[HK] Puppy erbij 2016/2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:34

Oef, 4 jaar ertussen...

Hier is onze middelste nu ruim 3,5 en hebben we er ondertussen n bijna 16 weken oude pup bij. Gaat meer dan prima, spelen goed en ook het trainen gaat super!

Voordeel is wel dat ik altijd honden getraind heb en dus ook niet naar n hondenschool ga/hoef...

Met onze 16 weken oude pup gaat t trainen echt van n leiden dakje, zo makkelijk zelfs dat ik me af en toe wel eens afvraag hoe het toch komt dat ze alles zo makkelijk oppakt en doet maar dan bedenk ik me dat de andere 2 natuurlijk ook rete goed luisteren (zelfs al reageren op alleen n commando met mn hand (ivm met onze stokdove 15,5 jarige ;) )).

dierenfan

Re: [HK] Puppy erbij 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:41

Haha 2 mensen vinden 4 jaar er tussen veel maar 3 jaar zouden ze zelf voor kiezen. Dan is 4 jaar toch niet absurd? Ik had er nu 2.5 jaar tussen en dat was een heel aantal jaren leuk maar bijna 9 en 11 was niets leuks aan. Beiden vroeg oud en saai qua behoeften die ze nodig hadden en wilden hebben ;)
Toen een pup erbij. Erg leuk maar een pup en 2 rustige oudjes is ook niet super fijn. Mijn oudste wilde enkel rust om zich heen dus in huis niet ravotten terwijl de pup erg ondernemend was. Daarnaast is 3 grote honden toch best onhandig in een flat. Niet qua ruimte in de flat want deze is erg groot. maar wel in de lift en op de gallerij enz.
Ik had niet verwacht mijn oudste zo snel te verliezen en als ik mocht kiezen zou ik hem dolgraag nog hier hebben!! Echter terug een derde wil ik niet. Daarom hier 4 a 5 jaar er tussen. Leuke over lap qua leeftijden zo. Altijd wel minstens 1 energieke hond.
2 honden kan ik ook veel meer verwennen wat ik ook erg graag doe haha

Maar uiteraard iedereen moet eigen keuzes maken ;)
Echter keuze maken voor dat ene geweldige nest zou ik enkel doen als ik de planning zou hebben om na 4 jaar een hond erbij te nemen naar dat nest wordt geboren na 3 a 4 jaar ipv die 4 jaar.

Immers laten we wel zijn er worden op jaarbasis (in elk geval wat mij betreft) meerdere gave nesten geboren. Een nest moet wel enorm mega gaaf zijn zou ik er plannen voor wijzigen of moet zijn van een bepaald ras waar zelden nesten van liggen ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:43

Limoen schreef:
Jeetje dierenfan wat is hij al groot!

Iets groter dan gepland haha. Het is een nest herhaling maar in dit nest zijn ze opeens stuk groter dan uit het eerste nest hahahaha.
Kenzo is vorige maand gemeten op zeker 68 cm schoft hoogte en 36 kg....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 06:14

4j is op zich geen probleem het niet. Het was eerder de "minimaal" dat me meer richting 5j deed denken ;) en als ik zie hoe grumpy mijn 2 oudste honden kunnen zijn als cita te druk is, dan denk ik dat hier 5j tussen echt teveel zou zijn.
Maar ieder zijn eigen keuze hé.er zijn er die ook 2 puppies in huis nemen...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 07:22

Ik heb geen leeftijdsgrens, ik zou gewoon naar je hond kijken. Ik heb tot ze een half jaar waren 2 pups gehad en veel vinden dat ook niet kunnen maar het zijn alle 2 super hondjes en ze doen het hartstikke goed, het kost alleen wel heel veel tijd :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 07:52

Ik heb een puber en een pup gehad en dat ging eigenlijk meer dan prima. De puber stopte met puberen en goede de pup mee op.
Ga gewoon afwachten tot het nest geboren is en dan zie ik wel.

Het gaat om een teef die ik al lang geweldig vindt. Ze zou door een reu gedekt worden die me niet aansprak, maar door omstandigheden is de planning veranderd. De reu nu is eentje die ik persoonlijk ken en ook geweldig vindt van dag 1. De combi zal wss niet herhaald worden. Dus een nest wachten is een risico, als de reu dan niet leuk is. Bij de andere combi’s Heb ik nooit zo’n WoW gevoel.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 07:59

Zo te lezen staat je besluit al lang vast wat mensen ook zeggen ;)

Je moet vooral doen wat jij denkt dat gaat en past, jij kent je honden toch het beste.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:02

Tuurlijk niet :) ik vroeg naar ervaringen. En ik spreek ook met mensen buiten dit forum binnen een jaar kan er zoveel gebeurd zijn. Er staat nu helemaal niets vast.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:06

Zoe_97 schreef:
Tuurlijk niet :) ik vroeg naar ervaringen. En ik spreek ook met mensen buiten dit forum binnen een jaar kan er zoveel gebeurd zijn. Er staat nu helemaal niets vast.

Nou ja, ik vind het persoonlijk wel overkomen, zoals je reageert en van alles afwimpelt i.m.o. dan he. En dat is prima hoor! Jij moet gewoon doen wat jij denkt dat het beste is. Wij kennen jouw honden niet dus wij kunnen de situatie toch niet precies inschatten. Als je echt zo'n wow gevoel hebt bij dit nest en de situatie dan zou ik het ook zeker doen. Ook omdat je zegt dat ze die combi waarschijnlijk niet herhalen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:57

Hihi, dat er bij ons 3 jaar tussen zit is gewoon toeval hoor ;)

Tussen onze oudste en middelste zit 12 jaar verschil....

Onze pup komt uit n teef die ik al haar hele leven ken en dit was voor de betreffende teef het 2e en laatste nest... ik heb altijd gezegd graag n pup van haar te willen maar bij het 1e nest woonde wij in Amerika en hebben we dus daar n pup gekocht (toen 11 weken, rescue). Daarna nergens meer aan gedacht, terug verhuisd maar Nederland en hier ons leven opgepakt (huis gekocht etc) waarna ik dus via n vriendin opving dat de teef aangedekt was en haar laatste nest zou krijgen.

Dus toen naar de eigenaresse gegaan en gezegd dat ik graag n teefje uit t nest wilde... tja, toen ook nog bleek dat we de 1e keus hadden was dat gewoon super tof!

Kijk gewoon naar je honden, de een is snel volwassen, de ander blijft zich gedragen als n pup (in mijn geval is dat dus onze 3,5 jarige). Niemand kan zeggen wanneer je er het beste n pup bij kan nemen ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:35

petitparis schreef:
4j is op zich geen probleem het niet. Het was eerder de "minimaal" dat me meer richting 5j deed denken ;) en als ik zie hoe grumpy mijn 2 oudste honden kunnen zijn als cita te druk is, dan denk ik dat hier 5j tussen echt teveel zou zijn.
Maar ieder zijn eigen keuze hé.er zijn er die ook 2 puppies in huis nemen...

Aha zo. Tja kan goed dat het 5 jaar wordt hier. Maar dan zou mijn oudje 14 jaar worden. Dat mag zeker!! Maar verwacht ik echt niet helaas.
Nu zijn al onze huidige honden nog speels. Ook die van 9 jaar maar die vind half uur ravotten per dag wel echt genoeg ;)
De husky teef van 6 en de duitser x border van 5 jaar ravotten erg veel met de jonge honden ;) . 5 jaar vind ii bij lang actief blijvende rassen dus ook geen probleem.

Door onze samengestelde roedel hier nu ook pup en puber en ik vind het wel zwaar. Wel omdat ze beiden wel wat issues hebben ;) in huis is het heerlijk ze houden elkaar bezig en spelen eigenlijk altijd liggend dus geen geren en gekke draaien enz. Samen aan 1 bot knagen doen ze ook veel. Geef je meerdere botten dan nog nemen ze er 1 samen haha
Buiten echter beiden onzeker naar andere honden. Kenzo wil er op af en op duiken en verjagen. Finnley blaft en duikt weg. Geen handige combinatie dus tegelijk uitlaten doen we enkel als we samen zijn en dan als we eens een hond tegen komen dan splitsen we zodat ze elkaars gedrag niet erger maken.

Nogmaals 2 jonge honden vind ik heerlijk en ik snap wel bij een te gekke combinatie dat je daar graag een pup van wil. Echter zelf denk ik ook graag in de toekomst en weet uit ervaring dat ik er niet aan moet denken om tussen de oude honden te zitten. Daarnaast is het financieel voor mij niet haalbaar als ik 2 of 3 oudjes zou hebben om er iets jongs bij te zetten. Ook de wetenschap dat ik erg veel rassen en kruisingen leuk vind en zeer regelmatig wowww nestjes tegen kom zou mij er van weerhouden om zo vlot op elkaar honden aan te schaffen ;)

Maar idd ieder zijn ding he! Ik kan niet zien hoe jij er in staat en leeft en doet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:50

Ik zie een hoop theorieen voorbij komen. Zo lijkt het bijna dat het hebben van meerdere honden een probleem is en erg lastig. Iedereen moet doen wat z'n gevoel zegt want 100 mensen zoveel meningen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:28

Zonnetje81 schreef:
Ik zie een hoop theorieen voorbij komen. Zo lijkt het bijna dat het hebben van meerdere honden een probleem is en erg lastig. Iedereen moet doen wat z'n gevoel zegt want 100 mensen zoveel meningen.

Een probleem lijkt mij het niet. Een probleem is het pas als je als eigenaar jou honden niet meer kan geven wat ze individueel nodig hebven ;)
Zelf dus overdag altijd 6 honden en geen probleem juist erg gezellig!! Maar leeftijden liggen wel veel verder uit elkaar ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:33

Dankje voor alle meningen.
Ik heb me op de lijst laten zetten onder voorbehoud. Zo heb ik 2e kreus (fokker houdt zelf een reu dus heeft eerste keus) uit de combi. Maar ik mag mijn situatie op het moment bekijken en kijken hoe de pups me bevallen. Dan mag ik beslissen :)

Aandacht geven is geen probleem. Mijn jonge oma is de hele dag thuis, de honden zijn nooit langer dan een uurtje of 2 alleen thuis. Ik kan met 2 honden makkelijk trainen. Het enige dat ik met Kenai doe is hem showen. Gehoorzaamheid en flyball doet mama ermee.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:09

Vandaag via doggydates lekker gewandeld met 4 andere honden en diens eigenaren. Wiebe vond zichzelf nogal macho in eerste instantie. _O- Achter een kleiner hondje aan, totdat ie flink op zijn lazer kreeg en een andere hond tot speelmaatje adopteerde. Hihi. Toen heeft ie eindeloos met een zwarte schapendoes van 15 maanden gespeeld. <3

Nog wat stokken geapporteerd uit het meer en dan wordt -ie bijna "autistisch", maakt ie geen contact meer met de andere honden en is ie alleen gefocust op de stok. :+ Gelukkig wordt ie daarna, als het apporteren stopt, weer sociaal, maar het is wel bijzonder om te zien. Zijn schapendoes vriendje bleef steeds aan de waterkant staan om de stok af te pakken als Wiebe hem uit het water had gehaald. O:)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:21

Wat houden die doggydates/app eigenlijk in?

Hier mag ze niet met stokken spelen. Ik ben als de dood dat daar iets mee gebeurd en bovendien is het ook slecht voor het gebit. Ik heb al heel wat gebitten en wonden gezien van takken toen ik nog werkte als DA assistent. Ook geen tennisballen hier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:04

Ach het gebit is toch om te gebruiken? Hier allerlei ballen en stokken mits goed vast gepakt mag okk. Gooien doe ik met werpbal ;)
Keek net de kennel in en bedacht me eigenlijk dat honden best sterke gebitten hebben gezien de betonblokken waar een ligplank op rust duidelijk hondentand afdrukken hebben...oeps... dat vind ik dat weer wel zonde voor de tanden ;)

Maar ik heb geen show honden dus afgesleten tanden zit ik niet mee. Hoewel ze hier allemaal nog een super goed gebit hebben zelfs mijn 9 jarige die veel stokken knaagt en ballen kauwt.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:21

Ik ben daar misschien heel streng in maar die van mij krijgen echt geen stokken, ballen of andere speeltjes, ze krijgen overigens ook geen kauwbotten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:37

MoniekV schreef:
Ik ben daar misschien heel streng in maar die van mij krijgen echt geen stokken, ballen of andere speeltjes, ze krijgen overigens ook geen kauwbotten.

Hier krijgt ze kauwstaven, runder/buffel/varkens oren. Geen echte botachtige dingen.

Ook speelgoed in overvloed.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:20

MoniekV schreef:

Ballen kauwstokken en nog tig soorten speeltjes. Zou niet waarom niet.

Hij krijgt ze alleen niet als ik er niet bij ben. Kleine stukjes gooi ik in de kliko.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:07

Op die doggydate app die ik gebruik staan allerlei wandelingen door heel nederland, datum en tijd, door degene die de wandeling "organiseert". Je kunt je dan aanmelden en meewandelen. Sommige wandelingen zijn voor kleine honden of bijvoorbeeld herders. Anderen zijn vrij qua ras/grootte/leeftijd.

Hier knaagt Wiebe graag of kippenpoten, buffelhuid, pensstaafjes, maar hij krijgt ook af en toe zalmkop of eendennek. Stokken vindt ie soms leuk, maar meestal vooral om te apporteren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:29

MoniekV schreef:

zoals jij het hier schrijft, LIJKT het alsof er weinig fun is voor je hond(en).

Hier spelen ze helaas wel met stokken, ze "vinden" ze altijd zelf en gaan alle anderen ermee uitdagen. Ik kap het af van zodra ze de stokken gaan stuk bijten van frustratie.
Hier krijgen ze dus af en toe wel een tennisbal en tja als het "haar" eraf is, dan is het gedaan met de pret. Hier nog geen abnormaal afgesleten tanden. Alleen Cita heeft hele tijd terug op een metalen rits van een kussen gebeten oid, want ze heeft allemaal groeven op haar molaren en kan daar nu toch niks meer aan veranderen...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:35

Een hond speelt sowieso niet maar ik heb zoveel narigheid gezien met allerlei speelgoed en kauwbotten dat ik het ook gewoon niet meer durf. Maar ik heb niet het idee dat ze iets tekort komen ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:47

Uhm n hond speelt sowieso niet????

Dan mag jij best eens n dagje hier in huis komen zitten... hier 3 honden in huis die eigenlijk alle 3 spelen, zelfs onze 15,5 jarige speelt nog wel eens!

Stokken... gelukkig geen last van, onze middelste pakt er soms wel eens eentje en ik vind t prima, ze doet maar lekker ;)

tennisballen idem... maar ook met gewone speeltjes word er hier gespeelt en gesleept :)

Ik ontzeg ze niets, en om eerlijk te zijn heeft onze oudste nog steeds n super gebit dat me laatst zelfs n dik compliment opleverde van de da :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:51

Nou alsmijn puppy nergens op mag kauwen dan is ze mega Irritant. Kauwt heel de dag op speeltje/botje.