Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LSnuitje

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:43

Vorig weekend naar Ameland geweest <3
Afbeelding

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:08

Mooi die donkere kop!

*Hahaha "Out of Control" :') *

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:47

Hij is ook echt out of control hoor :') meneer gaat altijd racen als ie los mag, hilarisch om te zien!
Deze foto is een beetje wazig, maar laat wel zien hoe graag hij rent. :D Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:48

Ik ga morgen weer trainen. Ben benieuwd hoe draakie het doet..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:17

LSnuitje schreef:
[ Afbeelding ]

Prachtige foto!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 14:16

Trotse dame

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:34

Ik vind het echt zo'n bijzondere hond! Super grote ogen. :j

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:42

Korthaar blue merle zie je ook niet veel.

Kortharen is altijd werklijn, maar daar komt merle echt maar zelden voor.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:08

Sassy schreef:

Die van ons is ook een korthaar, dat is toch echt geen werklijn. :+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:16

Kuggur schreef:
Ik vraag me af, zijn er meer mensen die serieus drijfwerk met hun bordercollie doen hier in dit topic?

Yes, meld zich...present!

Nu even zonder grapje, ik heb momenteel 5 borders uit werklijn.
En eentje uit de rescue die tijdelijk hier woont.

Ted (korthaar tricolor) doet hier thuis m.n. in de winter de kleinere jobs waar je wel een harde hond voor nodig hebt, helpen de schapen bij het voer weghouden als je gaat voeren.
Dat doet Ted heel goed!
Ik train hem niet meer voor trials, is voor hem en mij te stressy zo een klein groepje schapen door hekjes dirigeren.
Bovendien is ie nooit helemaal hersteld van een behoorlijke scheur in een spier in een achterpoot, dus ik kan hem ook niet te veel belasten of we zijn weer terug bij af.

Scott (korthaar zwart-wit met mottles) had dit jaar helaas een scheurtje in een kruisband, hij was al mijn minst getrainde hond omdat ie steeds crosst op de outruns. Maar zoals het er nu naar uitziet is ie met 5 jaar al met pensioen (we hebben niet veel geluk met de drie Breitensteiner honden die van dezelfde fokker afkomen, 2 soort van vervroegd pensioen vanwege blessures, en de beste van het drietal overleden)

(Mika, zwart-witte langhaar was mijn beste hond, die kon alles, zowel trial alsook op grote kuddes werken.
Heel goed in de lammertijd, voldoende druk kunnen zetten en toch voorzichtig met de kleintjes.
Hij heeft in 2013 en 2014 meegewerkt aan een heel grote kudde in Frankrijk, en ook de baas daar was onder de indruk van hem. Helaas maar 6 jaar geworden vanwege epilepsie |( )

Dan leeft hier Jacky (korthaar tricolor), nu 3 jaar en op dit moment een van mijn belangrijkste werkhonden, ze heeft het hele hoedseizoen meegewerkt om te herderen.
Ik heb haar na de ziekte en het overlijden van Mika noodgedwongen meer moeten inzetten.
Ze heeft deze zomer snel veel bijgeleerd.
Ook heel goed met ooien met lammeren. Gefokt door Toon Coensen van het Herdersveld.
Haar papa Tag werkt ook met 12 jaar nog aan de kudde.

Easy (langhaar tricolor) is mijn "herplaatshond" nu 6 jaar, en ook die ging mee hoeden dit seizoen, ik heb toch een half jaar heel fijn stressvrij met die hond kunnen werken.
Lammeren is iets minder zijn ding. Maar geweldig veel sheepsense!!
Wat een geluk dat die hond op mijn pad kwam!
Gefokt door Colin Gordon.

En nu de laatste aanwinst, Pearce (zwart-witte langhaar, maar werklijn, dus niet zo heel erg lang haar), gefokt door Sandra Schonewille van Dutchfields.
Groesfean Tippy (van Aled Owens Roy) x Rinn, net als Jacky volledig iers gefokt.
Die dreumes gaat mijn werkhondje voor de toekomst moeten worden.
Als Eas 9 jaar is en Jacky 6, dan is hij 3 en hopelijk wordt het net zo een goeie dat ie langzaam dan het werk kan overnemen.
Zijn zusje (die bij een herder woont) kan op 5 mnd al de kudde met minstens 300 schapen verplaatsen (wel nog niet over grote stukken, de herder is er heel zuinig op hé), geweldig, en ik moet zeggen, Pearce hier een 5 minuutjes aan de schapen gehad, hij gaat er al rond, en kon al haast zowat op 12 uur lopen met hem, op de afgespeende ramlammeren van dit jaar.

Ik gebruik de honden hier thuis om onze eigen schapen om te verplaatsen, trailerladen, demo's en sinds begin dit jaar hebben we een seizoens-job als herder op een openluchtmuseum, waarvan het deel waar wij komen een 50 hectare is (het totale domein is een 550 hectare groot)

Wat b.t.w. een geluk was dat die job net op het goede moment voorbij kwam, anders was ik waarschijnlijk niet alleen met de wedstrijden gestopt, maar helemaal met het schapen houden.
Het is alleen bitter dat we net nu onze droomjob voorbij kwam ik dat niet meer met Mika kon doen, maar in mijn hart is ie alle dagen bij ons.

Zo, dat was zo kort mogelijk de voorstelling van mijn border collies :D
(Foto's plaatsen ben ik niet zo een held in, zouden in oude topics van mij moeten staan)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:44

KimD schreef:
Sassy schreef:

Die van ons is ook een korthaar, dat is toch echt geen werklijn. :+

Ik vind jouw hond geen korthaar, als dat zo is dan is mijn Pearce ook korthaar, en die staat als langhaar op papier, maar meer haren als aan die van jou zit er ook niet :D
Moet ik toch eens snel kijken of daar iets van garantie op zit in ons koopcontract :+

Maar misschien zit er wel iets van ISDS gefokte honden, dan is het mogelijk dat ze korter in hun haar zitten?

Mijn Jacky, dat is heel duidelijk een korthaar, onze Ted vind ik ietwat twijfelgeval, die staat als kort op de papieren, maar sinds de castratie zou ik eerder zeggen medium.

Ben trouwens de foto's in dit topic nog allemaal aan het terugkijken, en hoe herkenbaar alle orenstandjes...

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:07

Sassy schreef:
LSnuitje schreef:
[ Afbeelding ]

Prachtige foto!

Dankjewel! Ik heb af en toe nog ruzie met de instellingen van mijn camera, maar het word beter :Y)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 17:30

Sassy schreef:

Klopt ik weet dat ze vrij zeldzaam is en daarom ook zo blij met haar :)
Verder gedraagt ze zich niet als werkhond. Hele lieve huishond is het. We spelen wel vaak en denk spelletjes en ze speelt veel met onze andere hond, maar verder is ze rustig :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 17:32

KimD schreef:
Ik vind het echt zo'n bijzondere hond! Super grote ogen. :j

Bedoel je de mijne?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:41

Cinnepin schreef:
Verder gedraagt ze zich niet als werkhond. )

Heb je haar ooit een paar schapen laten zien? Zo niet dan weet je gewoon niet of "ze zich gedraagt als een werkhond".

Hoi Sassy, heb ik het andere topic het filmpje gezien van je overleden hond. Ziet er goed uit. Moet een groot verlies zijn geweest, zo jong ook.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:43

Cinnepin schreef:
Sassy schreef:

Klopt ik weet dat ze vrij zeldzaam is en daarom ook zo blij met haar :)
Verder gedraagt ze zich niet als werkhond. Hele lieve huishond is het. We spelen wel vaak en denk spelletjes en ze speelt veel met onze andere hond, maar verder is ze rustig :)

Nou super fijn toch dat je zo van haar kunt genieten!

Haha, wat is dat toch met het fabeltje dat werklijnen hyper zouden zijn :+

Je moest mijn "werkhonden" na hun werktijd eens op de sofa zien hangen :D
Zijn ook hele lieve rustige huishonden en allemansvriendjes.
(Eas en Jacky zijn vorige week mee geweest op een demo op een tehuis voor gehandicapten, en ook al zitten ze midden tussen de herrie, drukte en veel mensen, dat maakt ze niks uit, ze blijven cool in de kop en aardig naar kleine en grote mensen)

Ik denk dat menigeen ze pas herkent als border collie als ie ze aan de schapen ziet, maar zelfs tijdens het werk aan de kudde vragen mensen nog wat het voor een ras is, omdat ze alleen langharen kennen. Dat zul jij ook wel meemaken denk ik ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 17:46

Kuggur schreef:
Cinnepin schreef:
Verder gedraagt ze zich niet als werkhond. )

Heb je haar ooit een paar schapen laten zien? Zo niet dan weet je gewoon niet of "ze zich gedraagt als een werkhond".

Hoi Sassy, heb ik het andere topic het filmpje gezien van je overleden hond. Ziet er goed uit. Moet een groot verlies zijn geweest, zo jong ook.

Nee idd, je hebt gelijk schapen heeft ze nog nooit gezien. Maar vaak heb je met werkhonden toch dat als ze niet hun werk kunnen doen ze zelf wat gaan doen? Dat bedoel ik met dat ze zich niet zo gedraagt, want dat doet ze niet ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 17:48

@ sassy

Klopt, veel mensen vragen wat ze voor ras is idd :j. Maar ze wordt wel heel erg mooi gevonden. Ze is ookal met een windhond vergeleken :')

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:55

Kuggur schreef:

Is een filmpje wat al 3,5 jaar oud was, sindsdien waren we wat werken betreft al veel verder.
De tijd van het filmpje was eigenlijk slecht wat werken betreft, zijn zelfvertrouwen had net een behoorlijke deuk opgelopen na een clinic van een "tophandler" wiens manier van werken totaal niet bij de onze paste. We hadden toen echt problemen bij het wegdrijven, dat zie je ook wel eraan dat ie steeds naar me omkijkt, dat hoort een hond aan het werk niet zo te doen.
Is wel gebeterd, maar heeft weer een paar maanden training gekost eer dat we dat terug op de rit hadden.
Ik heb hem nooit hoger als een klasse 2 gestart, maar die liep met gemak outruns van 400 meter, met een betrouwbare stop achter de schapen. Een goeie look back...
Blinde outruns, niks was die hond te gek. Schapen kwijt achter de bosjes, je stuurde hem ook al zag je geen schaap en die bracht altijd alles mee terug.
Geiten met lammeren. Hele boze ooien met lammeren, die kon gewoon alles werken.
Als ie een kopstoot kreeg ging ie net zover terug dat ie dat kon ontwijken, en werkte dan rustig weer verder.
Die ging op een leeftijd van 5 maanden de lammeren uit de wei ophalen op 200 meter, en met zo een rust.
Als het lastig werd dan moest Mika altijd de klus klaren.
En in Frankrijk heeft ie zeker wel bewezen wat ie kon.

Zeker een groot verlies, niet alleen omdat ik helemaal gek van die hond was, maar ook omdat ik waarschijnlijk nooit meer zo een goeie ga krijgen die gewoon echt alles kan.

Je kunt je voorstellen dat ik in de toekomst allereerst naar een pedigree kijk voordat ik beslis een pup uit een bepaalde combi te nemen.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 09-10-15 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:58

Ik heb dat ook mijn mijn BC. Zijn vaak mensen die vragen wat voor ras het is. Heb dan een drie kleur kortharige BC. Hij is word regelmatig met een herder vergeleken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:02

Ja mensen verzinnen van alles hé, en zijn dan stomverbaasd als je zegt border collie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:06

Sassy, mijne staat op papier als korthaar. Pa en ma zijn ook korthaar, de raad heeft dus ook het hele nest op één na als korthaar bestempeld. Maar die andere heeft dus echt het normale lange haar. Guinness heeft niet veel langer haar dan hierboven. Alleen heeft Guinness een leeuwentooi en pluimpjes aan zijn billen. :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:08

Guinness als Aussie. _O- En de leukste als Husky. Onze Sheltie wordt dan weer aangezien voor een Collie. :') :+

Had vandeweek zo'n herinnering op Facebook, Guinness als puppy. Dachten die Duitsers allemaal dat I een Aussie had gekocht. Kwam dus woensdag op training aan, vroegen ze naar de nieuwe puppy. _O-

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:12

Uit 2 kortharen kunnen idd langharen komen, andersom niet.
Jammer dat ik zo slecht ben met foto's...ik ga er toch eens moeten proberen te uploaden :)

Pearce heeft echt geen langer haar als die van jou. Mama staat met langhaar op papier, terwijl die ook zo een "tussending" is wat haarlengte betreft.
Naast mijn Jacky of Scott zie je dan wel weer duidelijk verschil.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:15

KimD schreef:
Guinness als Aussie. _O- En de leukste als Husky. Onze Sheltie wordt dan weer aangezien voor een Collie. :') :+

Had vandeweek zo'n herinnering op Facebook, Guinness als puppy. Dachten die Duitsers allemaal dat I een Aussie had gekocht. Kwam dus woensdag op training aan, vroegen ze naar de nieuwe puppy. _O-

Ach, troost je, ik heb ook regelmatig een herder of kelpie _O-