Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 10:37

O mix zeker :D

Ik heb een zakje kippengrit van een euro en crunch idd ook eierschalen

No_No

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:21

Ik was gisteren bij de welkoop en daar is grit en schelpenkalk te koop.

Hier geen haan nodig, ik heb al een kip die aan het oefenen is met kukelen >;)

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:21

No_No schreef:
Ik was gisteren bij de welkoop en daar is grit en schelpenkalk te koop.

Hier geen haan nodig, ik heb al een kip die aan het oefenen is met kukelen >;)

:+ dat hadden wij hier ook! we hadden eerst een haan en toen die verhuisd was begon een van de hennen te kukelen... nu al een tijdje niet meer gedaan!
de eerst keer dat ik het zag.. :') en kukelen nadat ze een ei had gelegd *\o/*
identiteitscrisis denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:22

Ik heb een haan maar ook een blauw hennetje dat kukelt. Ze heeft ook een wat donkerder en groter kammetje dan de andere blauwe hennetjes
Denk idd identiteitscrisis :D

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:24

zijn jullie kippen ook zo kieskeurig met het eten?

onze kippen lusten geen legkorrel, dus dat wordt meel.
en van het gemengde graan laten ze de lichtgekleurde graantjes liggen! zelfs de mussen laten die liggen!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:01

Hier ook wel kieskeurig. Mar niet zo erg als van jou.
S nachts is het remmetje dicht en dan hebben ze korrel. Overdag gooi ik graan neer zodat ze kunnen scharrelen. Graan eten ze liever maar inderdaad niet graag alles. Ik denk dat korrel ook niet lekker is

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:35

Hier eten ze ook geen korrel. Vind ik jammer, want dat is wel de beste voeding waar alles in zit. Ze gooien gewoon alles uit de bak. Nu legmeel, maar ook daar worden de lekkere stukjes uit gehaald.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:01

Hier eten ze ook geen legkorrels, wel legmeel en al het andere pruttel wat ik ze voorzet, alleen geen korrels :P Ze krijgen nu dus legmeel, granenmix zonder gerst (ook geschikt voor watervogels), de eenden krijgen eendenkorrel. En ik koop wormpjes elke 2 weken zodat ze elke dag een paar wurmpies kunnen pikken.

Onze villa Kakelkwek is in aanbouw, ze hebben straks een ren van 5m bij 2m en een hoog hok van 2 bij 2 meter. Ook gaan we grasmatten erin gooien zodra het mogelijk is, zullen ze vast ook een stuk leuker gaan vinden

Afbeelding

Onze Orpington kippies zien er momenteel zo uit :

Afbeelding

Echt heeeeerlijke kippen. Stukken minder lawaai dan de wyandotte krieltjes en super relaxed. Komen gezellig bij je zitten en eten uit je hand. Ik wil volgens mij niet meer anders. De krieltjes mogen gewoon blijven hoor, maar als ze ooit dood zijn komen er geen nieuwe weer,

Verder is er niet meer veel te horen over de vogelgriep of niet ? Ik heb er in ieder geval niet veel meer over gehoord de afgelopen weken

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:43

zijn het grote kipjes die Orpington? en leggen ze goed? vogelgriep idd niks meer van gehoord. Wil ze eigenlijk wel weer maar buiten hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:38

Onze jonge Orpington dames zitten nog binnen, kan niet wachten tot ze naar buiten kunnen. Overigens…krijgen hanen zo'n rode halskraag? Weet nog steeds niet hoeveel hanen/hennen we hebben :D
Mbt de vogelgriep…het vervoersverbod is volgens mij nog steeds van kracht

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:33

Ik vind het zo leuk dat mijn kippen eindelijk op stok zijn gaan zitten. In de legbakken liggen alleen nog de eieren en de poep ligt keurig op de plank met zand. Nou ja, óf op stok slapen óf zindelijk geworden :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:59

Kan ook verschillen hoor, onderling tussen de orpingtons. Ik heb twee witte gehad, die heb ik weg gedaan om hun gekrijs. En een zwarte en blauwe, de zwarte was supercool, de grijze krijste ook als een malle. Je moet er dus een beetje geluk mee hebben denk ik...
Ik heb wel een vooroordeel tegen lichtgekleurde kippen gekregen... :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:32

Wat een kieskeurige kipjes hebben jullie! Hier worden de legkorrel prima gegeten. Daarnaast krijgen ze bijna elke dag restjes van ons en af en toe een handje graanmix (inderdaad ;) stomme autocorrect )

De Orpingtons zien er ook leuk uit! al ben ik nog steeds bij met mijn brahma's. Ik merk wel een karakterverschil met de cochins. Ze zijn iets "extroverter" maar nog steeds erg lief. Al kunnen de kids buiten geen broodje eten zonder dat ze erg opdringerig gestalked worden... en jah, de brahma's zijn niet klein :Y)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:59

Wij hebben 3 australorps, dames eten juist wel goed de legkorrel, dat hebben ze onbeperkt staan.
Ze krijgen niet elke dag "lekkers" erbij. Wellicht dat ze het daarom goed blijven eten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:03

Nog een vraagje ... ik heb ergens gelezen dat kippen ook baat hebben bij ruwvoer zoals luzerne, hooi of voordroog. Bieden jullie dat ook aan? En hoe? Moest al denken aan een ieniemienie hooinet haha.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:26

Dan toch wel een slowfeeder hè haha. Mijn kippies krijg legkorrel, een handje gemengd graan en lopen verder op de wei. Ze scharrelen wel tussen het hooi van de paarden maar of ze daar echt bewust van eten weet ik niet. Ik zie weleens een spriet naar binnen gaan. Zelf zou ik het niet bewust gaan voeren omdat ik bang zo zijn voor kropverstopping. Als ik de paarden slobber geef maak ik altijd iets extra voor de kippen, vinden ze heerlijk!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:29

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:45

Ik bied de mijne lluzerne aan, maar echt ervan eten doen ze niet. Ze pikken er wat in en dat was het. Ik bied ze het aan in een slowfeeder.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:01

Mijne krijgen wekelijks stro in de ren.
Vinden ze heerlijk, maar of ze er ook van eten weet ik niet.
Gister hadden ze geluk en konden ze genieten van een bord vol met boerenkoolstamppot

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:03

mijne scharren wel altijd als gekken in het stro en pikken er ook wel iets uit, maar het stro echt eten doen ze niet. Ow jammie boerenkool haha, hoe lang duurde het voor het bord leeg was? :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:32

Geen idee... bord in het donker neergezet smorgens en zelf naar werk gegaan.

Ik vul smorgens het water en voer aan. Als er van de avond ervoor iets over is dan krijgen ze dat smorgen, maar binnen welke tijd het op is zou ik dus niet weten. ..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:29

Heeft iemand hier toevallig ervaring met een dikke krop?

Ik las op internet dat het een verstopping kon zijn, dus heb ik de kip wat water gegeven en gemasseerd, en inderdaad, er kwam wat stinkende drab uit :=
Na die eerste massage kwam er niet veel meer uit, en de kip wilde alweer gaan eten, dus ik heb haar verder met rust gelaten. Maar de krop was wel nog vrij dik.
Is het verstandig om vanavond nog eens te masseren, of zou de rest vanzelf goed komen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:44

ik zou wachten tot morgenvroeg, dan moet het weer leeg zijn, als het nu weer goed is en goed doorgaat naar de maag. Dat is een mooi controle moment zo na de nacht. (even eten weghalen vanavond zodat ze niet weer kan eten tot jij gecheckt hebt)

Is het morgenvroeg nog dik, dan nog eens masseren tot het vrijwel leeg is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:54

Doe ik +:)+ Dank je! Hopelijk is ze morgen dan weer helemaal in orde.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:01

wat denken jullie haan of hen!
ik denk een haan ik dacht een hen haha begint nu te kukelen dus ik vrees een haan,
een brahma is het ik bedoel de middelste , maar ze denken allemaal dat mijn mobiel eten is haha
Afbeelding
Afbeelding
ter vergelijking haan uit hetzelfde nest
dat kan ik vrij duidelijk zien
Afbeelding