[HK] Puppy erbij 2016/2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: [HK] Puppy erbij 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 07:43

Hier ligt ook een heel assortiment speeltgoed. Een tennisbal krijgen mijn honden enkel tot ze een jaar oud zijn als speeltje. Erna starten ze flyball en is een tennisbal een voorwerp waarmee gewerkt wordt, net als mijn apporteerblok. In de puppyklas kan hiermee gespeeld worden. Als ze naar de A klas gaan wordt het belonen een bal aan een touw en wordt die blok werken.

Ik vindt vooral het speelgoed van kong geweldig. Amper kapot te krijgen

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 07:54

Wat kan er gebeuren met tennisballen dan? Hier liggen ook veel tennisballen, we spelen er buiten heel veel mee, maar binnen kijkt ze er niet naar om. Hier ook veel knuffels van Kong, die maakt ze niet zo snel kapot. Vooral de funzler is favoriet. Touwen bijt ze meteen kapot en eet ze half op.
Stokken heeft ze niet binnen, maar in het bos mag ze daar gewoon mee spelen.
Verder hebben we dummy's maar dat is inderdaad alleen voor jachttraining.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 07:59

Vraagje hier:

Lenyx (12 weken) luistert in huis 95% van de tijd naar kom hier, kijk hier, zit en af (met behulp van beloning). We zijn aan het oefenen met blijf. Plaats is ook nog moeilijk.

Zonder beloning is het soms dat lastiger, zeg 60 tot 75% van de tijd, maar dat is okay.

Echter als we naar buiten gaan met m heeft ie dus bananen in de oren. Hij is dan so druk bezig met snuffelen dat hij dus niet luistert naar kom of zit of kijk hier.

Op puppy training gevraagd wat te doen en ze zegt: ja dan is ie overprikkeld en dan moet je m ergens new naar toe nemen waar hij minder zelfverzekerd is (nieuw veldje) of minder problems krijgt..

Maarja hoe doe ik dat dan? Hij is dus al overprikkeld?? Als we simpel de staat overlopen om naar t veldje te gaan.

Ik weet niet of ik te hoge verwachtingen heb en dat t wel komt.. maar soms Ben ik bang van ojee wat als ie nu nooit zal luisteren hahah.

En hoe oefenen jullie alleen vrij in huis zijn? Hij is okay in de bench of garage maar vrij in huis als hij ons nirt ziet is het huilen. Bijv als ik even naar de wc moet..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:02

Jeetje hij is twaalf weken!? Maak je niet druk en tel alle keren dat hij wel luistert en ben daar blij om!!
Waarschijnlijk wordt met overprikkeld bedoelt dat er op zo’n veldje veel meer prikkels zijn dan thuis en dan is luisteren gewoon echt veel moeilijker.
Werk je met een clicker icm voer?

Wij leerden trouwens op puppycursus echt dat je dingen aan moet leren in een prikkelarme omgeving, dus thuis. Als een commando daar bevestigt is breid je het uit naar een plek met wat meer prikkels. Dan is het best mogelijk dat daar het commando opnieuw bevestigt moet worden, omdat er zo veel ander dingen zijn. Dat is juist iets waar bij onze cursus heel veel nadruk op werd gelegd :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:24

Alles op zijn tijd. Sommige dingen blijven heel lang lastig. Maar mijn ervaring is dat het uiteindelijk vanzelf goed komt. Ik doe trouwens nog niet zo veel training met 12 weken. Veel los in een rustige omgeving en ervaringen op doen zoals tram, bus, trein enz. Maar echt trainen van plaats, hier en blijf zijn nog minimaal.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:27

Eva is 10 weken en kan zit en ben lig aan het oefenen dat doe ik dan op de bank en daarna uitbreiden. Zeg standaard plaats bij dr kussen maar of ze het snapt weet ik niet. Blijf doet ze in het bos meestal 1x en daarna niet meer. Verder mag ze aan de lange lijn scharrelen. Ben al blij dat ze meeloopt.

Vrij heb ik meteen geleerd door haar buiten te doen en ze mag bijv niet mee naar de bijkeuken waar de katten eten. In het begin joekerde ze meteen als ze me niet zag. Ik heb de buren gebeld en het uitgelegd dat ik haar niet meteen binnen kan doen. Zij geeft het snel op en gaat wat rond scharrelen.

Ik merk dat iedereen haar wil aaien dus zo gauw ze mensen ziet wil ze er heen en wordt ze mega blij en heeft ze mij niet meer nodig en wil dan niet meer meelopen. Daar maak ik me zorgen over. Wordt het zo'n hondje dat altijd naar anderen wil voor aandacht? Ik hoop dat het puppy aaien van mensen snel weg gaat. Ook vind ze dat alles super leuk is. Maar ik ga er vanuit dat dat met de tijd wel beter wordt. Dus wees blij dat ze met 12 weken al zoveel kan. Ik ben naar een gg1 cursus wezen kijken les 4 en dan luisteren ze echt al goed met 16 weken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:12

madeliefw schreef:
Wat kan er gebeuren met tennisballen dan? Hier liggen ook veel tennisballen, we spelen er buiten heel veel mee, maar binnen kijkt ze er niet naar om. Hier ook veel knuffels van Kong, die maakt ze niet zo snel kapot. Vooral de funzler is favoriet. Touwen bijt ze meteen kapot en eet ze half op.
Stokken heeft ze niet binnen, maar in het bos mag ze daar gewoon mee spelen.
Verder hebben we dummy's maar dat is inderdaad alleen voor jachttraining.

Tennisballen zorgen met name voor een afgesleten en minder goed gebit.

Nagini ik denk dat je iets teveel wil.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:21

Wiebe is 6 maanden, kan perfect zit, down, poot, andere poot, blijf en hier en we oefenen naast, volg en kom voor. Maar als we buiten zijn, behoren bananen tot de standaard wandeluitrusting en is Wiebe voorzien van een prachtige middelvinger en dan kan ik m regelmatig blazen. :+ Bij ons is dat: welkom in de wereld van de puberpup. _O-

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:52

Ah het is lastig want als ik soms met anderen praat hoor ik alleen "ben blij dat die van mij dat nooit deed".

We doen idd clicker training.
Ben met 8 weken puppy training gestart. Volgende week is 'graduation'.

Ik vind het moeilijk want ze zegt Dan "nu kennen ze dit" en dan denk ik. Nou.. hij nog niet en dan heb ik het idee dat ik iets four heb gedaan in het aanleren ofzo.

Het is mn eerste hond dus wil.graag alles goed doen. Het is niet dat ik m overvraag ofzo. We doen een paar keer per dag 5 minutes oefenen en hij vind het binnen en in de tuin fantastisch..maar buiten lukt het dus noet zo En ik dacht dat t aan min lag. :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:02

Het is natuurlijk logisch dat je alles zo goed mogelijk wil doen. Maar elke hond is anders en leert anders of op een ander moment. Nogmaals het komt vanzelf allemaal. Mijn lab was tot een maand of 5 echt heel dom blond en lomp. Niet stout of tegendraads alleen niet zo snugger. Hij is inmiddels 11 maand en heel aardig bij gedraaid.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:21

Zonnetje81 schreef:
Eva is 10 weken en kan zit en ben lig aan het oefenen dat doe ik dan op de bank en daarna uitbreiden. Zeg standaard plaats bij dr kussen maar of ze het snapt weet ik niet. Blijf doet ze in het bos meestal 1x en daarna niet meer. Verder mag ze aan de lange lijn scharrelen. Ben al blij dat ze meeloopt.

Vrij heb ik meteen geleerd door haar buiten te doen en ze mag bijv niet mee naar de bijkeuken waar de katten eten. In het begin joekerde ze meteen als ze me niet zag. Ik heb de buren gebeld en het uitgelegd dat ik haar niet meteen binnen kan doen. Zij geeft het snel op en gaat wat rond scharrelen.

Ik merk dat iedereen haar wil aaien dus zo gauw ze mensen ziet wil ze er heen en wordt ze mega blij en heeft ze mij niet meer nodig en wil dan niet meer meelopen. Daar maak ik me zorgen over. Wordt het zo'n hondje dat altijd naar anderen wil voor aandacht? Ik hoop dat het puppy aaien van mensen snel weg gaat. Ook vind ze dat alles super leuk is. Maar ik ga er vanuit dat dat met de tijd wel beter wordt. Dus wees blij dat ze met 12 weken al zoveel kan. Ik ben naar een gg1 cursus wezen kijken les 4 en dan luisteren ze echt al goed met 16 weken.

Ik heb dat ook. Hij hangt in de riem als hij iemand ziet. Luistert totaal niet meer. Hij is een half jaar. Is een ramp met wandelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:24

Hier eentje van 1,5 waar je niet normaal mee aan de riem kunt wandelen. Trekt als een idioot. Behalve op de cursus...... Los daarentegen gaat wel goed. En haar favoriete commando is het commando "hier".

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:30

Dat is ook het belangrijkste commando.

Hier helaas nog wel eens een dove hond bij dat commando.

Trekken aan de riem wel opgelost. Steeds bij trekken voor de hond langs lopen en 180 graden draaien. Dus dan loop je tegen de hond aan achteruit. En steeds maar weer herhalen. Dat heeft bij ons geholpen.

Overigens is ze nu anderhalf en heb ik nu pas het idee dat ze puppy-af is. Ze maakt niets meer kapot. Ze luistert (meestal). Ze is goed zindelijk. Ideale hond geworden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:35

Dat werkt hier ook niet. Op de cursus is naast "hier" de 180 graden draai haar favoriete oefening. 8)7 Ze vindt het dus alleen maar leuk om om te draaien.

Kiko is dan allang pup af, dan is ze nooit pup geweest. :+ Heeft niets kapot gemaakt, heeft hooguit 5 keer iets binnen gedaan. Rolmodel hond. :)) (Bezoek kan alleen niet fatsoenlijk binnenkomen want ze is dan hieper de pieper, en wandelen aan de riem is voor veel mensen met haar onmogelijk, maar buiten dat is ze dus wel een heel braaf hondje)

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:39

Hier een draak van 1.5 die buiten nog steeds bananen in de oren heeft. Vooral als ze iets in haar vizier heeft, daarom is ze eigenlijk ook nooit los.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:07

simongek schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik heb dat ook. Hij hangt in de riem als hij iemand ziet. Luistert totaal niet meer. Hij is een half jaar. Is een ramp met wandelen.

Daarom wil ik van begin af aan niet hebben dat mensen mijn pup aandacht geven, ze is nu 7 maanden en volgt bijna perfect en gaat ook niet naar anderen toe, ook niet als ze losloopt.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:20

Ik neem hem ook wel mee maar bijv in een dorp is dit niet tegen te houden. Ze komen van alle kanten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:23

Nooit last van gehad terwijl wij een hele aparte hebben met veel aantrekkingskracht. Nu nog. Maar mensen vragen altijd eerst. Of misschien komt het juist omdat ze zo bijzonder is dat ze altijd netjes vragen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:31

Hier ook een aandachtsbeluste hond. Zit ook in het ras (golden retriever). Gisteren met Halloween kon ze haar geluk niet op. Al die kindjes aan de deur die allemaal met haar wilden knuffelen. Heb hier buurkindjes die speciaal aan de deur komen om met haar te spelen. Ik vind het zelf wel prima. Als ze aan de riem is leid ik haar steeds af en beloon als ze geen aandacht aan anderen (zowel honden als mensen) besteedt.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:31

simongek schreef:
Ik neem hem ook wel mee maar bijv in een dorp is dit niet tegen te houden. Ze komen van alle kanten.

Gewoon duidelijk zijn en zeggen dat je het niet wilt hebben.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:03

Neonlight schreef:
Hier eentje van 1,5 waar je niet normaal mee aan de riem kunt wandelen. Trekt als een idioot. Behalve op de cursus...... Los daarentegen gaat wel goed. En haar favoriete commando is het commando "hier".

Hier idem. Cursus gaat prima, thuis gaat het al iets beter het niet trekken, maar hij hoeft maar een vliegje te zien of hij trekt. >;)

Hier gaat ook goed, maar levert dan ook áltijd iets lekkers op.

Aandacht valt hier wel mee, hier denkt de halve wijk dat hij niet lief is want ik roep steevast ‘hij bijt’ naar de mensen (en bijbehorende honden) die menen dat ze zonder pardon er op af kunnen vliegen. Heb ik ook op de vriendelijke manier geprobeerd uit te leggen maar dan kwamen ze alsnog aankuieren met ‘maar even snuffelen kan écht geen kwaad hoor’ :\ ...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:14

Hoi! Ik meld me ook. Sinds deze week familieuitbreiding. :D Teefje van 15 weken.
Heb in het verleden 4 honden gehad, maar alle 4 op iets oudere leeftijd. Ben nu een beetje zoekende merk ik.
We krijgen veel verschillende tips over hoeveel/vaak in de bench en hoe het aan te pakken in de nacht (dit is nog niet zo'n succes :+). Mag ik vragen hoe jullie dit hebben opgepakt overdag en 's nachts? Gepiep en gejank negeren, bench voor de nacht op de slaapkamer?
Snap dat het per hond verschillend is natuurlijk. Merk aan haar dat ze continu veiligheid zoekt bij ons, ook overdag. Als ik 10 seconden uit het zicht ben, wordt ze al onrustig en schreeuwt ze moord en brand. Zowel in als buiten de bench. Vind het lastig om in te schatten of ik haar dan moet aanhalen of niet. Wat denken jullie?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:25

@Nagini: ik denk dat jij en de mensen van de puppycursus te veel verwachten. Niet elke pup is hetzelfde en vaak zijn het de pups die in he begin langer nodig hebben om een commando te leren, die achteraf sneller meerdere commando's ineens wel goed doen.
Voor het terug roepen: wij laten de pups van in begin zoveel mogelijk los waar het "veilig" kan, terug roepen gebeurt met hoge "opgewonden" stem, kirrende/piepende geluidjes en desnoods zwaaiende armen, klappen of zelfs met piepspeeltjes tot weglopen van de pup. Alles op alles zetten dat de pup jou interessanter vindt, dan dat ene geurtje. Bij vermoeden dat het niet gaat lukken om de aandacht te trekken en het is niet noodzakelijk om op dat moment de aandacht te krijgen en de pup terug te roepen, ook niet proberen. Je bent eraan voor de moeite en de pup leert dat niet reageren geen "gevolgen" heeft.
Maar goed, ik weet niet wat de verwachtingen op een hondenschool zijn, ben zelf maar 3x geweest en volgens de instructeurs deed ik het "allemaal" fout (te veel snoep, te veel aandacht, te veel contact...) en mijn honden vonden er gaan bal aan. Maar krijg meestal alleen maar positieve commentaar over hoe goed mijn honden luisteren.
Alleen van en naar een show is rampzalig, dan trekt Cita non-stop, ongeacht of ik haar afleid met snoep, verbaal corrigeer of uit mijn sloffen schiet. Dus dat deel heb ik tegen beter weten in opgegeven. "Thuis" doet ze dit niet (wel altijd graag "contact" op de lijn hebben, maar niet sleuren).

Hier ook nooit last gehad van kinderen die ongevraagd op mijn honden afstormen en beginnen aaien. Komt ook deels doordat is de opwinding van mijn honden direct "afstraf" met een luide nee. Wat voor de ongevraagde aaiers ook een heel duidelijk signaal is dat ik dit eigenlijk niet wil. En dan vragen ze het netjes of blijven op een metertje staan kijken.
Op stal wil Cita ook wel eens in volle vaart op iemand afstormen als ze die herkent. In 80% van de gevallen kan ik dit afkappen, ze remt echt volop als ik ze terugfluit. Ik geef eerlijk toe dat ik haar wel een paar keer bij het uit de startblokken schieten met een zwaai vd leiband of met mijn been heb afgeblokt. Altijd eerst verbaal verwittigd, ze krijgt zoveel vrijheid (loslopen en met andere honden spelen) en mag nagenoeg altijd gedag zeggen, dan heeft ze maar te wachten totdat ik zeg dat het kan en niet vanop 10-tallen meters er vandoor te schieten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:44

simongek schreef:

Puppy stalkers zijn eigenlijk ons grootste probleem geweest. En nog steeds denkt hij dat iedereen hem leuk vind. En dat is ook zo. Maar ik wordt er soms gek van.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:41

Dat is een van de dingen waar ik mij echt niet druk om kan maken. Ik moedig mensen altijd aan haar te aaien. Zodat ze leert dat waar ze ook komt, er altijd mensen aan haar zullen zitten. Wordt ze alleen maar sociaal van. Trekken aan de riem is dan mijn probleem om op te lossen. Daar hoef ik anderen niet voor af te blaffen. Ik snap dat gemiep nooit zo.