Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:01

Gaabje Zuid-West Engeland is bijvoorbeeld best anders dan Wales :D . Wij hebben 2 jaar geleden een roadtrip door Devon en Cornwall gemaakt met Beer en het was echt fantastisch. Heel hondvriendelijk!

Zou denk ik zelf niet voor zoveel geld een trekhaak er op zitten als de auto toch weer snel weggaat. Behalve als je denkt hem na de vakantie ook nog te gebruiken. Gewoon kamperen of idd hutjes zijn ook goed te doen. Ik weet ook niet in hoeverre je elke nacht zou willen wildkamperen, want dat kan ook nog invloed hebben of je die 800 euro extra "eruit" krijgt.

xSannee Eens! Kamperen met de honden is zo leuk *\o/* . Al weet ik niet of het met onze twee waakse honden zo leuk zo zijn op de camping op je foto. Zijn ze ook niet gewend natuurlijk. De meeste plekken hier zijn niet zo groot, of hele ruime plekken in een bos waardoor je elkaar ook minder ziet.
Het enige wat ik onhandiger vind bij kamperen is dat ze vaak de hele tijd hun tuigje om hebben. In een hotel / huisje kan die toch even af, maar bij kamperen zitten ze buiten aan de lijn. Niet dat ze er veel last van hebben, maar ze hebben dan wel al snel 16 uur dat tuigje aan. Al hebben we ook al plekken gehad waar ze lekker los mochten. Dan ging alleen de halsband om.

Heb echt al helemaal weer zin in de zomer!

Afbeelding

Afbeelding

---------------------------------------------------------------------

Al is de winter hier nu ook in volle gang. We lopen qua weer een beetje gelijk met zuid- NL :D . Woensdag is er 45 cm sneeuw gevallen en we hebben de grootste lol gehad. Ook ontdekt dat Layla sleeen helemaal fantastisch vind.

Veel mensen kregen hun hond niet buiten. Ik kreeg ze nauwelijks binnen! Zeker Layla was volledig in haar element. Mooi om te zien ook hoe goed haar vacht is aangepast op sneeuw. Beer zat best snel vol met sneeuwballen in de lange haren op zijn poten en tussen zijn tenen. Layla had daar echt 0 last van. En haar vacht was ook helemaal niet nat na al die tijd in de sneeuw. Beer was doorweekt (is ook eerder binnen gekomen om op te warmen).

Afbeelding

Afbeelding

En de sneeuw geeft weer allemaal mogelijkheden voor nieuwe enrichment activiteiten! Ze zijn al 3 dagen heel braaf en kalm in huis ;)

Gaabje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:46

Dank voor alle tips en meedenken! We gaan nog even wat afwegingen maken maar zitten nu op het spoor van de ardennen en dan de roadtrip bewaren voor als er een trekhaak onder de auto zit. Met de tent is nog een stap te ver voor mij O:)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:48

Zo leuk om te zien hè Oshaa! Nori is ook helemaal in zijn element en wil het liefst niet naar binnen. Maar ik heb het op een gegeven moment wel koud en ga naar binnen en dan vindt ie het toch saai zonder mij.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:01

Evi denkt ook dat ze een poolhond is *D
Afbeelding

Oshaa; wat fantastisch in de sneeuw haha!
Op de foto zie je wel maar een heel klein deel van onze kampeerplek hoor. En we zaten op de hoek dus maar aan 1 kant buren. Maar waaks is niet ideaal nee haha. D'r gebeurd dan toch veel op een camping.

We zijn toevallig vandaag voor een tent wezen kijken, helemaal vakantiekriebels *D

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 17:33

Ik kom even onder mijn steen vandaan.

Onze Corgi is thuis enorm waaks, maar als we gaan kamperen niet, want dat is niet 'thuis' genoeg.
Wij kamperen met een klein vouwwagentje en zetten een schapennet om de vouwwagen. Hier geen ontsnapkoningin, dat moge duidelijk zijn.

Dus waaks hoeft geen probleem te zijn. Maar ook wij zoeken geen drukke campings op en gaan buiten schoolvakanties, zodat er meestal een fijne kampeerplek te kiezen valt. We zoeken vaak de rand van de camping zodat we snel bij een uitlaatplek zijn, en minder in de loop zitten.

Nu we zelf met hond kamperen, valt het me op dat er best veel kampeerders mét hond zijn. Geen idee of het nu vaker gedaan wordt dan vroeger, er meer campings zijn die honden accepteren of dat ik er nu gewoon meer mee bezig ben zelf.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 19:26

Ik heb er één die geneigd is om op elk geluidje te reageren en daarbij de ander op te naaien.
Thuis is het al irritant soms (al is het een heel stuk verbeterd), elders is het een stuk erger want vreemd en vreemde geluiden.
Kamperen lijkt me met haar geen succes iig, al overweeg ik wel om bijvoorbeeld eens 1 nacht in een trekkershutje te overnachten na een lange wandeling en dan de volgende dag weer een lange wandeling te doen naar huis of een bushalte ofzo om vanaf daar met het ov terug te reizen.
In de directe omgeving zijn geen campings met trekkershutjes waar ook honden in mogen dus moet ff kijken waar dat evt wel kan.
Een hotel lijkt me helemaal geen strak plan omdat ze gaat tetteren op alles wat ze in de gang hoort. :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 19:36

@xSannee ik heb nog wel wat aanraders voor Schotse campings hoor <3

Wij waren ook met de tent, ze vonden het helemaal fantastisch. Zodra we ‘m op gingen zetten probeerden ze er gelijk in te wurmen :') wij hebben een tent met opblaas compartimenten ipv stokken, echt zo ideaal!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:36

Wij hebben vandaag gewandeld met allemaal Finse Lappen, Meeko vond het erg leuk!Afbeelding

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 09:11

Onze stabij is thuis ook waaks, maar op de camping minder..

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 09:13

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren even foto’s gemaakt in de sneeuw. Die is nu weg… het waait en regent. Heb ik toch liever sneeuw….

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:26

prachtig, die sneeuwfoto's <3

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:55

Normaal is Bonne natuurlijk altijd nog het jonkie maar vandaag mocht Bonne even de oudere zijn. Goede dorpsgenoten van mijn ouders hebben ook weer een pup, een Friese stabij van nu 11 weken oud. Ze kwam even de pup laten zien. In eerste instantie Bonne even aan de riem gedaan maar het ging eigenlijk meteen goed. Bonne was heel even iets te druk maar paste super snel aan en de pup was alles behalve verlegen dus Bonne kon snel los en zo konden ze spelen. Hij was zo lief en voorzichtig, de pup mocht alles. In Bonne zijn mand, Speeltjes en zat zelfs aan Bonne zijn bot te kauwen (deze was niet weggehaald nu ze onverwachts langskwamen). Alles onder toezicht want wist eigenlijk niet wat Bonne zou doen. Er komen zelden honden bij ons thuis binnen dus was heel trots.
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:29

Tof is dat, als ze meteen zo goed met elkaar kunnen opschieten!

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:36

Kleine Whisky is nu 5 weekjes <3

Afbeelding

De fokker heeft vanaf het begin gevraagd of ze hem een keer mag gebruiken als stud dog - om de bloedlijn te kunnen voortzetten (Moeder is al een Field Trial Winner, met enorme kans om Field Champion te worden, en er zit heel wat FTCH en FTW in de bloedlijn - aan beide kanten). En ik ben er totaal akkoord mee. Natuurlijk gaat dit enkel door als zijn testen een goed resultaat hebben.

Nu heb ik tijdens m'n bezoekje gisteren de vraag gekregen of ik hem niet als "dog at stud" wil gebruiken - ondanks dat Whisky nog maar 5 weken is, is er al enorm veel vraag om hem in de toekomst te kunnen gebruiken als stud dog in de gundog wereld hier.

Ik ben er niet tegen, maar weet ook momenteel niet goed wat effect dit zou kunnen hebben op zijn karakter etc etc.

Wie heeft er ervaring met stud dogs? Of wat is jullie opinion? B-)

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:54

@stalmelyn, wat ontzettend zoet hoe Bonne met de pup omgaat <3 . Hij is nog zo klein! Leuk nu ze nog even groot zijn, dat zal niet lang meer duren!

@domino, ik vind het ook een ontzettend gave pup! Ik snap heel goed dat de fokker hem als eventuele dekreu in wil zetten. Een fijne stabiele Working Cocker uit goede lijnen en geteste ouders vind ik zeldzaam in Nederland. De meeste jagers uit onze kring halen ze uit het buitenland.
Er zitten meerdere bokkers in deze groep die zelf dekreuen hebben, dus je zult vast goede raad kunnen krijgen in dit topic! :j Vidar zijn broer zal dit jaar ook voor het eerst worden ingezet als dekreu, de eigenaren worden hierin goed begeleid door onze fokker. Waarschijnlijk zal jouw fokker hierbij ook een grote rol gaan spelen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:29

Ja ik stond er ook van te kijken. Het had me ook niet verbaasd als Bonne te druk zou zijn voor de pup.
Nu inderdaad even groot maar denk dat dat volgende week, zeker met 2 weken, al wel voorbij is.

Domino, wat een spannend traject. Hier zit ik te twijfelen te informeren wat er allemaal bij komt kijken omdat een iemand gevraagd heeft of Bonne haar Norfolk mag dekken (ze wist ook van welke fokker hij kwam). Ik heb nu nee gezegd. Een andere Norfolk fokster volgt mij op insta en heeft ook gezegd eens te informeren omdat ze hem mooi vindt. Voor nu laat ik het maar wil hierna een 5 weekse cursus ringtraining beginners volgen.
Zelf wil ik helemaal geen dekreu maar merk dat ik een beetje beïnvloed wordt door de omgeving. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of Bonne echt mooi is (ik vind natuurlijk van wel).

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:53

Mijn reu gaat binnenkort voor het eerst dekken en daarna kan ik je vertellen hoe en wat. Ik verwacht bij hem niks aan verandering. Hij wordt dit jaar 4 dus het zal allemaal wel qua karakter :)
Wat ik ken van anderen met reuen die ingezet worden voor de fok is dat ze ook niks merken aan veranderingen in gedrag. Echter, dit gaat om border collies, wel weer een ander type hond.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:19

Domiinooo_ schreef:
Kleine Whisky is nu 5 weekjes <3

[ [url=m/XtjsCw.jpg]Afbeelding[/url] ]

De fokker heeft vanaf het begin gevraagd of ze hem een keer mag gebruiken als stud dog - om de bloedlijn te kunnen voortzetten (Moeder is al een Field Trial Winner, met enorme kans om Field Champion te worden, en er zit heel wat FTCH en FTW in de bloedlijn - aan beide kanten). En ik ben er totaal akkoord mee. Natuurlijk gaat dit enkel door als zijn testen een goed resultaat hebben.

Nu heb ik tijdens m'n bezoekje gisteren de vraag gekregen of ik hem niet als "dog at stud" wil gebruiken - ondanks dat Whisky nog maar 5 weken is, is er al enorm veel vraag om hem in de toekomst te kunnen gebruiken als stud dog in de gundog wereld hier.

Ik ben er niet tegen, maar weet ook momenteel niet goed wat effect dit zou kunnen hebben op zijn karakter etc etc.

Wie heeft er ervaring met stud dogs? Of wat is jullie opinion? B-)

Eigenlijk helemaal niks, de dekreuen die ik uit persoonlijke kring van dichtbij mag meemaken zijn echt niet anders dan anders. Ook niet tegenover andere reuen of tegenover niet in season teven. Het enige waar je verschil aan merkt is dat zij sneller interesse hebben in een (hoog)loopse teef, ze weten immers wat ze ermee moeten doen.

Wat ik je wel op het hart wil drukken is dat het wel uiteindelijk jouw hond is, laat je niet gek maken of over je eigen grens drijven. Jij kiest welke teef er gedekt wordt en welke niet. Als jij een teef niet geschikt vind is 'nee' ook een antwoord. Plus, ik zou zelf een jonge reu niet laten dekken voor een leeftijd van twee jaar en daarna twee, maximaal drie keer laten dekken en weer anderhalf tot twee jaar wachten, kijken hoe de eerste pups van je reu uitgroeien en of ze daadwerkelijk gezond zijn en het karakter fijn is.

Leer je reu ook aan dat je hem overal kunt betasten, dat klinkt heel gek maar het is bij een dekking wel heel handig in veel gevallen als de reu niet opkijkt als je hem bijvoorbeeld een zetje geeft aan zijn flanken/achterpoten of in het ergste geval zijn penis vast moet pakken of iets dergelijks.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:32

wat fijn dat Bonne zo relaxt is met die kleine <3

domiiinoooo wat een mooi pupje is whisky <3

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:59

KimD, ik vind 2 jaar nog best heel jong voor een reu om al te dekken. Ik zou zelf liever niet voor de 3 jaar een hond inzetten. Ik vind reuen toch vaak langer jong in hun koppies blijven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:01

Machie schreef:
KimD, ik vind 2 jaar nog best heel jong voor een reu om al te dekken. Ik zou zelf liever niet voor de 3 jaar een hond inzetten. Ik vind reuen toch vaak langer jong in hun koppies blijven.

Bij de BC, absoluut eens maar voor veel andere rassen is dat niet zo spannend. Die vallen niet van ellende uit elkaar in de bloedlijnen. Ik zou een BC reu ook nooit zoveel laten dekken als momenteel de trend is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:05

Denk dat het ook een beetje aan het ras ligt en het individu zelf met die ‘vanaf welke leeftijd?…’. Best wat honden zijn met 2 toch wel al aardig stabiel genoeg ervoor om een heel goed idee te hebben van karakter en sowieso qua gezondheid weet je dan al veel. Maar bij bv de herders zou ik ook liever zien dat ze 3 zijn, want die zijn over ’t algemeen met 2 echt nog heel erg jeugdig en hebben juist tussen 2-3 jaar nog dat ze echt ‘uitzwaren' en volwassen worden en dat het karakter pas echt goed ’settelt’ zeg maar. Dus imo is daar niet zo’n pasklaar antwoord voor, alleen wel dat je imo ook sowieso niet onder de 2 jaar eraan moet beginnen. Dat vind ik idd ook wel echt minimum leeftijd. Maar ja wederom; verschilt per ras, individu en situatie. Ook welke testen je bij welke honden wilt/moet doen op welke leeftijden etc.

Ik vind de tip van KimD wat betreft een paar keer dekken en erna afwachten en kijken hoe de pups uitgroeien ook een heel mooi streven en een belangrijk iets om naar te kijken wanneer je inderdaad je hond gaat inzetten in de fok.

Wat lief hoe Bonne is met die pup!

En whisky is echt zo’n dropje he <3

Hier is dan nu ook de sneeuw eindelijk weg. Het was vannacht/vannochtend ineens 10 graden boven nul. Sinds gisteravond regen… Doei sneeuw. We hebben zaterdag ochtend met m’n ouders wel nog een korte wandeling gemaakt van 2,5km op de Brunssummerheide. Dat had ik wel even nodig. Heeft me veel gekost wel ook weer, maar oh wat is die winter zon bij opkomst toch fantastisch <3

Afbeelding

Vandaag begonnen met het apporteerblok, waar ik haar mee wil leren iets vast te houden op commando. Bewust iets gepakt wat ze nog niet kent en iets waar ik meer invulling aan kan geven nog op andere manieren. Ze is heel voorzichtig en soms terughoudend dus ik moet het met kleine stapjes doen met deze haha. Maar ze pikt het snel op. Wel is na die korte oefen momenten ook tutti kaputti dus het vreet veel mentale energie van d’r wat ik vraag dus we doen het lekker rustig aan opbouwen. Hier hoef ik iig niet voor de deur uit en fysiek veel van m’n lichaam te vragen, dus weer even op zulke dingen focussen zodat ik toch wat meer kan doen wanneer het wandelen minder gaat.

Afbeelding

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:30

Hier een dekreu, en een (als alles mee zit) dekreu to be.
Jarvis was bijna 3, getest met 2. Maar no zó jeugdig in de kop dat ik heb gewacht met hem adverteren. Zelfde gaat gebeuren met Parker, die is nog zo jong in z'n koppie :')

Hij groeit tot nu toe leuk uit in zowel karakter als uiterlijk. Dus het gaat afhangen van z'n testen :j
Afbeelding

Bij Jarv was de ervaring dat ik geen veranderingen zag. Ik denk wel dat het heeft geholpen dat hij mentaal ook volwassen mocht worden, dat voelde persoonlijk toch ook beter. Hij is nog altijd een gentlemen naar de dames, is niet obsessief met loopse teven bezig, en weet waneer hij mag zegmaar :=
Wel is het handig zoals kim al aan gaf, om aanraken normaal te maken. Sommige honden vinden het al bizar als je aan de ballen zit, terwijl een wekelijkse bal check hier normaal is :)) Doen we even met de pedicure sessie, dan liggen ze toch al op hun rug bij me :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:04

Nou wij zijn ons net helemaal rot geschrokken. Tijdens de obedience les zat Freek aan de riem naast mij te wachten en ineens kwam een van de andere honden die een heel stuk verder een oefening deed ineens op hem af gerend en die greep hem. Ik ben er in eerste instantie direct tussen gaan staan, maar dat hielp niet en toen heb ik Freek aan zijn haren opgetild. Hij heeft zover te zien alleen zijn vacht te pakken gehad en verder gelukkig niets qua gaten. Hij loopt niet helemaal lekker en was helemaal in paniek. Zo vreselijk sneu ;(

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:32

Dat is schrikken, ik zou heel even goed zoeken onder dat haar en een spoedafspraak bij de fysio maken. Even nalopen of er iets mis is.