Katten fokkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:37

Weet niet 100 % hoe het zit, maar volgens mij aantekeningen op de stamboek papier. Weet ook genoeg fokkers waar de kittens gesteriliseerd weg gaan.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 23:01

Je kunt een aantekening laten zetten op stamboekpapier dat er niet mee gefokt mag worden. Dan krijgen ze geen stamboom bij de kittens. Nu merk ik heel erg dat de somaby wereld vrij klein is en zodra er om een dekking gevraagd wordt er even onderling contact opgenomen wordt of het oké is.
Ik heb mijn kittens gecastreerd weg gedaan. Er ging er 1 naar België en daar moet het. De rest van de eigenaren gaf aan om direct mee te castreren in het nest. Dit heb ik gedaan maar ze zijn wel allemaal een week of 1,5 langer gebleven. Zodat ze er goed bovenop waren voor de verhuizing. Die naar België moest toch al langer ivm Rabiës enting. Alleen Lanah is nog open. De katers uit mijn nest niet. En eerlijk gezegd ik vind het prima zo. Je merkt ook heel snel als je doorvraagt of mensen willen fokken of niet. En bij ons worden onderling ook namen door gegeven van mensen die het niet vertrouwde.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:03

Bij mij zal de verkoop van de kittens via de persoon van kitten bemiddeling gaan, maar ik beslis wel uiteindelijk wie wel en wie niet. Voor blauwe Rus kittens is een jaar wachtlijst minimaal.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 00:13

Oh ik bepaal dat zelf of in overleg met de fokker van Nishi. Ik doe nu nog niet aan wachtlijsten. Eer ik een nestje heb heb ik al de helft van mijn wachtlijst verloren aan andere fokkers. Ze reageren maar als er kittens zijn. Ik fok te weinig nog met 1 poes om met een wachtlijst te werken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:25

Probleem bij de blauwe Russen is dat de wachtlijst niet korter word. Dat van een jaar wachtlijst is al van voor Maira en de reden geweest om rustig rond te kijken voor een herplaatser.

Wachtlijst word door iemand bijgehouden van het stamboek.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 07:30

Ik bepaal echt zelf wie mijn kittenkopers zijn, zou daar geen derde partij bij willen hebben die zich ermee bemoeit. Ik heb er eerlijk ook nog niet eerder van gehoord. Nou ja, ook nooit nodig gehad.

Als je niet wil dat er met je liefhebbers kittens gefokt wordt, gewoon laten helpen voordat ze verhuizen. Een stamboek neemt alleen een fokbeperking op de stamboom op, als het medisch onverantwoord is om met de kat te fokken, dus bij aangeboren afwijking.

Voor de rest is het onmogelijk om mensen te verplichten niet met de kat te fokken, wat je ook in het contract zet. Rechtsgeldig is het niet en geen enkele rechter heeft een fokbeperking en eventuele boeteclausules in het contract gehonoreerd als het op een rechtszaak uitdraaide.

Ik moet zeggen, ik heb nooit problemen met kittenkopers over niet fokken gehad, ook niet in de 10-11jaar dat ik nog niet aan vroegcastratie deed. Gewoon een kwestie van goed selecteren en duidelijk maken dat fokken heel vaak ook niet leuk kan zijn en dat het niet iets is om zomaar aan te beginnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:37

O maar ik heb eind beslissing hoor (eigenlijk de kittens). Er moet van alle kanten een klik zijn.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:27

maessie schreef:
Faylinn, stuur Vulina hier op bokt eens een berichtje. Zij heeft ook net een prachtig nestje bengalen. En voor normale prijzen. Hotspot op Facebook ;)

Dankjewel ik zal is kijken of ik haar kan vinden.

Maar als jullie de kittens gecastreerd/gesteriliseerd weg doen, op welke leeftijd gaan ze dan naar de nieuwe eigenaar? Wij als dierenkliniek opereerde (medische redeneren uitgesloten uiteraard) kittens echt niet voor de leeftijd van 5 maanden, zeker poesjes niet, en liever zelfs pas 6 maanden en minimaal 2,5 kg. En met ons heel veel praktijken, dat is natuurlijk niet voor niks.
hier spraken fokkers altijd af met de nieuwe eigenaren dat ze rond bijv 6 a 7 maanden geholpen moesten worden en dan stuurde wij een bewijs naar de fokker toe als dit gebeurd was. Je moet dan alleen wel op de nieuwe eigenaren vertrouwen dat dit ook gebeurd natuurlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:39

Ik weet het nog niet tot nu toe nog geen nestje gehad. Maar er gaat voor 14 weken al niks weg.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:38

Mijn kittens gaan met 13wk te opereren en als alles goed gaat verhuizen met 14wk.
Minimale gewicht moet 1600gr zijn bij mijn da.
Ik heb nu 3 poesjes die met 4mnd krols waren.
Je zal ze maar broer en zus niet geholpen verkopen... best schrikken voor de nieuwe eigenaren als ze opeens bovenop elkaar zitten.

Mijn kittens gaan altijd met zn allen naar de da, het is meer een soort pyama feestje dan een operatie.
Eenmaal thuis merk je niet eens dat ze geopereerd zijn.

Er is genoeg info te vinden over vroegcastratie, het word in Amerika al jaren gedaan.
In Belgie is het zelfs verplicht.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 11:32

Bij mij zijn ze met 14 weken gecastreerd en met 16 en 17 weken weg gegaan. (In overleg met de nieuwe eigenaren) Mijn dierenarts heeft heel veel kattenfokkers die daar komen en die zegt dat hij er nog geen nadelige gevolgen van heeft gezien of gehoord. Ook van andere fokkers nog niks gehoord.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:54

Hier ook bij minimaal 1500 gram en ongeveer 13 weken oud. ‘S ochtends laten helpen, ‘s middags rennen de katertjes al weer als een malle rond en tegen de avond doen ook de poesjes weer allemaal mee alsof er niets gebeurd is. Kittens van die leeftijd herstellen echt mega snel van een dergelijke operatie, veel sneller dan oudere kittens of jong volwassen katten. Ik moet altijd wennen dat wanneer ik een fokpoes laat helpen deze er zo 2-3 dagen goed ziek van zijn. Een ex dekkater is er zo 1-2 dagen goed ziek van. Dat ben ik niet meer gewend nadat kittens zo snel herstellen.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:57

Marcella schreef:
Weet niet 100 % hoe het zit, maar volgens mij aantekeningen op de stamboek papier. Weet ook genoeg fokkers waar de kittens gesteriliseerd weg gaan.

Bij veel verenigingen heb je de mogelijkheid om het watermerk “niet bestemd voor de fok” op de stamboom te laten zetten. Dat je dan geen stambomen zou kunnen krijgen voor de kittens van een kat met stamboom met watermerk is niet waar. Wij zitten nu met zo’n geval........uiteraard wordt daar wel op ingesprongen en dient de fokker van de kat met het watermerk op de hoogte gebracht te worden. Bij “uitgesloten voor de fok” geven wij dan weer geen stambomen af, dit watermerk krijgt een kitten dat een (genetische) afwijking heeft waardoor ermee fokken niet verantwoord is.

Echt......de enige manier om misbruik van je kittens in de broodfok te voorkomen is ze castreren voor ze uitvliegen. Ik doe het al jaren en het bevalt prima, zowel voor mij als voor de kittenkopers. Castratie rond 5 a 6 maanden is in veel gevallen ook vroegcastratie.......als je uitgaat van de geslachtshormonen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:03

robeer, Ik ben zelf ook een beetje bang voor zo'n geval. Jullie berekenen de castratie prijzen neem ik aan ook door in de kittenprijs?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 14:00

XxLiEsJuHhxX schreef:
robeer, Ik ben zelf ook een beetje bang voor zo'n geval. Jullie berekenen de castratie prijzen neem ik aan ook door in de kittenprijs?

Ik wel.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:56

XxLiEsJuHhxX schreef:

Weet je.....99% van de mensen is te vertrouwen. Het gaat juist om die ene% die zorgt voor veel ellende. Je ziet ook dat mensen die een poes met fokverbod hebben toch fokken maar dan geen stambomen aanvragen. Die kittens gaan dan op Marktplaats voor iets minder dan stamboomkittens. Daar is dan ook geen toezicht op vanuit de stamboekverenigingen dus is niet te controleren of die poes niet teveel nestjes krijgt. Het werkt broodfok in de hand. >;)

Ik heb toen ik begon met vroegcastratie mijn kittenprijs met 100 euro verhoogt. Voor een poesje betaal ik meer en voor een katertje minder maar per saldo kom ik daarmee uit de kosten.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:58

cats and tulips is een goede vereniging/stamboom toch? Kan op hun website nergens vinden of er specifieke voorwaarden zijn waar een fokker die hier bij aangesloten is aan moet voldoen, iemand die dit weet?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 22:15

Wat ik zo lees is niet mijn vereniging. Ook de manier van keuren niet.
Maar wat ik zie moet je verschillende formulieren hebben om een kat te kunnen registreren. Ze hebben nog geen verplichting van tests zoals veel andere verenigingen wel hebben. Ze vragen namen van nieuwe eigenaren zodat het eigendomsbewijs op naam van de kitte koper gezet kan worden. Vooral dat laatste vind ik nogal wat. Wij hebben bij mundikat ook eigendomsbewijs maar die moet je zelf overschrijven en dat wordt niet geregistreerd. Dat is een bewijs voor de nieuwe eigenaar en cattery als erom gevraagd wordt.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:31

Cats and tullips hoort bij de Tica, daar zou je meer info kunnen vinden.
De manier van keuren verschilt inderdaad met Fife of onafhankelijke maar ik vind de Tica ook wel wat hebben. Er zijn alleen niet veel shows in Nederland.

Mundikat heeft inmiddels ook geen eigendomsbewijzen meer.
Keerzijde van geen overschrijving nieuwe eigenaar is dat ik bij Mundikat heeeel veel katten op mijn naam heb staan :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:24

Afbeelding
Durf het bijna niet hopen (met dat het nog te vroeg is misschien om te zien). :=

Tietjes mag ik niet zien en ze gaat met slapen al met buik naar de muur slapen. :')

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 01:39

Faelynn schreef:
cats and tulips is een goede vereniging/stamboom toch? Kan op hun website nergens vinden of er specifieke voorwaarden zijn waar een fokker die hier bij aangesloten is aan moet voldoen, iemand die dit weet?

.
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is; wat wil ik? Landelijk of wereldwijd georiënteerd. Tica en Fife zijn wereldwijde organisaties, de onafhankelijke verenigingen zijn op Nederland gericht. Tica heeft een stamboomvereniging in Nederland, Fife 2. Onafhankelijk zijn er momenteel (even uit m’n hoofd) 8 verenigingen in Nederland. Cats and Tulips is de Nederlandse Tica vereniging, Mundicat en Felikat opereren onder Fife. Persoonlijk vind ik Fife niks....Ik zit zelf bij een onafhankelijke vereniging maar als ik voor een wereldwijde zou kiezen zou het Tica zijn. Niet Cats and Tulips maar rechtstreeks bij Tica.

Volgens mij kent Tica geen voorwaarden en registreren ze iedere kat uit stamboomouders met STB. Het leuke aan Ticashows is wel de housholdpet klasse. Een HTK kan dus gewoon punten en een titel halen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:53

Zit zelf bij neocat en dan onderdeel blauwe Rus & nebelung. Heel misschien als het nu wel gelukt is met dekking dat ik ooit gaat kijken voor nebelung kater voor nestje blauwe Rus variant, maar dat gaat heel erg afhankelijk zijn of Maira wel drachtig te krijgen is en of er een kater beschikbaar is (en dat laatste is ook nog een lastig iets).

Maar zou ook kunnen dat ik het later met dochter gaat doen dekken met nebelung.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 14:25

xoranlover schreef:
Daphara hoe is het met de kittens?

Marcella is het alweer wat beter bij jou thuis?

Ik heb een vraag ik zoek een boek om alles in op te schrijven van de nesten. Ik weet dat die er in het frans zijn. Maar zijn die er oom in het Nederlands? Ik weet dat het ook op een notitieblok kan maar ik wil graag een boekje om alles bij te houden.

Heb het zelf maar gemaakt. Nu in gesprek met een drukker *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:29

Oeh leuk wel even foto plaatsen. :j *-:)

Ene moment is Blue hoofd van Maira aan het wassen en later Blue loop Maira voorbij krijg ze een lel van Maira. Hopelijk zwangerschap hormonen, maar echt. :')

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 14:44

Gezellig he 2 dames. Haha. Ik help het hopen. Ja zal ik doen. Heb al fokkers die geïnteresseerd zijn :)