Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:45

Mocht je nog kleurlegger volwassen hennen verkopen die nog wel eens een eitje leggen dan wil ik er wel 2 of 3. Hoeven niet dagelijks meer te leggen.

Ik heb trouwens net 2 grote Orpinton dames gekregen omdat mensen zich vergist hadden in het formaat ze dachten dat ze klein bleven := deze dames zijn nog niet aan de leg. Wel heel lief en heel knap ook wel blij mee. De helft die ik heb legt niet / nauwelijks meer, dus deze 2 jonge dames waren best welkom. Maar ik houd alles tot hun dood.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:48

Ik niet dan krijg ik echt te veel, maar krijg soms ook kippen van andere mensen om te slachten omdat ze het zelf niet kunnen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:51

Hoeft ook niet, ik vind al die verschillende rassen zo leuk om naar te kijken. Is gewoon een beetje een sier hobby. ;) ik fok niet, maar verkoop het teveel aan eitjes wel aan bekenden. Maar nu in de winter geniet ik zelf van het enkele eitje wat ik zo nu en dan tegenkom. Dit jaar 5 kippen overleden 3 echt ouderdom, 1 door een vos (was over het hek gevlogen en te laat gezien) en 1 denk ik door een rat, weet het niet zeker. Was echt een heel klein kipje. Heel sneu....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:58

Daarom heb ik ook heel veel verschillende rassen lopen. _O-

Heb maar 1 cream legbar hen en eventueel die zwarte aracuana hen (als het een hen is).

De aracuana x bramha kriel kruising is nu al broeds. Maar wel een lieve broedse kip. Ze loop wel een beetje te mopperen als ik de eieren weg haal, maar dat is het ook. <3

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:33

ik hou van het karakter van Orpingtons. Die van ons zijn zo relaxt. De haan is ook een grote vriendelijke reus. Vanmorgen moest ik hem tillen, hij durfde niet door de sneeuw _O-
En ze zijn ook zo gezellig :)

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 00:18

En als ze vinden dat ze niet op zij hoeven dan gaan ze ook niet. Maar het zijn zeker hele lieve en rustige kippen. Alleen iets te verzot op mijn velletje als het niet snel genoeg gaat. _O-

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:11

Ohh Marcella, al eitjes! :D Hier ben ik nog (on)geduldig aan het wachten. Mijn olijflegger was wel weer begonnen maar stopte ook weer na 1,5 week.

Ik ben super blij! :D Ik heb nog een aantal hanen teveel rond lopen maar ik had er 1 die ik vanaf uitkomst wilde aanhouden maar door veranderingen van de plannen niet meer aan kon houden. Die haan zag ik nogal tegenop om te slachten. Maar die heeft zondag een nieuw thuis gekregen :D
Nu nog 3 hanen die zo gauw het warmer word geslacht worden. Ik heb ze ook te koop staan als koppel met 1 araucana hen samen, maar so far niks serieus wat erop reageerd helaas. Dus dan blijft de hen nog maar eventjes, al moeten ze beide volgend jaar wel weg want ze zijn veeeeeel te klein gebleven. Het zouden geen kriel zijn maar volgens mij zijn ze dat wel echt, dus dit voorjaar nog een aller laatste poging doen tot uitbroeden van araucana's. Als het dit jaar niet goed gaat geef ik het helemaal op met het ras.
Dit jaar ook nieuwe Barnevelders uitbroeden om mijn hennen volgend jaar te vervangen, en ik wil wat cream legbar eitjes ook uit gaan broeden. :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:30

Wat een mooie eitjes <3 Hier het eerste blauwe ei ook alweer gevonden, hopelijk volgen de andere kleurtjes binnenkort! De witte (leghorn) hebben het kortste pauze.

Araucana heb ik vorig jaar gehad, maar nog maar 1 haan over helaas. Dit jaar een nieuwe poging! Verder Welsumers op het verlanglijstje. Dus zodra ze gaan leggen, gaat er 1 haan bij de hennen (voorlopig vond ik een aparte hanengroep wel zo rustig :Y) )

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:14

Ik heb een araucana haan en één araucana hen, De haan is echt prachtig hij heeft wel een staart. de Araucana hen legt in de winter eigenlijk niks, alleen de kruising Cream Legbar X autralorp die legt nog 5 eitjes per week. En nog 1 hen, maar geen idee welke (heb 24 hennen) het is een creme wit ei, dus denk 1 van de 7 brahma's. Geen idee dus. De Marans hadden in november een opleving die hadden het hele jaar niets gelegd en opeens in november en de eerste week van december, maar nu ook niets meer....

komende zomer wil ik echt graag 2 cream legbars, maar heb geen plek voor kuikens dus de dames moete echt al groot zijn om ertussen te kunnen..... kuikens zijn wel te koop of broed eitjes maar zelden volwassen dames.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:05

Heb 1 volwassenen dame te koop van cream legbar. De andere 2 hou ik. Misschien als ik 1 nakomeling heb van hun dat ze dan weg gaan.

Uiteindelijk is het hier de bedoeling om weinig vol ras te hebben.

Maar ga pas laat broeden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:54

Ik wil haar wel overnemen hoor, maar 1 inscharen in de groep is altijd zo sneu dus ga meestal per 2 zegmaar, maar kan haar ook een nachtje in de box zetten met de opper hen en dan samen de volgende avond in het donker bij zetten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:06

Afbeelding

Vandaag de groep uitgebreid met 10 nieuwe dames.

Heb hier ook cream legbar en kruising ervan (groenleggers) en wil dan nog de blauw, olijf en Marans erbij. Heb ook een amrock hennetje nog.

Maar inmiddels 26 hennen en 6 haantjes (2 volwassen en 4 jonkies), dus zal dan op een gegeven moment weer wat moeten schuiven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:02

Mer1980 schreef:
Ik wil haar wel overnemen hoor, maar 1 inscharen in de groep is altijd zo sneu dus ga meestal per 2 zegmaar, maar kan haar ook een nachtje in de box zetten met de opper hen en dan samen de volgende avond in het donker bij zetten.

Zou ook niet mijn voorkeur hebben, maar wil er toch echt wel 2 zelf houden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:09

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:17

Ik breng gewoon een paar keer per dag handmatig water of haal het ijs eraf. Ik had het in een chinees bakje, omdat die meebuigt en je het ijs er makkelijk uit kunt halen. Waren de kippen alleen niet gewend :') gingen ze aan het ijs was ik eruit had gehaald lopen pikken. Dus heb de eerste twee dagen water weer uit het bakje lopen gieten op de grond zodat ze doorkregen dat daar ook water in zat :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:26

996981 schreef:
Hoe doen jullie het met water met deze temperaturen? Hier bevriest alles bijna direct en ik heb het idee dat de drinkbak nu ook kapotgevroren is. Hij doet niks of loopt door :(

https://www.junai.nl/drinkfles-1l-met-v ... nkcup.html

Deze heb ik..

Ik heb een snugglesafe onder de drinkbak, 5 minuten in magnetron en hij blijft uurtje of 5 a 6 warm.

Was een tip van de kippenclub

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:42

We hebben helaas geen magnetron :+ ivm werk kan ik twee keer per dag nieuw water geven. Vind ik toch een beetje sneu… ze gaan rond half vier al op stok en willen dan ook niks meer -O-

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:43

Ik heb de grote drinkbak weggehaald en gebruik tijdens vorstperiodes zo'n petfles drinkbak. Dat bevriest om 1 of andere reden minder hard en/of ze krijgen het ijs nog wel door.
Ik ververs het water elke ochtend, dat gaat met deze temperaturen prima. Vorige vorst toen het af en toe -6/7 was moest ik wel minimaal 1 keer per dag het ijs verwijderen.
Zo eentje bedoel ik; https://www.junai.nl/kuikendrinkbakken- ... zoQAvD_BwE

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:58

Ik heb de oplossing nog niet.

Lieve lieve lucky heeft waarschijnlijk gevochten met een roofvogel en daarbij zijn chickies beschermd.

Hopelijk overleeft hij het.
Hij leek in shock.
Bloed aan snavel, pootje hangt wat. Dierenarts kon geen breuk en wonden vinden.
Hij keek net alert uit zn ogen en bij het terugzetten in het donker kletste hij wat en probeerde op stok te komen
Dat lukt hem uiteraard niet en geen evenwicht om op een stok te blijven zitten.
Dat wordt maar in de ren blijven..

Onze grote vriendelijke reus

Zo is hij gevonden;
Afbeelding
Afbeelding

En vanavond
Afbeelding
Afbeelding

Ik weet het, de meeste hadden zn nek omgedraaid. Maar dat is hier nog niet aan de orde. Morgen kijken hoe hij is.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:18

Ach, zo ben ik al heel wat kleinere hanen kwijt geraakt.
Helaas is afwachten is het enige dat je kunt doen :(:) Hopelijk knapt hij weer volledig op.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:21

Ah wat naar. Hopelijk is zijn geluk dat hij vijf kg is. grote vent.

Als kuiken heeft hij een aanval van een kraai overleefd.
Duimen dat het nu ook goed komt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:32

Ook hier beterschap voor de arme knappe man... :knuffel:

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:30

Op de laatste foto kijk hij al een stuk beter uit zijn ogen. Afwachten wat de niet zichtbare schade is.

Ik gebruik trouwens suiker. En in het hok geen bevroren waterbakken. Wel met ijsschotsen. Nu moet ik wel zeggen dat het warm en klam is daar nu. In overdekte ren ook last van condens hierdoor is de bodembedekking compleet verzopen. Gelukkig in het nachthok nog droog.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:58

Wat sneu :(

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:43

Ach wat sneu dat hij aangevallen is. Hopelijk red hij het.

Mijn kippie van 7 maanden is dinsdag overleden. Een paar weken geleden is ze gevlucht voor een kat in de tuin. Ze is het dak opgevlogen ( hoe dan 8)7 ) en ze durfde er niet meer af, zat helemaal verstijft op het dak. Mijn vriend is schilder en hebben gelukkig een hoogwerker voor de deur dus is hij het kippie van dak gaan halen. Dit allemaal zondag ochtend vroeg om 8:30 O:)

Afbeelding

Afbeelding

We hebben haar gecheckt maar ze had geen wondjes of iets. Toen begon haar gezondheid te kwakkelen en dachten misschien toch de stress nog steeds ervan, of toch een haal gehad van de kat waar een infectie mee is gekomen .

We zijn met 2 sabelpootjes begonnen dus nu moesten we snel wat erbij en gelukkig hebben we mini’s gevonden. 3 zijdehoentjes

Afbeelding

Afbeelding