Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:01

Ann schreef:
Ik zou een wat zwaardere (Aquaflow100/200) kopen. Mocht die je nu hebt niet volstaan, heb je de andere ter vervanging en kun je het 1e filter achter de hand houden voor nood. Zelf zou ik een Aquael of Eheim binnenfilter erbij kopen, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Het gaat er meer om als de pomp het begeeft... Maar gezien ik mogelijk een groter aquarium wil op een dag, leek het mij handiger om direct een grotere als reserve aan te schaffen. Ik heb nu superfish aqua flow 50

Ann

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:03

Ik zou sowieso een zwaarder filter willen dan een SF Aquaflow50. Daarom zou ik die achter de hand houden voor nood.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:08

Ann schreef:
Ik zou sowieso een zwaarder filter willen dan een SF Aquaflow50. Daarom zou ik die achter de hand houden voor nood.

Oh hij doet het prima hoor. :) En ben nu druk bezig met het opbouwen van een bacterie kolonie, dus ga niets aan de filter veranderen.
Maar dan ga ik voor de Aquaflow 100 als reserve - of alvast voor het nieuwe aquarium :D (en ja ik wet dat ik oud filter materiaal dan moet overzetten ipv de bacteriën)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:12

Je hebt er nu nog geen vissen of garnalen in waardoor er nog niet iedere dag gevoerd wordt. Vandaar mijn voorkeur voor een wat zwaarder filter. Maar ik zou gewoon afwachten tot alles is zoals je het wil qua vissenbestand en dan verder kijken. :-) Je hebt een nieuw filter, hij begeeft het niet zomaar.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:25

Zertab schreef:
Vraagje.. ik wil graag een reserve filter pomp aanschaffen. Je zou maar eens op zondagavond merken dat de filter het niet meer doet... Maar.. is het slim om dezelfde te kopen of toch eentje die meer liters water aan kan?
Want als er een groter aquarium komt, heb ik een sterkere filter nodig.

Euh verwissel wateren maandag naar de winkel :j

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:27

Ik heb ook reserve filter..zie het nut niet zo van in.

Mooie grote bakken komen er hier voorbij. Jammer als er i e ts mis gaat en je kunt oorzaak niet vinden. Zo frustrerend!!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:32

Er zitten al drie visjes in sinds afgelopen weekend :+ Hopelijk krijg ik niet iedereen over me heen nu. Dit in het kader van langzaam opbouwen visbestand. Al zijn het er nu drie en komen er maximaal twee bij. Dan is het gewoon vol al. Dus vandaar dat ik mijn filter pomp niet wil wisselen.

Nu om de dag een heel klein beetje voeren. En dagelijks water testen en eventueel wisselen. Zaterdag 50% gewisseld ivm nitriet en nitraat piek. Gister was nitriet 0,5 mg, dus 30% gewisseld. Visjes zelf doen het echt super goed. :D

Anyways, geeft me toch een beter gevoel om en reserve filter te hebben, maar dan ga ik voor een wat zwaarder. Dankje voor de meningen!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:38

Zertab, het is jouw bakje en je houdt alles goed in de gaten, dus kom maar op met foto's van de vissen! :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:50

<3
Afbeelding

Vanavond dus weer een beetje voer, watertesten en indien nodig 30% wisselen.
Nu alleen nog zoekende wat een goed moment is om de andere twee te halen. Ik dacht zelf zaterdag, als de waterwaardes stabiel(er) zijn.

Vraagje.. het zijn Platy's.. ze krijgen nu visvoer. Maar wat eten ze nog meer? Ik las ergens rucola sla?
Laatst bijgewerkt door Zertab op 25-01-21 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:52

Platy's? :-) Leuke visjes. <3

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:53

Ann schreef:
Platy's? :-) Leuke visjes. <3

Je was me net voor haha. Ja, bumblee, Rainbow en golden wagtail.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:58

Mooie kleurtjes hebben ze. :-)

Voor de mensen met Betta's. Is het veilig om dit soort decoratie te gebruiken of gaat de Betta zich vast zwemmen in 1 van de gaten?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ann op 25-01-21 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:05

Er komt nog een dalmatian bij en mijn broertje mag een kleur uitzoeken.

En nog een vraagje... is het slim om in geval van nood een potje nitriet- in huis te hebben? Water verwisselen is het beste, dat weet ik. Maar stel ik ben op het werk en thuis zien ze dat het niet goed gaat?

Edit: en kan ik ze bijvoorbeeld ook wat groente geven als eten, zoals rucola sla? Ter variatie.

Al mijn vragen :')

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:21

Ik heb zelf 2 soorten korrels in huis voor mijn vissen.

Fluval Bug Bites en Hikari Micro Pellets. Blijven even drijven en zinken dan langzaam, en al mijn vissen (en garnalen :Y) ) eten het graag (heb ook nog apart voer voor de garnalen, maar ze pikken ook alles op wat de vissen niet snel genoeg pakken).
Als wij, de mensen in huis, broccoli, komkommer of courgette eten doe ik hier een beetje van koken, en dan ook in de bak voor max. 12 uur (anders wordt je water te snel vuil). Meestal al goed opgegeten hoor, na 12 uur, maar de restjes haal ik er wel uit.

Daarnaast heb ik diepvriesblokjes van mosquito larvae, brine shrimp en daphnia. Afwisselend geef ik daar 1/2 blokje van, 2x per week, en de andere dagen de korrels.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:23

Ik zal eens kijken wat ze in de zaak aan diepvries hebben :)

En waarom kook je het eerst?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:45

Groentes kook ik eerst:
A. Eventuele (schadelijke) bacteriën eraf
B. Zachter en dus makkelijker om te eten voor de beestjes
C. Minder drijfvermogen, verse groente drijft ontzettend goed, gekookte groentes is met een sateprikker makkelijk bij de grond te houden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:24

Melyoramel schreef:
Groentes kook ik eerst:
A. Eventuele (schadelijke) bacteriën eraf
B. Zachter en dus makkelijker om te eten voor de beestjes
C. Minder drijfvermogen, verse groente drijft ontzettend goed, gekookte groentes is met een sateprikker makkelijk bij de grond te houden.

Oh ja, natuurlijk! Maar komkommer kan je dus ook een beetje koken? En platy's eten ook komkommer, brocolli etc.? Want dan kan ik ze dat ook eens per week, om te beginnen, geven.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:54

Platies zijn, naar mijn weten, een beetje alleseters :+

Wie kan mij helpen met een filter?
Op mijn 80 liter heb ik een Eheim Classic 250, werkt super, maar hij is zeker niet fluisterstil :') Ook niet luidruchtig, maar ik hoor het best goed.
Het liefst heb ik zo min mogelijk geluid :+

Maar het is dan voor mijn nieuwe bak:
- 56 liter.
- 80 x 35 x 20 cm (lengte x breedte x hoogte).
- Geen intern filter.
- Aquarium staat op een kast met nog 45 cm ruimte tot de rand van de kast, ik weet niet zeker hoe makkelijk en mooi het is als ik met slangen moet werken.
- Liefst zo min mogelijk apparatuur zichtbaar ivm scape.

Ik overweeg de volgende:

- Dennerle Scaper's Flow
> 360L/u
> Voordeel: Makkelijk in onderhoud, kan het aan het aquarium hangen, geen werk met slangen, lily pipe, design valt mooi weg met de witte muur.
> Nadeel: Niet zeker van voldoende filtercapaciteit en stroming? Nog los verwarmingselement in aquarium. Geluid?

- Oase FiltoSmart
> 600L/u
> Voordeel: regelbare stroomsnelheid, ruime capaciteit, verwarming kan je erin wegwerken,
> Nadeel: moet met slangen werken, plaatsing bij aquarium? Nog extra aanschaffing lily pipes. Geluid?

Ik hoor graag jullie mening en zeker jullie eigen ervaringen!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:54

Ik steek gewoon een vork in de komkommer dan zinkt hij ook

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:18

Oké wat te doen met deze plant? De glazige blaadjes eraf halen of nog niets doen? Hij groeit helaas niet zoals ik zou willen... Hier en daar een uitloper maar dat was het

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:51

Water waardes vandaag :)
Blij mee. Nitriet zo goed als 0, die is gewoon wit en nitraat tussen 0-10.

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:07

Melyoramel schreef:
Platies zijn, naar mijn weten, een beetje alleseters :+

Wie kan mij helpen met een filter?
Op mijn 80 liter heb ik een Eheim Classic 250, werkt super, maar hij is zeker niet fluisterstil :') Ook niet luidruchtig, maar ik hoor het best goed.
Het liefst heb ik zo min mogelijk geluid :+

Maar het is dan voor mijn nieuwe bak:
- 56 liter.
- 80 x 35 x 20 cm (lengte x breedte x hoogte).
- Geen intern filter.
- Aquarium staat op een kast met nog 45 cm ruimte tot de rand van de kast, ik weet niet zeker hoe makkelijk en mooi het is als ik met slangen moet werken.
- Liefst zo min mogelijk apparatuur zichtbaar ivm scape.

Ik overweeg de volgende:

- Dennerle Scaper's Flow
> 360L/u
> Voordeel: Makkelijk in onderhoud, kan het aan het aquarium hangen, geen werk met slangen, lily pipe, design valt mooi weg met de witte muur.
> Nadeel: Niet zeker van voldoende filtercapaciteit en stroming? Nog los verwarmingselement in aquarium. Geluid?

- Oase FiltoSmart
> 600L/u
> Voordeel: regelbare stroomsnelheid, ruime capaciteit, verwarming kan je erin wegwerken,
> Nadeel: moet met slangen werken, plaatsing bij aquarium? Nog extra aanschaffing lily pipes. Geluid?

Ik hoor graag jullie mening en zeker jullie eigen ervaringen!

Ik ben heel blij met de dennerle flow, maar dat wist je al haha! Op mijn 55 liter doet die het prima, dat aquarium is momenteel nog wel heel leeg, maar ik verwacht straks ook geen problemen.. :D
Ik vind het wel raar dat je Eheim niet stil is? Zit er geen lucht bij de propellor? Ik heb dat filter ook gehad en als er lucht in zat hoorde ik hem ook, maar met een beetje schudden en geduld was die na een dag ook wel vrijwel stil. Niet zo stil als de dennerle flow overigens.
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 25-01-21 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:08

Waar halen jullie die test stripjes vandaan?
Vroeger had ik ook zo'n doosje met 100 van die dingetjes, maar tegenwoordig lijk ik voornamelijk testen te zien voor specifieke waarden...

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:10

Yacintha schreef:
Vroeger had ik ook zo'n doosje met 100 van die dingetjes, maar tegenwoordig lijk ik voornamelijk testen te zien voor specifieke waarden...

Niet := ik heb een druppelkoffer van Colombo. Ik test mn water ook alleen als ik problemen heb en bij het starten van een nieuw aquarium met scapers soil ivm NH4.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:13

Yacintha schreef:

Ik heb ze van Colombo. 50 strips.