Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:32

Luis?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:38

Ik heb gekeken maar zie niets..
Ze krijgt wel nieuwe veren. Zijn van die stompjes waar nieuwe veertjes uit groeien..
Ik zal ze ontwormen met luis-worm denk ik maar. Ik zal het zo bestellen.
Ik vind haar ook niet heel zwaar eigenlijk. De zwarte kippen ogen veel voller.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:20

Hangen jullie een lamp op zodat ze langer doorgaan met eieren leggen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:45

Ja min of meer noodgedwongen, hier is nu stalplicht, dus alles zit verplicht binnen, en natuurlijk met lampje imdat ik anders zelf niks meer zie haha. Dus een aantal zijn weer begonnen met eieren leggen, omdat ze nu en binnen lekker warm zitten en licht hebben.
Normaal heb ik rond deze tijd alleen de broedkoppels binnen zitten waarvan ik de eieren voor de show wil hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:15

Heeft iemand hier Amrock kippen?
Zijn die goed tam te krijgen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:38

Hier geen lamp.
Geen ervaring met Amrock.

Ik heb wormluis besteld, iemand ervaring mee? Een druppel in de nek moet helpen tegen wormen en luizen.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:43

8nnemiek schreef:
Heeft iemand hier Amrock kippen?
Zijn die goed tam te krijgen?

Ik lees in dit topic mee, zag deze vraag voorbij komen en wil er graag antwoord op geven.

Ik had dit jaar 5 Amrock kippen, waarvan helaas 4 hanen. De kuikens hebben we van kleins af aan vaak aandacht gegeven. Hoe ouder de hanen werden, hoe minder tam en hoe meer beschermend naar de hennen (hebben ook Noord-Hollandse blauwe, krieltjes en Vorwerk hoenders). Onze hen is nu samen met de Noord-Hollandse blauwe een gezellige stevige kip geworden. Wat versta je onder tam? Ze is zeker niet schuw! Komt altijd bij je kijken en met iets lekkers uit de hand eten. Misschien met nog meer aandacht dat ze nog veel tammer kunnen zijn, ik vind het in ieder geval een heel gemoedelijke kip :D

Mijn kippen kunnen nu helaas door de roofvogels niet buiten, zelfs de grote kippen worden aangevallen, ben er 2 aan verloren. Na de eerste meteen touwen gespannen maar daar komt hij doorheen. Nog even een oplossing bedenken, gaat om 12x12m, netten zijn al snel te klein/onhandig -O- .

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:18

vandaag voor het eerst een kip met een prolaps meegemaakt. |( arme kipje zat wat opgebold, tilde ik haar op, lag de hele bubs eruit. Heb het nog helemaal schoongemaakt en er terug ingestopt, maar hennetje bleef het er continu uit persen, dus helaas. Kipje is gehemeld. Y;( Baal er stevig van, was een van mijn mooiere hennetjes voor het nieuwe fokseizoen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:35

Aaaah wat sneu...

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:03

Ahh dat zijn nare dingen.. sterkte met het verlies! Wat fok jij voor een ras?
Edit ik zie nu je onderschrift

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:32

Jup Faverolles groot. ;)
Kwaaltje ken ik wel van de industriekippen maar bij de mijne nog nooit gehad. En ik heb al veel pech gehad afgelopen jaar en nu weer een hennetje kwijt. Grrrrr

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:58

Balen Nena :(:)
Nooit leuk dat soort dingen :n

Vind dat trouwens ook wel erg leuke kipjes om te zien :j
Ik hoop dit jaar aan de kippen te kunnen
De achtertuin is aan de beurt dus dan kunnen we de permanente indeling gaan maken

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:14

Leuk Sonja!

Hier de fluffie kip nog steeds fluffie. Het is een angstig beestje dus ik wil haar ook niet te veel stress bezorgen.
Ik zag dat de kippen van de hedera aan het vreten waren dus ze zitten helaas weer in hun eigen ren..
Ook krijgen ze meelwormen omdat ik ze veren zag eten. Voor die fluffie kip leek het mij ook niet heel verkeerd in ieder geval.

Wat doen jullie met de waterbakken op het moment? Ik gooi het s avonds leeg en vul het smorgens weer als ik ze uit hun hok laat. S avonds is de bak al weer bevroren namelijk en het ijs gaat er smorgens niet makkelijk uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:38

Konijnenfles met isohoes, al is die ook wel bevroren 's morgens. 2e fles er bij om te wisselen scheelt een hoop geklooi met ontdooien. Verder warm water er in en van de legkorrel met wat graan en meelwormen warme pap maken ook voor extra vocht (en warm worden, maar dat is meer mijn idee al vinden ze het erg lekker). Het is een verwend stelletje, maar jong en die hebben besloten dat het voorjaar is en leggen nu dus al (2 dan, waarvan 1 goed op gang).

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:49

Even een vraagje voor mijn 9 jarige huis-tuin-en-keuken-kip, sinds kort zijn beide poten maar vooral de voeten wat gezwollen. Ik vind de benen wat rood van kleur en de dikke tenen hebben een grijze donkere verkleuring. De tenen zijn wel goed doorbloed. Het zijn geen kalkpoten of bumblefoot. Hebben jullie enig idee wat het wel kan zijn? Ik kan pas donderdagochtend naar de dierenarts.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:00

Ik heb in de garage waterbakken staan waar het niet vriest en dan wissel ik iedere ochtend de bakken om. Veel anders gaat niet, want alle kranen zijn ook dichtgevroren.

Leuk sonja! Weet je al wat voor kipjes je graag wilt? Zijn zoveel leuke rassen. :)

Petra, er schiet mij zo niks te binnen, maar zal vanmiddag eens in mijn boek kijken of daar iets instaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:19

petra8 schreef:
Even een vraagje voor mijn 9 jarige huis-tuin-en-keuken-kip, sinds kort zijn beide poten maar vooral de voeten wat gezwollen. Ik vind de benen wat rood van kleur en de dikke tenen hebben een grijze donkere verkleuring. De tenen zijn wel goed doorbloed. Het zijn geen kalkpoten of bumblefoot. Hebben jullie enig idee wat het wel kan zijn? Ik kan pas donderdagochtend naar de dierenarts.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Slechtere bloedsomloop door te weinig beweging met de kou of leeftijd?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:21

Nena, ik heb sowieso araucana's en maransen in gedachten
2 van elk
En dan nog een derde duo ( vraag me af of faverolles er bij passen )

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:37

@ petra, heb je het voer omgesteld? krijgen ze minder water?, dragen ze ringen? lopen ze buiten?
Het kan inderdaad ook gewoon de koude zijn.

@Sonja, wij hebben nu sinds 5 jaar Faverolles en bij ons lopen ze bij allerlei andere rassen (met uitzondering van mijn foktomen), en tot nu toe heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. Ik heb ze op het moment in combinatie met kuifhoenders, appenzeller spitskuiven, orpingtons, wyandotte, 2 fabriekskippen, brabanters (en nog wat van die oepskruisingen die uit natuurbroed zijn gekomen). :)

ik denk dat er in die groep nu zo'n 35 dieren zitten, waarvan 10 hanen, en dat gaat goed. De krielen zijn wel de baas over de faverolles, maar verder staan ze hun mannetje en leggen goed eieren. (mocht je ze nog willen opeten, het zijn ook lekkere kippen zowel in de soep als uit de oven, haantjes zijn zo'n 3 kg en de hennen 2 kg geslacht).

Het zijn echt hele makke kipjes (ondanks hun grootte) en je kunt ze heel goed tam krijgen. Ook in de ren of buiten zijn het ongecompliceerde dieren die een goede gezondheid hebben.
Wij laten de hanen altijd bij elkaar en in mijn foktomen heb ik 2-3 hanen zitten per 10 hennen (ongeveer) en die vechten onderling ook niet. Volgende maand verschijnt er een artikeltje over mijn faverolles in het blad land leven. *\o/* Hopelijk krijgen we dan meer mensen aan dit prachtige ras ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:01

Bevroren waterbak... daar heb ik zo'n onderzetplaatje voor. Maar dan moet je wel stroom in de buurt hebben.

Vorige week ging ik het water controleren op bevriezing (had de silo nog niet op zo'n plaatje staan) zie ik 's morgens ineens nog maar 3 serama's in het hok ipv 4 :oo
Tot op heden is het een compleet mysterie waar de vierde gebleven is. Waarschijnlijk in een acute panieksituatie uit de achtertuin gefladderd maar ner-gens meer te vinden. En geen veertje te zien. Dus nu zijn er nog drie.

Van de twee krullenkipjes heeft Kleine Krul het echt koud. Grote Krul heeft er minder moeite mee. Er hangt nog steeds een donkerstraler in de schuur, maar als Grote Krul en Witje naar buiten gaan, gaat Kleine Krul toch mee en dan zit ze heel zielig in elkaar gedoken te kijken buiten. Zaterdag dacht ik dat ze ziek was, dus heb haar binnen gehaald. Even bij de verwarming en ze was weer helemaal toppiejoppie! Echt koud dus. 's Middags toch maar weer in de schuur gezet anders moest Grote Krul alleen slapen.

En nu staat er sinds gisteravond een ventilatorkacheltje in de schuur.... nu blijft het 's nachts zo'n 10 graden en overdag hou ik het luikje dicht dat Kleine Krul indien gewenst onder de lamp kan zitten zonder dat ze mee naar buiten 'moet' met de rest. Overdag kacheltje uit.

Het is wat met de krulletjes!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:15

<3 verwende krulkip

marrans zijn leuk! Die van ons tenminste wel :o Alleen de licht bruine zijn wel banger dan de zwarte.

Volgens mij gaat het volgende week weer dooien dus ik denk dat ik maar zo door blijf gaan met de bakken leeg gooien en morgens weer vullen.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:13

Ik geef 2 keer per dag nieuw water en dan drinken ze eruit. Als ik langsloop voel ik of het nog niet bevroren is. Mijn kipjes leggen nog helemaal niks. In september vorig jaar gekocht. Toen waren ze nog jong. Leeftijd weet ik niet precies, maar oud genoeg om te zien of het een hen of haan was. Tot op heden consumeren ze heerlijkheden maar geen eitjes! Komt hopelijk wel nog op gang :-).

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:37

Jawel als straks de dagen langer worden en het weer iets warmer dan beginnen ze wel hoor!
Mijne leggen nu wel als een dolle haha, heb de eerste in de broedmachine liggen. Ben benieuwd! :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:25

Mijn kuikens gaan ook bijna altijd over de winter heen met leggen, ook al zijn ze oud genoeg in die maanden. Kippen die voor de winter al leggen gaan vaak in de winter wel door is mijn ervaring.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:35

Thanks voor de geruststelling! Ik hou jullie op de hoogte wat de dames doen.