[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:49

Spruit: Dat filmpje heb je me vorige keer ook laten zien. Nogmaals ik heb me goed laten informeren. Als ze te groot worden gaan ze weg. Ik zal maar niet weer de vergelijking gaan maken met paarden in een stal van 4x4 :)

Ik heb trouwens net mijn water getest en last van te veel nitriek/nitraat. Ik heb de filter uit het oude aquarium erin gehangen en de nieuwe (die bij de bak zat) als reserve gehouden. Ik heb nu Bacto-start toegevoegd. De rest van de waardes zijn trouwens perfect.

Iemand ervaring met Tetra NitrateMinus? Misschien dat ik dat morgen even ga halen. Verversen lijkt me dubbel. Ik heb ongeveer 50% nieuw water toegevoegd. Wel aquasafe toegevoegd, die waarde is goed. De rest was het water uit het oude aquarium.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:01

Wilde niet reageren, maar doe het toch :P

Te klein is een feit, of vind je ons allemaal hier beginners? En geen kenners ? Ze vergroeien van binnen uit, als jij je daar prettig bij voelt omdat jij ze leuk vind om te zien, ook al is t voor hun niet fijn,vooral de sluiers erin houden :) Dat je de stal 4x4 noemt betekent dat omdat iemand dat doet, sluiers in te kleine bakken ook rechtvaardig is ? Anders snap ik niet waarom je dat erbij haalt in het vissen topic :)

Die piek ook niet vreemd, allerlei verschillende vissen met andere waardes, waaronder vervuilers zoals de sluierstaarten. Pomp moet bij hun minimaal 3 a 4 x liters water pompen van je aquarium per uur. Maar goed ;) Wie ben ik om advies te geven.

Ik net even heerlijk de keuken geverfd, pfoeh wat een klus !! Nu even heerlijk naar de visjes kijken en genieten :D
Laatst bijgewerkt door Mioux op 27-06-16 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:02

De nitrietpiek vind ik niet zo raar eerlijk gezegd.
Je hebt een 60 liter bak en daar 22 vissen in.....
Als je uitgaat van 1cm vis per liter, zou er totaal 60cm vis in je aquarium passen (uitgezonderd de grote vervuiler van sluierstaarten).
Je hebt alleen met de neon tetra's en de platy al aan minimaal 44cm.
Blijft er voor de overige 10 vissen 16 cm over, dat is 1,6cm per vis. Ik gok maar zo dat ze veel groter zijn.
Plus 2 sluierstaarten die erom bekend staan dat ze grote vervuiler zijn.
Ik vind het persoonlijk te veel vis voor dit type aquarium.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:12

Oke, ik zeg trouwens nergens dat jullie er geen verstand van hebben.
Wat zou ik kunnen doen om het nitriet/nitraat naar beneden te krijgen? Toch verversen?

Mioux: de stallen haalde ik erbij als vergelijking... Moet je voorstellen dat we in elk topic gaan aanhalen dat een paard op een grote weide hoort i.p.v. in een stal. Dan zou dat de oplossing zijn voor alle problemen lijkt me ;)
Ben ook benieuwd of de mensen die hier reageren hun paard allemaal 24/7 op de wei hebben staan. :o

Commentaar over de sluiers hoef ik niet meer. Die discussie hebben we eerder al gevoerd in dit topic. Ik wil het vooral gezellig houden :)
Ik heb bij verschillende adressen informatie ingewonnen, ik probeer dit advies te volgen.

Mochten jullie dit niet accepteren dan ga ik gewoon weer in de meelees-modus.

hagelslag

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:13

Het ergste is, geen idee hoe groot de goudvissen zijn
Sowieso de 3 grootsten bijna net zi groot als de koi. Vermoedelijk dus 20-25 cm. Misschien zelfs 30
Afbeelding

Afbeelding
En als filter de ene met honinggraatfilter vol en lavagesteente.
Dan is er een overloop naar de 2de, hier zit kieselstenen in met planten,
Overloop in de 3de planten met vijveraarde
4de planten met vijveraarde. Super filter voor ongewenste nitriet etc

Afbeelding

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:17

Om de nitrietpiek omlaag te krijgen zou ik in ieder geval de sluierstaarten eruit halen en het vissenbestand verkleinen.

Ik ben overigens wel een beginner, maar heb me wel ingelezen en om info gevraagd in dit topic. De 1cm vis per liter regel/advies vind je overal als eerste. Ik vind dat je je info dus niet goed gezocht heb.

Om op je vraag te antwoorden. Mijn pony staat nu idd 24/7 buiten. In de winter een paar uur op de paddock. Geloof me, dat is uitzonderlijk hier in de randstad. Overigens vind ik het belachelijk dat je dit erbij haalt, maar dat is weer een andere discussie.
Laatst bijgewerkt door ukkiepuk op 27-06-16 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:18

Mioux schreef:
1 nadeel wel van superfish, als je lamp vervangt kijk uit ! Zijn zulke dunnetjes, breken snel... hier helaas in bloedbad geresulteerd en glas in de bak van de lamp. En de hoekjes moet je echt met de hand schoon maken, maar wel fijne bakken

In deze zitten trouwens twee verschillende lampen. De een geeft blauw licht, de ander wit.
Ik heb trouwens nog een goede kap over van mijn andere aquarium inclusief reserve lamp. Dus mocht iemand die kunnen gebruiken :j

Vanaf nu ga ik trouwens weer in de meelees-modus :j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:19

Gezellig is welzijn van dieren hoog zetten ook ;) En niet omdat wij het leuk vinden ze in te kleine bakjes stoppen en wel klagen over andere. Natuurlijk krijg je er commentaar op als je in een vissen topic zit, zo ook als je op een aquarium hoek op fb zit hoor... maar goed. Als jij vind dat je goed bezig bent, en geen commentaar wilt wens ik je succes..

arme beesten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:22

Even ander onderwerp,dat van die sluierstaarten weet ze nou ook wel dat jullie het er niet mee eens zijn.
Ik vind het wat irritant als er steeds weer over begonnen word als ze een vraag heeft.

Hoe maken jullie vissen dood?
Gaat niet goed met mijn zwaarddrager man en ik vind het sneu.
Maar ik ben geen held,dus vraag me af wat het beste is pm te doen voor hem.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:24

Bedankt Ellepel.
Ik heb ooit mijn vis laten inslapen met kruidnagel-olie, werkte goed.
Of doodslaan, alleen durf ik dat niet :(
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 27-06-16 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:24

Hagelslag, jouw vijver is gaaf :D Wat zijn de afmetingen?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:32

ellepel schreef:
Hoe maken jullie vissen dood?
Gaat niet goed met mijn zwaarddrager man en ik vind het sneu.
Maar ik ben geen held,dus vraag me af wat het beste is pm te doen voor hem.

Meest diervriendelijk is met een steen, erop laten vallen. Is t in 1 keer klaar... Kruidnagel word vaak aangeraden maar is ook nog vrij langzame stikkingsdood. Zou ik zelf dus niet gebruiken. Zeker ook niet in vriezen is net als kruidnagel pijnlijk langzame dood..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:35

Met een steen er op -O-
Invriezen wist ik, kan ook niet want heb geen vriezer.

Ik vraag wel iemand anders of die het dood wil maken want ik ga er echt niet met een steen op :(

hagelslag

@ellepel,
Als een visje dood moet dan laat ik dat mijn vader doen. Ik kan het zelf niet. Hij snijd gewoon zo de kop eraf ofzo...

@spruit, 3.5 bij 4 en 1.10 diep. Plus de 10 cm hoge rand boven gronds dus in principe 1.20 diep.
En dan 1 vijver van 250 liter en 3 van 150 liter er nog aan vast
Afbeelding
Foto van de 3 nieuwste filters

Mioux

zo keuken klaar, op randje na. Nadeeltje van kort zijn en ruzie met de trap hebben. Dus komt morgen me broer even doen :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen weer eens levend voer halen, de winkel hier is t vergeten te bestellen dus word even verder rijde, maar ach niet erg :D Kan ik mooi visjes spieken daar. Binnenkort de vissen toevoegen in de azie bak.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:40

Ik heb toch besloten mijn sluierstaarten een ander onderkomen te geven.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:54

Super! Heb je veel meer plezier van ookal zie je ze niet meer. Ik heb vorige week mijn sluier ook weg gegeven. Hij ging van 60 naar 240 liter!!! En vrolijk dat hij is! Heb foto's gekregen had het echt eerder moeten doen!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:02

Mooie vijvers Hagelslag!

@Keeyzie, lijkt me een hele goede beslissing. Misschien kun je dan gaan kijken welke soort vissen je graag wil hebben en of deze qua afmeting en waterwaardes bij elkaar passen.

Ik ben in maart met dit aquarium begonnen (juwel record 600, 63 liter) Heb er toen 1 (overgebleven) platy in gedaan, 2 weken later nog 2 jonge platy's en een week later nog 3 jonge guppen waarvan 1 er helaas doodging. Daarna 13 vuuurgarnaaltjes erbij en nog 3 volwassen guppen. In total 48 cm vis.
Inmiddels heb ik 1 volwassen platy, 2 van een maand of 6 en 2 van 3maanden en ik zag gister 5 of 6 nieuwe exemplaren zwemmen (wrs een week of 3 oud). Ik moet binnenkort dus wat platy's wegdoen :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:05

Ik denk dat ik het voorlopig even zou houd, denk dat ik al vrij veel vis heb voor de hoeveelheid water.
Volgende keer denk ik toch beter na voor ik weer iets aanschaf...

Wat kan ik nu het beste doen met die nitriet? Zouden die bacteriën moeten werken?

Ukkiepuk: ik had ooit 6 platty's en jongen. Van dat alles is er nog maar 1 overgebleven...
Ze zagen er heel sneu uit, hingen een beetje. Wss toch iets met de waterwaardes.

Wat gebruiken jullie om het water te testen? Ik heb nu van die strips.
Alles is goed behalve dus het bovenste vakje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:22

Goeie beslissing keeyzie.. +:)+

Wat betreft het nitriet/nitraat verhaal.. je moet eerst weten wat er van wat in zit, want het zijn 2 verschillende waardes.
Nitriet is giftig en moet 0 zijn; nitraat is in lage concentratie niet giftig, dus die waarde moet onder de 50 blijven.
Als we weten wat die waardes zijn, kunnen we pas zeggen wat je het beste kan doen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:25

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:25

Ik gebruik ook strips om te testen. Heb ook twee keer laten testen bij aquariumspeciaalzaak en die testen kwamen bijna exact overeen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:31

Ja dat had ik inderdaad ook gevonden. Alleen vind ik dat dus lastig omdat het gaat om een nieuw aquarium. Met dus een deel oud water... bij verversen ben ik bang dat ik ook de goede bacteriën weghaal.

Ik gebruik deze strips: http://www.zooplus.nl/shop/vissen/water ... tra/131227

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:00

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:32

Die heb ik :) Dus dan ga ik vanaf nu verversen en elke keer bacteriën toevoegen.
Bedankt.