Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Isabonny schreef:Isabonny schreef:Gisteren zijn er 5 kuikens geboren. Er lagen 6 eieren onder de broedse kip. Helaas zei mijn dochter te laat dat er vanmorgen 1 ei was aangepikt. Toen we net gingen kijken was het kuiken er in helaas al dood. We hebben hem er nog voor zover uitgepeld, maar er zat geen leven meer in. Misschien door de warmte of door moeders verstikt. Maar in elk geval een bevruchting van 100%, dus niet slecht.
Ik hoop dat we dit jaar mee hennen dan hanen hebben. Vorig jaar hadden we 4 hanen en 3 hennen. Uiteraard werd 1 van de jonge hennen opgevreten door de marter en toen bleven er 2 hennen over.
Heeft mijn man 3 van de 4 hanen moeten slachten, want die raak je niet kwijt en 5 hanen samen gaat echt niet. Nu hebben we nog 2 hanen en tot nu toe gaat dat goed.
Vrijdag zijn ze 7 weken oud.
Ze zitten nu nog met moeders in 1 paardenstal.
Nu het regent laat ik dat voorlopig ook maar zo.
Maar ik vraag me af op welke leeftijd ik ze bij de rest erbij kan zetten.
Doordat ze in een paardenstal zitten, zien ze de rest dus nooit, op 1 haan na, die elke morgen de ren uit vliegt als zijn vader hem verjaagt. Die voer ik dan buiten de ren en die kijkt dan af en toe even de stal in als ik de kuikens met hun moeder voer.
Ik moet zowieso ze niet te vroeg in de kippenren erbij laten, want ze zijn nog niet heel groot en hier vliegen heel wat roofvogels rond, die bij diverse straatgenoten al wat kippen geroofd hebben.
Tot nu toe zijn wij gevrijwaard, misschien omdat er regelmatig iemand in de tuin loopt (ik/buurvrouw/dochter/hond). Ik hoop ook dat de 2 hanen hun werk goed doen en de kippen echt beschermen, maar ook dat is geen garantie, want een man aan het einde van de straat was zijn haan kwijtgeraakt door een roofvogel.
Aan die man had ik trouwens ook 9 broedeieren meegegeven en ze waren allemaal bevrucht: 8 kuikens uit het ei en eentje, net als bij mij, helaas niet uit ei kunnen komen.