Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:12

Wij monitoren Odin zijn slaap ook niet meer inmiddels. Hij pakt eigenlijk vaak zelf zijn rust al goed. Als we naar een evenement of naar familie gaan hebben we wel de opvouwbare ren mee. Hij gaat daar gewoon vaak zonder problemen in slapen. In het begin hebben we thuis wel gebruik gemaakt van de ren of de bench maar nu eigenlijk nooit meer.
Hij gaat alleen nog in de ren als hij alleen thuis is.

Gisteren even een paar foto’s gemaakt <3

We hadden ook de drone mee, hier heeft hij even lekker achteraan kunnen rennen
Afbeelding

Mijn favoriete foto Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Century

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:15

Hij is wel echt een knapperd!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:23

Fijn dat het zo goed gaat met Bonne en wat een knapperd is Odin <3

@Century; met Meeko komt het echt wel goed. En er zijn nog veel meer leuke dingen die je met je hond één op één kan doen als een groepscursus jullie toch niet past op het moment. En geloof me dat Freek het eerste jaar echt puppy from hell was. Het is dat hij zo lief keek, maar echt gruwelijk wild, heel lang niet goed zindelijk (blaasontstekingen en drie keer giardia helpen dan niet mee) en gewoonweg stout. Na een jaar verdwenen alle issues langzaam als sneeuw voor de zon en nu hebben we een onwijs fijn hondje. Straks ineens vallen bij Meeko de puzzelstukjes ook op zijn plek als je zo door blijft oefenen.

Freek gaat het best heel goed mee. Ook vreemde honden reageert hij niet angstig op dacht ik totdat we vrijdag een witte herder tegen kwamen. Toen rende hij weg met zn staartje tussen zn benen terwijl die hond echt niks deed en onwijs rustig was... Ondanks de totaal andere kleur van de hond was hij er toch echt wel angstig van.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:29

@Century kan me voorstellen dat dat onwijs vervelend is om te horen. Maar zoals al wordt gezegd, geloof ik ook dat het wel goed komt en jullie doen goed je best! De ene pup heeft dit, de ander dat.

@love_mandy leuke foto's!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:07

Wat was het heerlijk vandaag zeg! Wij hebben lekker een rondje door het bos gedaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Freek is echt dol op water. Gaat altijd in zn eentje een rondje zwemmen _O-

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:03

Odin is zoooo leuk <3

Hihi die Freek! Wat ziet dat er leuk uit zo midden in het water haha

Wij hebben ook heerlijk gewandeld vandaag, met vriendin & haar twee whippets. Nogal een contrast die whippets & een corgi _O-
Maar wel heerlijk gewandeld met zn allen!

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:30

Ja het was echt heerlijk weer voor een wandeling! Haha, wat leuk, die Freek! <3

Ik vind het dan toch wel altijd lastig hoelang we nu kunnen wandelen. In principe hou ik de regel 5 minuten per maand ongeveer aan. Soms is het iets langer, bijv als hij mee naar stal gaat.

Maar onze 'juf' van de hondenschool zei gister nog tegen ons dat ze het eigenlijk te lang vindt als de pup 30 minuten uit de bench is. Dit zou korter moeten.. Eigenlijk uit, 5 tot 10 min spelen, eten en weer slapen. Hij is dinsdag 15 weken..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:42

Isabelle98 schreef:

Ik vind het dan toch wel altijd lastig hoelang we nu kunnen wandelen. In principe hou ik de regel 5 minuten per maand ongeveer aan. Soms is het iets langer, bijv als hij mee naar stal gaat.

Maar onze 'juf' van de hondenschool zei gister nog tegen ons dat ze het eigenlijk te lang vindt als de pup 30 minuten uit de bench is. Dit zou korter moeten.. Eigenlijk uit, 5 tot 10 min spelen, eten en weer slapen. Hij is dinsdag 15 weken..

Ik zou echt met gierende banden bij deze hondenschool wegblijven, zoiets (sorry voor mijn taalkeuze) achterlijks heb ik werkelijk waar nog niet eerder gehoord. Zo creëer je pas gefrustreerde honden zonder rem of grens. :x

Laat ik voorop stellen dat ik geen fysio/osteo of dierenarts ben, maar we beginnen inmiddels aan hond 10 & 11 met opvoeden en dus het puppyproces.

Onze puppen mogen altijd zelf bepalen wat ze doen qua activiteit, ze kunnen zelf prima bepalen wanneer de moe zijn.

Onze pup is 8 februari een half jaar en loopt al dik twee maanden dagelijks +/- 5km mee en 1 à 2 keer per week 1,5 uur zeker.

We hebben één rustdag per week, de woensdag, die dag doen we helemaal niks. Ze krijgen dan wel iets te knagen, en kunnen uiteraard buiten zich uitleven maar er wordt niks uitgevoerd.

Met een pup is het een groot verschil of je 1 uur buiten bent een 2km erop hebt zitten of 1 uur buiten bent en 5km hebt weggestampt.

Puppen hebben het nodig om te kunnen ontdekken, snuffelen, rennen etc en als ze moe worden merk je dat. Onze puppen mogen dus hun eigen tempo aangeven en als ze moe zijn stop ik ze in de rugzak of buggy.

De puppen uit ons laatste nest waren de laatste week vaak twee uur door de tuin aan het rennen, spelen, graven etc. Daarna sliepen ze vier uur aan een stuk, waren tien minuten wakker en gingen weer verder slapen óf ze waren weer dik een uur wakker etc. Zelfs toen al mochten ze zelf het tempo bepalen.

Laat je niet gek maken door die 5 minuten regel, kijk naar je pup, leer de signalen (her)kennen en anticipeer daarop. Is je pup moe? Lekker slapen, wilt je pup spelen en ravotten? Lekker doen!

Al onze honden hebben HD-A, ED 0/0, vrij van OCD & Spondylose. Dus laat je niet wijsmaken dat dit altijd effect heeft daarop.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:49

KimD schreef:
Isabelle98 schreef:

Ik zou echt met gierende banden bij deze hondenschool wegblijven, zoiets (sorry voor mijn taalkeuze) achterlijks heb ik werkelijk waar nog niet eerder gehoord. Zo creëer je pas gefrustreerde honden zonder rem of grens. :x

Laat ik voorop stellen dat ik geen fysio/osteo of dierenarts ben, maar we beginnen inmiddels aan hond 10 & 11 met opvoeden en dus het puppyproces.

Onze puppen mogen altijd zelf bepalen wat ze doen qua activiteit, ze kunnen zelf prima bepalen wanneer de moe zijn.

Onze pup is 8 februari een half jaar en loopt al dik twee maanden dagelijks +/- 5km mee en 1 à 2 keer per week 1,5 uur zeker.

We hebben één rustdag per week, de woensdag, die dag doen we helemaal niks. Ze krijgen dan wel iets te knagen, en kunnen uiteraard buiten zich uitleven maar er wordt niks uitgevoerd.

Met een pup is het een groot verschil of je 1 uur buiten bent een 2km erop hebt zitten of 1 uur buiten bent en 5km hebt weggestampt.

Puppen hebben het nodig om te kunnen ontdekken, snuffelen, rennen etc en als ze moe worden merk je dat. Onze puppen mogen dus hun eigen tempo aangeven en als ze moe zijn stop ik ze in de rugzak of buggy.

De puppen uit ons laatste nest waren de laatste week vaak twee uur door de tuin aan het rennen, spelen, graven etc. Daarna sliepen ze vier uur aan een stuk, waren tien minuten wakker en gingen weer verder slapen óf ze waren weer dik een uur wakker etc. Zelfs toen al mochten ze zelf het tempo bepalen.

Laat je niet gek maken door die 5 minuten regel, kijk naar je pup, leer de signalen (her)kennen en anticipeer daarop. Is je pup moe? Lekker slapen, wilt je pup spelen en ravotten? Lekker doen!

Al onze honden hebben HD-A, ED 0/0, vrij van OCD & Spondylose. Dus laat je niet wijsmaken dat dit altijd effect heeft daarop.

Ah super bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ja vind het zo lastig, je hoort zoveel verschillende dingen! Merk inderdaad ook als ik hem soms 40/60 minuten mee naar stal heb en hij lekker z'n ding kan doen, hij daarna lekker moe is en direct gaat slapen. Maar wanneer we zoals straks 25 minuutjes buiten hebben gelopen is hij echt nog niet moe!

Ben gewoon zo bang om het fout te doen, dat ik zijn gewrichtjes teveel belast oid.
Maar heb idd hier al vaker gelezen dat meerdere mensen veel langer wandelen, dus denk dat ik dat ook maar lekker ga doen!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:11

Oei dat vind ik ook wel een heel heftig "advies". Natuurlijk moet je nog niet een uur door de mulle duinen gaan struinen maar een pup heeft zeker beweging en spel nodig om te kunnen ontwikkelen, zowel lichamelijk als mentaal én vergeet lichaamsbewustzijn niet. Juist die groeiende lijfjes gaan zo hard dat het lichaamsbewustzijn het amper bij kan houden en door te spelen, ontdekken, bezig te zijn blijft het gestimuleerd.
Natuurlijk in balans met rust, en de ene pup kan dat makkelijker dan de andere. Maar zo veel in de bench moeten zitten is echt geen goed advies. Niet met 8 weken en niet met 15 weken. :o

Wij waren best heel voorzichtig, wilden het ook niet fout doen. Maar juist verschillende terreinen en ondergronden leren kennen, spelen met andere honden, indrukken op doen zijn heel belangrijk en als je pup niet mega overgestimuleerd is na zo'n activiteit doe je echt niet te gek. En is hij wel een keer overprikkeld, dan is dat zo.

We hadden de ren voor rust en dat werkte heel fijn. Bij een volgende pup komt er zeker weer een ren maar ik denk geen bench meer, hoogstens de canvas bench. Fitz heeft uiteindelijk zelfen in de bench zelf gezeten.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:11

Onze fysio zei altijd dat met name vrije beweging helemaal prima is en niet zo krampachtig over gedaan hoeft te worden. Als het veel aan de lijn lopen is waarbij de pup zich dus in tempo en afstand aan moet passen en beperkt wordt door de lijn, daarvan gaf hij aan dat het wel beter is om dat te matigen.
Hij is wel fan van voldoende vrije beweging, goed voor de spieropbouw en het lichaamsbewustzijn. Het is dan wel zaak om dat in veilige en rustige omgevingen te doen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:22

Ik las pas een dierenarts die 10 minuten per maand oud adviseerde. Dus dan zou je met 3 maanden al 30 minuten mogen lopen.

Ik denk dat ze beter iets langer kunnen lopen en daarna thuis goed rusten, dan dat je kort loopt en ze daarna nog de halve dag thuis de boel op stelten zetten. Uiteindelijk bewegen ze dan net zo veel vermoed ik _O-

Het zal ook per pup verschillen. Freek hielden we ons er in ieder geval niet aan. Die maakte we echt gewoon goed moe. Echt niet elke dag, maar paar keer per week moest (en moet die nog nogsteeds) die echt even helemaal zijn ei kwijt kunnen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:40

Ik lees ook geregeld het advies van 5 minuten per maand ofzo maar wij hebben daar thuis nooit echt naar geluisterd.
Uiteraard wel met beleid, dus geen zeer mul zand, steile hellingen etc maar een rondje heide (in het begin ingekort wegens opbouwen) van een uurtje lopen, evt met wat extra pauzes, gingen puppies gewoon mee naartoe.
Wel met de auto ernaartoe in het begin, later ook lopend (10 minuten ongeveer) erheen.

Zolang je de pup in de gaten houdt, geen extremere dingen gaat doen en op tijd rust inlast of ze in een buggy of draagtas mee kunt nemen op de lange wandelingen (wanneer ze moe worden) zou het imo juist voordelen moeten geven omdat de spieren, pezen etc zo juist een beetje beter opgebouwd worden zegmaar dan wanneer je ze met zeg 7 maanden ineens wel alles voluit laat doen omdat ze daar de leeftijd voor hebben. :)
Het is iig mijn plan van aanpak mocht er tzt ooit een pup komen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:42

Overigens racete onze AmStaff pup mét het uurtje heide, puppycursus, de buurt verkennen etc alsnog 8jes door het huis en de tuin. :+
We hadden letterlijk de pootafdrukken in een spoor tegen de muur staan op ±20cm boven de bank. :wow: _O-

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:09

Ik doe nooit mee aan die minuten regels. Kijk gewoon naar de honden. Hier gaan ze om de paar dagen al mee trainen bij de schapen. Zijn zaterdag 5 maanden geworden. Gewoon basis dingen rustig cirkelen en we zijn net begonnen met lie down bij de schapen. Als ze met z’n 3en spelen gaat dat veeeeeel wilder dan wanneer we even 5-10 minuten rustig bij de schapen aan t werk zijn. En daarna zijn ze echt mentaal uitgedaagd. Kan geen wandeling tegenop

Afbeelding

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:12

Onze fysio vind die regel ook maar onzin. Gewoon in de gaten houden wanneer je pup moe word en dan is het genoeg geweest. Ze vond Odin bijvoorbeeld al aanvoelen als een ‘volwassen’ hond qua bespiering en hoe hij in zijn lijf zit, terwijl hij nog geen 6 maanden is.
Ik zou ook ernstige twijfels hebben bij een hondenschool die zoveel bench tijd aanhoud. Hoe leert je puppy dan zichzelf rustig te krijgen en gewoon ergens uit zichzelf te gaan slapen? Dan heb je straks een volwassen hond die je altijd in de bench moet doen omdat hij niet geleerd heeft zelf zijn rust te pakken.

We hadden Odin mee naar mijn ouders vandaag en hadden geen ren mee genomen. Hij had wel wat moeite met in slaap komen, hij wilde liever achter de katten aan elke keer :') uiteindelijk is hij wel zelf gaan liggen en gaan slapen. Soms moeten ze er ook echt zelf even achter komen. Toen we gingen eten is hij op de bank geploft en heeft een uur geslapen. Nu we thuis zijn is hij uiteraard moe, maar hij kan het alleen maar leren door te doen. Ik heb hem wel even geholpen door hem aan de lijn te doen toen hij maar door bleef gaan met de katten. Maar dat is een kort moment van begrenzen geweest, voor de rest heeft hij het allemaal zelf gedaan. Toch best trots op <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:13

Hihi, die Freek in het water! Goed om te horen dat dat ook goed is gekomen.

Meeko loopt eigenlijk ook 'teveel', maar hij doet het er goed op, en het is ook wel een actief hondje. Ik denk als we eerder meer dan minder moeten lopen (vooral meer mentale uitdaging).
Hij vindt wandelen fantastisch en heeft ook best een prima conditie nu volgens mij. Ik let ook altijd goed op hem en als hij moe wordt of de hele dag door wat sloom is, dan lopen we minder.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:48

Vanochtend hadden we trouwens een wandeling met de kennel. Daar waren toch een stuk of 30 honden bij. Een van de aanwezigen heeft een knappe foto van nori gemaakt <3

Afbeelding

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 01:00

Bedankt voor jullie reacties, stelt me toch weer gerust!! <3

@Nynkster wat tof dat dat al lukt! Lijkt me zo gaaf

@Gaabje knap dier!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:33

30 minuten uit de bench teveel? %)
Hoeveel zit zo'n diertje dan wel niet in de bench per dag? Dat lijkt me juist totaal funest voor het lichaam, weinig kunnen bewegen en als ze er dan uit zijn waarschijnlijk explosieve beweging.

Ik gebruik helemaal geen bench. De pups hebben nu wel een ren maar vooral zodat zij een plekje hebben waar ze rust hebben van mijn 2 jarige dochter _O-

Moro <3
Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:41

Ik vind dat ook een erg overdreven advies hoor, elke keer weer in de bench na 15 minuten :+
Kijk gewoon naar je pup, pas uiteraard de beweging nog aan, aan zo'n jong en klein lijf; maar de hele dag in de bench is toch ook niks.
Denk ook dat beweging (als in: wandelen) ook niet het enige is waar een pup "moe" van wordt. Hersenwerk, oefeningetjes, spelen, de wereld ontdekken! Daar hoeft een pup geen uren voor te lopen.
Merk je dat hij overprikkeld is, echt moe is maar geen rust pakt enz. Dan kun je hem natuurlijk helpen door hem wel even in de bench te leggen.

Ahh knappe Nori!
Van wat onwijs lief dit <3 <3

Vriendinnetje had ook een foto van Evi gemaakt gister :+:
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:17

Hier werd de bench met toen überpuber Mahdu vnl gebruikt om even adempauze te hebben.
Maar hij was de hele dag door rottigheid aan het verzinnen en uitvreten en me daarbij constant 3 stappen voor waardoor ik de hele tijd achter de feiten aanliep.
Uurtje in de bench met een kluif en een knuffel deed wonderen, heb hem maar al te vaak over het hek vh asiel willen flikkeren omdat ik het gewoon niet meer trok. :+
Inmiddels staat de bench er nog wel maar zit hij er eigenlijk niet meer in, Dívka gebruikt hem nog wel (vrijwillig) dus blijft hij staan. :)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:17

Van schreef:
30 minuten uit de bench teveel? %)
Hoeveel zit zo'n diertje dan wel niet in de bench per dag? Dat lijkt me juist totaal funest voor het lichaam, weinig kunnen bewegen en als ze er dan uit zijn waarschijnlijk explosieve beweging.

Ik gebruik helemaal geen bench. De pups hebben nu wel een ren maar vooral zodat zij een plekje hebben waar ze rust hebben van mijn 2 jarige dochter _O-

Moro <3
[ [url=m/HElAzt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een lieve foto!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:06

De Rockers zijn 4 weken oud! =:)

Paarse Reu
Afbeelding

Afbeelding

Oranje Reu
Afbeelding

Afbeelding

Roze Teef
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groene Reu
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gele teef
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:25

Wat een schatjes, Kim!

Bench.. hier een ren van 120*90 in de kamer..
Hier een aus van 9 mnd, die slecht rust pakt. Dus die ligt regelmatig in de ren… even echt uit en slapen. Als ze los is is ze druk en mijn schaduw. Dus dan loopt ze overal achter mij aan, en soms wil ik dat niet