Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:05

als ze allemaal even oud zijn lijkt het me een schoolvoorbeeld van een haan eigenlijk. Dan snap ik niet dat die als hen is gelabeld. Als de leeftijd niet hetzelfde is dan neem ik mijn woorden terug.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:11

ja als het goed is zelfde leeftijd! deze is wel groter als de haan snappen doe ik het niet. ik hebze gekocht als hennen ....... vorig jaar... :( ik twijfelde al maar nee waren hennen eeeuuuhhh

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:35

Een haan ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:42

Ja duidelijk een haan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:55

:)* Misschien een travestiet?
Ik denk ook een haan.. De kam is toch wel groter dan van de kippen al is het niet zo groot als van de haan.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:10

Ja idd Nou ja ik wacht nog even af. Haha ik heb zowiezo nog een mooie brahma Haan voor de liefhebber!!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:57

Een haan

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:50

Bedankt jullie voor het meekijken! Ik vrees dat de voorste een grote wyandotte ook een haan is vrees dat er maar 1 hen op de foto staat??!

Dus Hierbij wie wil er nog mooie hanen hebben!?
1x grote wyandotte Haan staat niet op foto.
2x grote brahma haan

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:40

wat jammer zeg...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:26

Nee dank je, ik hoef geen hanen. Ben wel heel blij dat de oude adoptiekip er weer prachtig uit ziet na de rui én weer aan het leggen is geslagen.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:29

Ah balen van de haantjes..
Ik had per ongeluk een hen weggegeven omdat ik dacht dat het een haan was. Maar ik had er toch te veel, dus was niet zo erg :+
Vandaag was het eerste ei gelegd :D Ik weet niet of het mama-kip was na haar kuiken-stop of de eerste leg van 1 van de kuikentjes. Ze snapte alleen nog niet dat het niet buiten in de modderige ren moet :')

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:13

Hier ook een kip die voor paashaas speelt >;)

Afbeelding

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 14:45

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:11

gave foto!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:14

holiemolie wat een grote berg haan!

Prachtig zeg.

Ik moet zodadelijk met Kleine Krul naar de dierenarts... ze loopt al heel lang wat achter in groei (vandaar ook Kleine Krul, haar zusje heet toepasselijk Grote Krul) maar ze kwam altijd wel goed mee, maar nu gaat het zo slecht dat er echt iets moet gebeuren. :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:21

Ach, ik hoop dat het mee valt!

Gave foto hierboven! Wat een prachtig dier!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:38

Oeps foto foutje
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 13-02-17 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:40

Hopelijk valt het mee!!
Deze twee hangen heb ik over een wyandotte groot twee jr en jonge brahma groot1jr

Afbeelding

Afbeelding

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:06

Onze kippen zijn met de sneeuw niet het hok uit geweest. Weet je wel hoe koud dat is aan de pootjes?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:06

Ik vermoed dat het meer met sneeuwblindheid te maken heeft dat ze niet buiten komen ;)

Mooie hanen!

Hoe gaat het nu met kleine krul?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:09

Isabonny schreef:
Isabonny schreef:
Gisteren zijn er 5 kuikens geboren. Er lagen 6 eieren onder de broedse kip. Helaas zei mijn dochter te laat dat er vanmorgen 1 ei was aangepikt. Toen we net gingen kijken was het kuiken er in helaas al dood. We hebben hem er nog voor zover uitgepeld, maar er zat geen leven meer in. Misschien door de warmte of door moeders verstikt. Maar in elk geval een bevruchting van 100%, dus niet slecht.

Ik hoop dat we dit jaar mee hennen dan hanen hebben. Vorig jaar hadden we 4 hanen en 3 hennen. Uiteraard werd 1 van de jonge hennen opgevreten door de marter en toen bleven er 2 hennen over.
Heeft mijn man 3 van de 4 hanen moeten slachten, want die raak je niet kwijt en 5 hanen samen gaat echt niet. Nu hebben we nog 2 hanen en tot nu toe gaat dat goed.

Vrijdag zijn ze 7 weken oud.
Ze zitten nu nog met moeders in 1 paardenstal.
Nu het regent laat ik dat voorlopig ook maar zo.
Maar ik vraag me af op welke leeftijd ik ze bij de rest erbij kan zetten.
Doordat ze in een paardenstal zitten, zien ze de rest dus nooit, op 1 haan na, die elke morgen de ren uit vliegt als zijn vader hem verjaagt. Die voer ik dan buiten de ren en die kijkt dan af en toe even de stal in als ik de kuikens met hun moeder voer.

Ik moet zowieso ze niet te vroeg in de kippenren erbij laten, want ze zijn nog niet heel groot en hier vliegen heel wat roofvogels rond, die bij diverse straatgenoten al wat kippen geroofd hebben.
Tot nu toe zijn wij gevrijwaard, misschien omdat er regelmatig iemand in de tuin loopt (ik/buurvrouw/dochter/hond). Ik hoop ook dat de 2 hanen hun werk goed doen en de kippen echt beschermen, maar ook dat is geen garantie, want een man aan het einde van de straat was zijn haan kwijtgeraakt door een roofvogel.

Aan die man had ik trouwens ook 9 broedeieren meegegeven en ze waren allemaal bevrucht: 8 kuikens uit het ei en eentje, net als bij mij, helaas niet uit ei kunnen komen.

Inmiddels zijn ze 28 weken oud en heb ik 3 ieniemienie eitjes gevonden deze week. De jonkies beginnen te leggen *\o/* . Ik heb nog niet kunnen ontdekken dat er een haan bij de 5 kuikens zit. Mijn dochter meende dat een zwart kuiken een haantje was, maar ik was daar niet zo zeker van. En dus leeft het beestje nog :D . Zou wel super zijn, als ze alle 5 kippen zijn. Vorig jaar had ik 4 hanen en 3 hennen. Van die 3 hennen, werd er 1 door de marter opgegeten, en 3 hanen hebben wij moeten opeten :(. Vader haan accepteerde geen 4 jonge hanen bij zich en we raakten ze niet kwijt. Nu loopt vader haan en nog 1 zoon van hem rond. Dat is ook niet ideaal. Vader jaagt zoon de ren uit, dus elke ochtend laat ik zoon de kippenren uit, zodat hij wat in de grote wei kan rondlopen, maar ja....hij loopt dus ook naar de buren, ook niet ideaal. Ik heb geprobeerd hem in de buurt te herplaatsen, maar ja, iedereen vind hem mooi en leuk en lief, maar niemand wil hem hebben.
Wel komt de halve straat broedeieren halen, want met mijn zwart (kopernek) Marans, mijn koekoek Brahma's en mijn grote blauwe wyandotte haan (en zijni zoon die ook blauw-grijs is) is de kans op mooie kleurtjes in elk geval groot.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:15

Kleine Krul heeft een injectie met breed werkend ontwormmiddel gehad, en ze krijgt nu 6 dagen antibiotica. Ze zit in een kooi op een slaapkamer met de lamp erboven en de verwarming aan, en ik moest haar gekookt ei geven als bijvoeding. Ze is heeeeeel mager. Ze kreeg al elke ochtend meelwormen met volle kwark, maar vanmorgen dus een prakje van ei, met een beetje kwark erdoor, daarnaast een dotje kattenvoer afgetopt met een zooitje meelwormen. :Y)

Ik weeg haar elke ochtend, en ze lijkt sinds gisteren al te zijn aangekomen, maar dat is misschien toeval.

Ze is zo schattig gewoon, echt zo'n sneu kipje wat erg d'r best doet om te blijven leven maar waarschijnlijk altijd een beetje achter zal blijven. Ze ziet eruit als een kuiken, terwijl Grote Krul grote rode kammen heeft en eruit ziet alsof ze elk moment een ei kan gaan leggen.

Op onderstaande foto zit ze op het kruikje (warmwaterzakje) dat ik 's avonds in de kooi leg.

Afbeelding

Lessa_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 03:36

wij hebben 5 krielkipjes erug leuk om steeds eitjes te vinden in het legnest. 2 brahmas 2 barnevelders en 1 cochin.
wel een paar maanden geleden pokken uitgebroken, dat was wel schrikken. maar gelukkig hebben ze het allemaal gehaald dankzij inenting en jodium.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:40

Oei, pokken? Hoe krijgen ze dat? Komt dat gewoon aanwaaien zoals bij ons een griepje?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:45

Mag een stille meelezer van dit topic jullie even storen?

Vanmorgen ontdekte ik neten van luizen op mijn ouwe oma-kip en wordt hiervoor behandeld. Bij de rest zie ik nog niks maar ik vermoed dat dat een kwestie van tijd is als ik niets aan het hok doe. Mijn dierenarts kwam wel met iets (ben ff de naam kwijt) maar dan moeten mijn kippen het hok een paar dagen uit en daar zit ik met 3 ijverig leggende kipjes niet zo op te wachten. Nu heb ik zelf Finecto+ gevonden maar dit lijkt meer preventief te zijn? Of werkt dit ook wanneer er vermoedelijk al een fikse uitbraak is? En kunnen mijn kippen dan na hoogstens een paar uurtjes het hok weer in?

Andere suggesties zijn ook welkom, anders dan hok in de fik steken :D