Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kever

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:25

Paardjeroos, mijn kleintjes komen bij 4 Nikita vandaan!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:01

@ Kaus: het eerste wat bij me opkwam was een hemangioom, al vind ik wel dat het dan erg snel is gekomen. Kan met google ook zo snel niks vinden over ratten met hemangiomen. Hopelijk heeft de dierenarts een idee.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:35

Hmmm daar vind ik het niet echt op lijken via Google. Dat zijn echt plekken, en dit is meer een blaasje.
Maar hopelijk krijg ik inderdaad duidelijkheid bij de DA. Is me namelijk een groot raadsel.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:37

Kaus schreef:
Hmmm daar vind ik het niet echt op lijken via Google. Dat zijn echt plekken, en dit is meer een blaasje.
Maar hopelijk krijg ik inderdaad duidelijkheid bij de DA. Is me namelijk een groot raadsel.

Ik heb de foto's eens aan m'n moeder laten zien (is een da en behandelt mijn ratten ook altijd) en zij heeft het ook nog nooit eerder gezien bij een rat. Zij denkt dat er in geprikt moet worden om zeker te kunnen zijn wat het is, maar dat zal met een onhandelbare rat denk ik wel een roesje moeten worden..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:04

Ik weet niet in hoeverre je een rat in de houdgreep kan houden?
Met 2 handen is het moeilijk er voor te zorgen dat ze en niet bijt, en zich niet uit mn handen wurmt, en recht blijft, en ik bij het bultje kan kijken.
Maar misschien dat met meerdere lukt. Roesje brengt toch risico's denk, maar ga ik ook overleggen met DA.

Edit:
Een tepelontsteking ofzo kan het ook niet zien?

Edit2: op een hamsterforum vind ik dit:
Citaat:
Tepelelinfectie is dat een tepel ontstoken is. Het lijkt heel erg op een abces. Meestal wordt de tepel rood van kleur en naarmate de tijd verstrijkt wordt het groter. Op een gegeven moment komt er net als bij een abces een gele knop erop. Wanneer het niet vanzelf open barst en door de hamster schoon gemaakt wordt, moet je het doorprikken en schoonmaken. Eventueel moet er een antibiotica voorgeschreven worden. Als je zoiets hebt en je hebt geen ervaring mee, ga dan naar een dierenarts.

Met deze foto:
Afbeelding

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 00:04

Hoi, nieuwkomer in dit topic!

Ik ga eind deze maand mijn eerste paar ratjes ophalen. Het worden twee broertjes.

Nu zit ik alleen met een klein dingetje. Ik had een 2e hands kooi gescoord voor €15,- op marktplaats. Zelf roep ik altijd heel hard: "Goedkoop is duurkoop!" En um... tja... Dat is het dus ook. Hij bleek behoorlijk verroest, en een lik veilige (en dure... ;( ) verf eroverheen deed ook geen wonderen. Daarbij is hij ook nog eens kei- en kei onpraktisch. De deurtjes zijn echt heel klein, dus de kooi moet uit elkaar gehaald worden om er spullen in te doen, etc. etc.

Nu heb ik dus besloten maar een nieuwe kooi te kopen. Gaat langer mee, weet ik zeker van dat het goed is, en is vrij snel hier thuis. :o
Ik heb al met al vier kooien geselecteerd die in aanmerking komen, en wil graag om jullie mening/ervaringen vragen.

De Voltregá Voliere 420

Ferplast Voliere Nota

Ratten/Frettenkooi Zipper 4

Dat zijn de kooien! Ik neig zelf naar één van de volieres, omdat de tralieafstand daarvan maar 11 mm is. En aangezien ik ook nog een hamster heb, loop ik het liefst zo min mogelijk risico dat de ratten uitbreken.

Dus ja... Thoughts? :)

Edit: zie net dat de tralieafstand bij de laatste ook gewoon 11 mm is. :o Niet goed gekeken!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:56

Dierenarts afspraak staat om 16:10u. Aangezien ik er op de fiets heen moet gaat het m niet worden in Marum, maar de DA die nu werkt (zijn verschillende) vertrouw ik.
Ben benieuwd wat er uit komt.

Marley93, ik zou gaan voor de laatste. Daar zitten al plankjes in en heeft een plat dak waar je dingen aan kan hangen.
En anders de bovenste ivm ook een plat dak.
Ik heb zelf een punt dak en merk hoe lastig het is dingen niet aan het dak te kunnen hangen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:25

Oh ja, plat dak vs puntdak heb ik helemaal niet aan gedacht! Dankjewel, ik ga voor de middelste. Heb namelijk al hoekplateaus, dus die kan ik er makkelijk in draaien.

Succes bij de DA vandaag, hopen dat er niets ernstigs uit komt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:06

Dan zou ik dis juist niet voor de middelste gaan, maar voor de bovenste.
Overigens staan er ook veel van deze kooien op MP voor een stuk minder geld. Als je nou ter plekke betaald kun je toch geen miskoop doen?

Ik heb een kooi die nieuw tussen de 280€ en 350€ kost gekocht voor 45€. Tja, er zit wat roest en knaagplekjes op maar je bespaart enorm!

Edit: what ik mij trouwens afvraag; doen jullie ratten echt iets met takken, touwen, ballen, speeltjes enz.?
Ik koop en maak regelmatig iets maar eigenlijk slapen en eten mijn ratten alleen maar in hun kooi. Hang mijn kooi altijd helemaal vol met huisjes maar ze liggen standaard met z'n 3en in 1 huisje. Net zo lang tot ik weer opnieuw in richt.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:18

Kaus schreef:
Overigens staan er ook veel van deze kooien op MP voor een stuk minder geld. Als je nou ter plekke betaald kun je toch geen miskoop doen?

Ik heb een kooi die nieuw tussen de 280€ en 350€ kost gekocht voor 45€. Tja, er zit wat roest en knaagplekjes op maar je bespaart enorm!

Edit: what ik mij trouwens afvraag; doen jullie ratten echt iets met takken, touwen, ballen, speeltjes enz.?
Ik koop en maak regelmatig iets maar eigenlijk slapen en eten mijn ratten alleen maar in hun kooi. Hang mijn kooi altijd helemaal vol met huisjes maar ze liggen standaard met z'n 3en in 1 huisje. Net zo lang tot ik weer opnieuw in richt.

Verschillende hangmatten liggen ze wel graag in, maar had ook zo'n touw met knopen er in en die heb ik ze nog nooit zien aanraken, dus er maar uit gehaald en er een extra hangmat in gehangen. Maar idd verder geen takken of touwen.
Ook heb ik zo'n balletje waar je snoepjes in kan doen die ze er uit moeten rollen. Mijn vorige rat was daar he-le-maal weg van en ging helemaal los als ik die in de kooi legde, maar mijn huidige kijken er niet naar om.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:52

Kaus schreef:

Oh ja die bedoelde ik ook! :) Ik heb de bovenste in het groen gekocht, maar wel gewoon nieuw. Ik kan op MP niet echt vinden wat ik zoek. Althans, niet iets wat goed te doen is om op te halen (ben afhankelijk van OV, en om met een kooi in de trein te stappen... :') ).

Mijn laatste MP ervaringen waren daarnaast niet top (afgezien van degene waar ik de plateaus van heb). Geen schone spullen, kooi die bij nadere inspectie gewoon echt slecht bleek te zijn, dat soort dingen.

En even voor je vraag, hoewel ik zelf dus nog geen praktijk ervaring heb: wat nou als je een speeltje bijvoorbeeld maar een uurtje in de kooi legt? Dat je het een soort van 'spannend/nieuw' houd voor ze?

paardjeroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:35

$%@#....Odin heeft mijt.

Ach ja, verder kunnen zij er niet veel aan doen maar is wel even balen natuurlijk. Heb helaas ook ontdekt dat Odin zijn linkerpootje niet gebruikt en piept als een van zijn broertjes op hem komt liggen en beweegt...zodra hij alleen/stil ligt geeft hij geen kik :( Ook als hij loopt/klimt piept hij niet.
Ik vraag mij toch echt af wat dit zou kunnen zijn, zat zelf aan een achterhandverlamming te denken maar hij is nog maar 7 maanden en heeft het alleen aan zijn linker pootje? Komt toch alleen bij oudere ratten voor..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:38

Diagnose is een goedaardige melkkliertumor.
Sok heeft zich verschrikkelijk misdragen. Gekrabd, gebeten, gepiept en uiteindelijk maar weer terug in de doos gedaan. Reden dat het zo kaal is komt door het obsessieve likken.
DA was gelukkig erg behulpzaam en snapte mijn keuze om niet te laten opereren volledig.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:05

Ik heb er vaak een gekleurd touw in hangen die eigenlijk voor vogels is. Die draai je aan de uiteinden vast aan de kooi. Hier maken ze allen gebruik van. Loopvogel wordt ook van harte gebruikt. Verder liggen ze graag op verschillende plekken. Ik leg geregeld nieuwe stroken papier in de kooi zodat ze zelf nestjes kunnen maken/vullen. Ook heb ik een dik stuk hout in de kooi hangen. Hier wordt wel eens aan geknabbeld.

paardjeroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:37

Vanmiddag even naar de DA geweest. Foto's laten maken en het bleek dat Odin een ontsteking in zijn pootje heeft. De schat zit nu op antibiotica en pijnstilling en moet een week totale rust...duimen dat het over gaat!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:49

Hoe ga je die totale rust proberen te behouden?

paardjeroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:29

Kaus schreef:
Hoe ga je die totale rust proberen te behouden?

Hij zit in een kooi zonder tralies ( wel aan de bovenkant ) zodat hij niet kan klimmen, die kooi zit weer tegen de kooi van de andere mannen aan zodat ze elkaar kunnen voelen en ruiken etc. Per dag gaat een van de andere ratten er even een uurtje bij zitten zodat hij niet 'alleen' is. En dan moet het heel snel over gaan :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:27

Ik duim voor m! :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:23

marley93 schreef:

Ik ga eind deze maand mijn eerste paar ratjes ophalen. Het worden twee broertjes.

Nu zit ik alleen met een klein dingetje. Ik had een 2e hands kooi gescoord voor €15,- op marktplaats. Zelf roep ik altijd heel hard: "Goedkoop is duurkoop!" En um... tja... Dat is het dus ook. Hij bleek behoorlijk verroest, en een lik veilige (en dure... ;( ) verf eroverheen deed ook geen wonderen. Daarbij is hij ook nog eens kei- en kei onpraktisch. De deurtjes zijn echt heel klein, dus de kooi moet uit elkaar gehaald worden om er spullen in te doen, etc. etc.

Nu heb ik dus besloten maar een nieuwe kooi te kopen. Gaat langer mee, weet ik zeker van dat het goed is, en is vrij snel hier thuis. :o
Ik heb al met al vier kooien geselecteerd die in aanmerking komen, en wil graag om jullie mening/ervaringen vragen.

De Voltregá Voliere 420

Ferplast Voliere Nota

Dat zijn de kooien! Ik neig zelf naar één van de volieres, omdat de tralieafstand daarvan maar 11 mm is. En aangezien ik ook nog een hamster heb, loop ik het liefst zo min mogelijk risico dat de ratten uitbreken.

Edit: zie net dat de tralieafstand bij de laatste ook gewoon 11 mm is. :o Niet goed gekeken!

Ik heb de laatste, de Zipper. Geweldige kooi! Heel stabiel en stevig, en heel fijn schoonmaken met een losse uitschuiflade. De deurtjes schuiven omhoog open, maar ik heb het heel makkelijk aangepast naar deurtjes die zijwaarts opengaan :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:33

LauraMc schreef:
marley93 schreef:

De Voltregá Voliere 420

Ferplast Voliere Nota

Ik heb de laatste, de Zipper. Geweldige kooi! Heel stabiel en stevig, en heel fijn schoonmaken met een losse uitschuiflade. De deurtjes schuiven omhoog open, maar ik heb het heel makkelijk aangepast naar deurtjes die zijwaarts opengaan :)

Dankjewel voor je reactie! :)
Ik heb een paar dagen terug de Voltrega besteld in het groen, maar mocht er ooit een tweede nodig zijn, houd ik de Zipper zeker in gedachten. Het was ook eerlijk gezegd meer een 'meer ruimte voor minder geld' idee wat er achter de uiteindelijke keuze, omdat ik verder geen belachelijk grote verschillen zag tussen de kooien.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:29

Weet iemand een goede dierenarts in Borne (Twente)? Een van mijn dames is ineens erg lusteloos en kortademig geworden. ;(

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:57

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:42

De kooi zelf is 63 cm hoog, staat er, dus heel veel klimruimte is er volgens mij niet. Wel veel grondruimte!
Wat betreft groot genoeg: http://www.rattycorner.com/odds/calc.shtml Superhandig! :) Heb ik ook gebruikt als ik twijfelde bij afwijkende maten.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:50

Op zich een prima kooi, maar voor €200,- kun je veeeeel meer krijgen!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:51

Misschien een kijkje nemen op www.budgetkooien.nl
Daar staan hele leuke kooien voor best leuke prijzen!