Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:16

Gefeliciteerd!
Wat een droppie. Wel stiekem van Zwartje dat ze dat even ergens achterin een hoekje heeft gedaan.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:40

Gefeliciteerd!!! *\o/*

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:33

meestal zijn er wel tekenen zichtbaar, maar soms zie je ze niet altijd.
De banden zakken namelijk altijd weg ongeveer 12 tot 24 uur voor het kalven.
Ook hier zit weer verschil in hoe het voelt, de ene houdt strakkere banden als de ander.

Wij missen hierdoor ook wel eens een koe, deze kalft dan op de roosters.
gellukkig is het allemaal goed gegaan.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:03

gisteren is bij ons ook een kalf geboren! donkerrode streeprug stier wss houden wij hem aan de moeder is een 16 jarige koe en de vader is onze eigen dekstier boes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:27

leuke naam Boes..
Net zo maf als in de tekenfilmpjes??

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:53

Stille meelezer kruipt onder steen vandaan:
Gefeliciteerd! Op mijn verjaardag nog wel!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 17:16

Ze wou vanmiddag slecht drinken, ze had bijna geen zuig reflex en een wat dikke tong. Vanmorgen dronk ze ookal minder goed als gisteren maar niks zorgwekkends. Gisteren was het me al iets op gevallen dat ze wat vlug ademde. Maar was bang dat ik spoken zag. Maar vanmiddag leek het nog iets erger te zijn geworden, mijn vader was het ook al opgevallen. Wel was ze goed vlug ze stond wat te huppelen en oogt verder totaal niet ziek.

Toch hebben we haar gespoten (antibiotica) voor haar longen. Want het lijkt er toch op dat ze iets tegen een longontsteking aan zit. We zijn er mooi op tijd bij dus hopelijk is ze gauw weer helemaal beter.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:37

Beterschap met de kleine drop :(:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:40

Is het dan niet mogelijk om ze wat vaker kleinere porties te geven? Veulens, hertjes, honden noem maar op krijgen om de paar uur de fles. 3 keer per dag voelt zo weinig? En al helemaal als ze niet lekker zijn?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:27

Iris82 schreef:
Is het dan niet mogelijk om ze wat vaker kleinere porties te geven? Veulens, hertjes, honden noem maar op krijgen om de paar uur de fles. 3 keer per dag voelt zo weinig? En al helemaal als ze niet lekker zijn?

Dat doen we eigenlijk nooit zou misschien best goed zijn, weet ik niet.

Maar ik denk dat het op bijna alle boerderijen in Nederland zo gebeurd. En het gaat eigenlijk altijd goed. We hebben al 1,5 jaar geen dood kalf meer gehad (afkloppen!) Alleen doodgeboren kalveren maar dat telt niet mee. Dus het zal wel goed zijn zo. Als ze hun buikje vol hebben gaan ze lekker slapen.

Wij geven de eerste paar dagen 3x daags zoveel als ze op kunnen, we bieden het aan, willen ze niet hoeft het ook niet. Daarna krijgen ze 2x daags 3 liter.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:57

Morganlefay schreef:
leuke naam Boes..
Net zo maf als in de tekenfilmpjes??

ja }:0
bij ons loopt het kalf gewoon bij de koe en kruipt elke keer onder de draad door zodat hij beschut in het graan kan liggen.
snel ademen kan inderdaad de longen zijn

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:33

Vandaag mijn eerste koeien bevalling meegemaakt! De hele dag de koe in de gaten houden en ik mocht erbij in de wei gaan zitten. Ik had alleen vanaf het begin al het idee dat het niet ging lukken, ze kwam namelijk niet verder dan het zien van de hoefjes... Uiteindelijk heeft de krik er aan te pas moeten komen en was het kalfje (een mooi vaarsje) al dood... De nageboorte was er na een kwartier al af dus ze zal al wel langer bezig zijn geweest dan dat we dachten.. Erg jammer :(

Hopelijk gaat het snel beter met Zwartje 2.0!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:05

Gefeliciteerd en beterschap!! Arm kalfje :')

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 08:41

Ze dronk vanmorgen weer goed! Beetje onhandig nog maar de melk zit erin. :) ze was zo enthousiast aan het drinken dat ze steeds los liet en de speen dan kwijt was.

Met zwartje gaat het ook goed. Wij noemen de koeien trouwens nooit bij naam. Zwartje was voor mij in het dagelijks leven 6620 (haar oornunmer) nu heeft ze een halsband gekregen dus nu is ze omgedoopt naar nr 37. Klinkt voor jullie misschien heel kil zo'n cijfer als naam, maar voor mij klinkr nr 37 echt als een soort naam. Haha zo hebben we nog wel eens dat we een bepaald nummer niet bij een koe vinden passen ofzo dan kiezen we een ander nummer.

De oude nr 37 (waar de halsband van is geweest ) was een hele mooie oude koe die in haar leven 85000 liter had gegeven. Dus hopelijk is het een geluks nummer.

Aan de halsband zit een transponder en daarmee kunnen ze krachtvoer halen in een voerbox.

Er was ook nog een vraag over hoe ik op de naam was gekomen. Nou dat is heel makkelijk alle koeien zijn vernoemd naar hun moeder. Dus als zwartje 54 een kalf krijgt word dat zwartje 55.

Wij hebben heel veel koeien die Mariëtte, bertha, johanna, hilda en boukje heten. Dat zijn dus gewoon goede koefamilie's. De familie zwartje is niet zo goed blijkbaar want zwartje is de laatste zwartje hopelijk krijgt ze hierna nog een eigen kalf om de naam in stand te houden. Ook de jannie's en de jopie's doen het niet zo goed want daar hebben we er ook nog maar 1 of 2 van.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 08:47

Het uier van zwartje zit nog vol met zucht dat zal nog wel wegtrekken. Ze gaf de eerste keer 3l 2e keer 4l en de 3e keer 5l en vanmorgen 7liter. Ze stijgt dus langzaam. Vanavond gaan we haar gewoon rechtstreeks in de leiding melken nu vangen we de melk nog op in een emmer en gooien het weg omdat biest niet in de tank mag. Maar vanaf morgen kunnen we dus niet meer zien hoeveel ze geeft.

Afbeelding

Afbeelding

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:53

Fijn dat je kalfje weer goed gaat en drinkt!

En top dat zwartje/37 het goed doet!
Hier juist andersom soortje. Toen we half jaar geleden de kudde kregen alles met nummer, maar toen alles een naam gegeven (hadden ze nog niet) en dat werkt toch wel makkelijker. Ik weet nog niet alle namen, schat ongeveer de helft. Dus als ik een koe zie dat ik naam weet.

Geven jullie de kalfjes iets van halocur? Waarom wel of niet?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:58

Jaan81 schreef:

Dit hebben wij een periode gedaan toen we ontzettend veel last hadden van kalverziekte/sterfte. Wij hadden toen rota corona en cripto tegelijkertijd eronder zitten. Toen we er bovenop waren zijn we er mee gestopt.
Doen jullie dit preventief dan?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 09:00

Jaan81 schreef:
Fijn dat je kalfje weer goed gaat en drinkt!

En top dat zwartje/37 het goed doet!
Hier juist andersom soortje. Toen we half jaar geleden de kudde kregen alles met nummer, maar toen alles een naam gegeven (hadden ze nog niet) en dat werkt toch wel makkelijker. Ik weet nog niet alle namen, schat ongeveer de helft. Dus als ik een koe zie dat ik naam weet.

Ik ken alle namen en nummers van jongvee en de melkkoeien en van de meeste de afstamming tot 3 generaties :') mn eigen telefoon nummer kan ik niet onthouden maar dat wel.

Halocur? Nog nooit van gehoord. Is dat een soort poeder voor door de melk/ water tegen diaree? Wij gebruiken namelijk Rediar daarvoor.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:06

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:09

Jeuj! Een vaarskalf!! Gefeliciteerd zeg! Wat zal je blij zijn!!!
Ik hoop dat ze die mooie show??/ melkkoe word die je hebt besteld!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:32

gefeliciteerd met je vaarsje! dat ze je verwachtingen waar mag maken.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:50

wij hebben wel halocur gebruikt, maar waren er niet tevreden over. Na de laatste shot van dat spul kregen de kalveren nog crypto.
nu hebben we een ander middel en hebben we geen kalveren meer gehad met crypto.

we zijn nu sinds een paar maanden wel begonnen met het enten van droge koeien ongeveer 3 tot 8 weken voor kalven, dit werk echt top, we hebben geen zieke kalveren meer gehad.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:47

Welk middel hebben jullie nu geertje3?

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:18

Dit blijft aangenaam om te lezen, en proficiat met je kalfje.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:54

Leuk zeg, een vaarsje! Van harte met de kleine meid!