Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NoeskaMoos schreef:Ik ben in de Dintelse Gorzen 2 boomvalken tegen gekomen, die zie ik niet zo vaak
Indy_Mouse_9 schreef:Ze komen ook niet voor in Nl. Het is een vogel die erg Zuidelijk woont. Hier is hij alleen in de Lente en voorjaar en verdwijnt in de winter naar zuidelijker regionen. Ik vind het een zeer exotische vogel die ik pas paar jaar geleden in Spanje voor het eerst gezien heb. Hij maakt een "hophophop` geluid en je herkent dat gelijk.kwam de hop tegen toen ik er door bladerde. Zat nog te denken dat ik die nog nooit had gezien.
Citaat:Voor 1925 was de hop nog een regelmatig voorkomende broedvogel in Oost- en Zuid-Nederland. Tussen 1925 en 1940 verdween de vogel geleidelijk uit Nederland. Er waren oplevingen in de periode 1941-45 en 1966-70, met jaren waarin er 10 paar hoppen broedden. Sinds 1970 gaat het hoogstens om 1 of 2 paar.
Tussen 1989 en 1998 zijn er 264 waarnemingen van doortrekkers, met een maximum van meer dan 50 waarnemingen in de laatste 10 dagen van april. Het aantal waargenomen hoppen nam af tussen 1997 en 2007.
JewEmm schreef:Heb dat toch echt wel gedaan en het is een echte renovatie. Prachtig. Waarom raad je dat niet aan?k raad je niet aan om te kijken, maar nestjes van boomklevers zijn echt kunstwerkjes!