Met de pups gaat het ook ontzettend goed! Eentje is vorige week helaas overleden, had een vrij zeldzame afwijking.. de overige pups hebben nergens last van gelukkig en groeien goed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
beauty1love schreef:Hier gaat het ook goed met de hondjes. Met dit warme weer gaan we lekker vroeg het bos in m te wandelen. Vandaag mag Skye naar de dierenarts voor een echo, en morgen wordt meneer dan gecastreerd.. Skye heeft twee niet ingedaalde balletjes en door middel van de echo hopen de dierenartsen dat ze die alvast kunnen vinden. Dat scheelt veel zoekwerk tijdens de operatie.
Met de pups gaat het ook ontzettend goed! Eentje is vorige week helaas overleden, had een vrij zeldzame afwijking.. de overige pups hebben nergens last van gelukkig en groeien goedZe zijn nu 3,5 week en zaterdag gaan we er voor het eerst naar toe.
Ymor schreef:Leuk Kiwi! Ik wil al jaren titeren maar iedere keer als die kaart kwam met de enting is weer bijna verlopen liet ik toch maar even enten. Gewoon omdat het makkelijk was. Nu dan eindelijk de knoop doorgehakt omdat ik eigenlijk denk waarom spuiten we er zoveel in! En bij een vriendin van mij heeft het hele nare effecten op de hond gehad dus nu dacht ik we gaan er gewoon voor. Maar vind het dus wel spannend.
Beauty wat sneu van die pup! Gelukkig gaat het met de rest goed. Succes morgen met de castratie!
beauty1love schreef:Ja Skye gaat zichzelf echt heel zielig vinden.. begint al met de echo vanmiddag. Bij de meeste honden geen probleem maar ik verwacht dat dat monster van mij weer een roesje mag omdat hij alles bij elkaar gilt en steeds wil vluchtenook zo lastig dat je ze dan niet kan vertellen dat er niks aan de hand is en dat ze niet bang hoeven te zijn
![]()
@kiwiwitje: zou jij mij kunnen vertellen hoe het gaat als de pup bij de fokker al wel geënt is, en je dan zelf wil gaan titeren? En waar kun je dierenartsen vinden die dit doen? Is daar een algemene lijst voor ofzo?
kiwiwitje schreef:beauty1love schreef:Ja Skye gaat zichzelf echt heel zielig vinden.. begint al met de echo vanmiddag. Bij de meeste honden geen probleem maar ik verwacht dat dat monster van mij weer een roesje mag omdat hij alles bij elkaar gilt en steeds wil vluchtenook zo lastig dat je ze dan niet kan vertellen dat er niks aan de hand is en dat ze niet bang hoeven te zijn
![]()
@kiwiwitje: zou jij mij kunnen vertellen hoe het gaat als de pup bij de fokker al wel geënt is, en je dan zelf wil gaan titeren? En waar kun je dierenartsen vinden die dit doen? Is daar een algemene lijst voor ofzo?
Tuurlijk!
Je kan sowieso eens vragen aan de fokker of ze zich wil verdiepen of je pup wil overslaan met enten, of dat jij de pup zelf mag halen om te titeren. oid.
Op deze lijst kun je de dierenartsen vinden waar je terecht kan:
https://www.google.com/maps/d/u/4/viewe ... Y5iZKqV_i8
Je kan altijd titeren. Ongeacht enting. Alleen wacht je dan 3 a 4 weken vanaf de enting voordat je dus kan titeren. T ''vervelende'' is dat je een pup vaker moet titeren. Je hebt namelijk door de enting geen 0 meting. Dus je weet niet of de antistoffen maternaal zijn (vanuit de moeder, die verdwijnen ergens tussen de 1 en 25 weken)
Hierbij is Parvo leidend. (uitgezonderd van locaties/gebieden waar distemper of hepatitis (nog) aanwezig zijn)
Dit omdat je eigenlijk maar op 2 manieren kan enten; de DHP cocktail, of de puppy DP. Hepatitis en distemper zijn niet los te enten en over t algemeen geen risico (afhankelijk van t gebied. Hepatitis komt in principe niet meer voor, maar loop je wel een ''risico'' mee door import honden bijv, en distemper heeft vorig jaar? ergens richting de duitse grens even een moment gehad geloof ik). Dit risico is verwaarloosbaar omdat je uiteindelijk meestal ruim voor de 25 weken de volledige DHP al gegeven hebt. Dus op t moment dat je echt overal heen gaat met de hond/pup zit de enting er in. Die moet je alleen 3 a 4 weken na enten nog eens checken om te kijken of deze aangeslagen is. en vervolgens titer je 1 jaar na enting (of als de pup 1 jr geworden is) om te kijken of je voor meerdere jaren af kan tekenen. Parvo is nog wel een ''hoog risico''. Ook in NL. Daarom ga je ook uit van de waarde van parvo om te vaccineren.
Op t moment dat je dus gaat titeren na dat er al pupvaccinaties inzitten dan is het lastiger om te zien of de waardes maternaal zijn. Dus als de waardes hoger zijn moet je sowieso 4 weken na de titer nogmaals titeren om te kijken of de waardes stabiel blijven of dalen (of evt stijgen want t eerste jaar is t imuunsysteem nog niet stabiel)
Als t niet duidelijk is gewoon vragen!