Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SpeechLess

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:20

Mijn kuikentjes zijn ondertussen ook oud genoeg om te leggen, maar ik dacht al dat ze door winter nog niet zouden beginnen. Mama-kip slaat de winter ook nog over. Ik ben wel benieuwd vanaf wanneer ze dan wel kunnen beginnen met leggen. Wanneer is jullie ervaring dat het warm en licht genoeg is?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:20

Mijn witte vermiste serama is gewoon gevonden zeg.

Omdat ik bij de dierenambulance hoor kan ik in hun systeem kijken, en zie ik daar tot mijn verrassing dat er een witte kip gevonden is. En jawel, dat is die van mij!

De vrijwilligster die haar opgevangen heeft, had zelf 1 serama haantje en 1 serama hennetje en was dolblij met mijn kleine witte.
Witje mag van mij bij die vrijwilligster blijven wonen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:26

fijn dat ze terecht is, klinkt alsof ze daar idd prima op haar plek is :)
zou waarschijnlijk exact hetzelfde gedaan hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:29

Ik heb Friese kippen en die leggen gewoon door, kuikens van vorig jaar ook goed aan de leg. Iemand tips voor lekkere recepten? :Y)
Hele familie en kennissen krijgen al verse eitjes

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:39

Bevroren water los ik op door een warmte element in hun bakje te leggen. heb bewust stroom aangelegd daar voor dit soort dingen.

Mijn kipjes leggen al een poosje niet. Af en toe eitjes gekocht maar vind die echt niet lekker meer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:56

Eerlijk? Ik proef echt totaal geen verschil met de eitjes uit de supermarkt en die van mijn eigen kippen. Kan eraan liggen dat ik goede kwaliteit koop (rondeel bij de ah en van een zorgboerderij bij jumbo) maar het enige dat ik soms nog wel eens merk is dat 'mijn' dooiers meer oranje zijn. Voor de rest is het 1 pot nat.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:21

Goh, zou ik hier een vraag kunnen stellen? In dit topic van kippenliefhebster zit ik mss wel ideaal!

Ik heb al jaren kippen en telkens groothoenders. Ik hou wel van hun 'gezellig' uiterlijk. Zo heb ik al gehad: mechelse koekoek, orpington en tegenwoordig brahma's.
Maar, mijn kippen leven niet lang. Mijn brahma haan vond ik vorige week dood terug, hij was pas anderhalf jaar oud.
Nochtans denk ik wel dat ik hen goed verzorg. Ze hebben een ruime ren, groot en goed verlucht hok dat ik héél regelmatig zuiver maak, ze krijgen naast hun korrel ook groenvoer en wat fruit, worden jaarlijks ontwormd, regelmatig ingesprayd tegen parasieten, ....
Is dat vroege sterven nu eigen aan groothoenders, of ligt het dan toch aan mijn beleid?
Ik ben anders al aan het uitkijken naar krielkippen in de hoop dat die het beter doen....
Trouwens, ik heb ook 2 hennetjes die van een legbatterij komen en tegen verwachting in scharrelen zij hier al haast 3 jaar rond.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:41

Hoi lukasje!
Wat vreemd zeg.. Ik heb geen verstand van kippen (ik heb ze zelf wel) dus ik lees wel even mee :D

Ik dacht eerst luizen maar je behandeld ze daar al tegen begrijp ik?
Is het geen eiwitgebrek? Krijgen ze ook kiezels? Verder kom ik nog niet :o

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:58

wat precies voer je? en wat voor korrel is dat? en krijgen ze grit?

Persoonlijk denk ik niet dat het aan je grote kippen ligt, wij hebben zelf alleen maar grote rassen en die leven toch echt wel langer dan 1,5 jaar. Ik heb er hennen lopen van inmiddels 7 jaar en een haan van 6 jaar. Wat ik wel merk is dat hanen iets korter leven, maar misschien is dat ook, omdat in de natuur meestal de mannetjes korter leven, ik denk ivm bloedspreiding oid.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:59

wat natuurljk ook kan, is dat de fokker waar je ze gekocht hebt, teveel inteelt pleegt, aan de andere kant je hebt wel verschillende rassen, dus dat lijkt mij ook niet waarschijnlijk.

enne, ik weet niet hoe vaak je insprayd tegen parasieten en tegen welk middel?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:12

Zo, ik probeer op jullie vragen te antwoorden. Mss krijg ik dan zicht op wat ik beter kan aanpakken.

Verschillende rassen en binnen hetzelfde ras kwamen ze ook vaak van een andere fokker. Of, ik kocht eieren en legde ze onder mijn broedse hen. Aan de fokker ligt het dus niet.

Ik geef een legkorrel van Aveve (woon in Belgie). Nee, grit geef ik hen niet bij maar de ondergrond van hun ren is zand. Hebben ze dan nog grid nodig?

De naam van het anti-vlooien/luizenmiddel of ontwormingsmiddel weet ik niet maar komt van bij mijn dierenarts. In de winter gebruik ik het anti-parasietenmiddel niet maar vanaf de lente wel meermaals, ook beetje afhankelijk vh weer. De ontworming doe ik november/december.

Ja best wel sneu hoor. Ik probeer ze goed te verzorgen maar dat ze dan zo jong sterven :( . Daarom hoopte ik dat de kleinere rassen mss sterker waren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:43

Advies is om altijd toegang tot maagkiezel en kalk te geven, niet alle kippen hebben genoeg aan wat er in de korrel zit en geschikte stukjes in je zand raken ook op.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:10

Oke, dat is makkelijk bijgehaald en gegeven. Zal ik zeker doen!
Die kiezel ken ik nog wel van vroeger bij de parkietjes maar hoe bied ik die kalk aan? Al kan Aveve daaron allicht ook adviseren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:50

Gewoon van allebei een handje in een voerbakje (muis/cavia maat) en elke week verversen of schoonspoelen en terug geven, want ze maken het nog wel eens smerig.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 06:30

Grote kippen krijgen eerder een hartaanval.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:28

Maanon, leuk dat je een paar amrocks hebt gefokt.
Ik heb er inmiddels twee gekocht bij een fokker in de buurt, en tot nu toe zijn ze behoorlijk tam. Ze eten gewoon uit je hand en kalmeren heel snel als je ze oppakt, dus ik hoop ze nog wat tammer te krijgen :D
Het zijn iig prachtige kippen om te zien!

Sonja_vR schreef:
Nena, ik heb sowieso araucana's en maransen in gedachten
2 van elk
En dan nog een derde duo ( vraag me af of faverolles er bij passen )

Toevallig zat ik ook er aan te denken om twee araucana's en twee maransen erbij te nemen over een tijdje. Lijkt me zo leuk om verschillende kleuren eieren te hebben :D

Maar ik wil eerst onze wei rondom met draad afzetten.. Weet iemand hoe hoog zo'n draad moet zijn? Ik heb een behoorlijk grote wei met vrij veel groen en verstopplekken, onze ex-batterij kipjes bleven vanzelf al braaf in de wei, maar zouden andere rassen ook zo makkelijk zijn, of gaan die echt ver van hun hok?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:07

Ik heb hier een schaal voor grit en kalk. Kalk is in gemalen schelpenvorm. Het staat niet op de grond dus het blijft redelijk schoon.
Links naast de kip het schaaltje.
Afbeelding

Draad? Geen idee.. Ik heb gaas van een meter hoog en daar fladdert heel soms wel eens een overheen. Al denk ik dat een laag draad ook wel handig zou zijn omdat ze vooral over de grond scharrelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:25

Bedankt :) Ik zat ook aan een meter te denken. Onze weidepalen zullen zo'n 1.40 zijn gok ik, dus dat is prima te doen.

Waar kopen jullie de kalk? Grit is overal te vinden maar kalk kom ik bijna nergens tegen.
En voeren jullie ook wel eens vitamine bij?
Ik heb voor de ex-legkipjes destijds een gewone vogel-vitamine gebruikt, maar vraag me af of het ook speciaal voor kippen te koop is. Het hielp wel erg goed toen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:41

Ik geef vitaminespul voor duiven (maar goed, mijn kipjes zijn ook duif-groottee dus met de dosering komt dat goed uit) en het grit dat ik geef heeft er ook kalk doorheen zitten geloof ik eigenlijk.
Kalk halen ze ook goed uit gecrushte eierschaal, schalen niet weggooien, laten drogen en dan fijnknijpen en geven.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:51

ja je hebt van Farm-o-san vitaminespul, maar dat geef ik alleen de kuikens de eerste paar dagen. Mijn volwassen kippen krijgen geen extra vitaminen, als je goed voer hebt, ze tussendoor fruit en groenvoer geeft, dan hebben ze dat ook niet nodig. Grit is wel heel belangrijk, ik bied ze het altijd aan, wat niet wil zeggen dat ze er echt veel van nemen, maar als ze het nodig hebben kunnen ze het in ieder geval nemen.

Ik denk als je grondstuk groot genoeg is, ze niet zo snel eruit zullen vliegen, maar je weet maar nooit. Een meter is niet heel veel. Marans en Araucana kunnen wel goed vliegen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:03

8nnemiek schreef:
Bedankt :) Ik zat ook aan een meter te denken. Onze weidepalen zullen zo'n 1.40 zijn gok ik, dus dat is prima te doen.

Waar kopen jullie de kalk? Grit is overal te vinden maar kalk kom ik bijna nergens tegen.
En voeren jullie ook wel eens vitamine bij?
Ik heb voor de ex-legkipjes destijds een gewone vogel-vitamine gebruikt, maar vraag me af of het ook speciaal voor kippen te koop is. Het hielp wel erg goed toen.

Welkoop, eigen merk heeft beide apart en gemixed in een melkpak 3/4L maat zitten, maar dat spul is duur (2 euro voor 1kg dacht ik), ze hebben ook een soort zalmkleurige zak van profijt 10kg kalk voor 4 euro.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:30

Niet schrikken als ze rode mest krijgen ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:07

Ik koop hier een graanmis met kalkstukjes. Dat krijgen ze onregelmatig als lekkernij. En wat ze niet eten aan kalkstukjes blijft liggen en eten ze een ander moment.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 09:47

Als er hier nog iemand interesse heeft in een rustige cochin kriel haan van 2016? Zwart goud. Ik denk dat wij beter een nieuw plekje voor hem kunnen zoeken. 2 hanen 'is a crowd' blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 10:36

Graanmis?