Maar zelfs het verschil bench - schuur deed ze niet zoveel.

Warmte daar doe ik ook niet meer aan. Ze gingen zelf al weken niet meer onder de plaat zitten, en nu wordt het steeds een beetje kouder en dat moeten ze ook wel aankunnen. Anders wordt straks het verschil veel te groot. Ze zitten beschut, uit de wind, en hebben elkaar.

Ik zou wel geduld hebben... niet forceren. Ze gaan ooit echt naar buiten, het heeft bij de stalkipjes ook een tijd geduurd voor ze uit de stalgang de wijde buitenwereld in durfden, maar dat gaat echt vanzelf.
En zeg nou zelf: je hebt ze nog heeeeeel lang, dus wat maken die 1 of 2 weken uit?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:13

Als beginnend kippenhouder kom ik me hier ook maar even melden :D. Sinds twee weken ben ik trotse kippenmoeder van 4 hennetjes: Anouk (marans), Ilse (leghybride), Trijntje (NH blauwe) en Sanne (sussex), a.k.a. de rockchicks 8-).

Ik ben er links en rechts natuurlijk veel over aan het lezen, aangezien het mijn eerste kipjes zijn, en ik vind ze super gezellig! De dames komen lekker kletsen en op Trijntje na eten ze ook al uit mijn hand. Sommige wat voorzichtiger dan andere haha!

Omdat de dagen snel korter worden en ik over een tijdje in het donker van huis ga en met donker thuis kom, ga ik een automatisch deur-open-en-sluit-systeem maken. Nu zijn die kant en klaar gruwelijk duur en als het op draadjes en solderen aankomt, haak ik ook af, dus ik heb gezocht naar een bruikbaar alternatief. Gelukkig gevonden, misschien is dit een bruikbare tip voor jullie, in een oprolsysteem voor rolluikbanden, tijd regelbaar en voor 50 euro klaar.

Ik zal binnenkort wat foto's maken van de dames!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:16

Amaris schreef:
Die van mij liepen met 6 weken ook al de hele dag buiten. Deden ze zelf. Het zijn ook best al hele minikipjes met 6 weken. Stond ik nog van te kijken eigenlijk

Hier gaan ze met 3 weken ook al naar buiten en vaak hebben ze met 3 weken in de zomer ook al geen lamp meer aan overdag.
Maar dan praat ik wel over de zomer, waarbij het dus 25 - 30 graden buiten is.
Het wordt vannacht nog maar 5 graden...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:23

Dat is het toch, het is nu nat en koud. Hier gaan ze ook in de zomer met de moeder mee naar buiten. Maar ik denk dat 2/3 kipjes elkaar niet warm houden. Als je de lamp hoog hebt hangen is het niet heel warm maar wel droog. Zelfs mijn grote kippen gingen afgelopen winter als het heel koud en nat was graag even een uurtje drogen onder de lamp.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:24

Amaris schreef:
Waar zou het verschil dan in zitten zou je zeggen... misschien het menselijke contact? Want die van mij waren ook nooit buiten geweest. Maar zelfs het verschil bench - schuur deed ze niet zoveel.

Ik denk het ook, want mijn kuikens hebben 6 weken bij elkaar gezeten, en die werden alleen verzorgd qua voer en water, maar kwamen niet in de hand.
En sinds ze bij mij zijn heb ik ze iedere dag op moeten pakken om ze savonds op stok te zetten (soms wel 3x in een half uur omdat ze eraf vielen/stapten/klungelden) en oppakken van kuikens schijnt voor het kuiken niet zo fijn te zijn omdat er veertjes worden aangemaakt en dit dus bij oppakken zeer kan doen...
(ja, ze 'moeten' bij mij op stok, ik wil de bloedluis voorkomen en in heb de stok zo gemaakt (met ijzer tussenstuk + vaseline) dat de bloedluizen niet op de stok kunnen komen.)

Ze zijn nu 7,5 week oud trouwens (geen 6, rekenfoutje) en zitten al goed in de veren.
Ja, vannacht maar 5 graden... :brr:

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:29

Speedster: ik ben benieuwd of dit gaat lukken! Heb er trouwens ook wel oren naar dus hou ons maar op de hoogte als je wilt.

En leuke namen voor je kippen! Die van mij zijn nog zo goed als naamloos... komt nog wel.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:32

Tip: kommer, tomaat,sla, appel,aardbei en andere groente en fruit vinden kippen ook erg lekker. Komt de smaak van de eitjes ook zeer ten goede. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:39

Laptopmuis schreef:
Amaris schreef:

Hier gaan ze met 3 weken ook al naar buiten en vaak hebben ze met 3 weken in de zomer ook al geen lamp meer aan overdag.
Maar dan praat ik wel over de zomer, waarbij het dus 25 - 30 graden buiten is.
Het wordt vannacht nog maar 5 graden...

Dat is wel waar inderdaad, dat het maar 5 graden wordt. Maar de temp is wel geleidelijk naar beneden gegaan, dus ze hebben kunnen wennen. Ik heb ook altijd het raampje open gehouden. Het is vandaag ook niet warm buiten (en nat) maar ze hebben onder de eettafel zitten chillen en zijn nu weer druk aan de scharrel. Ze kunnen ook in de schuur in het stro gaan zitten, maar dat doen ze dan weer niet.

Praktisch gezien: wanneer maak je dan de beslissing om ze zonder lamp te laten? Het wordt alleen maar kouder, en uiteindelijk moet je toch van zo'n warmtelamp af, maar dan zit je helemaal in de kou.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:54

Ik reageer niet echt veel, omdat ik geen tijd/aanvullende informatie heb, maar ik lees wel mee! Dus als het jullie iets uitmaakt: Ik ben niet uit het topic verdwenen :P Maar de eigenlijke reden voor dit berichtje:

Leuk Floss! Nog een kipje erbij :) ik wacht op foto's :D
En welkom voor de nieuwe mensen, leuk dat jullie ook meelezen/praten :)

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:40

Ik zal vanavond ook foto's posten van hoe de kuikens er nu uitzien :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:59

Vanmiddag ben ik lekker aan het klussen geweest om ervoor te zorgen dat de kippen ook met dit weer droog kunnen zitten in hun ren. Tot nu toe liepen ze los in de tuin (met genoeg schuilmogelijkheden), maar om te voorkomen dat de hele tuin een modderpoel wordt zullen ze zich de komende tijd even in de ren moeten vermaken. :(:)

Afbeelding

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:06

Wat gooi ik het beste op de bodem can de ren? Is nu zand, ren is niet overdekt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:08

Gewoon zand houden ? , hier lopen ze ook gewoon op de ( inmiddels ) zwarte grond.
heb klein stukje stenen.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:09

De foto's lukken niet :(

Ik heb trouwens een probleem, wat ik nu erg vervelend begin te vinden.. De kip en kuikens gaan steeds ergens anders slapen, waardoor ik ze elke avond moet verplaatsen. Ik doe dit nu al 3 weken en ze blijven zelfde plekje houden. Ze moeten in hun ren ivm met katten, maar ze blijven telkens buiten hun ren.. Iemand enig idee wat ik kan doen?
Ik heb trouwens hooi als ondergrond maar ze gooien dat er allemaal uit om op het hout te zitten -.-

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:40

Hoe bedoel je dat ze in hun ren moeten slapen? Ik neem aan dat je een nachthok voor ze hebt? Hebben ze daar voldoende ruimte om met z'n allen te kunnen slapen? Waar willen ze zelf slapen? Als een hen met kuikens liever buiten slaapt dan in het hok lijkt het mij verstandig om eerst eens heel goed te kijken of er geen bloedluis in het hok zit.