Beginnen met kippen houden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:27

Oh dat ziet er ook prima uit zo :j

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:39

Wij hebben een kinderspeelhuisje omgebouwd Afbeelding
Dat is een riant nachthok voor drie grote kippen, het tuintje dat ervoor ligt, is te klein maar ze mogen dan ook uren rondscharrelen in de tuin. Behalve Sophie, zij kan ontsnappen en loopt bijna de hele dag los.

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:41

oh dat ziet er helemaal leuk uit zo zeg! Dat vind ik wel wat voor bij mij in de tuin zo :j. Hoe heb je het bij het huisje zelf gedaan? ik zie wel gaas aan de onderkant, maar kan het niet helemaal goed zien

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:24

Het was nog best een operatie: want een Speelhuisje heeft heul, heul veel kieren. We hebben de binnenkant tot het puntige van het dak afgetimmerd, zodat er een naadloze binnenkant ontstond, het hok hebben we op palen gezet zodat ze met regen droog kunnen zitten. En binnenin een plank gemaakt met een losse stok. Op de plank ligt zand zodat het makkelijk weg te scheppen is. Oh ja en nog een stuk plexiglas voor het deurtje, want daarin zaten ook heel veel kierenAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We gaan nu nog extra dakbedekking aanbrengen en dakgootjes.

Gelukkig past het huis nu ook bij het kippenhok :D
Afbeelding

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:54

Whahahahaha _O- ja past er mooi bij zo :j

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:58

Wat gaaf dat speelhuisje!!

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:17

Heel gaaf!
Wij hebben een grote houten kist als basis gebruikt. Hebben er ook een oud stalraampje in en leuke dakbedekking.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:19

Heeft er iemand nog belang bij een Orpington haan (groot), kleurslag goudgeel zwartgezoomd? Heb er 2, geboren begin oktober.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:27

chamion schreef:
Oke, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben dus al een beetje aan het rond kijken naar een hok met ren omdat ik al heb gezien dat die in het algemeen wat goedkoper zijn dan een los hok en ren kopen. Nu valt mij vooral de behoorlijke prijzen op :wow: Even 500 euro voor een simpel hok en ik heb ze al gezien voor +1.500 euro. %) waar zijn die dingen van gemaakt? Zilver, goud en diamanten?! Had ongeveer dezelfde prijzen in mijn hoofd als een konijnenhok, maar ze zijn makkelijk 2x zo duur...


Maar goed ik heb nu een leuk hok gevonden. Kunnen tot 4 kippen in (en ik denk toch richting een barnevelder) en lijkt mooi ruim te zijn. Mocht ik hem later toch te klein vinden kan ik makkelijk een aansluitende ren maken (je komt een heel eind met hout, kippengaas en spijkers :Y) )

Wat vinden jullie van dit hok?
https://www.dehuisdiersuper.nl/kippenhok-calypso

Hij komt op een rand met stenen te staan om te voorkomen dat hij te snel wegrot en ik wil de onderste rand nogmaals beitsen en eventueel een strip van metaal op maken.

Ik zou in zo' n hok niet meer dan 4 krielen willen eigenlijk, heb je weer ellende met vogelgriep, etc. dan zitten ze er lang in opgesloten.
Kippengaas is waardeloos. Voilieregaas (dus die kleine vierkantjes) is wel roofdier proof.

De frietemmer voerbak kan je inderdaad zelf maken, maar dat bochtje heeft een kraag om te voorkomen dat die in de emmer valt en die variant kan ik hier in de winkels niet vinden. Tussen dat en het precizie werk heb ik voor koop gekozen ipv ombouwen oude jerrycan oid. Drinknippel voor de waterbak is ook wel te vinden, maar idem qua precisie en onderdelen.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 23:53

onze Orpington hanen. Heb laatst een poging gehoord tot een soort van kukeleku, maar dat was nog niet echt spectaculair :D Daarna ook niet weer gehoord overigens :)
Afbeelding

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:13

Dit zijn mijn dames (Pino en Mini):

Afbeelding

Vorig jaar een paar eitjes voor het eerst uitgebroed. De Cochin Bobtail.

Daar zijn 2 hanen en 1 hen uitgekomen.
De hen is naar mijn zus gegaan.

Dit is Pino :+ :

Afbeelding

Zij is nogal ' in your face ' type kip. Die volgt me overal en zit boven op mn lip.
Zij is uitgebroed door een hen van mijn zus.

Mini is er later bijgekocht. Het is wel familie.

Dit is Houdini... 1 van de hanen en haantje de voorste... Hij blijft zolang hij zich gedraagt in mn tuintje.

Afbeelding


Deze heeft nog geen naam en is de bedoeling dat hij gaat verhuizen:

Afbeelding

ekelienh
Berichten: 245
Geregistreerd: 26-10-09

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:27

Is er iemand nog opzoek naar Serama kippen?

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:28

Ik lees graag met jullie mee! Ik verhuis over enkele weken naar een huis met een ruime tuin en wil ook graag kipjes.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieƫrt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:52

ekelienh schreef:
Is er iemand nog opzoek naar Serama kippen?


Ik heb er nu 2 en vind dat eigenlijk eentje te weinig. Dus als je niet te ver bij me vandaan woont? Ik woon in Weert.

Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:49

Zusje is broeds en heeft eitjes van haar en haar zusje teruggekregen. Misschien ook nog wel een eitje van een zijdehoentje ertussen. Ik heb haar 8 eieren gegeven, we zullen zien wat ze doen over 21 dagen. ;)

Lukasje
Berichten: 11446
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:34

Geen Serama maar Chabo of Sabelpoot zoek ik. Lastig te vinden in mijn buurt ...

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:19

Zeg kippenfans, ik heb mijn Antwerpse baardkriel in moeten laten slapen en ben zo gecharmeerd van het ras geraakt, dat ik nieuwe wil. Wie heeft, of kent iemand die, 2 hennen van deze baardkrielen heeft? En iig 1 daarvan in de kleur kwartel..... Ik hoor het graag....

Lukasje
Berichten: 11446
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:51

Irma_Maandag schreef:
Zeg kippenfans, ik heb mijn Antwerpse baardkriel in moeten laten slapen en ben zo gecharmeerd van het ras geraakt, dat ik nieuwe wil. Wie heeft, of kent iemand die, 2 hennen van deze baardkrielen heeft? En iig 1 daarvan in de kleur kwartel..... Ik hoor het graag....


Vond toevallig deze op mp:

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... e=lr&pos=5

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:56

Super! Die eerste foto..... mooooi! <3

chamion
Huisheks

Berichten: 3666
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:18

Zo nog geen kip in zicht, maar de ren voor op de volkstuin hoef ik alleen nog maar in elkaar te tikken :):)

Buurvrouw op de tuin had ooit eens de oude zandbak van de kinderen meegenomen om als kweekbak te dienen. Ze was hem zat en wilde hem naar de stort brengen. Terwijl de houten laten (die je in elkaar kan steken) nog perfect waren. Gevraagd of ik hem mocht hebben. En dan mocht. Uit elkaar gehaald en staat nu te drogen in het tuin huisje, want ik ga hem dan nog minimaal 2x beitsen, het hout moet dadelijk modder en klei kunnen weerstaan voor een tijdje. En terwijl ik een plekje in het huisje zoek voor al dat hout kom ik gewoon een rol kippengaas tegen :)* Natuurlijk, helemaal fijn is dat niet. Maar voor een tijdelijk ren waar ze hooguit 4 uurtje op een dag in zitten kan het geen kwaad.

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:22

Wat is er mis met kippengaas dan, perfect toch? Lekke bezig iig :j

chamion
Huisheks

Berichten: 3666
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:43

Omdat ongedierte er dan doorheen kan ;) voor de vaste ren hier moet ik een maatje kleiner hebben.

chamion
Huisheks

Berichten: 3666
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:02

De ren voor op de volkstuin is bijna klaar. Heb al een tekening liggen voor de vorm enz. En nu heb ik misschien ook al een hok. Dit is een ouder hok wat gratis wordt aangeboden. Hok is al een keer uitgebreid (onder verdieping eraan gemaakt) moet flink worden opgeknapt, maar nogmaals met hout ben ik best handig en ik heb hier ook nog wel wat verf staan. Nu eens kijken of het inderdaad wat is...

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:23

Ik heb zo'n vermoeden dat ik 3 hanen heb ipv 2. Waarschijnlijk is er eentje een laatbloeier zodat hij als hen werd weggezet... Ik had al eerder mijn twijfels, maar die worden steeds minder.

Pff dan heb ik echt een haan te veel (en een hen te weinig)

chamion
Huisheks

Berichten: 3666
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:18

pff dat is niet grappig. Het is natuurlijk wel overeen te komen, maar als je rekent op een bepaald aantal hennen is het pokke als er een haan tussen zit