Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:31

Zover we weten heeft ie geen allergieën, maar het kan altijd natuurlijk wel.
Hij krijgt wat over zijn brokken (een beetje hondenpaté), maar dat is alle maaltijden zo. Wel hebben we net een ander smaakje. Die is bijna op, dus wie weet...

Ik ga hem in ieder geval analyseren de komende tijd... hopelijk kan ik er iets van een patroon in herkennen.
Zowel aandacht/interactie willen als overprikkeld/te moe als onderprikkeld kan ik me iets bij voorstellen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:38

Leo schreef:
Het gaat ook echt in golfbewegingen hoor, zulke dingen. Soms krijg je er echt de vinger niet achter. Aantal weken terug had Fitz een periode dat hij veel onrust vertoonde, snel aanslaan vanuit zijn slaap, onrustig op straat.. nu gaat het echt weer 100% beter en ik denk dat stiekem het vuurwerk, ook al was het ver weg, de afgelopen maanden echt zijn emmertje wat voller heeft doen zijn dan voordien. En nu is hij weer zijn chille zelf. Soms kun je het pas achteraf een beetje plaatsen (en soms ook niet). En dan is Fitz bijna 2. Het blijft zoekwerk wat bij het individu past en soms echt even flink doorbijten en volhouden. :)

Dit heel erg. Dan kan het heel goed gaan en ‘ineens’ is het weer heel frustrerend. Echt dat op en af, maar de opjes zijn gelukkig groter dan de afjes dus je komt wel vooruit ook al voelt het soms niet zo haha

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:54

Mijn 13 weken oude pup vind het heel lastig/kan niet zijn eigen rust pakken. Nu doen we hem telkens als hij even wakker is geweest weer in de bench, maar ik vroeg me af of we het zelf rust pakken of ergens gaan liggen kunnen managen/trainen of dat dat vanzelf komt? Momenteel kan hij echt niet langer dan 10 seconde ergens liggen als hij eruit is. Hij staat alleen maar aan en wil spelen :Y)

Lijkt me juist zo heerlijk om hem lekker op de bank te hebben slapen :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:59

Duurde bij Fitz ook echt wel even, maar zal per pup ook weer verschillend zijn. Fitz ging in de ren met iets te kauwen (er slingerde vaak wel een oor of anders een kauwspeeltje of touwtje) als hij geen rust kon pakken en sliep dan binnen een paar minuten. Maar buiten de ren vond hij dit enorm lastig. Incidenteel viel hij eens in slaap buiten de ren en dat waren we helemaal in onze nopjes. Dit is gaandeweg wat vaker en langer geworden, moest echt groeien. We hebben toen in alles een dip gehad toen hij met 5 maanden zijn pootje brak, maar daarna ging het juist weer erg snel. Uiteindelijk is rond de 7 a 8 maanden de ren er uit gegaan omdat hij er nooit meer in lag.

Juist door meteen de ren (was echt dus de rustplaats) te bieden als we zagen dat hij geen rust kon vinden, heeft hij geleerd om toe te geven aan zijn rust ipv zichzelf door te prikkelen (uitknop).

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:26

Bij Odin ging dat eigenlijk vanzelf, tuurlijk er zijn momenten geweest dat hij echt bleef klieren/spelen/etc dan zetten we hem in de ren en sliep hij meestal meteen. Maar hij had vrij snel door dat in de woonkamer in zijn mandje of bij ons op de bank toch ook wel heel erg gezellig was. Nu zetten we hem eigenlijk nog zelden in de ren om te slapen.
Maar inderdaad wat Leo ook zegt, wij zetten hem op momenten dat het hem niet lukte echt meteen in de ren/bench, zodat hij echt leerde dat het nu tijd was om te slapen.

Vandaag hebben we iets super leuks gedaan! We gingen met de trein naar Haarlem voor een city fotoshoot. Hij had nog nooit met de trein gereisd maar was ontzettend braaf. De fotoshoot ging ook super goed, hij luisterde echt heel erg goed. Als ik de foto’s heb zal ik ze hier uiteraard delen Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:46

Hier deed ik Bonne al wel eens in de bench gewoon omdat ik zelf even moe was en pauze nodig had. Soms om alleen even een kopje thee te drinken zonder elke seconde te moeten opletten, dus dan hebben we het over 10 a 15 minuten. Bonne ging dan ook meteen liggen rusten of slapen. Dus die momenten van rust niet kunnen pakken/overprikkeld was ik daardoor misschien meermaals wel voor. Maar uiteraard waren die er ook en dan direct in de bench en hij sliep dan zo. Inmiddels al een tijdje geen bench meer in huis.

Wat knap van Odin! Hij ligt er zo rustig bij. Ging dat goed met alle mensen in de trein?

Ging bij Bonne ook goed tot een maand of 3 geleden, nu wordt hij ook druk in drukkere omgevingen. Maar hij krijgt alles natuurlijk ook beter mee en ik vind het nog steeds lastig om mensen af te weren zodat ze hem met rust laten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:13

hoe doen jullie het met een pup wennen aan een mandje op de fiets of in de auto?

Leo

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:27

Leukste plek van de wereld maken :D en dagelijks even oefenen. Ik ging met de pup achterin de auto zitten en nam wat lekkers mee, en dan er weer uit. Heel kort! En dat elke dag. Toen ging hij achterin en ik voorin, nog steeds niet rijden, weer een super lekker likmatje of stukjes worst, en weer er uit. Blokje om rijden, 2 minuten ofzo, enz. Gewoon heel kort,dagelijks en suuuuuper leuk maken. :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:30

edit;

Idd, veel belonen/het leuk houden en zorgen dat je rustig opbouwt qua tijden zodat het een succes ervaring is elke keer. Al ging het bij ons redelijk vanzelf allemaal, doordat we het automatisch veel deden dus dat scheelde. Wij zijn dus wel meteen gaan rijden, want ik moest en wilde toch weg kunnen (oa om mijn zoon van school te halen en zij moest mee in het begin) met de auto en ik moest dit ook alleen doen met haar dus ik ben daar gewoon meteen mee gestart. Imo moet je kijken naar je hond hierin. Genoeg honden waarbij je gewoon meteen prima weg kunt ermee en imo niet standaard hoeft te beginnen met Niet rijden, maar waarbij je gewoon wel meteen kunt rijden :j Dat is even proberen, aftasten en aan de hand van hoe je hond reageert verdergaan.

Ik had Arya bij mij voorin bij de bijrijders stoel op de grond de eerste weken, want het uitgaan/er op uit gaan overdag kwam voornamelijk op mij neer want manlief werkt fulltime (en in die tijd ook volledig op kantoor dus die was gewoon echt de hele dag weg tot ’s avonds) dus ik wilde niet wachten totdat hij vrij was voor ik met de auto er op uit kon gaan zodat we samen konden oefenen en ik bv bij haar kon zitten. Dus ik heb het gewoon vanzelf elke dag vanaf het begin erbij gepakt omdat ik weg wilde gaan. En dan voorin op de grond bij de bijrijders stoel, zodat ik kortbij was en contact kon houden. dan gewoon een stukje rijden, eventueel ook even eruit om een stukje te snuffelen/lopen en weer terug. Ik maakte vooral veel gebruik van stem beloning ook, zij reageerde goed op mijn stem al vanaf het begin dus dat zat er snel in. Ik ben dus ook gewoon meteen gaan rijden, want wilde dat ze gewoon meteen maar kon wennen eraan. Afhankelijk van hoe een pup hiermee omgaat zou ik daar ook gewoon meteen mee beginnen. Qua veiligheid niet het beste, zo los op de grond in ons geval (Al is op de achterbank niet perse veiliger, ook niet als ze ‘vast’ zitten) maar was in het begin even kiezen tussen kwaden omdat die gewenning belangrijk was en ik haar sowieso eigenlijk niet op de achterbank wilde laten wennen en erna zsm in de kofferbak wilde hebben. Na die eerste weken is ze naar de kofferbak gegaan en later zijn we over gegaan op een autobench hebben we haar die bench ook eerst thuis laten zien en aan laten wennen - al was ze al gewend aan de bench in huis, maar toch. Bij ons ging dat vrij rap allemaal, maar ik zat ook elke dag meermaals in de auto want ik ging dan bv naar de heide hier 1min verderop met de auto en dan kon ik dat mooi combineren, en erna uitbreiden naar andere plekjes en dingen toe rijdend. Die switch naar de kofferbak en erna de bench was ook 0 issues en ging meteen prima. Maar doordat ik er echt heel veel mee bezig was, was de auto hier heel snel normaal/niks aan de hand. Soms is het ook een beetje geluk hebben met hoe snel een individu went eraan of niet maar vooral zoveel mogelijk doen in kleine beetjes :j Soms is het gewoon doen en niet te veel stapjes toevoegen ook gewoon fijn, maar dat is gewoon echt kijken naar hoe het individu het oppakt en went. Soms moet je het rustiger aan doen en stapjes terug, maar dat geven ze dan ook wel duidelijk aan en dan kun je daarop reageren.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 17-01-24 14:57, in het totaal 6 keer bewerkt

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:39

@stalmelyn
Goed, hij houd van mensen kijken dus hij wilt wel graag in het gangpad liggen. We hebben ook express eerste klas gereisd omdat daar wat minder mensen zijn. Hij heeft niet de hele weg zo gelegen hoort. Maar niet geblaft, niet gepiept, gewoon geduldig gezeten, gestaan of gelegen haha.

@jolandje, wat mijn voorgangers al zeiden, maak het leuk! Laagdrempelig zonder te rijden etc.
Al heb ik met Odin op een gegeven moment gewoon doorgezet. Hij vond de auto het aller vreselijkste wat er was, omdat hij wagenziek was/is. We hebben veel geoefend maar hij bleef in paniek. Uiteindelijk puur tour gegeven, toen was hij nog steeds wagenziek maar dat bracht 100%
meer rust. Hij raakte niet meer in paniek door het spugen maar leek er beter mee om te kunnen gaan. Nog steeds is de auto niet favoriet, maar hij gaat er inmiddels zelf in, zelf in de bench liggen en daar ook rustig slapen, dus dat is een hele vooruitgang. Gewoon doorzetten en er geen aandacht aan geven was bij ons uiteindelijk nodig, maar dat ligt wel echt aan je hond.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:14

jolandje schreef:
hoe doen jullie het met een pup wennen aan een mandje op de fiets of in de auto?

Heel eerlijk; gewoon doen :+
Met heel veel lekkers erbij! Maar Evi vond de auto en fiets al heel snel prima.

Zelf slapen vond ze lastiger. Dus daar gebruikten we de bench voor of een riem zodat d'r ruimte beperkt werd. Uiteindelijk viel het kwartje wel en nu slaapt ze overal, of er nou veel mensen zijn, weinig mensen, nieuwe plekken... Haha.

Love_mandy wat goed van Odin!! Superleuk ook <3
Ben heel benieuwd naar de foto's!

Evi wilde wel ff in de sneeuw liggen voor een snelle foto haha.

Afbeelding

Maar ze gaat ook gewoon nog het water in met deze kou dus ach :')

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:14

@love_mandy Wat leuk!! Ik ben benieuwd naar de foto's! <3

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:00

Als ik Nori zo zie dan denk ik iedere keer, we moeten naar scandinavie verhuizen :P

Afbeelding

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:00

Oh Vesper werd in het begin heeel erg wagenziek. Veranderde echt in een rabiëshondje qua kwijlen. Heel heel sneu. Heb een week lang korte stukjes geoefend maar kreeg wel in de gaten dat ze de auto niet stom vond maar misselijk werd en daarvan in paniek raakte. Ze moest toch mee naar werk dus doorgezet en 1x een reistablet gegeven. Daarna ging het ineens een heel stuk beter! Gelukkig maar want ze gaat wekelijks minimaal 4x 80 minuten mee in de auto :+

Deze foto moet ik nog even delen :D Ben dit jaar hard aan het oefenen met studiofotografie *\o/*

Afbeelding

Ze is zo'n heerlijk model <3

En net heeft ze nog 2 muizen gevangen! Heerlijk dat zoeken in de sneeuw. Ze maakt ze trouwens niet dood. Na een parade rondje laat ze ze weer vrij :+

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:18

Haha Nori in z'n natuurlijke habitat =:)

& Vesper _O- heel leuk dit soort foto's haha!
Best knap, Evi kan niet vangen haha. Al levert dat vast ook grappige fotos op.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:31

Hoi allemaal,
Mag ik mij hier ook voorstellen met onze nieuw pup : Mila
Ze is nu 10 weken en we hebben haar zaterdag opgehaald.

Afbeelding

Ze is een kruising koningspoedel x aussidoedel....voor wat het waard is, ik vond het vooral een leuk hondje en de karakters van apa en mama zijn heel fijn.

Afbeelding

Papa wordt opgeleid als hulphond, en mama is ook een rustige vriendelijke hond.
Buiten actief en binnen relaxed.

Nou dat laat ze thuis als pup ook zien. Het gaat al aardig goed, bijna geen ongelukjes 2x plasje binnen tot nu toe.
Daarna even spelen en dan languit op de mat

Afbeelding

S nachts in de bench beneden ging best goed maar vannacht vond ze het toch moeilijk. Uiteindelijk ben ik voor haar bencj op de grond gaan liggen zonder contact en toen was ze stil. Vannacht gaan we haar toch maar in onze slaapkamer leggen...

We hadden niet zoveel voer meegekregen en die brokjes zijn niet verkrijgbaar in de winkel dus aan het zoeken geweest voor ander voer.
Wil het liefst graanarm voeren met hoog vleesgehalte maar wel brokjes dat vind ik het handigste. Ben nu gegaan voor Samshield brokjes kwalitatief denk ik heel goed maar ook duur...twijfelde nog aan de brokjes van Smølke if Eukanuba die hadden ook hele goede recensies op internet en die zijn wel goedkopen.
Moeilijke keuze hoor vind ik....
Ik wist alleen zeker dat ik geen royal canin wilde ivm veel bijvulling

Aan de riem lopen doet ze al heel knap!
Ze is gefokt op een zorgboerderij dus qua mensen en dieren al veel gezien. Alleen verkeer kende ze niet ze vond auto's maar wat spannend, gelukkig gaat het steeds beter.
Autorijden gaan we ook met hele kleine stapjes opbouwen want dat vond ze ook super eng.

Al met al klagen we zeker niet over de eerste paar dagen...op naar vele volgende

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:17

dank je wel voor jullie adviezen , de fokster zei dat ik haar het best in een reisbench kan vervoeren in de auto, dat houd dan wel in dat ze op de bijrijderstoel moet zitten, ik heb een fiat 500 3 deurs, de achterbank is te lastig en de kofferbak is te klein , maar we gaan oefenen , nog 2 weken , dan kunnen we haar ophalen, kan haast niet meer wachten :)

marisje wat een lekker knuffelig uitziend pupje heb je daar :)

flux, mooie foto, knap gedaan :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:19

jolandje schreef:
dank je wel voor jullie adviezen , de fokster zei dat ik haar het best in een reisbench kan vervoeren in de auto, dat houd dan wel in dat ze op de bijrijderstoel moet zitten, ik heb een fiat 500 3 deurs, de achterbank is te lastig en de kofferbak is te klein , maar we gaan oefenen , nog 2 weken , dan kunnen we haar ophalen, kan haast niet meer wachten :)

marisje wat een lekker knuffelig uitziend pupje heb je daar :)

flux, mooie foto, knap gedaan :)

Ik kon prima een kleine bench kwijt op de achterbank van mijn Fiat 500. Aan het begin zijn ze echt nog klein, dus dan heb je niet zo'n groot ding nodig.

Op de voorstoel kan natuurlijk ook, maar zet dan wel je airbag uit!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:21

mavantos, ik heb een drie deurs , dus dan moet ik via de voordeur, niet handig , word dus in elk geval de voorstoel, waarom de airbag uit? en hoe doe ik dat ? haha en hie weer aan? is dat makkelijk te doen ?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:32

Met de airbag aan overleefd je hond met pech een crash niet als die airbag uit zet. Zeker met de gemiddelde auto bench niet: die klappen in elkaar, tenzij je echt een aluminium/metalen bench gebruikt en zelfs die deuken deels in. Als je met een baby bv de maxicose op de stoel voor zet moet die airbag Ook uit. Das wel een goed punt wat gemaakt is inderdaad.

Heb je het boekje van de auto? Daar staat het in. Anders even om je heen vragen of iemand het weet in je kennissenkring of een garage bellen, die hebben dat zo gedaan voor je.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:36

oke , dank voor de tip, ik ga ernaar kijken ;)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:37

jolandje schreef:
mavantos, ik heb een drie deurs , dus dan moet ik via de voordeur, niet handig , word dus in elk geval de voorstoel, waarom de airbag uit? en hoe doe ik dat ? haha en hie weer aan? is dat makkelijk te doen ?

Ik had ook een drie deurs. Ging echt prima.

De airbag kan je uit doen via de instellingen. Wel echt belangrijk, maar het is ook makkelijk aan en uit te zetten.

Ik heb een keer een heel licht ongeluk gehad met mijn hondje in de auto. Het was een botsing van helemaal niks, maar hoe erg Freek heen en weer werd gegooid ben ik echt van geschrokken. Hij zat vast in een speciale dikke automand en gordel op de bijrijdersstoel, maar anders had hij echt niet meer op dezelfde plek gezeten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 18:45

Wat gaan jullie hard.. hier ziek op de bank. Ik lees braaf mee maar echt reageren sla ik even over.

Ik zag nieuwe hondjes en nieuwe mensen <3 welkom!

Ik zag een voervraagje voorbij komen;
Wij zijn voor PUPPY tevreden over carnilove salmon & turkey en Brit care grain free salmon en potato.
Van beide merken ook de adult versie(s )
Adult ook acana red en wild coast.
Eukanuba heb ik enkel de adult fish grain free van gevoerd. Was heel tevreden maar ze gingen er helaas mega van verharen.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:33

Wat een leuk hondje is Mila! Veel plezier met haar!

Qua autorijden zijn al heel veel goede tips gegeven. Wij gingen ook de eerste keren dat we gingen rijden vooral naar het bos, zodat hij al heel snel de link legde dat de auto vooral voor leuke dingen is. Gelukkig heeft Charley autorijden nooit een probleem gevonden, maar dat komt ook omdat de fokker dat al had geoefend.

Wat een gave vakantieplannen komen er ook voorbij zeg! Schotland lijkt me ook echt prachtig, helemaal na de foto’s die in dit topic al eens voorbij zijn gekomen!

Wat een leuke sneeuw foto’s ook zeg van de honden! Ik deel er ook nog eentje :D helaas was er bij ons niet heel veel sneeuw, maar Charley heeft zich toch prima vermaakt Afbeelding

Afgelopen weekend hadden we een wandeling met de vereniging. Charley’s moeder, 2 zusjes en 1 broer waren er toevallig ook. Er waren in totaal 17 honden, maar het nest wist elkaar direct op te zoeken toen ze los waren, zo leuk om te zien! Charley deed het ook echt super goed, hij is gewoon een hele vrolijke hond waar echt geen kwaad in zit, zo ontzettend fijn!
We kregen wel direct al aanvragen van mensen of ze op de lijst mochten als hij dekreu gaat worden _O- we hebben daarin nog niks besloten, hangt er echt vanaf hoe hij zich blijft ontwikkelen en hoe z’n karakter blijft. Binnenkort gaan in ieder geval z’n heupen op de foto, dat vinden we sowieso belangrijk ook voor als we behendigheid gaan doen. Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met het hebben van een dekreu?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:36

larissajulia wat een mooie hond is charley, wat is het voor ras? en zijn kleur vind ik prachtig