gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:10

Mijn vader is ook heel makkelijk met dierenarts... nu heerst er bij ons een konijnenziekte in de regio en hebben mijn moeder en ik even moet zeuren en we gaan morgen de dierenarts bellen om hem toch te laten enten.
Onze binnenkat wordt ook al jaren niet geënt dus het is heel wat dat we het konijn mogen enten haha.

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:24

Ik betaal het zelf dus niemand hier thuis heeft het recht er iets over te zeggen... Maar ik weet dat mijn stiefvader het zwaar overdreven vindt allemaal.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:36

hier betaalde ik altijd al alles zelf, was ook de regel :) En nu ik op mezelf zit al helemaal haha.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:04

Leuk dat hier een topic van is, Ik meld mij ook.

Sinds 1.5 maand hebben wij een vlaamse reus Jack bij ons rond lopen.
Zijn naam begon met gewoon Jack en is ondertussen Inspector Jack geworden.
Jack is nu 4 maanden oud.
Hij loopt los bij ons over de tuin heen en heeft een groot hok waarin hij zich zelf terug kan trekken en waar hij rustig kan eten en drinken.
Hij voelt zich al helemaal thuis en denkt dat hij ook een hond is.
Als de achterdeur open gaat dan staat hij samen met onze grote hond bij de achterdeur klaar.
( 1e foto was toen hij er een paar daagjes was. )
Afbeelding
Afbeelding

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:37

Mijn ouders betalen het wel, maar zij geloven me als ik zeg dat het nodig is. Gelukkig. :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:51

Even een ingewikkeld vraagje. Hoop dat jullie hier met mij mee willen denken.

Zoals sommigen van jullie wel weten heb ik Bella. Lotharinger x wild voedster van nu een jaar oud. Gecastreerd. Erg sterk karakter.

Ik had haar eerst in mijn groep van 8, maar na een paar escalaties heb ik besloten ze op te splitsen: 3 (Bella, haar zusje Lotje en gecastr ram Lolo) en de andere 5.
Echter heeft Bella, nu zij ernaast zit, nog steeds haar uitwerking op de 5. Er zijn dagen dat zij vreselijk gestrest zijn. Ilona komt niet aan die kant van het gaas, jaagt vreselijk veel en Rambo schudt constant met zijn kop. (voor hem is dat spanning)

Nu zag ik gisteren bij de 3 ook nog plukken vacht, met stukjes huid. Bella die Lotje dus grijpt, ik zag het gisteren gebeuren en heb dit al vaker gezien.

Daarbij komt ook nog (maar dat staat voor mij zeer zeker niet bovenaan) dat ik mijn groep zo mis. Zeker na dit gedoe weer, en ook gezien de 5 niet zo heel stabiel zijn. Dat schijnt normaal te zijn bij ongelijke getallen in een groep.

Wat moet ik hier nou mee? :(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:53

Ik zou lotje weer bij de andere 5 doen, en Bella alleen zetten bij de ram. :j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:02

Geen optie.. Ik heb Bella al vaker bij andere konijnen gezet, alleen, en iedere keer is dat andere konijn de dupe. Lolo is 1,5 kg, die is geen partij voor Bella van ruim 5 kg. Ik ga dat risico niet meer nemen. De laatste keer zat ik met een teentje wat geamputeerd kon worden, en een konijn met 1,5 oor.
En Lolo is stapelgek op Lotje, dat wil ik liever niet scheiden.. Bovendien, hoe los ik de stress bij de anderen dan op? Ik vind het heel rot maar ik vrees dat Bella hier gewoon niet op haar plek is.. Hoe verdomd moeilijk ook.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:11

Kunnen ze elkaar zien? Dat dat misschien de stress veroorzaakt bij de 5?
Zo ja, is het een optie om er voor te zorgen dat dat niet meer kan?
Dan heeft Bella misschien ook niet meer het idee dat ze "zich moet verdedigen/de baas spelen" en wordt het ook weer rustig tussen die 3?
Erg lastig.. Ben zelf ook niet zo'n held met koppelen etc helaas.

Hier op een simpele manier hooi ruifjes gemaakt! Het schijnt nogal moeilijk te zijn om een ruif te vinden die groot genoeg is voor 4, en niet belachelijk duur is.

Heb nu van die bloemen hang bakken gehaald. 3.50 per stuk, en het werkt prima!
Afbeelding

Afbeelding

Ook slakken spul gehaald, is niet giftig maar weert wel slakken, dus dat ga ik straks rond de ren strooien :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:24

Het is afgeschermd, maar toch lijken ze het te voelen. Dat maakt het zo moeilijk...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:45

Ik kreeg gisteravond een berichtje van iemand die nog een rammetje zocht. Hopelijk dat die er een willen.

We moeten dan nog maar voor 2 rammen een huisje, en voor 1 voedster maar die mag eventueel blijven. :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:04

Als bella slechte invloed heeft op 7 konijnen...

Heb je al een consult met iemand die met dieren communiceert overwogen? Misschien wil bella wel alleen zitten of begrijpt ze iets niet oid... Of haar zit iets uit het verleden dwars. Dieren kunnen er enorm van veranderen. Ik kan je wel iemand adviseren als je interesse hebt. Ik zou dat proberen en anders toch bella alleen zetten en kijken of je groep herstelt, dan maakt dat je keuze wel makkelijker denk ik. Sterkte!!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:07

Dat heb ik inderdaad gehad, en nu nog een keer. Maar ze is gewoon zo sterk qua karakter..

Ik merk ook dat ze wel aanspraak nodig heeft van andere konijnen, en ik ben van mening dat er voor ieder konijn een maatje is. Alleen zetten gaat echt tegen mijn principes in, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

Ik ben al vanaf oktober bezig, eens moet ik de knoop doorhakken denk ik

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:21

Ze had hier perfect bij onze ram gepast, die geeft wel tegengas maar heeft een hele zachte houding. Helaas hebben we al een ongecastreerde voedster die niet extreem dominant is. Maar wel erg aanwezig. :P

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:46

Bella is wel vreselijk dominant. En haar karakter is mooi.. Maar niet als je meerdere konijnen hebt.

Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:29

Ze is wel erg mooi!

Man die beesten blijven maar vreten, het schema is nu dit :')
Tijden verschillen nog wel eens en de groentes ook wel. Het zijn 13 konijnen!

8:00: Brokken, in totaal 4 volle voerbakken SS tot over de rand vol. Met wat handjes zonnebloempitten
12:00: beetje groenvoer (wortel, andijvie, witlof + wat we zelf over hebben)
16:00 beetje groenvoer en wat aardbeien
20:00 Brokken, 4 volle voerbakken SS met zonnebloempit
's avonds: groenvoer

En wanneer het gras droog is plukken we ook nog gras.

En ze hebben de hele dag vers hooi en water wat meerdere keren bijgevuld wordt, en ze eten de brokken eigenlijk nooit in een keer op dus daar hebben ze wel voldoende van. :P

Ik ga denk ik wel over op Havens voer als ze het daar goed op doen, misschien gemengd met SS maar ik vind SS erg duur om aan de nieuwe eigenaren mee te geven x9 zeg maar. :')

Iemand nog tips zodat ze minder uitgehongerd doen? :')

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:55

ik voer dit voor 3 konijnen:
8:00 ± 8:30 twee handjes HFST en twee handjes SS.
15:00 een flinke pluk hooi.
18:00 kijken of ze het hooi ophebben, zo ja, weer nieuw.
tussendoortjes: een paar keer in de week groente, wortel, gedroogd fruit en luzerne.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:03

Eoweyn, ik weet dat het niet te doen is maar zou het niet helpen als je bij beide groepen een ram erbij zet? Deze kan de dames op de plaats zetten en stabiliseerd je oneven groep ..

Ik snap best dat je je groep mist! Ik baal ook nog altijd van m'n uit elkaar gevallen groepje :( hopelijk kan ik ze in het najaar weer proberen opnieuw te koppelen! Nu zijn de voedsters te agressief

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:07

_Tarzan schreef:
Eoweyn, ik weet dat het niet te doen is maar zou het niet helpen als je bij beide groepen een ram erbij zet? Deze kan de dames op de plaats zetten en stabiliseerd je oneven groep ..

Ik snap best dat je je groep mist! Ik baal ook nog altijd van m'n uit elkaar gevallen groepje :( hopelijk kan ik ze in het najaar weer proberen opnieuw te koppelen! Nu zijn de voedsters te agressief

Helaas... 12 is echt niet te doen. Ik moet het wel nog kunnen blijven betalen...

Ja, dat staat natuurlijk helemaal niet bovenaan, maar goed, het telt wel mee.
Hoop voor jou dat ze ooit weer samen kunnen! Ik ga de opvang maar eens bellen..

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:18

Woow wat een voerschemas Haha.
Mijn konijn krijgt in de avond een bakje met biks met daarin harde snoepjes van de action(is hij gek op) en er ligt altijd hooi in het hok en we geven hem meestal elke dag een paar paarden stekken.

Ons vorige konijn kreeg altijd andijvie en wortels en hij krijg daar snel diarree van (en at dus geen hooi) en nu durven we dit konijn het niet te geven en hij doet het ook goed op biks en hooi.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:18

Afbeelding

Rise and shine... <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:42

Och Ilse wat een geweldig leuke foto <3

Ja dat snap ik Eoweyn! Maar het zou wel misschien je problemen oplossen, neemt niet weg dat 12 konijnen gewoon niet te doen zijn voor je, succes ermee!

Ik hoop ook ooit m'n groepje weer bij elkaar te krijgen!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:42

Mooie foto

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:08

Ohhh die foto!! <3

Klopt hoor Tarzan, al durf ik ook niet zomaar meer een konijn bij Bella te zetten..

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:18

Die foto <3