Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nientsje

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:12

@beert, dan gaan ze binnenkort aan de tijm :)

@poetser, gefeliciteerd met het goede nieuws!

@Kimmi, tsja waar je ook een cavia koopt, het is altijd een kwestie van geluk. Want ookal ga je naar eem goede fokker etc. alles kan iets mankeren :+ maar ben heel benieuwd waarmee je gaat thuiskomen :D Wij hebben 1 gecastreerde beer en 2 zeugjes samen nu.

@Granoek, wat leuk zo! Mooi stel :)

@Mira, heh wat balen dat er zo geknokt wordt. Hopelijk heb je er snel balans in. Balen voor die fokker zeg.

Ik heb alles over voor mijn kleine Miekie. Morgen controleafspraak. Ze schommeld in gewicht, blijft spannend. Ze was vanmorgen 321 en net 312. Maar verder is ze razendsnel en zie dr regelmatig eten.

Maar verder is ze gewoon...
Afbeelding

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:24

We doen hem vast geen plezier met een castratie :D maar wel met 2 vrouwtjes denk haha
Maar dat zou dus het beste zijn. Maar als hij zo onderdanig is kan hij dan ook wel 2 vrouwtjes aan?

Als ik hem overneem. Dan denk ik dat ik hem naar de opvang breng om eventueel te laten casteren en te koppelen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 21:38

Even wat teruglezen en reageren!

@poetser, heerlijk dat je dieren straks naar buiten kunnen!!

@dubbeldun, deze keer ben ik het niet met je eens over fokkers. Natuurlijk fokken ze meer dan ze kunnen houden, maar ik denk dat het grootste overschot zit in particulieren die gewoon cavia's bij elkaar laten zitten. Ik volg een paar opvangen op Facebook en net ook weer zijn er bij t Kuufke 74 cavia's opgevangen van iemand waarbij het iets uit de hand liep. En dat lees ik helaas zo vaak. Het overschot van dieren los je m.i. niet op door alleen naar de opvang te gaan, maar meer door preventief beleid. Met de opvang ben je weer de "rommel" van anderen aan oplossen. Terwijl aan de andere kant goede fokkers met gezondere dieren fokken.

Ik steun opvangen financieel weleens, maar haal er niet zo snel een cavia vandaan.

Wat fokkers betreft verbaas ik me soms wel dat net-geboren babies soms nog nat op de foto gezet worden voor verkoop en erbij "geslacht weten we nog niet". Dieren zijn nog geen uur oud en lot is al vastgelegd. Daarbij snap ik ook niet dat je fokt. Zeker als je niet eens geslacht kan bepalen.

@myrthe, pas uit elkaar halen als er wondjes en plukken haar zijn. Laat ze maar puberen, dat hoort erbij. Maar het moet wel leefbaar blijven. Niet te snel uit elkaar halen hoor!

@granouk, leuke foto!! Gaat steeds beter dus :-)

@nientjse, wat een lieve foto!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:06

@nientsje wat heeft ze een heerlijk lief snoetje

Mooie Apollo klets majoor op schoot
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:25

@beert: ik geloof niet dat er officiële cijfers bekend zijn van het aantal Nederlandse fokkers en wat die op jaarbasis aan nestjes/aantallen cavia's hebben.
Wat jij aanhaalt zijn natuurlijk de uitwassen, maar hoe dat aantal staat tegenover de officiële jaarlijkse aanfok blijft giswerk. Én fokker met 10 fokzeugen kan jaarlijks met 2 nestjes al met gemak op dat aantal komen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 23:19

DubbelDun schreef:
@beert: ik geloof niet dat er officiële cijfers bekend zijn van het aantal Nederlandse fokkers en wat die op jaarbasis aan nestjes/aantallen cavia's hebben.
Wat jij aanhaalt zijn natuurlijk de uitwassen, maar hoe dat aantal staat tegenover de officiële jaarlijkse aanfok blijft giswerk. Én fokker met 10 fokzeugen kan jaarlijks met 2 nestjes al met gemak op dat aantal komen.

Klopt ook, maar verschil is vaak dat "boerencavia's" inteelt is, omdat mensen alles bij elkaar laten zitten.

Fokkers zijn ook niet zaligmakend en daar gaat ook veel fout, maar die doen vaak tenminste moeite voor hun dieren en ze herplaatsen. Dat is anders dan iemand waar dieren zichzelf vermenigvuldigen. En ik heb het idee dat dat echt te vaak gebeurd.

Er zijn geen cijfers nee, ik heb even gezocht naar in het rapport van ministerie staat dat die niet bekend zijn :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 09:59

Maar eigenlijk wilde ik reageren op de opmerking of een cavia tammer is bij een fokker vandaan. Ik zie dat ik kort door de bocht ben. Wat ik vooral wilde zeggen, is dat het zeker bij cavia's belangrijk is als ze van jongs af aan in handen zijn, als je later tamme dieren wilt. Kleinschalige fokkers of mensen die af en toe een nestje hebben, hebben ze veel in handen en dat merk je toch echt wel terug.

Ik knuffel zelf niet gek veel met mijn cavia's, maar ze kennen mij wel en ik kan ze ook oppakken zonder al teveel drama. Maar ik merk echt verschil tussen dieren die veel gehanteerd zijn in hun jeugd en degene die dat minder zijn.

Als je echt graag tamme dieren wil, zou ik daarom zoeken bij iemand die kleinschalig fokt en ze dagelijks in handen heeft. Dat kan ook bij een opvang zijn, maar ook daar komen ze vaak wat minder in handen nog dan bij iemand die maar een nestje heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:16

Mijn ene zeugje komt uit een niet-fokker gezin die alleen eens een nestje wilde als opvoeding/leer-item voor de kinderen. Ik heb nog nooit zo'n tamme cavia gehad. Zelfs nu ze al 2 jaar buiten zit kan ik haar nog zo oppakken :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 11:19

DubbelDun schreef:
Mijn ene zeugje komt uit een niet-fokker gezin die alleen eens een nestje wilde als opvoeding/leer-item voor de kinderen. Ik heb nog nooit zo'n tamme cavia gehad. Zelfs nu ze al 2 jaar buiten zit kan ik haar nog zo oppakken :)

Daarom ook mijn aanvulling hierboven "of mensen die af en toe een nestje hebben".

Eigenlijk was dat meer mijn punt, niet zozeer een discussie over fokkers :-)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:48

Ik zou met name gaan voor mensen die ze ook gewoon in huis in de woonkamer hebben. De meeste fokkers hebben ze niet in huis, ik ook niet. Dat verschil merk je wel vind ik zelf. Bij echt jonge dieren maakt het niet zoveel uit, die krijg je nog makkelijk tam. Wanneer oudere dieren niet in huis zijn geweest en minder in de hand, dan wordt het al wat lastiger.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:54

Net met Meeko naar de controle afspraak geweest bij de dierenarts.

Ze ziet er in ieder geval goed uit vond de dierenarts. Nu mooi op gewicht, ze moet nu mooi door blijven groeien.

Buikje goed gevuld, dus ze eet goed.
Blaasje soepel.
Mooi darmgeluid, die doen hun werk.
Hartje goed.
Longen goed.
Neusje schoon.
Mooie oogjes.
Alert en mooi in dr vacht.

Alleen nog wel weer wat diarree, maar dat kan ook door de medicatie kunnen komen, verder doet ze het wel goed.

Dus medicatiekuur afmaken en verder haar in de gaten blijven houden. Gaat ze wel ineens achteruit dan moest ik gewoon weer bellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:57

Weer helemaal gerustgesteld :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 08:38

Ik ben pas echt 100% gerustgesteld als ze ook weer normaal poept :=

Ik kan de keutels er, als het ware, wel uit kijken :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:05

Gezien de hoeveelheid die ze hier produceren hoef je vast niet lang te wachten :D

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:25

Ik hoop het :+
Ik wil mooie keutels zien, geen flatschj :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:04

Ik heb dat bij mijn oude paard ook, maar dan is flatschj ook íets meer flatschj :D

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:15

_O-

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:23

@nientsje herkenbaar dat eruit kijken. Pony was ook aan de dunne toen eindelijk normale mest stond te juichen om een paar normale drollen hahaha

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:40

Haha ja erg is dat.

Meeko heeft 2 dagen goed gepoept en nu weer niet. Dus snap er geen snars van... mja maybe de medicatie.

Ben ook helemaal in love met mn nieuwe ava :D Meeko met een kerstmuts <3

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:22

Kan door de medicatie komen, gewoon eruit blijven staren. Avatar is echt leuk hoef ik hier niet te proberen

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:33

Ja misschien wel door de antibiotica want verder doet ze het, tot nu toe, wel goed.

Look at that cute little face <3
Afbeelding
She's so squishy <3

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:57

Een voordeel als je thuis restaurant hebt: mijn cavia’s eten gevarieerder dan ikzelf _O-
Maar bestaat er zoiets als te veel groenten? Ze zijn altijd op, maar ik mas ergens dat het nogal vreetzakken konden zijn en zich dus snel te dik eten. Wat is een normale portie voor 2 cavia’s?

Ik leg nu meestal een bordje vol, bijvoorbeeld half tomaatje, stukje komkommer (pak 7cm), twee roosjes broccoli, 4 blaadjes van het witlof en wat blaadjes andijvie. Dan ligt het bordje meestal vol

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 22:06

Ik heb het idee dat cavia's gewoon een container vol groenvoer kunt geven en ze eten alles op. Geen idee waar ze het laten, maar hier gaat er ook behoorlijk wat doorheen. Wat jij geeft, vind ik niet eens gek veel.

Ik heb voor deze week in totaal aan groenvoer: 3 bloemkoolplanten, 1 kilo paprika, een bos wortelen met loof, een witte kool en een komkommer. Ik voer ze 2x per dag en alles is wel op.

En daarnaast natuurlijk hooi en brokjes.

Volgens mij zijn de dikmakers vooral brokvoer, havermout, banaan, appel wat ik voorbij zag komen.

@nientsje, wat een super lieve foto!!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:07

Heb jij er 25? :+

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:08

Geen idee of er teveel gegeven kan worden.

Pff hier houdt t niet op.
Met Ecky naar de dierenarts geweest vanavond nog.
Ze valt, sinds zondag, heel erg af. Zondag was ze nog 912 gram en nu is ze nog maar 852...
Dierenarts heeft in dr bekje gekeken maar daar zat allemaal groene smurrie... dus dan kan je niks zien. Kan ze dan wel of niet goed eten?
Verder alles goed aan dr. Alleen dat afvallen snappen we niet...

Ze is wel sinds zondag aan de Novadox samen met Menthus, want ze niezen beiden wat (Menthus zit nu apart want die snotterd wel erg).

Sindsdien is Ecky anders... zou ze last hebben van dr buikje door de Novadox? Of is het ineens mis met dr tandjes? Ze is nog maar een half jaar oud...

Ze zit nu gezellig met Meeko en Menthus ook aan de pijnstillers en ik ga haar sowieso bijvoeren met Recovery... hopelijk knapt ze op en is er niks met dr tandjes... om goed te kijken moet ze een roesje, dus dat zou wel echt de laatste optie zijn... hopelijk is dat niet nodig.

Pff om moedeloos van te worden ;(
Nu zijn alle caafs niet goed... snap er echt helemaal niks meer van... we gaan al richting de 500 euro met alle bezoekjes van de afgelopen twee weken ondertussen...

Ik eet niet meer, slaap niet meer, huil heel snel... Zelfs slaappillen werken niet meer bij mij... krijg geen rust... t is me allemaal teveel nu ;(
Laatst bijgewerkt door Nientsje op 12-12-19 22:10, in het totaal 3 keer bewerkt