Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:52

Oh echt : :wow: wat schrikken!

xSannee

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:54

Jeeetje wat schrikken! :(:)
Inderdaad even goed checken & in de gaten houden. Knuffel voor Freek!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:04

Arme Freek, gelukkig lijkt het op het eerste gezicht goed te zijn afgelopen. Knuffel voor Freek :knuffel:

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:09

Wat ontzettend schrikken zeg! :\ Sneu voor Freek, en voor jou ook heftig om mee te maken. Hopelijk blijft de schade beperkt. Idd goed hem te laten checken.

:(:)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:11

We hebben hem nog even goed nagelopen met de zaklamp erop, maar het is lastig te zien met dat giga dikke en lange haar. Ik zie/voel niets en mag ook alles aanraken. Morgenochtend even kijken hoe hij dan loopt.

Hij is nog nooit naar de fysio geweest, dus ik weet ook niet iemand waar we snel heen zouden kunnen. Als hij slecht loopt ga ik sowieso naar de dierenarts, maar het viel wel mee op het eerste zicht.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:44

Pfff dat zijn nare dingen… hopelijk valt de schade mee. Hoe is hij nu mentaal?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:02

mavantos ik hoop dat hij er psychisch niks aan overhoud, wij hadden een border terrier en die was echt super netjes opgevoed en heel lief en sociaal, we waren aan het wandelen( aangelijnd) in het park, toen er een mechelse herder ( loslopend) haar in de nek greep, hij schudde haar heen en weer en het was afschuwelijk. nou zijn border terriers hele taaie hondjes en ze had dus ook geen verwondingen, maar daarna schoot ze altijd uit haar slof als we grote honden tegenkwamen, ze was zo bang dat ze aggressief uithaalde, we hebben dat nooit meer goed gekregen

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:30

mavantos schreef:
Nou wij zijn ons net helemaal rot geschrokken. Tijdens de obedience les zat Freek aan de riem naast mij te wachten en ineens kwam een van de andere honden die een heel stuk verder een oefening deed ineens op hem af gerend en die greep hem. Ik ben er in eerste instantie direct tussen gaan staan, maar dat hielp niet en toen heb ik Freek aan zijn haren opgetild. Hij heeft zover te zien alleen zijn vacht te pakken gehad en verder gelukkig niets qua gaten. Hij loopt niet helemaal lekker en was helemaal in paniek. Zo vreselijk sneu ;(

Zo, wat moet jij geschrokken zijn! Hopelijk houdt Freek er niets aan over… Voor die andere hond is een obedience les overduidelijk geen overbodige luxe.
Hoe reageerde de instructeur/ trice?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:34

Bah wat is zoiets ontzettend schrikken! Hopelijk dat het fysiek mee valt, al kan het best zijn dat ie vandaag beurs blijft. Maar als dat aanhoud, zou ik idd wat Kim al aangaf, zeker even langs een fysio of osteopaat gaan. Hopelijk dat het vooral mentaal inderdaad geen al te heftige en blijvende impact behoud :(

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:38

Lijkt mij dat deze hond voorlopig even niet geschikt is voor een groepsles obedience maar eerder baat heeft bij een gedragstherapeut? Was er niet bij natuurlijk dus kan niet zeggen of er in de ogen van de hond provocatie is geweest, maar dat klinkt niet zo. Die hond ervaart blijkbaar heftige emoties waar hij en de baas hulp bij kunnen gebruiken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:03

Hij is gelukkig een stuk beter wakker geworden vanochtend. Loopt normaal. Alleen is iets minder wild dan gewoonlijk. Hij zal zeker een beetje beurs zijn. Hij is natuurlijk ook maar 8,5kg t.o.v. een grote hond :(:)

De andere hond is heel goed opgevoed en doet ook obedience wedstrijden. De eigenaar was ook erg geschrokken en had gaf dat de hond dit nog niet eerder had gedaan. Ik wil de hond en baas ook echt niet afvallen, want het zijn echt wel capabele mensen.

De instructrice handelde heel goed vond ik zelf. Ik was ook erg geschrokken, maar gaf ook aan dat ik hem even moest geruststellen en daarna een stukje lopen (hij liep niet heel slecht hoor, anders hadden we niks meer gedaan natuurlijk). We hebben toen nog met de andere honden uit de cursus nog een paar blijf oefening in de groep gedaan, zodat we het wel positief afsloten en dat hij nog even tussen de andere honden was. Hij durfde daarna alleen niet langs de honden die stonden te wachten voor de volgende les. Toen heb ik hem maar even opgetild meegenomen.

We doen lekker even rustig aan komende dagen. Van het weekend gaat hij even mee naar mijn vader. Die heeft een hele lieve Cane Corso en dat is echt zijn grote vriend. Eind volgende week gaat hij mee met een fijne/rustige groep van de uitlaatservice die hij kent, zodat hij hopelijk weer wat vertrouwen op doet.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 23-01-24 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:05

Ja goed idee om even wat tijd door te brengen met bekende honden waar hij zich prettig bij voelt :j En dan gewoon lekker blijven doorgaan op positieve ervaringen weer en volgende keer op de cursus inderdaad lekker veel belonen en positieve focus erop houden. Heb je ook high rewards? Die dan wat extra inzetten ook bv. Fijn dat hij wel alweer normaal loopt, dan valt dat fysieke stukje wel mee verwacht ik :j

Arya heeft door bv heel ruw spel van 2 grotere/zwaardere reuen die bovenop haar doken op de heide hier een keer ook 1,5 dag minder goed gelopen bv. Ik werd vanbinnen wel gek want je maakt je dan toch zorgen maar rationeel gezien is het wel zo dat ze gewoon soms even wat beurs kunnen zijn van iets maar niet meteen iets serieus hoeven te hebben. Met pech kunnen ze soms iets heel serieus hebben door maar een klein stom iets, maar vaak kan het lichaam goddank ook best wat hebben. Meestal kun je dat idd wel even aankijken en als het met een paar dagen niet weg is, alsnog wel schakelen. Maar wij hebben na een val of een ander ‘trauma’ met verkeerd bewegen of teveel doen ook wel eens een beurs lichaam en dat hersteld wel. Als het inderdaad echt serieus is, merk je dat meestal wel snel aan ze en kun je dan inderdaad erop reageren. :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 23-01-24 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:09

cursebreaker schreef:
Ja goed idee om even wat tijd door te brengen met bekende honden waar hij zich prettig bij voelt :j En dan gewoon lekker blijven doorgaan op positieve ervaringen weer en volgende keer op de cursus inderdaad lekker veel belonen en positieve focus erop houden. Heb je ook high rewards? Die dan wat extra inzetten ook bv. Fijn dat hij wel alweer normaal loopt, dan valt dat fysieke stukje wel mee verwacht ik :j

Thuis krijgt hij altijd van die 'saaie' harde natuurlijk gedroogde beloningen. Tijdens de lessen neem ik altijd van die worst mee, zodat hij goed bij mij blijft. Dan ben ik (of nouja... De worst :') ) het leukste wat er is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:10

mavantos schreef:
cursebreaker schreef:

Thuis krijgt hij altijd van die 'saaie' harde natuurlijk gedroogde beloningen. Tijdens de lessen neem ik altijd van die worst mee, zodat hij goed bij mij blijft. Dan ben ik (of nouja... De worst :') ) het leukste wat er is.

hahahaha ja voor ons was dat knakworst of SMAC worst uit blik op cursus inderdaad. Dan had ik regelmatig bloedende nagelriemen :') Maar aangezien je gisteren alsnog wel kon afsluiten, verwacht ik dat je hem er wel goed doorheen gaat krijgen volgende keer. Als hij dan bv wel nog steun nodig heeft met langslopen ergens buiten de groep om, is dat begrijpelijk ja en fijn dat je hem dan idd even kunt helpen zoals gister met naar huis gaan. Komt hopelijk weer goed allemaal. Uitjes met bekende honden zullen ‘m ook vast weer even goed gaan doen nu :j

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:51

Wat is een goed ontwormingsmiddel voor puppy's? Welke vinden jullie fijn om te gebruiken?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:00

Ik ontworm eigenlijk zelden, ook mijn pupkopers raad ik aan het eerste halfjaar niet te ontwormen tenzij de ontlasting aangeeft dat het noodzakelijk is.

Als we ontwormen dan haal ik die bij de DA. Is voor ons de goedkoopste optie omdat ik voor het passend aantal kilo's de tabletten krijg en de MDR1 veilig zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:05

ALS ik ontworm, geef ik milbemax. Maar ik laat ontlasting checken bij het Woud. Is duurder als dat je er een pil in duwt maar het is wel gezonder voor je hond door niet onnodig wat te hoeven geven. Als er geen wormen in de ontlasting zitten, is ontwormen namelijk niet te adviseren om dus preventief te doen.

Hier bestel ik de kit en stuur ik ‘m naar op (maar je kunt ook bij je eigen praktijk checken of ze die checks doen. Onze praktijk doet het ook maar ik ben dit gewend dus doe het toch altijd via het Woud eigenlijk)

https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... r%20anders.

Ik heb overigens al jaren geen ontworming hoeven geven behalve na onze vakanties naar zuid Frankrijk. Daar zit een gevaarlijke hart worm dus na die vakanties kreeg ze wel 2x ontworming.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:14

Oh huh, ik ontwormt dus nog steeds preventief elke 3 maanden en wilde over naar 2x per jaar. Maar eigenlijk beter om op ontlasting te letten dus.

Als pup raadde de fokker als DA millbemax/millbevet aan als ontworming.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:16

als je met je hond op vakantie gaat in de caravan en je gaat naar het buitenland, moet je dan nog iets regelen ?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:20

Voor het buitenland zijn vaak regels afhankelijk van het land. Dan moet je bij desbetreffende landen gaan checken. Via de site van licg kun je dit opzoeken. Daar staat alles mbt wat nodig is om naar een bepaald land te mogen gaan.

Wat ontworming betreft: Bij sommige landen Moet je wel preventief ontwormen wanneer je de grens overgaat. Bij sommige landen word het sowieso ten strengste geadviseerd om het bij thuiskomst te doen zoals veel delen van Frankrijk waar de hartworm zit bv. maar het verschilt dus wel per land.

Met vakanties en buitenland dus gewoon even checken. Dat is ook de enige uitzondering nog welke ik maak met ontworming geven zonder ontlasting onderzoek.

Maar buiten vakantie/buitenland om doen wij niks preventief geven iig. Dat heeft geen nut en belast het lichaam onnodig. Alleen sommige landen verplichten het wel, ongeacht of het wat doet of niet maar regels zijn regels wel dus dan heb je geen keus.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:23

wij blijven in elk geval in europa , maar frankrijk zal ik eens opzoeken

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:27

Het is inderdaad per land verschillend. Meestal de rabiës enting.
Frankrijk afgelopen jaar verplicht was rabiës enting (minimaal 21 dagen voor vertrek), EU paspoort & chip.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:29

Áls ik ontworm dan geef ik milbemax.
Ontvlooien doe ik eigenlijk niet, heb wel vlooienshampoo staan en vlooienpillen liggen, Dívka krijgt een pil als ik het vermoeden heb dat er vlooien zijn en Mahdutje gaat dan in bad.
Vlooienmiddel (en parasietenbestrijding in het algemeen) is bij hem een grote trigger voor zijn epilepsie dus hij krijgt als het even kan niets.
In de tijd dat Dívka nog een seresto band droeg zaten daar vaak tandafdrukken in dat uitstekende stukje, dus daarom ook geen seresto etc meer.
Het zoveel mogelijk schrappen van parasietenbestrijding heeft er overigens voor gezorgd dat Mahdu inmiddels bijna 1,5 jaar geen anti epileptica meer nodig heeft. *\o/*

Hij heeft laatst helaas wel een soort van cluster aanvallen gehad, in overleg met de dierenarts is het genoteerd en voor nu mag hij alsnog zonder medicatie maar bij herhaling wordt het bloed trekken en terug op de anti epileptica.
Ivm een bult onder zijn voet (zeer wsl wildvlees maar is gegroeid, open en geeft ongemak) die maandag operatief weggehaald wordt hou ik er wel rekening mee dat er evt weer lichte aanvallen komen, ik ga maandag iig een nieuwe spuit stesolid meevragen omdat de oude dik over de datum is.
Hij krijgt ook een kap om en er zijn schoentjes/booties onderweg voor over het verband zodat hij fatsoenlijk op het uitlaatveld etc kan lopen.
Momenteel is het in de buggy, eruit voor zijn behoeften en weer terug in de buggy.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:37

Rabiës is in praktisch elk ander land/buitenland wel verplicht. Ook Dld oa enz. Ik heb die laten zetten weer afgelopen jaar omdat wij praktisch in Duitsland wonen bijna en er dus veel komen, net als BE.

Bij Rabiës is het idd belangrijk dat die op tijd erin zit. Die moet idd minimaal 21 dagen ingewerkt zijn.

Maar zou afhankelijk van naar welk land/landen je wilt gaan, idd even licg checken, en ook anwb heeft fijne tips - ook mbt vervoer! Want ook daar zijn in sommige landen eisen voor.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:04

jolandje schreef:
als je met je hond op vakantie gaat in de caravan en je gaat naar het buitenland, moet je dan nog iets regelen ?

LICG heeft de meest actuele en complete informatie per land, dus dat is wel een goeie om in de gaten te houden. Ook wat je verplicht bent bij je te hebben of met betrekking tot vervoeren. Denk aan verplicht een muilkorf bij je hebben (DE bijv) of verplicht in een bench vervoeren (FR bijv.).

Controles worden niet heel veel uitgevoerd maar áls dan controleren ze wel rond en goed.