Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
DubbelDun schreef:Dan krijg je scherpe randen. Ik zou eerder iets nemen wat vierkant is en 15 cm hoog, dan kunnen ze er ook nog óp springen. Of van die grote tunnels die je zelf kunt buigen.
Vwb handtam maken is gewoon veel aandacht aan geven. Voorzichtig benaderen en onder het kinnetje kroelen vinden ze meestal wel lekker.
DubbelDun schreef:Ik spuit verdachte plekjes eerst 2 a 3x in met Acederm en als dat niet helpt doe ik een badje met 10% chlooroplossing 2x per week. Alleen als het echt op een rotplek zit (kopje) dan ga ik bij de DA zalf halen.
DubbelDun schreef:Dat kun je idd zelf maken als je bleekwater in huis hebt. Niet meer dan 10% van je water aan chloor er in doen anders wordt het te sterk.
Lekker handwarm vinden de meeste cavia's heerlijk en daarna lekker afdrogen en met iets lekkers even in een doos af zo zetten zodat ze niet zo vies worden van de bedding die nog blijft kleven
Citaat:Hoe werkt de desinfectie met chloor
Chloor doodt ziektekiemen als bacteriën en virussen door in te breken in de chemische huishouding van hun moleculen. De desinfectiemiddelen die daarvoor worden gebruikt, bestaan uit chloorverbindingen die hun atomen op andere verbindingen kunnen overbrengen, zoals enzymen in bacteriën en andere cellen. Als een enzym in aanraking komt met chloor, worden een of meer van de waterstofatomen in de eiwitmolecuul door substitutie vervangen door chloor. Hierdoor verandert de hele molecuul van vorm of valt uit elkaar. Wanneer enzymen niet meer goed functioneren, gaat de cel of de bacterie dood.
simodi schreef:Schurftmijt kan inderdaad uit het hooi komen, dus daar kan je moeder wel gelijk in hebben.
Je kunt eens ander hooi proberen, uit de dierenwinkel bijvoorbeeld.
Mijn DA zei dat hok desinfecteren niet veel zin had, maar dat je de cavia's goed moet behandelen.
En je moet niet bleekwater met chloor mengen, maar chloor in gewoon water, dat schrijft DD!!!!
Ik blijf het toch wel link vinden hoor, om dit soort chemische rommel over je hele cavia te doen ....