'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:11

Met of zonder nieuwsbericht, die honden zijn nog steeds dood, die vechthonden zijn nog steeds doodgeschoten door politie. Ik zeg echt niet dat het nieuws altijd gelijk heeft, maar het eind resultaat is wel het eindresultaat, en dat is het enige dat telt in deze. En dat het nieuws dáár gelijk in heeft, oh zonder meer. En wat dan verder misschien niet klopt, dondert niet, het had niet mogen gebeuren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:12

Shiloh schreef:
Met of zonder nieuwsbericht, die honden zijn nog steeds dood, die vechthonden zijn nog steeds doodgeschoten door politie. Ik zeg echt niet dat het nieuws altijd gelijk heeft, maar het eind resultaat is wel het eindresultaat, en dat is het enige dat telt in deze. En dat het nieuws dáár gelijk in heeft, oh zonder meer. En wat dan verder misschien niet klopt, dondert niet, het had niet mogen gebeuren.

Hoor je mij zeggen dan dat het goed is wat er gebeurd? Dat ik goedkeur dat dit type hond mensen of dieren aanvalt of doodbijt? Nee daar hoor je mij niet over. En als je mijn andere berichten zou lezen, dan zou je het daar ook al meerdere keren in zien staan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:13

Wat is dan je probleem met die nieuwsberichten?

Dat ze de toedracht niet helemaal duidelijk weergeven? Wat boeit die?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:13

Shiloh schreef:
_San87_ schreef:
misschien zelfs ook Duitse herders.

Heb je behalve de lijst de rest van de tekst ook gelezen? Hoezo pakt een Duitse herder vast en laat niet meer los?

Ja, dat heb ik. Het gaat om het ernstig kunnen verwonden en dat ook doen. Niet per se naar mensen, maar ook naar andere honden.

Ik vind Duitse herders prachtige honden (de oudere versie dan), maar ik kom ze zó vaak tegen, trekkend aan de lijn om maar bij mijn hond te kunnen komen, staart kaarsrecht in de lucht, haren rechtovereind, grommend en blaffend. En ik ben niet de enige met die ervaring. Regelmatig zie ik berichten voorbij komen over agressieve herders. En ja, dat ligt aan de baas. Maar ik wil geen herder bovenop mijn goedzak... Hij verweert zich wel, maar ligt meteen open (Weimaraner). Mijn hond ontwijkt herders ook.

Misschien is het mijn onderbuik hoor, maar brr... Ik ben altijd op mijn hoede bij een Duitse herder. Terwijl mijn trainster ze fokt. Liefste beesten op aarde.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:16

RoosDeG schreef:
Ik lees al een tijd stil mee.
Heb zelf een amerikaanse bulldog.

Maar wat ik me afvraag is; Hoe kunnen ze rassen op de lijst zetten die in Nederland niet eens erkend zijn als ras? (Amerikaanse bulldog is geen erkend ras in nl)

En andersom: de akita op de lijst maar de american akita die groter sterker en grover is niet....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:17

secricible schreef:
RoosDeG schreef:

Maar wat ik me afvraag is; Hoe kunnen ze rassen op de lijst zetten die in Nederland niet eens erkend zijn als ras? (Amerikaanse bulldog is geen erkend ras in nl)

En andersom: de akita op de lijst maar de american akita die groter sterker en grover is niet....
Ik denk dat die onder de noemer Akita valt?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:20

En om dit soort gemuggezift over rasnamen te voorkomen zou een maatregel die gerelateerd is aan grootte en/of gewicht niet zo gek zijn.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:20

kimmie261 schreef:
Sclimpre schreef:
Om de paar pagina's komt dit verhaal terug !
Logisch dat Pitbulls niet hoog scoren op deze lijst want ze worden niet meegeteld :"Pitbull Terriers zijn in dit onderzoek niet als ras meegenomen omdat de Pitbull geen officieel ras is. Er zijn geen betrouwbare gegevens over het aantal Pitbulls (stamboomloze American Staffordshire Terriers of kruisingen met dit ras) in ons land"
En het gaat om absolute cijfers, dus is het logisch dat rassen die veel voorkomen ook meer kans hebben om hoog te staan in deze lijst. Er zullen ook meer ongevallen zijn met VW's dan met Maserati's, om de eenvoudige reden dat er veel VW's rondrijden en weinig Maserati's. In de oorspronkelijke tekst geven ze daarna ook het lijstje waarbij de relatieve cijfers gegeven zijn, ttz. het aantal bijtincidenten per ras, gedeeld door het totale aantal honden van dat ras. Heel ander lijstje ! En dit zijn de cijfers die iets zeggen over het risico van dat ras.
Dus als je een onderzoek aanhaalt, aub het volledige verhaal doen.

en als jij nu ff goed leest dan:

TNS NIPO heeft eind 2007 een onderzoek gehouden naar het aantal hondenbeten in Nederland en welke rassen daarbij betrokken waren. Bij dit onderzoek is rekening gehouden met rashonden én look-alikes en met het feit dat sommige rassen meer gehouden worden dan andere.

Juist ze houden rekening met het het feit dat sommige rassen meer gehouden worden dan andere, en komen tot de zgn. bijtindex.

http://www.minderhondenbeten.nl/wcs/mhb ... beten.html

Het lijstje dat hier vemeld wordt is gebaseerd op het TNS NIPO onderzoek dat jij vermeld, en met de berekening die je aanhaalt, nl. Bij dit onderzoek is rekening gehouden met rashonden én look-alikes en met het feit dat sommige rassen meer gehouden worden dan andere.

En Pitbulls komen niet voor op de lijst, niet omdat ze niet bijten, maar omdat ze niet meegeteld zijn.

Dat staat er allemaal duidelijk bij, het is niet alleen kwestie van goed te lezen maar van alles te lezen, ook de dingen die je minder bevallen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:21

Shiloh schreef:
Wat is dan je probleem met die nieuwsberichten?

Dat ze de toedracht niet helemaal duidelijk weergeven? Wat boeit die?

Dat er altijd maar weer word gezegd stafford achtige, pitbull achtige en dat er nooit neer word gezet welk dier het geweest is. Want er word altijd gelijk geroepen stafford achtige. En dat ''achtige'' word echt niet onthouden. Weer een pitbull weer een stafford. En dat er , iets wat ik hier ook al vaker voorbij zie komen, er geen onderscheid gemaakt word. Een Amerikaanse stafford heeft een volledig ander karakter en is over het algemeen lastiger op te voeden dan de stafford. De Staffordshire Bull Terrier. En dat het opvalt dat veel mensen geen onderscheid kunnen maken tussen staffords, bullen en Pitbull ''achtige''.

Daarnaast maakt de toedracht JUIST uit. Dat is ook waar het advies op voortkomt (het advies uit het nieuwsbericht van de OP ) Dat er gekeken word naar de baas, de hond en de context waarin het bijtincident plaatsgevonden heeft.
Dus ja de toedracht maakt heel veel uit. Dat betekend niet dat als het de schuld van de baas is dat de hond bijt dat het minder erg word. En in mijn beleving, als zo'n hond afgemaakt word. Hoor je mij er ook niet over. Want die hond is gewoon veel beter af dan. Alleen is het nogal 'banketstaaf' dat alleen de hond er dan de schuldige in word genoemd. Want niemand zal zeggen ''zijn baasje stuurde hem''.

En om terug te komen op het bericht hierboven, Dat pitbulls niet mee geteld zijn is natuurlijk ook bezopen. Die hadden mee geteld moeten worden. En de look a likes worden ook gewoon mee geteld met de rashonden, ook iets wat jammer is. Want zo is er niet uit te halen waar de fout ligt (stamboom loos / stamboom fok)
Overigens zijn look a likes bedoeld als stamboomloze versies van.

Voor nu verlaat in in ieder geval de discussie. Op naar de HAP. voor een allergische reactie waardoor mn oog nu zo dik is als een mandarijn.. :(
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 26-02-17 12:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:22

secricible schreef:
RoosDeG schreef:

Of look a likes. Als de kleine op de grote lijkt. Geldt het voor de grote dus ook.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:27

misschien wel interessant,duitsland is een land met relatief weinig HR honden,daar in bijna elke deelstaat deze wel verboden zijn,of zoals bv bij ons wel toegestaan maar je betaald 600 euro hondenbelasting per jaar + muilkorf en kort aanlijn gebod.

en dit is een zeer recentelijk onderzoek naar bijtincidenten bij mensen:
http://www.bild.de/news/inland/tieratta ... .bild.html

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:30

kiwiwitje schreef:
bruintje123 schreef:
Nee dat zie ik niet als standaard waarheid, maar bij deze 2 voorvallen weetje dat het wel zo is gegaan.
Daar hoef je niet aan te twijfelen.

Jij ontkent steeds een heleboel. Een heleboel baasjes ontkennen te veel.
Daarom wil men deze honden weer beperken.
Dat is niet door heel af en toe eens een incidentje.

PARDON? Ik ontken teveel?
Waar haal je het vandaan? Ik geef verdomme meerdere keren aan dat ik niet tegen maatregelen ben. Dat ik WEET dat ze meer schade aan KUNNEN richten. Alleen meld ik hoe het voor mij als stafford eigenaar is om buiten te lopen met een stafford. Ik laat alleen zien hoe het vanaf onze kant is. Mijn hond komt behalve in de tuin NERGENS los. Altijd aangelijnd en in een losloop gebied zal je mij niet vinden. Wil ik aan de 20 meter lijn met de hond om te trainen of om hem te laten scharrelen, ga ik naar een groot open veld.
Het word hem geleerd om honden die druk op hem af komen te negeren. Gewoon door te lopen en er niet eens naar te kijken.
Het enige wat ik vind, is dat het oordeel wat je nu velt steeds terug komt op nieuwsberichten en dat is gewoon niet eerlijk! En ik zie inderdaad niet in, waarom er alleen naar dit type moeilijk gedaan moet worden. En dat omdat er in het artikel duidelijk te lezen is dat de telling die ze hebben, voornamelijk uit de media komen. HOE kun je daar in godsnaam een eerlijk en duidelijk besluit op maken?
NIET want die jack die bijt, of de lab die bijt. Die komt niet naar buiten in de media.
Dat is mijn probleem!
Dus haal het vooral niet in je hoofd om nog een keer te zeggen dat ik steeds een hoop ontken als je zelf niet verder kijkt dan je neus lang is. Overigens, ik ga je bericht temmen.

Waarop tem je dan? Ik zie niks verkeerds in het bericht bruintje123. Niet doen joh, lijk je net een klein kind wat mama er bij haalt als het ruzie heeft met een vriendje ;)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:31

kimmie261 schreef:
misschien wel interessant,duitsland is een land met relatief weinig HR honden,daar in bijna elke deelstaat deze wel verboden zijn,of zoals bv bij ons wel toegestaan maar je betaald 600 euro hondenbelasting per jaar + muilkorf en kort aanlijn gebod.

En welke honden verstaan de Duitsers als hr honde? Als herders ook op hun lijst staan kan ik mij moeilijk voorstellen dat ze relatief weinig hr honden hebben.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:32

StonedRomy schreef:
kimmie261 schreef:

En welke honden verstaan de Duitsers als hr honde? Als herders ook op hun lijst staan kan ik mij moeilijk voorstellen dat ze relatief weinig hr honden hebben.

https://www.tier.tv/hund/aufzucht-und-e ... eutschland

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:34

kimmie261 schreef:

Vooral herders en kruising herders. En ook vooral in eigen gezin/familie.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:35

Dankjewel voor de lijst diablo. Sommige rassen vind ik er wel terecht opstaan, maar rottweilers en zo'n honden hoeven er van mij niet op. Een geheel verbod lijkt mij ook wat te ver gaan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:36

kimmie261 schreef:

Wat is je punt? Alle honden bijten? Dat ontkent toch ook niemand. Hondenbeten zullen áltijd blijven. Net als auto-ongelukken. Dat kun je niet voorkomen. Als je dat wilt voorkomen moet je gewoon alle honden verbieden. Punt. Maar nogmaals. Andere rassen hoeven niet soms doodgeschoten te worden om gestopt te worden. En dáár gaat het om.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:39

Shiloh schreef:
kimmie261 schreef:

Wat is je punt? Alle honden bijten? Dat ontkent toch ook niemand. Hondenbeten zullen áltijd blijven. Net als auto-ongelukken. Dat kun je niet voorkomen. Als je dat wilt voorkomen moet je gewoon alle honden verbieden. Punt. Maar nogmaals. Andere rassen hoeven niet soms doodgeschoten te worden om gestopt te worden. En dáár gaat het om.

Het punt is dat, ondanks dat het houden van risico-rassen ontmoedigd wordt, de bijtincidenten in Duitsland zijn toegenomen door met name herdershonden en kruising herdershonden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:42

Een eindje hierboven blijkt duidelijk het probleem in deze discussie: de bijkomende emoties, m.n. van de kant van de honden-eigenaar. De hond is voor velen een soort kind, en dan krijg je toch een soort kom niet aan mijn kind-houding. Een objectieve kijk op de zaak wordt dan onmogelijk. Terwijl het objectief bekeken vrij simpel is: een hond die andere mensen of dieren ernstig verwondt of doodt, vormt een gevaar voor de omgeving en moet worden afgemaakt om herhaling te voorkomen. Niet als een soort van doodstraf (zo lijken sommigen het te ervaren) maar uit noodzaak. Ongeacht wat de aanleiding was voor het incident, dat maakt voor de gevolgen immers helemaal niets uit. Eigenaren moeten hun verantwoordelijkheid nemen op gebied van opvoeding en preventie (aanlijnen), maar ook accepteren dat als hun goed opgevoede hond ineens toch ernstig over de schreef gaat, dit als consequentie heeft dat de hond afgemaakt wordt, hoe triest dat ook is. Veiligheid gaat toch echt boven de emotionele band van het baasje met de hond.

Kuggur

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:44

Inderdaad Askja. En met een grootte/gewicht maatregel ben je ook van het rasgeneuzel af.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:45

_San87_ schreef:
Het punt is dat, ondanks dat het houden van risico-rassen ontmoedigd wordt, de bijtincidenten in Duitsland zijn toegenomen door met name herdershonden en kruising herdershonden.

En als je verder leest, zie je dat dat komt doordat die honden verreweg het meest gehouden worden (want door de lijst minder 'gevaarlijke' honden) en dat ze in de meeste gevallen bijten door verkeerde omgang met de dieren en onwetendheid van de mensen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:49

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:50

Diablo schreef:
dat ze in de meeste gevallen bijten door verkeerde omgang met de dieren en onwetendheid van de mensen.

en dit is naar mijn idee in 99,9% van alle bijtincidenten die er gebeuren zo...

zou iedereen maar zijn verantwoordelijkheid nemen en weten waarmee ze lopen,en in huis mee leven,want nog steeds gebeuren in huislijke sfeer de meeste incidenten,dan zou dat al een eind schelen.

maar ik geloof nooit dat de wereld bijtincident vrij gaat worden,zelfs niet met het afschaffen van de zogenaamde gevaarlijke hondenrassen.. :n

ik ben het eigenlijk wel met kugger en HC eens,dan alles maar muilkorfen en aan de lijn op straat...

eens zien wat dat voor cijfers gaan opleveren over een jaar of 5...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:54

Shiloh schreef:
secricible schreef:

Of look a likes. Als de kleine op de grote lijkt. Geldt het voor de grote dus ook.

Een akita en een american akita zijn twee totaal verschillende rassen en zijn ook niet als look a likes te beschouwen. Net zoals een duitse herder en een belgische herder twee totaal verschillende rassen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:56

Shiloh schreef:
Vrijwel maandelijks of meerdere keren per maand zijn er incidenten geweest met hoog risico honden die andere honden hebben doodgebeten, of mensen ernstig letsel hebben toegebracht en honden die doodgeschoten moesten worden omdat ze gewoon níet stopte met bijten. Ja. Er is een groot probleem met dit soort honden en daar moet héél nodig een oplossing voor komen.

Misschien heb ik idd eea gemist maar deze incidenten waren toch allemaal met pitbull types? En niet met bijvoorbeeld een Bull Mastiff?