Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:51

xDenies schreef:
Dat hoorde ik juist over reuen. Ik denk dat het gewoon per hond verschilt. Lupa is totaal niet aanhankelijk terwijl Mera het liefst als mijn sjaal door het leven gaat :') En Bodhi meent een schoothond te zijn met 22kg.

Ik ben ook echt een merrie-mens.

Ooh :') hahaha
ja.. dat zal dan wel :')

Dat kan toch prima met 22 kg... ik zie t probleem niet :Y)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:52

Nicky91 schreef:
Zoe_97 schreef:
zowel reu als teef hebben hun voordelen. ik heb zelf liever reuen, maar ik heb teven omdat je dat voor de fok natuurlijk wel nodig hebt hahaha. Om nu echt te zeggen dat en dat is de reden, geen idee, elke hond is anders.

Ik gebruik geen broekjes. Mijn teef en reuen lopen gewoon nog samen tot ze op haar punt komt, dan wordt het huis met rekjes en daartussen sluizen in stukkne gedeeld :p

Nouja ik was er heilig van overtuigd dat ik echt een reu zou nemen..
Ik heb niet zoveel met het vrouwelijke geslacht... zowel niet als bij mensen als bij dieren.. :') too complicated.

Toen ik zag: Nestje, 6 .. meisjes.. moest ik wel even slikken.

mijn vriendinnen hebben wel best wel gecompliceerde reuen... dus toen heb ik er een nachtje over geslapen nog eens over na gedacht.. en toen dacht ik, misschien had het gewoon zo moeten zijn.. een meisje.. :')

Daarna hoorde ik van veel mensen dat teefjes aanhankelijker zijn... en meer baas gericht?

Het verschilt gewoon enorm. Mijn daeva (teefje) is enorm baasgericht als in, ik doe alles wat je vraag en ik werk graag voor mijn baas. Maar ze gaat ook graag op onderzoek uit zelf. Ze knuffelt wel eens graag, maaar moet geen uren zijn. Aelynn (teefje) daarintegen knffelt uren aan ene stuk, aar samen met daeva gaat e graag op onder zoek uit. Kenai (reu) is meer op zichzelf, niet zo baas gericht, hij werkt wel, maar die belonging moet er echt bij zitten. Kenai kan uren knuffelen, als hij zichzelf iets in zijn hoofd heeft gehaald mag ik als baas op mijn hoofd gaan staan, hij verkiest zijn zin door te drijven (niets extreem niet luisteren hor, maar als ik zeg ga liggen, zal hij eerst even rondkijken met wat hij bezig was, afmaken wat hij van plan was en dan zal hij wel gaan liggen. Rocky (reu) is echt slaafs, hij wijkt zlefs in huis gewoon geen moment van mijn zijde, uren kan hj op schoot liggen.

Skippy01

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:55

Kenai klinkt als Toby :+ <3

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:01

Alle reuen die ik heb gehad (husky, bobtailxborder collie, beardie) waren allemaal grote lieve sukkels. Zacht en aanhankelijk (als in altijd in de buurt) maar niet heel fysiek knuffelig. De teven (husky, beardie) waren een stuk baasgerichter en fysiek aanhankelijker maar ook een heel stuk pittiger in de omgang. Als je me nu zou vragen om een voorkeur, die heb ik denk ik niet. Alle honden zijn anders en hebben hun eigen karaktertrekken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:08

Precies, die laatste twee zinnen :)

Zo. Mera heeft een broekje aan :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:22

Wij hadden ook altijd reuen, wilde ook nooit anders, tot er een teek herplaatser kwam. Nou komt er (voor mij) niet meer vrijwillig een reu tenzij ik die aan wil houden voor de fok.

Kay maakt het niks uit, die werkt net zo graag met reuen als met teven. Maar ik heb absoluut een voorkeur om te werken met teven, die drift is veel hoger. Die pakken veel meer door en 'bijten zich meer vast'. Dat wilt niet zeggen dat Harvey niet goed werkt, maar die is anders fanatiek, veel meer slaafs. De teven zijn veel feller.

Ik vind dat fantastisch, en wil daarom ook niet meer anders, zeker niet om mee te werken.

De reuen zijn gewoon sukkels, maar die hebben in een gemengde roedel ook geen fiets te vertellen natuurlijk. Ze zijn wel allemaal heel aanhankelijk, maar Dana is het toppunt, dat is mijn schaduw, maar dat heb ik er zelf van gemaakt.

Wel is alles waar niet mee gefokt wordt gesteriliseerd, en als Dana haar nestje(s) heeft gehad dan wordt zij ook gesteriliseerd. Ook als om de een of andere reden niet gefokt kan worden is dat de eerste afspraak die ik maak. :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:24

Omdat dat gewoon makkelijker is of om andere redenen? Ik dacht juist dat men hier in het topic een beetje anti-laten helpen was :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 10:27

Nicky91 schreef:
Ik heb net al jullie verhalen gelezen over loopsheid...

En aangezien het voor mij een teefje word :')
Ik heb daar dus 0 ervaring mee :Y)

Wij hebben thuis altijd reuen gehad en ook mensen om mij heen hebben allemaal reuen... B-)

Wat vinden jullie zelf fijner aan een teef in vergelijking met een reu?

En gebruiken jullie allemaal broekjes/shirts of is dat alleen als er een andere reu in huis is? Of afhankelijk hoe erg de loopsheid is?

Ik vind eerlijk gezegd reutjes fijner dan teefjes. Maarja als maatje voor boellie kwam een teefje. en als ik wil fokken heb ik toch echt een teefje nodig :P

Hier altijd medical petshirts. Niet zozeer voor Boellie maar gewoon zodat ze overal kunnen liggen (stoffen meubels en manden) Niet iedere teef is even schoon.

Ik was ook geen merriemens overigens :P

Mijn ervaringen is dat reutjes minder ''moeilijk'' doen. Beetje zoals ze bij paarden wel eens zeiden dat je het van een hengst/ruin kan eisen, maar een merrie moet je t vragen en t liefst in tweevoud.
Zoiets zeiden ze tenminste vroeger bij mij op stal.

KimD schreef:
Wij hadden ook altijd reuen, wilde ook nooit anders, tot er een teek herplaatser kwam. Nou komt er (voor mij) niet meer vrijwillig een reu tenzij ik die aan wil houden voor de fok.

Kay maakt het niks uit, die werkt net zo graag met reuen als met teven. Maar ik heb absoluut een voorkeur om te werken met teven, die drift is veel hoger. Die pakken veel meer door en 'bijten zich meer vast'. Dat wilt niet zeggen dat Harvey niet goed werkt, maar die is anders fanatiek, veel meer slaafs. De teven zijn veel feller.

Ik vind dat fantastisch, en wil daarom ook niet meer anders, zeker niet om mee te werken.

De reuen zijn gewoon sukkels, maar die hebben in een gemengde roedel ook geen fiets te vertellen natuurlijk. Ze zijn wel allemaal heel aanhankelijk, maar Dana is het toppunt, dat is mijn schaduw, maar dat heb ik er zelf van gemaakt.

Wel is alles waar niet mee gefokt wordt gesteriliseerd, en als Dana haar nestje(s) heeft gehad dan wordt zij ook gesteriliseerd. Ook als om de een of andere reden niet gefokt kan worden is dat de eerste afspraak die ik maak. :+

Wel grappig ik herken wel wat je zegt. Hier is het alleen Boellie die het allemaal net wat sneller snapt. Djessey die denkt er gewoon niet over na wat ik van haar vraag die ziet wat ik wil en doet het. En chick gaat echt zitten denken om het goed te doen. Die wil echt inderdaad. (en dat helpt vaak niet.. :P )

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:41

Hier helemaal geen ervaring met loopsheid. Wij hebben altijd reuen. Wel interessant om te lezen!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:44

Wij hebben alles gehad. Voor mijn gevoel hebben de teven meer pit. Ik houd daar wel van.
Alle teven worden gecastreerd na de eerste loopsheid.
Gioia is pas met 1.5 gecastreerd omdat ze toen pas loops was.

De reuen alleen als ze lastig worden. Buddy bv is nu nog braaf, maar vorig jaar wilde hij 2 weken lang niet meer eten, alleen maar trillen en piepen.
Blijft hij dit nu doen, dan wordt hij gecastreerd (ik heb nu hypersex gekocht om te kijken of dat wat doet. Dat krijgt hij niet zo vaak als zou moeten, maar hopenlijk doet het iets).

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:52

Okee dus zoals ik het nu een beetje lees zijn teven pittiger qua werken..
maar gaan ze in huis een beetje gelijk op...

Dan gaat het voor mij niet uit maken, ik wil agility doen en drijven. dus dan voldoet een teef ook prima.

Dan gaan we wel zien hoe het gaat lopen qua loopsheid.

Als ze er weinig last aan ondervind en ze zich goed schoonhoud zie ik niet in waarom ik haar zou moeten steriliseren. De honden van mn tante en moeder zijn gecastreerd dus daar is geen probleem mee.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:53

Ik heb tot nu toe 3 reutjes (en twee teefjes maar die waren overleden voordat ik 14 was dus nooit heel bewust meegekregen). Als hier een BC of Kelpie komt wordt het een teefje. Als er een borzoi komt wordt het een reu. De reuen die ik ken hebben een meer laid back karakter, zijn wat 'dommer', aanhankelijker. In een kelpie of een BC zou ik juist wat meer dat felle zoeken. Dexter is al relatief fel in omgang maar in het werken is hij énorm makkelijk. Een beetje te makkelijk :') Teven hebben voor mijn gevoel wat meer karakter. Vooral Dundy heeft echt geen karakter :') Die is te makkelijk, te lief, te aanhankelijk, bijna saai _O- Maar wel mijn schatje hoor <3 :)) Dexter ligt mij qua karakter mee.

Dundy toont daarentegen wel wat meer tevengedrag tijdens het werken maar ik weet niet of ik ooit nog een cattle dog wil. Wel als ik een goeie werkgefokte kan vinden maar niet die bulldozers die hier gefokt worden.

Nicky, ik zie bij JJ Ranch ook een nestje verwacht. Denk dat die combi jou ook wel aangesproken zou hebben. Vooral de teven lijken erg op elkaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:06

xDenies schreef:
Omdat dat gewoon makkelijker is of om andere redenen? Ik dacht juist dat men hier in het topic een beetje anti-laten helpen was :P

Dat, en ik vind het voor de teven ook fijner en minder gevaarlijk.

Vandaag nog moet de teef van een vriend onder het mes voor een castratie omdat ze dusdanig vaak schijnzwanger is dat er vermoedelijk tumoren in de baarmoeder aanwezig zijn.

Deze hond heeft een slechte aorta en luchtwegproblemen. Dus ik hoop dat alles goed verloopt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:07

Denk ook dat het dat is hoor: wij hebben ze als huishond en sport is 'voor erbij'. Niet voor niets dat bij de spaniels de jagers direct de teefjes uit het nest wilden hebben ;)
Maar voor alleen jacht/ apporteer training, hoeft dat hele felle voor ons niet. Zelfde met 'voor de leuk' meedoen met agility enzo: ik hoef niet interregionaal of zelfs internationaal met een hond, dus dan hoeft dat hele felle niet.

@kaus Kan me wel voorstellen dat je voor een borzoi inderdaad niet dat felle zoekt... Maar waarom zou je voor een borzoi gaan (oprechte interessevraag). Je hebt nu echt wel iets heel anders natuurlijk...

Onze spaniel reu hebben wij niet laten castereren, dat was zo'n sukkeltje, die kéék nog niet naar teven. Om zijn vacht zo goed mogelijk te houden, niet gecastreerd dus.

Toby kwam al gecastreerd, en Lewis hebben we laten castreren toen hij 13 maanden was. Puur praktisch overigens, hij is wel erg geïnteresseerd in alles en iedereen, dus gecasteerd heeft hij zelf meer rust ook.
Teven zijn in de familie altijd allemaal geholpen.

@kiwi de britten zeggen 'you tell a gelding, you ask a stallion, you discuss it with a mare'.
Dát dus. Mijn ruin was overigens 'slecht gecastreerd' en maakte dus nog veel testosteron aan. Die zei gewoon altijd 'NEE'. Mijn merrie houdt wel van een stevige discussie inderdaad. En als ze dan doet wat ik bedacht heb, doet ze ook nog of het haar eigen idee was, met zo'n uitgestreken kop erop van 'goed idee van mij he...' Ik hou daar zo van!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:08

Ooh jeetje .. dat zijn ook geen dingen waar je graag mee te maken wilt krijgen :( En dan gewoon normale sterilisatie of die andere variant .. dat ze de boel opblazen ofzo?

Lupa is ook geholpen en nooit geen last mee gehad. Maar ik weet het dus niet. Je hoort voldoende doemverhalen. Vachten die lelijker worden, incontinentie etc etc. Dus dat maakt het wat spannender omdat ik deze keus nu zelf moet maken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:10

Die vachten is denk ik wel vachtafhankelijk: de teven in de familie waren allemaal kortharen, die kregen geen slechtere vacht. Kan me bij een border wel voorstellen dat de vacht slechter wordt, toch echt heel ander haar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:13

Wij hebben geen een teef waar de vacht van veranderd is, ook niet moeilijker geworden of valer of iets dergelijks.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:14

Skippy01 schreef:
Die vachten is denk ik wel vachtafhankelijk: de teven in de familie waren allemaal kortharen, die kregen geen slechtere vacht. Kan me bij een border wel voorstellen dat de vacht slechter wordt, toch echt heel ander haar.

Lupa haar vacht is de afgelopen 2 jaar pas achteruit gegaan, maarja wat wil je op deze leeftijd. Van het steriliseren kan ik me eigenlijk niets heugen. Als ik foto's terug kijk heeft ze een mooie rustige en glanzende vacht. Nu krult het alle kanten op. Ze is geholpen voor haar eerste loopsheid (zo ging dat toen nog)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:15

Een golden retriever reu van een kennis van ons is wel gecastreerd en daarbij is de vacht enorm gaan krullen, terwijl hij eigenlijk geen krullende vacht had.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:27

Kaus schreef:
Nicky, ik zie bij JJ Ranch ook een nestje verwacht. Denk dat die combi jou ook wel aangesproken zou hebben. Vooral de teven lijken erg op elkaar.

Klopt, ik heb Anneke al gesproken, zij is mijn 2e optie.
want ondanks er 6 teefjes zijn, hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat er 1 tussen zit die past bij wat ik zoek :D
En aangezien ik nooit meer op 1 paard wed... Heb ik Anneke gewoon verteld op de lijst te willen en ook gezegd dat ik bij Jule op de lijst sta, maar daar nog niet weet of er 1 bij zit voor mij. :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 11:34

Ja zoiets bedoel ik indd skippy!

In de staffords zijn gedragsproblemen na sterilisatie niet zeldzaam zegmaar.
En ja steeds flink schijnzwanger zou voor mij ook wel een reden kunnen zijn om te laten helpen. Net als reutjes die indd niet eten voor weken oid.
Maar verder ben ik van mening dat je niet in een gezonde hond moet snijden. Er zijn tegenwoordig meer risico’s bekend als je hormonen “weghaalt” dan vroeger.
Ik ken zo iemand die als ie de teven laat helpen de eierstokken(geloof ik) laat zitten omdat ze dan hormonaal intact blijven.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:37

Skippy, puur als aanvulling op wat ik nu heb. Ben helemaal verliefd op het ras. Hun uiterlijk en karakter. Ik zou ze wel altijd als aanvulling op werkhonden willen hebben want ik wil en kan niet hetzelfde vragen van een borzoi als van een cattle dog of kelpie. Maar ik vind het sierlijke mooi, het katachtige, het luie := Maar ook de werkdrift in het lopen, het jachtinstinct. Daarnaast wil mijn vriend graag een hele grote knuffelhond maar voor mij vallen een hoop rassen zoals een Leonberger af puur op grootte en karakter. Een borzoi is dus wat ik wil en wat hij wil. Een perfect compromis voor ons dus :D

Overigens heb ik sowieso een zwak voor windhonden. Een Azawakh, Whippet, Saluki etc vind ik ook prachtig maar passen qua karakter minder.

En zeg nou zelf, hier word je toch verliefd op <3
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:53

@kiwi die logica zou ik wel kunnen snappen ja: de hormonen wél en de ellende van loopsheid, schijnzwanger en afgeleide reuen niet ;)

@kaus voor mij precies een windhond die ik dan weer niet zou willen. Eigenlijk alle oosterse windhonden niet. ik vind ze prachtig, maar kan meer met het karakter van een whippet of galgo. Een saluki die al decennia hier op karakter gefokt wordt, zou ik nog wel overwegen. Maar op formaat zou een galgo of saluki momenteel afvallen, dus dan blijft de whippet over (of de silken windsprite). Ik vind windhonden wel echt heerlijke honden, zo ontzettend lief! Hoewel ik ook wel moet zeggen dat ik het stiekem wel fijn vind dat zo'n podengo (of de spaanse neefjes, podenco, of de cirneco uit italie) toch nét iets meer bij te zetten hebben qua body dan een whippet. Net iets ruiger. Dat zal misschien ook zijn wat jou aanspreekt in de borzoi? Dat ruigere, minder gepolijste in het uiterlijk en karakter?

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:57

@kiwiwitje ooh dat is helemaal bijzonder. als ik met mn katjes naar de DA ga voor de enting en controle zal ik het eens aan hun vragen hoe zij daar tegenover staan.

Een andere vraag, vroegah toen ik klein was, gaf mijn moeder gewoon van die kleine kluifjes aan onze pup.. Kan dit gewoon of zijn dit die kluifjes waar iedereen altijd voor waarschuwt?

Aangezien jullie een hele webshop hebben met honden snackjes, dacht stel de vraag gewoon even aan jullie :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:08

De rassen die je noemt vind ik inderdaad ook erg gaaf! Maar qua karakter natuurlijk wel weer anders. In het uiterlijk van een borzoi vind ik vooral de kop mooi, langhaar, diepe borst. En wel een pluspuntje als ze helemaal wit zijn :))

De cirneco die je noemt is ook erg leuk! Ik vind een Ibizan Hound en Pharaoh Hound erg leuk dus die lijkt daar qua uiterlijk op. Qua karakter ken ik ze niet.

Ik vind whippets qua uiterlijk het minst, iets te gestroomlijnd en rond. Ik hou enorm van dat hoekig van zo'n Azawakh wat je dan wel weer mist in een borzoi, maar daar heb je dan weer haar bij.