[VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 19:08

Bellatrix schreef:
En heb je foto's van de logés? Of mag je die niet laten zien? Je hebt dus wel plek voor meer vogels?

Ik heb inderdaad nog ruimte voor meer vogels. Die heb ik oa voor als er weer eens een triest geval op marktplaats staat. Dan probeer ik er via via een goed huis voor te zoeken. Zo had ik vorig jaar een Europese oehoe weggehaald bij iemand die in een schuur zat in een hondenbench met een deken eroverheen. Ze zit nu in België bij hele lieve mensen en heb nog regelmatig contact. Beestje heeft een privé bos waar ze elke dag mag vliegen en het gaat super goed met haar :j
Zal eens voor-na foto's zoeken van haar.
Ik verander er helaas niet de wereld mee naruurlijk, maar wel de wereld voor het diertje. :o
De vogel werd als "tam, knuffelbaar, geweldig huisdier" verkocht. Beessie zag er niet uit, schouders lagen open en kop helemaal kaal, pennen kapot..

Foto's van de logé's staan op de vorige pagina :)
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 29-07-17 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mira283

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:12

Dat is wel heel erg sneu... Heb hier hier met cavia's echt die komen uit de meest trieste omstandigheden.

Misschien komt er een einde aan de oehoe op het balkon een keer.

Is het dan uit onwetendheid dat de vogels zo eindigen?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 19:14

Daar is ook heel veel narigheid bij inderdaad..

Het is denk ik gewoon een gebrek aan kennis, ervaring, inlezen etc.
Of het interesseert ze gewoon niet en denken dat het allemaal wel meevalt en komen ze erachter dat het helemaal geen aaibaare knuffeldieren zijn :+
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 29-07-17 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:22

Wat goed dat je die Oehoe gered hebt!! :D

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:45

Toen ik nog op Facebook zat zag ik idd vaker mensen trots zijn dat ze een uiltje (geen idee wat voor soort) hadden. Pluizebolletje in huis, en daarna buiten maar dan niet laten vliegen enz :(

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 19:54

LoesLucky schreef:
Toen ik nog op Facebook zat zag ik idd vaker mensen trots zijn dat ze een uiltje (geen idee wat voor soort) hadden. Pluizebolletje in huis, en daarna buiten maar dan niet laten vliegen enz :(

Of voor eeuwig aan een touwtje gebonden en een uurtje per dag "los" op de hand..

Mijn kerkuil had 6 jaar aan een touwtje geleefd voor ik m kocht..

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:21

Tessa_93 schreef:
LoesLucky schreef:

Of voor eeuwig aan een touwtje gebonden en een uurtje per dag "los" op de hand..

Mijn kerkuil had 6 jaar aan een touwtje geleefd voor ik m kocht..
wat sneu :(

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:20

Misschien heb je het al verteld maar hoe leer je een vogel nu om naar de handschoen te komen?
Ik neem aan dat je niet een ongetrainde vogel koopt, op je handschoen zet en dan loslaat. Gaat dat in stukjes? Eerst in het hok voeren op de handschoen. Daarna in het hok naar de handschoen laten komen voor voer en tot slot datzelfde maar dan buiten het hok?

En is het soms dan ook maar in het diepe springen en hopen dat vogellief terugkomt? (Uiteraard uitgerust met gps/zender)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 15:12

assie schreef:
Misschien heb je het al verteld maar hoe leer je een vogel nu om naar de handschoen te komen?
Ik neem aan dat je niet een ongetrainde vogel koopt, op je handschoen zet en dan loslaat. Gaat dat in stukjes? Eerst in het hok voeren op de handschoen. Daarna in het hok naar de handschoen laten komen voor voer en tot slot datzelfde maar dan buiten het hok?

En is het soms dan ook maar in het diepe springen en hopen dat vogellief terugkomt? (Uiteraard uitgerust met gps/zender)

Het aanleren van het los vliegen is best een lastig vak, er zijn een heleboel trainingsmethodes die je kan volgen.

Er is een globaal stappenplan om vogels ( dieren in het algemeen ) te trainen. Daarna heb je punten waar je naar jezelf moet kijken als de vogel niet het gewenste gedrag vertoont. En/of factoren daar rondomheen.

Je mag met roofvogels en uilen pas beginnen met trainen wanneer ze volledig uit het pluis zijn en ze het kuiken uiterlijk kwijt zijn. Dat is meestal ongeveer 100 dagen.
Dan zijn de pennen allemaal droog. Voor die tijd kan je het uilskuiken wel al laten wennen aan de omgeving. Ze moeten dan ook nog eten zoveel ze willen en zovaak ze willen.
Belangrijk is de afwisseling in prooidier en het toevoegen van een calciumpoeder voor de botten.

Vanaf 3 maanden is het veilig voor de poten en gewrichten om het dier vast je maken aan een boog of vasthouden op de hand.
Als je dit voor die tijd doet kunnen de gewrichten, pezen en spieren beschadigen rondom de poten omdat ze de "klap" niet goed kunnen opvangen als ze bijvoorbeeld afvliegen.

Het echte losgooien doe je als het appél goed is en dan is het de eerste paar keer inderdaad altijd maar afwachten of ze daadwerkelijk terug komen. Ik vlieg ze altijd met een zender om.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 15:13

Knap koppie :o
Afbeelding

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:35

Ik moet als je het over het vliegen hebt altijd denken aan dat filmpje met twee oudere mannen en een vogel. Die laten ze dan op het veld langs de snelweg los. Het dier vliegt vervolgens richting snelweg en wordt dan geraakt door een vrachtwagen. Echt sneu.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 15:36

Die slechtvalk inderdaad :n

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 17:31

Bedankt voor je uitleg. Interessant om te lezen. Maar het is dus best spannend die eerste keer helemaal los?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 18:10

Ja altijd, je weet dat de trainingen goed gegaan zijn anders laat je ze niet vrij. Maar het is altijd even spannend wat ze precies doen :=
Het blijft ook altijd een bijzonder gevoel als ze toch weer terug keren :o

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 21:17

Aantal foto's van mn harris(jeugdkleed) en sneeuwuil, gisteravond gemaakt :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mn raaf, uhh tja.. wat moet ik ervan zeggen.. bedenk er zelf maar een tekst bij:')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:23

Wat een gave foto's weer. Die raaf is echt een clown :=

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:31

Die sneeuwuil is gaaf wauw! Die raaf is echt een clown. Vlieg je daar ook mee?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:37

Die raaf :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:40

Jij hebt echt briljante vogels. :D

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:46

Wat een mooie foto's. De harris straalt kracht uit, de sneeuwuil is erg mooi en je raaf lijkt me echt een gave en grappige vogel.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:05

Wat doe je eigenlijk met je uilen? Zijn die echt puur voor de leuk? Want die jagen niet op commando toch?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 23:30

Jazeker vlieg ik ook met de raaf, heerlijke vogel. Is eigenlijk altijd gewoon los als ik met m bezig ben. Ze zijn monogaam. Kan ook uren bij je zitten om te kroelen, hij vind het heerlijk en gaat dan zitten knorren.
het nadeel is alleen dat ze antennes van de zender nooit een lang bestaan hebben als hij m draagt, want dat moet gewoon kapot

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier nog 2 foto's van mn demo buizerd, gemaakt door een natuurfotograaf, hij wou graag foto's zonder leertjes dus die heb ik er even afgehaald voor hem.
Afbeelding
Afbeelding

De uilen zijn er voor educatie doeleinden en om lekker mee te vliegen. In Nederland mag je er niet mee jagen. België Duitsland etc wel.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:48

Heeft die raar nou een soort kleine "tandjes" in zijn bek?
wat een prachtige vogels TS

En een super interessant topic! geniet elke keer weer van jou manier van schrijven

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:38

Prachtig beest die raaf! Ook een imprint vogel of is dat niet nodig omdat het een zangvogel is?

Buizerd is ook mooi op de foto gezet wauw.

Ben gewoon heel erg nieuwsgierig vandaar de vragen :o

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:30

Ik vind je raaf zo leuk! *\o/*