Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VenoSnorlax

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:09

Ik lees al een hele poos mee gefacineerd door alle prachtige dieren maar beetje overspoeld door de benodigdheden.
Ik vroeg me af is het mogelijk om een goliath spider te houden en wat voor terraria zal daarvoor nodig zijn. Ik ben me er bewust van dat dit geen beginnersdier is zou zelf graag een haakneus nemen maar dan komt schoonmoeder niet meer langs en vind het lastig wat nou het ideale verblijf is :+

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:35

De T. blondi/ T. stirmi moet wel redelijk groot zitten. Een terrarium van 80 x 40 cm is groot genoeg. Het zijn bodemspinnen, dus het terrarium mag niet te hoog zijn i.v.m. vallen. Ze zijn redelijk fel en hebben soms problemen met vervellen (pootjes vast in de vervelling, pootje kwijt, e.d.). Ik zou toch kiezen voor een andere spin om mee te beginnen. Toen ik net met de spinnenhobby begon, verkeek ik me echt op de snelheid en de felheid van spinnen. En ik had een 'rustige' Grammostola rosea. :') De Brachypelma en de Grammostola soorten kunnen veel hebben en zijn over het algemeen wat rustiger (uitzonderingen daargelaten). Ik heb ook positieve ervaringen met de C. cyaneopubescens als beginnersspin. Sterk diertje, mooie kleuren, wel wat schichtig.

Haakneus? Is dat een slang? :o

cherell0, heeft je spinnetje het overleefd?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:37

Spinnen zijn relatief makkelijk.
Een terra met goede verluchting, turf of cocopeat (droog of vochtig, hoeveel, grote is afhankelijk van de soort en maat)

Een schuil plekje zoals kurk of een bloempotje (afhankelijk of je boom,grond,graver hebt.)

Waterbakje waar ze niet in kunnen verdrinken.

En alles wat je verder er in zet aan bijv. planten is meer voor jou plezier.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:42

Western hooknose bedoel ik :)

En hmm misschien is spin dan als starter toch een betere keuze het zal sws een kijkdier worden.
Krekels sprinkhanen en bij wel een grotere soort kuikens voeren zal geen probleem worden iig

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:45

Spinnen zijn absoluut kijkdieren en geen dieren om te hanteren. Ze zijn erg kwetsbaar. Iedere soort heeft weer zijn eigen gebruiksaanwijzing en behoeftes. Van een aantal soorten staan er geen caresheets online. Dat maakt het af en toe wel moeilijk om een ideale omgeving voor het dier te creëren. The key is om je spin niet te nat te zetten en een goed geventileerde bak, zoals Cherell al eerder zegt in haar post. Ik zet verder altijd een stukje boomschors in het terrarium en een kunstplant zodat ze kunnen webben en zich kunnen verstoppen. Als voer raad ik krekels of dubia's aan. Sprinkhanen hebben scherpe poten die je spin kunnen verwonden. Kuikens zou ik niet voeren aan spinnen. Veel te vet en een te grote prooi.

Wat een schattig neusje heeft die hooknose. :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:20

Je kunt spinnen wel hanteren. Alleen niet te vaak. Ligt natuurlijk wel aan de soort spin die je hebt. Krulhaarspinnen en Chileense vogelspinnen zijn geloof ik de beste om te hanteren. Ik ben vrijwilliger geweest bij een organisatie die reptielen en andere exotische dieren opvangt. Ze hebben ook 3 spinnen. Eentje daarvan is een krulhaar, en die wordt met kinderfeesten gebruikt om te hanteren. Ik heb haar zelf ook gehanteerd :))

Die andere twee spinnen worden wel volledig met rust gelaten. Sowieso die Mexicaanse roodknie, want dat is echt een streskip :')

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:39

LoveGlove schreef:
Je kunt spinnen wel hanteren. Alleen niet te vaak. Ligt natuurlijk wel aan de soort spin die je hebt. Krulhaarspinnen en Chileense vogelspinnen zijn geloof ik de beste om te hanteren. Ik ben vrijwilliger geweest bij een organisatie die reptielen en andere exotische dieren opvangt. Ze hebben ook 3 spinnen. Eentje daarvan is een krulhaar, en die wordt met kinderfeesten gebruikt om te hanteren. Ik heb haar zelf ook gehanteerd :))

Die andere twee spinnen worden wel volledig met rust gelaten. Sowieso die Mexicaanse roodknie, want dat is echt een streskip :')

Natuurlijk kan je spinnen hanteren, maar of het goed is voor het dier is een andere vraag. Spinnen zijn gewoon geen geschikte dieren om te hanteren en dat is wat ik ook in mijn vorige post zei. Ze zijn snel, onberekenbaar, giftig en een val overleven ze vaak niet. Wil je een dier om te hanteren, ga dan voor een hamster.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:23

Vind het persoonlijk ook geen dieren om te hanteren, vind het eraan laten wennen wel belangrijk voor het geval dat het nodig is ( dierenarts, verplaatsen) maar niet iets om regelmatig te doen.

Hooknose zal wel echt een hanteren diertje worden mocht dat hem worden maar wat betreft vochtigheid en ventilatie en bij een slang ook nog warmtebron is het allemaal vrij veel om te moeten weten om het gelijk goed te doen

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:01

De B.vagans is niet meer te redden.
Tijdens een vervelling is het mis gegaan.

Sommige spinnen krijgen muizen of pinkys maar ik raad het niet aan.
Het is in tegenstelling tot insecten een zeer pijnlijke en lange dood voor deze dieren en het geeft een hoop troep.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:29

Ik wilde graag kijken naar Grottenkrekels of grottenspinnen. Maar deze hebben groot nadeel. Ze zijn beide gigantisch snel. Dat deed mij tegenhouden ze aan te schaffen. Het is ook kijken wat het beste bij jou past.

Zo ben ik voor bladsprinkhanen gegaan. En wandelende takken/bladeren.
En ben ik bij kousenbandslangen gekomen omdat ze vis eten. Ik wilde geen muisjes hoeven geven of ratten. Toen der tijd had ik ook ratten als huisdier.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:36

Hier ook haakneuzen :D 3 stuks. Western hognose en we willen nog voor de grotere versie uit Madagascar gaan :)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:39

Eoweyn_x schreef:
Hier ook haakneuzen :D 3 stuks. Western hognose en we willen nog voor de grotere versie uit Madagascar gaan :)

Heb je foto's <3

En wat sneu cherell0 heb je enig idee hoe zoiets bij een vervelling kan gebeuren?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:00

Jammer Cherrell! -O- Altijd zonde als er eentje het leven laat.

Ik heb geen ervaring met grotspinnen, Gothico. Ik wil zelf graag zweepspinnen communaal houden. Dat vind ik zulke fascinerende beestjes. :D Snelheid hoeft geen probleem te zijn. Als je je er maar bewust van bent en voorzichtig handelt.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:32

Anke98 schreef:
Eoweyn_x schreef:

Heb je foto's <3

En wat sneu cherell0 heb je enig idee hoe zoiets bij een vervelling kan gebeuren?

Ik persoonlijk heb geen wetenschappelijke onderbouwing hiervoor.
Ik gok dat als ze het vel niet uitkrijgen dat de energie gewoon opraakt.
Het kost een spin enorm veel kracht en energie om dit voor elkaar te krijgen.
Tijdens een vervelling zijn ze ook op hun zwakst zeker de hele kleintjes.

Het is heel jammer, maar elke hobby kent zijn ups en downs.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:36

Even pochen O:) <3
Afbeelding

(de plankjes boven de terra's moeten nog geschilderd)
Ben er echt al blij mee O:)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:40

Echt zo enorm kwijlen op je stelling welke soorten komen er allemaal in

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:50

Dank je wel!!
Onderin de Russische vierteenschildpad. In het midden links de baardagaam, rechts de slakken + miljoenpoten.
Bovenin links de koningspython, in het midden de prachthoornkikker, rechts de koren slang.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:55

Dat wordt zooooo gaaf!

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:00

Het word echt prachtig

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:17

Wauw wat mooi die stelling echt gaaf

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:41

:~ dat word een leven lang genieten.

Niet speciaal, maar zoek de 2 gerbils in het plaatje _O-
Tip 1 is zwart 1 licht grijs/wittig.
Afbeelding
Er zitten ook (levende) meelwormen in de bak en strooi het voer ook uit vinden ze geweldig en ze zijn zo mooi zoet.
In het potje zit chinzand dit gebruiken ze als toilet en houden de rest van de bak zo netjes schoon.
(Persoonlijk vind ik deze bak te klein maar het is even niet anders.)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:09

Anke98 schreef:
Eoweyn_x schreef:

Heb je foto's <3

Hou je tegoed van me voor morgen, de lampen zijn net uit :')

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 01:33

Wendy_Komen schreef:
Even pochen O:) <3
[ [url=m/fras6I.jpg]Afbeelding[/url] ]

(de plankjes boven de terra's moeten nog geschilderd)
Ben er echt al blij mee O:)

Heel erg gaaf. Totaal niet jaloers hoor! O:)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 08:36

Dank jullie wel!!!
Het is dadelijk wachten tot 10 Maart. Dan gaan we naar Hamm en hopelijk kunnen we daar de laatste spullen voor een mooie prijs kopen! En dan kunnen we gaan inrichten en de dieren overzetten! *\o/*

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:27

De zwarte gerbil kan ik echt niet vinden. :P Je hebt niet gewoon stiekem die niet op de foto? :P