Vogels in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 18:24

Zou 'jouw' vogeltje een frater kunnen zijn Neonlight? In mijn zoektocht kwam ik ook nog langs de grauwe gors, maar die lijkt me bij nader inzien te groot.

De tjiftjaf en fitis komen nog het dichtst bij mijn mysterieuze gast in de buurt. Aangezien ik goed bekend ben met het geluid van de tjiftjaf en die al lang niet heb gehoord lijkt de fitis mij het meest waarschijnlijk. Ik ga nog eens goed kijken en luisteren.

pien_2010

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:37

Dat zou goed kunnen Goeroe, want dat zijn van die vogeltjes die ik ook verschrikkelijk moeilijk vind om te herkennen.
Wilde zwijntjes zijn hier ook uiterst zeldzaam ook al zitten ze er genoeg. Dat zijn zo'n schuwe beestjes. Ik heb er nu twee gezien de afgelopen 5 jaar. Dus jullie snappen mijn blijdschap. Ik denk dat vogelaars van ook anderen dieren zien, houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:04

Qua kleur zou het kunnen, maar het vogeltje heeft echt de tekening van een sijsje, en dat heeft een frater niet.
Toch eens camera's beneden neerleggen, hoewel fotograferen moeilijk is met onze lens en een raam ertussen.
Op http://www.vogelwerkgroepbeemster.nl/ staan trouwens ook hele mooie foto's van vogels.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:46

Manlief kwam me zonet halen want 1 meter vanaf ons keuken raam...........mag ik u voorstellen aan mijnheer en mevrouw Hop *\o/* *\o/* :

Afbeelding

Afbeelding

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:47

Leuk zeg!

Bij ons dichtbij is het Bargerveen, leuk natuurgebied met allerlei vogels.
Ook soorten die maar op 1 of 2 plekken in NL voor komen. ga ik af en toe heen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:53

Wauw!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:12

Super cool, een stelletje hop(pen?) in de tuin!

Ik ben in de Dintelse Gorzen 2 boomvalken tegen gekomen, die zie ik niet zo vaak :)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:18

Hoppen, wat cool!
Ik heb dit weekend de antieke (maar desalniettemin meest awesome) vogelwaaier van mijn ouders bemachtigd, en kwam de hop tegen toen ik er door bladerde. Zat nog te denken dat ik die nog nooit had gezien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:22

Wauw, mooi zeg!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:46

NoeskaMoos schreef:
Ik ben in de Dintelse Gorzen 2 boomvalken tegen gekomen, die zie ik niet zo vaak :)
<3

Indy_Mouse_9 schreef:
kwam de hop tegen toen ik er door bladerde. Zat nog te denken dat ik die nog nooit had gezien.
Ze komen ook niet voor in Nl. Het is een vogel die erg Zuidelijk woont. Hier is hij alleen in de Lente en voorjaar en verdwijnt in de winter naar zuidelijker regionen. Ik vind het een zeer exotische vogel die ik pas paar jaar geleden in Spanje voor het eerst gezien heb. Hij maakt een "hophophop` geluid en je herkent dat gelijk.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:45

Oh, bijzonder dat hij wel in mijn 'handige vogelwaaier met veel-voorkomende vogels in Nederland' staat :=

Heb t even opgezocht, en kennelijk kwam hij vroeger wel meer voor in Nederland:
Citaat:
Voor 1925 was de hop nog een regelmatig voorkomende broedvogel in Oost- en Zuid-Nederland. Tussen 1925 en 1940 verdween de vogel geleidelijk uit Nederland. Er waren oplevingen in de periode 1941-45 en 1966-70, met jaren waarin er 10 paar hoppen broedden. Sinds 1970 gaat het hoogstens om 1 of 2 paar.

Tussen 1989 en 1998 zijn er 264 waarnemingen van doortrekkers, met een maximum van meer dan 50 waarnemingen in de laatste 10 dagen van april. Het aantal waargenomen hoppen nam af tussen 1997 en 2007.

Misschien is mijn vogelwaaier ouder dan verwacht, haha. Gebaseerd op gegevens van voor de oorlog :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:04

Ook altijd leuk, maar niet met het blote oog zo te spotten, is "hier" (op mijn werk) op het dak, daar broeden ieder jaar slechtvalken en hebben ze webcams op staan: http://asml.peregrines.nl/.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:09

Ik las gisteren dat het niet goed is om vogels bij te voeren nu in deze tijd ivm de jonge vogeltjes die dan teveel hard voer krijgen en beter is als de moeder vogel voer zoekt zoals wormpjes ? Ik heb net bij de action van die bloemenzaad gekocht die kun je zaaien in de tuin en dan krijg je bloemen welke goed en voedzaam zijn voor de vogels :) ben benieuwd of het werkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:09

Leuk om te zien! :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:11

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:56

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:52

AB, dat ziet we wel interessant uit! Ik ga vanavond eens even uitgebreid kijken, hopelijk zit er een leuk interessant nest bij.

In ons nestkastje vond ik dit weekend een klein stapeltje met takjes, iemand is begonnen met voorraad voor een nestje! Helaas kan ik vanuit huis het invlieggat niet zien, en dus niet met zekerheid zeggen wie het is. Ik vermoed de koolmezen, maar het zouden ook de pimpelmezen kunnen zijn.
Die twee 'groepen' hadden van het weekend nog duidelijk onenigheid (volgens mij om wie er bij het nestkastje mocht), wat uitmondde in een heuse maffia-achtige achtervolging van de pimpelmees door de koolmezen, door alle achtertuinen om de onze heen.

Met de verrekijker die ik heb opgeduikeld uit de boedel van de overleden tante waar ik ook de vogelvoer standaard van heb, heb ik kunnen vaststellen dat we daadwerkelijk een meneer en mevrouw Vink in de tuin hebben <3 Gisteren ben ik flink in de tuin bezig geweest, veel nieuwe planten neergezet, en vanmorgen was Mevrouw Vink lekker aan het rondscharrelen tussen het nieuwe groen.

Terwijl ik bezig was in de tuin zijn de mezen en Meneer Vink ook een aantal keer langs gekomen, keken mijn harde werk eens aan met hun kraaloogjes en zeiden 'Ben je nou nog niet klaar! We willen weer in de tuin!'

Een paar doorvliegers had ik ook nog kort op bezoek - een koppeltje witte kwikstaartjes. Die waren helaas ook zo weer weg, kennelijk stond het ze niet zo aan in de tuin :o

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:15

Er word duidelijk aan een nest gebouwd in het kastje!

Dit was zondag:
Afbeelding

En dit vanmorgen:
Afbeelding

Ik weet nu ook redelijk zeker dat het de koolmezen zijn. Mssn toch eens kijken of ik een nest-kast-cam kan installeren, ben altijd zo benieuwd wat er daar binnen allemaal gebeurd :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:07

Leuk alle netsjes bouwerij.
Hier zonet een grappige conversatie tussen manlief (ml) en mij. Ik zit alleen te eten aan de bar in de keuken en die kijkt uit op de achtertuin en de velden. Zoals gewoonlijk kijk ik naar de nestkastjes zo ook nestkastje waar we goed zicht op hebben. Verrek....dat kan toch niet? Dus ik richt de kijker op het nestkastje van de Koolmezen. Zie ik dat een boomklever een takje in het nestkastje van de Koolmezen gooit. :? Dus ik roep ml en vertel hem wat ik zie. Ja, zegt hij, dat kan dat beestje wel willen, maar daar past hij toch echt niet in.
Dat zeg je fout, want hij is in het kastje. Nu ml :? . En verrek het roze mooie ding vliegt uit het kastje. Perplex kijken we elkaar aan. Kijkers wederom goed ingesteld en nu zien we dat er harde arbeid is geleverd := . Het gat is erg verbreed, en we zien een bobbel onder het dakje wat duidelijk een nestjes achtige vorm heeft. Met leem is hij daar aan het stuken := .
Jazeker, de boomklever heeft ook een grote renovatie gedaan en het nestkastje aangepast aan haar behoefte := _O- . Zo grappig dit. Dus ml en ik hebben grote lol.

Vanochtend toen ik de deur uitkwam vloog een koppeltje groene spechten op en ik zag tijdens het voeren van de paarden dat een knoeperd van een vogel vlak langs me vloog het bosje in. Ik hoorde het ruizen van de vleugels. Ik hou het op een vrouwtjes buizerd, want ik zou niet weten wat het anders was.
En naast de stal in het nestkastje zag ik de pimpel mees in en uit vliegen.
Dus wel weer leuke dingen gezien :))

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:36

Vandaag mijn eerste nestkast controles voor het mezen onderzoek in het onderzoeksproject waar ik in doctoreer (ik kijk zelf naar insecten, maar een collega naar de mezen). En de eerste eitjes zijn gelegd!

Het is trouwens heel goed mogelijk dat er een boomklever in komt zitten. In nestkast onderzoek naar mezen komen er in loofbossen eigenlijk altijd 4 soorten broeden: Koolmezen, pimpelmezen, boomklevers en als je in het goede gebied zit bonte vliegenvangers.
Ik raad je niet aan om te kijken, maar nestjes van boomklevers zijn echt kunstwerkjes!
http://www.hlasek.com/foto/sitta_europaea_4062.jpg

En m'n eerste boerenzwaluw dit jaar weer gezien!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:42

Het koppeltje boomklevers wat ons de oren van ons kop afvreet nestelt ieder jaar bij de buren in een mezenkastje. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:46

JewEmm schreef:
k raad je niet aan om te kijken, maar nestjes van boomklevers zijn echt kunstwerkjes!
Heb dat toch echt wel gedaan en het is een echte renovatie. Prachtig. Waarom raad je dat niet aan?

Grappig dat het dus vaker voorkomt bij de boomklever dat hij andere kastjes in pikt. Dat vind ik wel leuk van dit topic, zo leren we nog eens van elkaar.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:50

Kijken is elke keer weer een verstoring van het nest en levert stress op. Ik weet het, dit klinkt heel dubbel voor iemand die met nestkast onderzoek bezig is, maar juist daarom ken ik de impact ook. Voor onderzoek kijken wij 1 keer in de week. Maar wanneer de jongen meer den 12 dagen oud zijn kan je sowieso beter de nestkast niet openen. Het kan dan namelijk gebeuren dat er een jong uit springt, terwijl die nog niet goed genoeg zelf kan vliegen. Die kan dan ook niet meer in het nest terug komen. En vaak zijn ze te snel om nog te vangen en terug te zetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:51

Oooooooooooh wij kijken nooit in het nest. Altijd houden we het van buitenaf in de gaten en het liefste van een afstandje.
Pas als alles klaar is doen we dat en maken de boel weer schoon. Een keer heeft mijn zwager een nestje opengemaakt, want de ouders piepten in paniek buiten maar er gebeurde niets. Toen was het jong te vet om nog door het gaatje te kunnen . Operatie goed voltrokken want jong kon mooi er uit.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:38

Ik hoor dagenlang een vogel, en reden langs de dokter voor mama en hoorden we 'm ook.
Lijkt op de groene specht qua geluid, nog niet gezien.
Geluid lijkt enorm maar is wat hoger dus iets scheller (heeeeel klein beetje, hebben vogels ook een beetje andere stemmetjes? dan kan het wel een groene specht zijn misschien)

Geluid groene specht: https://www.youtube.com/watch?v=RLlAhuZhEqs

edit: lijkt ook een klein beetje op de zanglijster, dat hoge.