Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:18

En wat wordt geadviseerd? :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 18:22

JesdaJinn schreef:

Ik heb zelf altijd alleen wilgentakken gebruikt maar Hazelaar is wel veilig. Appel & Perenbomen wordt ook wel eens gebruikt, de takken dan. Ik heb sinds kort paardenbloemwortel, dat is heel klein, maar doen ze ook wel een beetje mee sjouwen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:28

xDenies schreef:
JesdaJinn schreef:

Ik heb zelf altijd alleen wilgentakken gebruikt maar Hazelaar is wel veilig. Appel & Perenbomen wordt ook wel eens gebruikt, de takken dan. Ik heb sinds kort paardenbloemwortel, dat is heel klein, maar doen ze ook wel een beetje mee sjouwen.

Als ik dus een stukje van 10/15cm afknip dan is dat geen probleem.
Ik moet even opzoek naar wilgentakken hier in de buurt of bij bekende uit de tuin of ik daar af en toe een stukje van geven.

Appelbomen hebben wij in de tuin dus dat kan ook, dat is leuk om te weten.

Paardenbloemwortel zegt me echt niks, haha

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 18:45

Ziet er best gek uit, paardenbloemwortel. Ik denk dat het ook een hogere acceptatie heeft bij konijnen en cavia's; maar ik wilde iets nieuws uitproberen.

Wilgentakken kan je tijdens het knotseizoen ook bij een hovenier vinden. Gewoon even navraag doen of ze iets hebben. Scheelt hun weer afvoeren :P Ook geschikt voor paarden trouwens.

Je kan het zeker afknippen, daarna even 48uur in de vriezer en in je bak gebruiken.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:16

Oh, dus in de vriezer doen. Goed dat je het zegt.

Moet ik die hazelaar takken ook in de vriezer doen?
Ga denk morgen stukje bij mijn ouders er af knippen

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 19:41

Ja, alles wat van buiten komt kan je beter even in de vriezer doen :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:47

xDenies schreef:
Ja, alles wat van buiten komt kan je beter even in de vriezer doen :)

Top. Thanks.

Ik heb zojuist mijn mini stukje gras geverticuteerd (?), kan dat ook in de vriezer en dan in het hok?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:49

@ xDenies: wat jammer van het overlijden :(

@ JesdaJinn: te lieve foto en video’s van Floki <3 . Je doet de scaping toch knap hoor. Ik heb geen hamster en maar goed want het beestje moest een helmpje op voor instortingsgevaar vrees ik :roll: .

Ik lees hier iets over wilgentakken ... Bij vogels mag je absoluut géén treurwilg gebruiken. Wel gewone en knotwilg. Geldt dit bij hamsters ook?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 19:55

Ik lees nergens dat een treurwilg niet zou mogen (ik weet ook niet alles haha) maar ik lees wel het advies om het liever niet te doen als de boom deels in het water hangt. Maar met wilgentakken doel ik eigenlijk op de knotwilg.

@ JesdaJinn,
In principe kan alles in de vriezer. Ik weet niet wat geverticuteerd is :P Ik wil binnenkort hier een bakje met zaadjes neerzetten om wat te laten groeien. Maar dan gewoon zaadjes uit het voer.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:06

Mos uit het gras halen met een machine.
Gras verticuteren is misschien een beter woord xD

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:55

xDenies schreef:
Leuk Manon_Harry! Er zit wel een groot verschil tussen de bakken. De eerste bak is erg vol maar wel goed gebruik gemaakt van je hele ruimte, en de tweede bak is juist weer meer langs de zijkanten en erg leeg; zit daar een reden achter? :D
Voor de volgende keer zou ik in ieder geval tot de rand vullen met een gemixte bodembedekking (heb je dat nu ook?) en vanaf daar verder opbouwen. En dan een beetje een middenweg tussen scape 1 en scape 2 vinden qua opvulling. Qua opbouw zeker scape 1 aanhouden.

Beetje late reactie

Geen idee eigenlijk er zit wel een oudere hamster in die het lastiger vind om extreem veel te klimmen maar niet bewust langs de zijkant gebouwd

Ook verdrietig nieuws hier net is Moose helaas overleden. |(

Hij heeft maar 1 jaar mogen worden
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 23:06

Dat is niet erg hoor! Extreem klimmen is eigenlijk totaal niet de bedoeling van een HamsterScaping inrichting, dus die kan ik niet helemaal plaatsen? :P

Sterkte met het verlies van Moose :( Ondanks dat hij niet heel oud heeft mogen worden heeft hij zekerste weten een heel mooi leven bij jou gehad!

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:19

Ja nee zo bedoel ik het niet sorry ben soms een beetje onduidelijk :') kan ook niet goed uitleggen wat ik wel bedoel :=

Ja heel sneu dat hoop ik dan ook maar :\

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 00:14

Sterkte om Moose !

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:43

Klauteren? Banjeren?

Edit:
En heel veel sterkte natuurlijk |(
Zit 'm wel in de genetica achter Moose denk ik... Heel spijtig. ;( Y;(

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:46

Heel veel sterkte met het verlies van Moose Y;(

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:10

Sterkte.. Y;(

Mathilde zie ik niet zo heel veel, ze pakt nog echt de rustige en donkere momenten in huis om lekker haar gang te gaan.
Ik ben nog steeds een beetje eng, maar ik laat ze met rust.
Ik laat mezelf soms bij de bak zien, babbel wat tegen haar en laat haar weer.

Vanmorgen zag ik dit:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:24

Sterkte met het verlies.

Hier zie ik Fredjuh steeds meer. Komt ook altijd meteen mijn kant op als hij mij ziet. Alleen oplopen op mijn hand vind hij nog eng.

Inmiddels slaapt hij onder zijn kokosnoot. Nog niet echt een gang gegraven daar, want slaapt net onder het zaagsel. Maakt ook geen nestje van de aanwezige wc papier.

Afbeelding
Afbeelding

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:02

@Manon_Harry, wat verdrietig van je hamstertje. Sterkte!

Wat leuk dat Mathilde zo aan het graven is @LBLGypsyCobs, mooi dat je haar gewoon de rust en ruimte geeft om te laten weten.

@love_western, wat een dotje die Fredjuh. <3

Ik kon het niet laten en heb vandaag alvast een glazen bak (80x35x40) gekocht + bodembedekking, een looprad, en wat klimdinkies voor mijn toekomstige hamstertje. Super leuk *\o/*

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 18:55

Manon_Harry schreef:
Ja nee zo bedoel ik het niet sorry ben soms een beetje onduidelijk :') kan ook niet goed uitleggen wat ik wel bedoel :=
Ja heel sneu dat hoop ik dan ook maar :

Oké, geen probleem :) Als ik het goed heb onthouden was er één ook meer vlak en de ander heel erg de hoogte in dus op die manier kan ik het 'klimmen' wel opvatten maar daar zou je dus een middenweg in moeten vinden.

Ah een mooi holletje LBLGypsyCobs.

Hier wordt er ook geen nestmateriaal gebruik love_western blijkbaar vinden ze de bodem voldoende; nou dikke prima. Het niet op je hand 'willen' lopen is helemaal niet vreemd hoor, ben al maar blij dat het geen agressief gedrag triggert, dat hoor je immers veel vaker en ik kan het mij ook best wel voorstellen. Een tunnel en meer holletjes komt nog wel, lekker puzzelen met het scapen.

Ik dacht dat je die al had gekocht Sanne haha. En groot gelijk heb je, dus mocht het wachten te lang duren voor hier dan begrijp ik dat ook :o Wat bedoel je met klimdinkies?

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:15

Hebben jullie ooit last gehad van motjes om en rond het hout?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:29

Nee had al wel dingetjes uitgezocht, maar nog niet gekocht. Met klimdinkies bedoel ik zo'n "tak" met gaten waar ie doorheen/overeen kan en een houten wipwapje. :)

Ja het liefst zou ik morgen gelijk een hamster halen :') maar goed wachttijden zal je bij elke Hamstery hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:32

Scheelt dat ik hem ook niet perse uit zijn hok wil hebben. Het is voor mij echt een kijkdiertje.

Voorlopig ben ik nog tevreden met de bak. Maar over aantal weken, moet toch weer een deel ververst worden. Dus dan maar weer opnieuw scapen :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 19:47

FennaK schreef:
Hebben jullie ooit last gehad van motjes om en rond het hout?

Motjes om en rond het hout zijn geen motjes maar houtworm, daar moet wel even op ingegrepen worden :o De vriezer in voor de komende weken op zo koud mogelijk.
Motjes vanuit het voer; ja dat heb ik wel eens gehad.

__Sannne schreef:
Nee had al wel dingetjes uitgezocht, maar nog niet gekocht. Met klimdinkies bedoel ik zo'n "tak" met gaten waar ie doorheen/overeen kan en een houten wipwapje. :)

Ja het liefst zou ik morgen gelijk een hamster halen :') maar goed wachttijden zal je bij elke Hamstery hebben.

Hm ja & nee. Geduld is een schone zaak, dat klopt. Maar ik herstart natuurlijk en zelfs bij mijn herstart loopt niet alles op rolletjes :') Dus daar zit wel even een verschil in haha.

love_western schreef:
Scheelt dat ik hem ook niet perse uit zijn hok wil hebben. Het is voor mij echt een kijkdiertje.

Voorlopig ben ik nog tevreden met de bak. Maar over aantal weken, moet toch weer een deel ververst worden. Dus dan maar weer opnieuw scapen :D

Ik ben benieuwd! *\o/*

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 14:00

Woehoe, ik kan het eindelijk 'van de daken schreeuwen'!

Afbeelding
Mijn knappe dame is eindelijk zwanger <3

Hoop dat die beebievibes ook overspringen naar het andere koppeltje :P Al zag ik die bezig en deze hebben het lekker in het geheim gedaan haha. Dus afwachten ..