Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:04

Wat een knappe pups, Kim! <3

Ik wil graag overstappen van volledig brok naar (deels) KVV. Nu las ik dat het geen probleem is om tijdens een vakantie wel brok te voeren als KVV meenemen niet praktisch is, maar is het dan aan te raden 1x per dag brok en 1x per dag KVV te voeren of kan ik gewoon “ineens” brok gaan voeren voor een weekend/week? Ik ga hooguit vier keer per jaar een weekend of week weg en zou als ze het goed doen op KVV het liefst volledig overstappen, maar vroeg me af of dat problemen op gaat leveren als ik op vakantie geen KVV mee kan nemen.

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 18:11

Ik voer hier 1x pd brok en 1x pd vlees.
Maar je kan, als je hond daar geen last van heeft gerust wisselen. Wat je evt ook als optie hebt is dat je brok blijft geven als koekjes, snuffelmat etc. Dan blijft t gewend.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:27

Ik merk aan Fitz dat hij bij de overgang kvv --> brok meer een geleidelijke overgang nodig heeft. In de aanloop naar een vakantie gaan we dus 1 maaltijd vervangen voor brok, dat ging beter. Nu ben ik sowieso niet heel gelukkig over hoe hij het op de brok doet dus ik wil nog graag geperst proberen en anders ga ik een volgende vakantie alleen gestoomd en blik mee nemen.

Is dus erg van je hond afhankelijk maar je vindt er wel je weg in. :j

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:31

Ze zijn echt zo leuk Kim! Die foto van pup groen <3

Wij voeren tijdens de vakantie gestoomd vlees ipv kvv, dat hoeft alleen in de koeling als het open is.
Dat werkt voor Evi fijn, laatste vakantie heb ik dat de week voor we gingen al geleidelijk gevoerd, 1 portie kvv en 1 portie gestoomd bijv.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:42

Bedankt voor jullie antwoorden en tips! Ik hoef dan minder beren op de weg te zien dan ik nu zie. Dan gaan we het gewoon doen en ervaren. :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:43

Overgang van het een naar het ander moet je vooral even testen bij je honden. Elke hond reageert anders dus in die zin kunnen nu 10 mensen iets zeggen wel qua advies, waaronder ikzelf, maar kan het bij jouw honden toch anders zijn.

Bij Arya hoef ik bv. niet aan te komen met bv switchen naar brok tijdens de vakanties, die reageert daar niet lekker op en ik voer dus ook al jaren überhaupt geen brok meer en kom daar ook met langer weg vakanties prima mee door - heb wel altijd meer dan genoeg ruimte in de auto’s om alternatieven mee te nemen wat meer plek als een zak brok in beslag neemt. En als het zou ‘moeten’, zou ik ook echt wel terug naar brok kunnen maar dan weet ik dat ik bij Arya echt heel erg ruim de tijd moet nemen om te switchen, waar ze dit met blik niet heeft - met gestoomd een beetje.

Ik kies dan voor gestoomde worst bij ons en/of goed blikvlees (blikvlees meestal voor weekendjes weg en de gestoomde worst voor langere vakanties met evt wel extra blik erbij nog) en dat kan ze beter handelen. Van KVV > blik gaat sowieso moeiteloos hier, maar van KVV > gestoomde worst moet ik ook thuis al beginnen met wisselen want daar wil ze wel ook nog eens op reageren met zachte poep dus dat eet ze dan al volledig Voordat wij op vakantie vertrekken bv. En dat is echt de een voor de ander. Ik switch dus helemaal niet terug naar brok wat veel anderen dan wel doen bv. En als je vanaf brok komt, is het ook gewoon even kijken hoe je honden het erop gaan doen met switchen.

Dus wat ik je vooral wil meegeven: Kijk naar hoe je eigen honden omgaan met beiden voeren en ook met switchen van het een naar het ander en test dit ruim van te voren uit en pas daarop aan wat je wilt/kunt doen :j Je zou al voor de vakanties kunnen kijken wat qua ruimte met reizen optie is voor je en wat qua budget past; gestoomde worsten en blik is wel wat duurder als bv volledig brok voeren weer - over ’t algemeen gesproken, tenzij je bv freeze dried brok doet of iets dergelijks, dat tikt ook wel aan. Dus even kijken wat je denkt dat voor jullie situatie handig is en dan gaan testen :j

En wat ik altijd wel op voorhand meeneem is psyllium vezels en/of moro wortel soep. Mocht je hond toch door misschien ook deels reis stress of whatever, wat last van de darmen krijgen, kun je daar nog op inspringen als je weg bent. Ik heb het normaal niet nodig, maar vind het altijd wel fijn om mee te hebben.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:03

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. :) Ik moet inderdaad zien hoe ze erop gaan reageren. Ik merk dat Elvis het niet altijd goed doet op brok, dus dat was voor mij de reden om toch echt de overstap te gaan maken. En stiekem lijkt het mij voor de honden ook wel lekkerder, haha. Op zich kan ik voor een weekend weg natuurlijk wel zorgen dat ik het gekoeld mee kan nemen en anders is gestoomd ook nog een optie. Daar had ik even niet aan gedacht.

Voor nu is het denk ik vooral even rustig aan kijken hoe ze erop reageren, maar dan ga ik de overstap maken. Ik ben niet zo’n vakantieganger, dus na jullie berichten laat ik me door dat obstakel zeker niet meer tegenhouden.

Ik kookte en pureerde nu ook regelmatig groenteprutjes voor de honden, dus dat blijf ik zeker doen. En psyllium meenemen is ook wel een goede.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:08

Hier staan ze krijgen ze normaal 1 x daags vlees en 1 x daags brok. Op dit moment eigenlijk alleen kvv, hebben koe laten slachten en heb diepvries tot de nok aan toe vol _O-

Heb ook nog 3 vuilniszakken vol met 'slachtafval' voor de honden meegekregen, moet ik ook nog verwerken. Plus zo'n 70 kilo voor onszelf en nog +- 120 kilo kvv en dan nog brood en resterende spullen.

Maar ik kan ze rustig afwisselen. Juist op houdbare en gestoomde worsten gaan ze hier slecht.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:52

Nou mn hart brak vandaag een beetje tijdens de les... Freek was zo niet zichzelf. Op zich ging het prima, want hij luisterde onwijs goed en deed echt wel zijn best. Alleen normaal is het echt een spring in 't veld en nu was hij helemaal in zichzelf gekeerd. Hobbelde een beetje achter me aan en was niet energiek.

Hopelijk komt zn gekkigheid straks weer terug :(:)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 22:05

Agos arme Freek :(

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:19

Ach Freek, hopelijk met genoeg positieve ervaringen komt het weer helemaal goed.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:11

KimD schreef:
De Rockers zijn 4 weken oud! =:)

Paarse Reu
[ [url=m/dI0wz0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Anh3UQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oranje Reu
[ [url=m/Ugue5j.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vSaEQ0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Roze Teef
[ [url=m/4ZeAT6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2QqI24.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/D7rEbF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Groene Reu
[ [url=m/DWnEVZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1FQgoB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jIfONf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gele teef
[ [url=m/daNDsv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/58uDV3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/w5HhaR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohhhh die van het groene reutje!! Om op te vreten hahaha <3

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:12

Zojuist tijdens wandelen de eerste keer dat Bonne echt bang was. Ik wist zelf even niet hoe te handelen, ga ik ingrijpen en hem ophalen of laat je het even?

We liepen in het bos op een pad met aan de rechterzijde de heuvel steil af en eenmaal beneden begint een andere heuvel weer steil omhoog. Aan de overkant kwamen twee mannen offroad de heuvel af gelopen. Bonne mopperde wat op het geluid maar ik zag ze in eerste instantie ook niet. Uiteindelijk zag ik ze bewegen en ze kwamen naar beneden. Toen Bonne ze zag sloeg hij af en toe aan maar liep nog mee met tussenstops om te kijken. Echter kwamen de mannen daarna onze heuvel opgeklommen en daar kreeg hij brain error van. Paniek, blaffen en totaal geen contact meer. Ik roepen, nee niks. Mijn piepspeeltje ingezet maar ook niet. Ik moet eerlijk zeggen dat die mannen snel waren want tegen de tijd dat ik Bonne wilde ophalen om aan te lijnen waren ze bijna boven en kwam Bonne met staart tussen de benen aangerend. Ik heb toen beloond voor het komen maar weet niet of ik daar nu goed aan heb gedaan.

Als ik had geweten dat ze ipv het pad beneden volgen weer offroad omhoog zouden klimmen had ik Bonne wel aangelijnd. Maar vraag me af hoe je nu het beste handelt hierin. Ook hier leert Bonne (en ik) natuurlijk van. Ik heb ook totaal geen vergelijkingsmateriaal, de eerste hond was nergens bang van en de tweede van heel veel (2e hansje).

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:58

Heel goed dat je beloont hebt voor het bij je komen want je wil maar 1 ding als je hond bang is, en dat is dat ie bij je komt.
Verder leermomentje voor een volgende keer om dan toch even aan te lijnen als je spanning bij Bonne merkt zodat je aandacht kan vragen op de afstand die Bonne nodig heeft. We doen nooit alles goed in de opvoeding ;) Fouten maken mag hoor!!

Hier wordt het puppygedoe steeds spannender. Hopelijk binnenkort eindelijk een dekking. Al dat wachten duurt zo lang...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:15

Machie schreef:
Heel goed dat je beloont hebt voor het bij je komen want je wil maar 1 ding als je hond bang is, en dat is dat ie bij je komt.
Verder leermomentje voor een volgende keer om dan toch even aan te lijnen als je spanning bij Bonne merkt zodat je aandacht kan vragen op de afstand die Bonne nodig heeft. We doen nooit alles goed in de opvoeding ;) Fouten maken mag hoor!!

Hier wordt het puppygedoe steeds spannender. Hopelijk binnenkort eindelijk een dekking. Al dat wachten duurt zo lang...

Dekt hij Blast? Of andere teef?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:31

Ik zou ook gewoon belonen als hij naar je toe komt Pien! Je weet nu dat hij dit blijkbaar gek vind, dus kun je hem de volgende keer iets eerder ondersteunen.

Komt er bij jou zelf een pup machie? Of gaat je reu dekken? *D

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:06

Ja ik twijfelde nu of ik beloonde voor het komen of voor het feit dat hij bang was en dat laatste wil je natuurlijk niet.
Stiekem moest ik wel even lachen toen Bonne kwam aangerend. Het is namelijk geen snel hondje en dan probeert hij zo hard te rennen, dat ziet er grappig uit :=

Volgende keer inderdaad eerder aanlijnen. En zo leren we elkaar ook beter kennen. Laatst zei iemand nog dat dat 2 jaar duurt, voor je je hond echt kent.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:09

Je kunt in principe geen emoties belonen. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:50

Ga er maar vanuit dat je beloond hebt voor het bij jou komen. :)
Net zoals je normaal zou belonen voor inchecken, hierkomen etc op commando.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:14

Mahdu is maandag geopereerd.
Hij had een extra voetkussentje ontwikkeld, welke de eerste periode totaal geen klachten gaf maar uiteindelijk zodanig groeide dat hij groter was dan de andere kussentjes en omdat er weinig tot geen eelt op zat ging het open, zat Mahdu eraan te pulken en likken en gaf het steeds meer ongemak.
We dachten eerst aan wildvlees of een tumortje oid maar bij het opereren bleek het gewoon een voetkussentje te zijn.
Weggehaald, gehecht, even korte wandelingen en een schoentje, de langere wandelingen in de buggy en volgende week vrijdag de hechtingen eruit, dan zou het klaar moeten zijn.
Hij was maandag echt pissed off, alles was Ontzettend Stom en als blikken konden doden... %) _-:(
Dinsdag rende, sprong, klom en rauste hij weer rond als vanouds.
De kap is nog steeds Ontzettend Stom maar hij heeft inmiddels door hoe ermee te eten, drinken en vooral mensen te manipuleren. :+
Kap eraf is geen optie, dan gaat hij draadjes plukken en doen, schoentje 24/7 om hindert de genezing en een rompertje haalt niets uit dus helaas pindakaas zit hij nog 1,5 week met de kap opgescheept.
Zijn nieuwe bijnaam is Lampje, afgeleid van l*lletje lampenkap. :')

Foto is van maandag, inmiddels kijkt hij weer vrolijker:
Afbeelding

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:10

xSannee schreef:
Komt er bij jou zelf een pup machie? Of gaat je reu dekken? *D

Alle twee. Ik hoop op een reu puppy van mijn eigen reu.
Maar eerst moeten we nog zien of het allemaal lukt. Super spannend!

KimD schreef:
Dekt hij Blast? Of andere teef?

Zodra de dekking geweest is zal ik melden welke teef hij mag dekken :)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:36

Oh dat is zeker spannend! Extra bijzonder een pup van je eigen hond! Ik duim voor je!

lor1_1984 hahaha dat koppie zegt genoeg :(:)

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:30

Op welke leeftijd werden jullie pups grotendeels zindelijk?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:37

onze vorige pup kochten we met 9 weken oud, een mops, we hadden haar in eerste instantie voor de nacht in een bench gedaan, maar ze gilde de hele buurt bij elkaar , dus toen dachten we , dan maar gewoon in een mandje in de kamer en dat ging gewoon goed, fantastisch was dat , dus daar nooit een bench nodig gehad, nu hebben we wel voor ruby een bench staan, hoe doen jullie dat ? 's nachts de bench dicht? en overdag dan?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 00:14

Isabelle98 schreef:
Op welke leeftijd werden jullie pups grotendeels zindelijk?

Rond 4-5 maanden, maar er gebeuren vaak nog wel wat ongelukjes, vooral in de avond.