Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StalMelyn

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:15

Ik ga dit jaar naar Bark in the Park en dan de zaterdag. Bonne gaat mee en als niet gaat zijn we zo weer thuis.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:35

Het was echt rauw (nou ja, diepvries en dan ontdooid natuurlijk :P ) :j
Ik denk dat het te plotseling was voor hem, en dat zijn darmen daar wat moeilijk over deden. Een meer geleidelijke overgang of een ander merk of diersoort kan vast helpen.
Ik vond het gewoon erg bijzonder, maar het kan inderdaad ook heel goed iets anders zijn geweest, hij stopt nog van alles in zijn bek. Volgens mij was het dezelfde dag of de dag erna, ik weet het niet precies meer.

We gaan een gedragstherapeut inschakelen voor Meeko's reactieve gedrag en zijn onrust in de avond, ik ga even wachten wat zij zegt over voeding en wat ze aanraadt voor we meer gaan proberen.
Maar ik zie zelf de overgang naar kvv of gestoomd wel zitten, ik vind het sneu als hij zo met lange tanden eet (ook al doet zijn lijf het er goed op).

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:45

Ik vond bark in the park best kleinschalig opgezet, enorm druk en veel reactieve hulphonden _O- Stands hadden niet echt korting op de producten.

Twijfel of ik dit jaar heenga.

Ae is wel leuk :D

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:49

Bark in the Park is voor mij voor het eerst en we gaan het meemaken.

Century, doe je goed om een gedragsdeskundige erbij te halen. Misschien net even de tip om hem rustig te krijgen, comfort te bieden of wat dan ook.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:50

Zij zal in ieder geval beter snappen wat er aan de hand is dan wij :j en ons dan advies kunnen geven hoe te reageren.
Meeko is zo slim en sociaal, ik wil zo graag verder met hem. Maar 'mag' nog niet de vervolgcursus gaan doen bij de hondenschool, omdat hij dat gewoon niet trekt in een groep. En het vele blaffen doet ook gewoon wat met je. :(:) En met hem, natuurlijk. Hopelijk kan zij zien/begrijpen wat wij missen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:24

Century schreef:
Zij zal in ieder geval beter snappen wat er aan de hand is dan wij :j en ons dan advies kunnen geven hoe te reageren.
Meeko is zo slim en sociaal, ik wil zo graag verder met hem. Maar 'mag' nog niet de vervolgcursus gaan doen bij de hondenschool, omdat hij dat gewoon niet trekt in een groep. En het vele blaffen doet ook gewoon wat met je. :(:) En met hem, natuurlijk. Hopelijk kan zij zien/begrijpen wat wij missen.

Jullie doen er in ieder geval alles aan +:)+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:32

Oh wat goed Century! Hopelijk kan zij jullie in de situatie goed helpen. Succes er mee! :(:)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:49

StalMelyn schreef:
Ik ga dit jaar naar Bark in the Park en dan de zaterdag. Bonne gaat mee en als niet gaat zijn we zo weer thuis.

Ohh leuk!

Ja het is lekker in de buurt. Animal event is een stuk verder weg voor ons :P
Bark in the park is dit jaar volgens mij wel een andere plek dan vorig jaar.
Maar heb nog even tijd om te bedenken wat we doen haha.

Succes century, hopelijk gaan jullie daar de juiste tools mee krijgen!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 06:30

Dat het in de buurt is heeft wel geholpen en het is niet heel prijzig voor iets waar ik heen ga om even te kijken of het wat is. Als het te warm is blijft Bonne ook thuis.

Stiekem een beetje bang voor een veel te drukke dag waar mensen de honden maar ongevraagd op je af laten komen maar goed, zelf ervaren en dan oordelen haha.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:17

Wij nemen altijd de buggy mee, dat is heel fijn, dan kunnen ze daarin op het terrein.

Vorig jaar moesten we met step en tweespan over het terrein, dát was pas een uitdaging.

Mensen zijn echt egoïstisch. 8)7

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:43

Leuk alle nieuwe puppies!

Century
Ik denk persoonlijk dat de overgang veel te heftig is geweest nu waardoor de darmen zo fout hebben gereageerd. Hoe is het ondertussen met de poep? BARFmenu is normaliter wel echt een kwalitatief goede kvv, maar het kan toch zijn dat het gewoon inderdaad even too much is geweest allemaal en/of die specifieke smaak niet goed valt. Denk dat je het sowieso rustiger moet gaan introduceren ook. veel honden reageren echt wel op die omgang van brok>Kvv en andersom, ondanks dat veel mensen cold turkey switchen. Maar de vertering van vlees is echt wel anders voor het maag/darm kanaal en dat kan zeker bij jonge honden echt wel een grotere impact hebben omdat het maag/darm systeem nog volop in doorontwikkeling is zelfs. Weet je of ze in het nest al vlees gehad hebben ook of alleen brok of? En wat goed van je dat je hulp gaat zoeken. Dat siert je enorm en daar gaan jullie samen alleen maar profijt van hebben. Iemand die niet zo kortbij staat en mee komt kijken kan vaak zoveel opheldering geven en dan heb je ook altijd iemand om op terug te vallen, wie jullie situatie heel goed kent. Imo echt een meerwaarde en ik hoop dat het dat voor jullie ook mag gaan zijn!

Wat events betreft..

Wij hebben qua grote dingen AE gedaan, omdat we toen voor de dog survival zijn gegaan. Doet ze allemaal prima. En na de survival en omkleden en rust dan terug het terrein op om rond te lopen en te snuffelen tussen de kraampjes; daar deed ik haar geen plezier mee. Het kon wel hoor, ze doet het wel, maar als ik gewoon eerlijk kijk naar hoe mijn hond is en wat ze verteld qua lichaamstaal dan zou zij er zelf iig nooit voor kiezen om daar voor de leuk te lopen zeg maar. Met momenten trok ze ook wel bv en dan weet ik al dat dit een reactie is op prikkel verwerking; hoge prikkel verwerking. Wij zijn bv na pakweg 40min toen naar huis gegaan (en ook zonder survival erbij nog weet ik 1000% zeker dat ze zo zou zijn geweest ermee dus dan had ik dit ook gedaan en was ik ondanks de reistijd gewoon al veel eerder weggegaan) om te stoppen ook voordat het te veel zou zijn en het dus wel zo positief mogelijk kon afsluiten. Maar ik zie/merkte het wel aan Arya… Toen we weg gingen, was ze gewoon opgelucht. Ze doet het dan wel braaf, negeert ook alles super netjes, maar het was ook gewoon echt sardientjes-in-een-blik druk op veel plekken en dat is echt wel heftig wat je dan vraagt van je hond die dan aan de lijn zit en nergens naartoe kan wanneer ze zich niet prettig voelen. Niet elk individu doe je daar een plezier mee en daar moet je goed naar kijken en realistische beslissingen in maken voor de toekomst. Maar er naartoe gaan, zeker als ze jong zijn, kan dan wel echt weer goed zijn qua gewenning, zeker wanneer je vaker naar drukke plekken zou gaan in de toekomst zoals idd ook agility wedstrijden e.d. en om gewoon sowieso te kijken hoe je hond ermee omgaat. Genoeg honden die dit allemaal veel minder imponerend vinden, en je dit veel makkelijker mee kunt doen. Wij hebben overigens geen gebruik gemaakt van het losloop strand ook en er zijn wel plekken waar je even wat meer ruimte kunt nemen maar afhankelijk van het weer is het gewoon echt heel erg druk, overal. En ja weet je, soms moeten ze toch ergens doorheen en mee naartoe waar ze zelf niet voor zouden kiezen om te doen en dat overleven ze wel. Maar iets als dit wil je toch vooral voor de leuk doen, dus dan vind ik dat de gesteldheid van je hond voorop hoort te staan :j Maar als je nog nooit bent geweest is het wel fijn om uit te vogelen wat je hond er daadwerkelijk van vind allemaal.

Honden met gele lintjes e.d. zou ik persoonlijk ook niet snel mee gaan naar het event zelf (de survival was bv ook al druk zat met opstop momenten). Beetje afhankelijk van Waar je het lintje precies voor gebruikt maar als ze echt wel redelijk snel reactief zijn; Die lintjes, daar kijkt echt niemand fatsoenlijk naar; is onmogelijk ook soms met de weinig ruimte welke er vaak maar is. Wij hebben ‘m bv wel erom hangen omdat Arya liever geen vreemde honden in haar bubbel heeft, maar ze negeert op zo’n plek wel gewoon alles qua andere honden - zit dan in een soort tunnel visie, lol. Wij hadden ontzettend goed weer die dag, dus dat helpt natuurlijk niet mee qua drukte ook.

Imo is het wel toegevoegde waarde om sowieso met jonge honden toch te doen wel, qua gewenning maar sowieso om te kijken hoe ze ermee omgaan allemaal :j Daarbuiten vind ik dat je echt heel goed moet nadenken inderdaad of het wel wat is voor je hond, en sowieso rekening ermee houden dat als je hond erbij is en je niet zeker weet hoe je hond ermee omgaat, of dat het ineens te warm zou worden, etc. dat de kans er is dat je gewoon eerder weggaat en daardoor dus niet alles kunt zien ook. Met kleinere honden zou ik bv. ook dan een wagen meenemen, ideaal!

Bark in the Park ben ik niet bekend mee. Mocht ik zelf nog eens naar zo’n event willen gaan, ga ik zonder hond in ieder geval.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:19

Bedankt voor jullie lieve woorden rondom de therapeut <3
We hebben ondertussen contact, helaas wel iets van een wachtlijst...

Qua het vlees, het was denk ik inderdaad de overgang die te groot was en het was ook teveel denk ik.
Ik ga een proefbox bestellen - nu we toch moeten wachten op de therapeut - en kijken hoe dat gaat met Meeko.

Afbeelding
Afbeelding

Meeko had een play-date vandaag met een andere Finse Lap :) Lekker vies :D

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 02:21

Wat een leuke foto's! <3
Ik heb nog niet vaak (bewust) en finse lap gezien, maar ze zien er zo knuffelbaar uit!!

Vraag aan iedereen:
Hoe lange tijd is jullie pup steeds wakker, tussen het slapen door? (+ leeftijd :) )
En hoe lang slaapt hij dan?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:30

Rush is nu 5 maand. Slaapt het meeste op de dagen dat ik 4 uurtjes buiten de deur werk.

En anders voornamelijk tijdens melken, middageten, de koffiemomenten, werkzaamheden waar ik hem niet bij kan hebben en 's avonds op de bank tijdens tv kijken.

Maar met kalverhokken uitmesten oid, gaan ze ook rustig slapen.

En eigenlijk gaat dit al zo, sinds ik hem heb. Maar nu is het ook een pup, die niet snel overprikkeld raakt. Met Max had ik dit niet kunnen doen als pup.

Afbeelding
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:22

Isabelle98 schreef:
Wat een leuke foto's! <3
Ik heb nog niet vaak (bewust) en finse lap gezien, maar ze zien er zo knuffelbaar uit!!

Vraag aan iedereen:
Hoe lange tijd is jullie pup steeds wakker, tussen het slapen door? (+ leeftijd :) )

Ik monitor dat eigenlijk nooit precies. Dat gaat vrijwel vanzelf. De enige gegarandeerde slaap is als we zijn wezen wandelen of als we iets hebben ondernomen.

Voor de rest mogen de puppen dat vooral zelf bepalen.

Wij leren is al heel snel dat ze zelf hun eigen grens moeten bewaken want ik heb geen tijd om dat voor ze te doen. En ze zullen moeten leren om te slapen in drukte en dergelijke want ze gaan mee naar evenementen en wedstrijden.

Eigenlijk laat ik puppen vrijwel direct meedraaien in de roedel. Uiteraard slapen ze wel veel meer dan de volwassen honden.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:24

KimD schreef:
Isabelle98 schreef:
Wat een leuke foto's! <3

Vraag aan iedereen:

Ik monitor dat eigenlijk nooit precies. Dat gaat vrijwel vanzelf. De enige gegarandeerde slaap is als we zijn wezen wandelen of als we iets hebben ondernomen.

Voor de rest mogen de puppen dat vooral zelf bepalen.

Wij leren is al heel snel dat ze zelf hun eigen grens moeten bewaken want ik heb geen tijd om dat voor ze te doen. En ze zullen moeten leren om te slapen in drukte en dergelijke want ze gaan mee naar evenementen en wedstrijden.

Eigenlijk laat ik puppen vrijwel direct meedraaien in de roedel. Uiteraard slapen ze wel veel meer dan de volwassen honden.

@dagahra Wow! Draagt je pup zoiets als een fitbit? :')

@KimD Wat ik hieruit begrijp is dat je ze dus niet in de bench hebt?

Ik zou heel graag willen dat onze pup zelf zijn rust pakt, maar hij is echt zo actief en pakt geen enkele rust.. Daarvoor moeten we hem echt in de bench doen, anders blijft hij doorrennen/spelen. We hebben wel eens wat langer gewacht om te kijken of hij zou gaan liggen, maar hoe moeier hij wordt, hoe vervelender of meer hij gaat slopen helaas. Ik hoop dat dit nog komt met de tijd haha

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:35

Klopt, inmiddels niet meer. In de auto & camper zitten ze wel in de bench, dus ze leren het wel.

Maar als ze in huis gewoon netjes hun rust pakken en hun slaap nemen dan hoeven ze van ons niet in de bench.

En als het wel nodig is dan lagen wij ze altijd in slaap vallen waar ze willen en leggen ze dan in de open bench. Na een week of wat dat doen gaan ze vanzelf in de bench liggen om te slapen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:50

Ik denk dat als ze een roedel hebben als voorbeeld het ook veel makkelijker gaat. Een pup alleen zal je toch meer moeten begeleiden.

Meeko slaapt overdag eigenlijk altijd tussen de wandelingen. In de avond kan hij meer wakker zijn en lastiger zijn rust pakken. Om half 11 begint zijn nacht, vindt hij.
We hebben hem in het begin ook in de ren moeten doen om hen stil te zetten, en nu gebruiken we een lijn als hij onrustig blijft.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:10

Hier legde we de pup ook in de bench als ze ergens anders in slaap viel, zo leerde ze snel dat de bench leuk & fijn was. Daarnaast ook "verplicht" rust geven overdag in de bench. Duurde bij Evi vrij lang voor ze rustig kon slapen in drukke omgevingen.

Overdag deed ze vaak slaapjes van 1,5 tot 2 uur, maar het precieze ritme weet ik niet meer haha. Denk ook dat het in een roedel net wat anders werkt! Kijken ze toch mee met de oudere het honden.

Wij hadden gister de eerste les van onze nieuwe cursus, combi van gehoorzaamheid en wat beginselen van behendigheid. Echt megaleuk, Evi werd bloédfanatiek & had echt een supergoede focus op mij de hele les. Zo leuk, dit gaan we zeker verder doen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:33

Ik ben zo jaloers op honden die niet zo lijp worden bij het zien van mensen en andere honden :\
We 'mogen' niet meer komen bij de laatste puppycursus lessen omdat Meeko het niet trekt (en waarschijnlijk de les teveel verstoort, maar zelf ook weinig leert). Wel mogen we een keer een privéles komen doen, dus dat is wel fijn. Ze proberen wel mee te denken.
Maar vond het toch hard aankomen...

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:02

Vergeet ook niet dat Evi al 1 is hé, geen pup meer.
Maar dan nog ontzettend vervelend, denk dat het heel fijn is om te zoeken naar de juiste begeleiding daarin. Dan kunnen eerst een paar prive lessen best fijn zijn. & Op straat op afstand oefenen :(:)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:02

Century schreef:
Ik ben zo jaloers op honden die niet zo lijp worden bij het zien van mensen en andere honden :
We 'mogen' niet meer komen bij de laatste puppycursus lessen omdat Meeko het niet trekt (en waarschijnlijk de les teveel verstoort, maar zelf ook weinig leert). Wel mogen we een keer een privéles komen doen, dus dat is wel fijn. Ze proberen wel mee te denken.

Is Meeko reactief?

Jip is al ruim 4 jaar reactief en het wordt er soms niet makkelijker op. Mijn advies is dan ook, zoek een GOEDE gedragstherapeut. Wij hebben ontzettend veel aan Amber van Ommeren gehad. En nog soms als we ergens tegen aan lopen.
Zorg dat je het nu gelijk aanpakt, wacht er niet een paar maanden mee.

Je mag altijd pb'en, appen of even sparren als je het even kwijt wilt. Want ik weet precies hoe iemand met een reactieve hond zich voelt. En soms valt dat niet mee. Wat anderen ook zeggen.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:05

Century schreef:
Ik ben zo jaloers op honden die niet zo lijp worden bij het zien van mensen en andere honden :

Snap dat het vervelend aankomt, maar voor Meeko zelf ook niet fijn. Zo eerst privélessen proberen en kijken hoe dat gaat.

Rush is ook een piranha met puppycursus. Moet geen pup aan zijn kont snuffelen, want hij is aan het werk voor mij. En dan snauwt ie een keer, terwijl hij zo verder super sociaal is.

En honden die hem als een idioot benaderen, heeft hij ook een mening over _O-

@Isabelle98 Rush en Max dragen beide een fitbark. Bij Max als pup kon ik gegeven moment precies zien dat als hij slecht geslapen had, dat hij overdag snel overprikkeld was. Kon sowieso het eerste jaar moeilijk rust vinden.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:07

Century, dat dat hard aankomt snap ik. Is ook niet leuk om te horen natuurlijk. Maar je kan er niks aan doen en zoekt al hulp bij een gedragsdeskundige dus alleen maar lof voor jullie!
Is misschien iets geven voor wat meer rust een optie? Rustgevende kruiden ofzo, geen wondermiddel maar wie weet haalt het het scherpe randje eraf?

Hier gister de 3e les gehad. 3 deelnemers kwamen niet opdagen dus klein rustig groepje, wel intensief. Het was droog en Bonne ging liggen in het gras *\o/* hard duimen dat het op examendag droog is haha.
Bonne was kapot en sliep tot half 5 door :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:12

CupCakes_ schreef:
Century schreef:

Is Meeko reactief?

Jip is al ruim 4 jaar reactief en het wordt er soms niet makkelijker op. Mijn advies is dan ook, zoek een GOEDE gedragstherapeut. Wij hebben ontzettend veel aan Amber van Ommeren gehad. En nog soms als we ergens tegen aan lopen.
Zorg dat je het nu gelijk aanpakt, wacht er niet een paar maanden mee.

Je mag altijd pb'en, appen of even sparren als je het even kwijt wilt. Want ik weet precies hoe iemand met een reactieve hond zich voelt. En soms valt dat niet mee. Wat anderen ook zeggen.

Reactief als in hij reageert overal op, maar het is geen aggressie. Het is echt alleen enthousiasme.
Nog steeds heel vervelend. We hebben contact met een gedragstherapeut en kunnen hopelijk in februari terecht. We hebben al een hele vragenlijst ingevuld en zijn druk bezig filmpjes te maken. We gaan hier inderdaad niet langer mee aanklooien.

Heel lief van je aanbod :+: Het is inderdaad soms best wel zwaar.

----

Leeftijd zal zeker ook uit maken :j ik hoop wel dat ie rustiger wordt als ie ouder wordt. Hem rustgevende kruiden geven zie ik nog niet echt als noodzaak (wacht denk ik liever ook even af wat de therapeut zegt) omdat hij binnen in huis een groot deel van de dag prima rustig is.

----

Een wandeling in het park ging vandaag best goed! Nog steeds veel reactie maar hij liet het ook goed los. Fietsers gaan al best redelijk *\o/*