Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:30

Ach wat geniet ik toch van die kleine geitjes. Ze groeien als kool en worden lekker brutaal. I love it. ik wilde de twee geiten moeders weer bij elkaar zetten met hun kroost maar dat ging niet zo lekker. De oudste was te beschermend en bleef de andere opjagen en stoten. ivm veiligheid toch maar het Schot er tussen gedaan. Hoop dat ze buiten dat minder zullen doen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:34

Dat zul je altijd hebben de eerste paar dagen, gewoon bij elkaar laten dus. Doen ze hier ook, als ze maar genoeg ruimte hebben om te ontwijken is er niet zoveel aan de hand.

Hier vannacht ineens een dood schaap, hartstikke drachtig en gister avond nog niks aan de hand en ineens is ze dood. Lag er ook bij alsof ze sliep, hopen er maar op dat gewoon een hartstilstand heeft gehad oid.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:04

Dat is altijd vervelend froukje...

PBA gewoon bij elkaar laten idd.
komt wel goed.

Hier vandaag een verworpen, hopelijk blijft het bij deze ene.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 01:24

Ben zo bang dat een jong verdrukt wordt want het ging er heftig aan toe en Door het gejaag konden de jongen niet drinken. stal is 1,80 X 3 en normaliter nu dus opgesplitst. maar er zitten dus 2 volwassenen geiten in en drie jongen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:12

Ik heb hier dus ook vechtende dames.... Zelfs als ze in de wei kunnen doen ze dat niet, te druk met elkaar uitdagen. Ik heb ze eergister ook maar uit elkaar gehaald want een lam had al 4 uur lang niet kunnen drinken omdat mama alleen maar loopt te verdedigen....moet je dat echt gewoon maar laten? Ik vond het na een paar uur toch wel welletjes, leek er niet op dat het ging afnemen. Hier zijn het dus de nog drachtige dames die de moeders uitdagen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:17

Renske_W schreef:
eclair98 schreef:
Het is heel erg duidelijk te zien! Bij een geitje zie je twee tepeltjes zitten en bij een rammetje een ''twee staart'' zeg ik maar, dat zijn de balzakjes.

Maar een bokje heeft ook 2 tepeltjes. En soms is het "tweede staartje" niet zo goed te zien.

Dan kan je het nog altijd voelen! Net alsof er twee knikkertjes zitten!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:39

Ik heb gister mijn schapen stage afgerond :D Weer veel geleerd en ook nog twee bevallingen meegepikt *\o/* Maar nu: hoe heet het als de baarmoeder is verzakt in de buikholte en dan lijkt een schaap wel quasimodo :') Heeft dat een naam? Dan kan ik het opzoeken op google, nu wordt het erg lastig -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:53

eclair98 schreef:
Ik heb gister mijn schapen stage afgerond :D Weer veel geleerd en ook nog twee bevallingen meegepikt *\o/* Maar nu: hoe heet het als de baarmoeder is verzakt in de buikholte en dan lijkt een schaap wel quasimodo :') Heeft dat een naam? Dan kan ik het opzoeken op google, nu wordt het erg lastig -O-

Ik ken dat enkel als dat de hele boel (deels) naar buiten wordt geperst achter het lam aan. Prolaps is daar de term voor. Losraken/scheuren van de ophangingsbanden van de baarmoeder ben ik niet tegen gekomen. Al kan het wel, wetende dat een vriendin er een drachtige merrie aan verloren is (operatie was riskant succes kans klein en kans op latere ellende veel te groot).
Mooi pdfje met hoe en wat qua aflammeren kwam ik wel tegen :
http://www.levendehave.nl/sites/default ... lossen.pdf

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:06

Inderdaad een prolaps kan ook, maar de baarmoeder is helemaal naar de zijkant gezakt in het dier zelf. Deze dieren konden er ook wel flink last van hebben, ze werden dan ook weggebracht :o Ik ga je pdf eens bekijken, dankje wel :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:56

vandaag nog een poging gedaan om ze bij elkaar te zetten. En verhip het ging een stuk beter. Ja er werd nog wel gebeukt maar het stopte ook weer. De kleintjes vonden het geweldig met z'n drietjes nu

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:04

Zo leuk als ze samen spelen :D

Ik heb een paar foto's van onze dames en heren:
Afbeelding

En de mannen:
Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:07

Zie ik dat goed, worden die in kassen gehouden...?

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:48

Ja, klopt :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:25

Wij vandaag de planning om onze lammeren naar de nieuwe hokken te verplaatsen.
Ben benieuwd wat ze er van vinden.
ze krijgen er veel meer ruimte, dus denk dat ze wel uit hun plaat zullen gaan. :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:11

bij mij mogen de geitjes met mooi weer even buiten spelen. Ze vonden het geweldig en heb mooie sprongen voorbij zien komen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:55

Vraagje tussendoor, zijn er hier mensen die honden gebruiken in het schapenwerk?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:00

Ik denk weinigen Kuggur.

Wij zijn de laatste 2 dagen bezig geweest de zeldzame rassen op mijn werk weer uit elkaar te halen, de hele kudde stond nu door elkaar in de grote schuur waar ze overwinterd hebben.
Entre-et-sambre-meuse staan nu met hun lammeren op de wei, netjes de hoeven bekapt en ontwormd :D

Vandaag hebben de honden letterlijk moeten vechten om de melkschapen op hun plaats van bestemming te krijgen, Jacky heeft een aantal schaafwondjes op haar hoofd, die heeft klappen moeten incasseren, klein maar dapper, ze heeft het toch niet opgegeven aan die grote schapen die totaal geen hond gewoon zijn en nul respect voor een hond hebben (en in de aanval gaan, zelfs zonder lammeren erbij)
Easy loopt niet helemaal lekker...ze hebben echt beiden alle zeilen bij moeten zetten, om de schapen goed een 2 kilometer te kunnen verplaatsen.
Voor nog geen 15 schapen 2 honden nodig gehad, die na een half uur stik kapot waren :(
Jammer genoeg was het door de modder na de regenval van de laatste dagen niet mogelijk ze met de trailer te verplaatsen, anders hadden we het wel anders gedaan.

Morgen een rustdag, en vanaf zondag gaan we weer werken in het museum.

De kudde voskoppen waar ik eigenlijk mee zou vertrekken is (om welke reden dan ook) veel te laat gedekt, en daar heeft er nog niet een van afgelammerd :(
En met hoogdrachtige schapen weiger ik op pad te gaan, dus we gebruiken dan de tijd maar om de andere rassen in te trainen met de honden, zodat als die nog eens verplaatst moeten worden in de toekomst dat dat iets gemakkelijker kan met de honden als vandaag.

De Houtlanders, Mergellanders en Kempische schapen zijn deels bekapt en ontwormd, maar moeten nog naar buiten.
Maar de hondjes hebben het wel gehad voor vandaag.
Die liggen nu lekker op de bank bij te komen :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:27

Haha, jou kende ik al ;) .
Interessant te lezen wat je met je honden doet op je werk.
Hier heeft de hondentraining/drijfwerk zo goed als stilgelegen over de winter. Gisteren voor het eerst een oefensessie gehouden. Daar gebruik ik mijn acht jaarlingen voor die hiervoor bewust zijn vrijgehouden (niet zwanger dus).
Jong brutaal wild, en helemaal ongedogd, zowel de ervarener Gláma die de taak had ze naar de weide te drijven, als de jongere Max in opleiding hadden er een hele kluif aan.
Max moet klaargestoomd worden voor het herfstwerk, schapen van het hoogland halen. Ik twijfel wat aan zijn capaciteiten, hij is nog niet zo ver als ik zou willen. Hopelijk een laatbloeier. 9 en 10 april ga ik met hem naar een clinic, eens zien wat de trainer daar van hem zegt.
Ik was in ieder geval niet ontevreden over zijn prestaties gisteren, toen de eerste opwinding voorbij was kreeg hij de groep aardig onder controle.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:35

Wij hebben 2 border collies, gebruiken ze niet heel erg vaak omdat we alle schapen in schrikdraadnetten hebben staan(we lopen in Rotterdam). Maar als ze van het ene naar het andere park gelopen worden hebben we ze natuurlijk echt nodig :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 00:07

Afbeelding
Bij mij zijn de eersten ook geboren, moeder is zwartbles x swiftex, vader zwartbles

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 00:09

Wat een leukerds! Gefeliciteerd :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:36

Pillow, erg leuke lammetjes :)
Dat met wit aan de pootjes lijkt wel een border collie schaapje...

Hier thuis duurt het nog wel even eer dat de eersten geboren worden.

Kuggur: van wie gaan jullie een clinic krijgen?
(Ben niet nieuwsgierig...dat lijkt maar zo ;) )

Fijn dat er nu wat progressie in Max zit, vorig jaar leek dat nog anders hé?
Als je maar het idee hebt dat ze controle kunnen pakken op de kudde, het fijnere werken komt dan wel.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:00

En ja, hier is net het eerste lam geboren, van een heidschnucken ooi, bijna 2 weken eerder als dat we verwacht hadden. Handiger misschien volgend jaar toch maar weer een dekblok te gebruiken.
Nageboorte is er nog niet af, afwachten of deze ooi er nog een tweede uit gaat gooien.

Mooi op tijd voor Pasen :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:48

Sassy schreef:
Kuggur: van wie gaan jullie een clinic krijgen?
(Ben niet nieuwsgierig...dat lijkt maar zo ;) )

Van Elisabet Gunnarsdóttir, één van de betere (als niet de beste) handler van IJsland. Consistent goede resultaten op trials met zelf gefokte en getrainde honden. Er is nauwelijks een bordercollie te vinden op IJsland die niet verwant is met "daðastaðir" honden, de boerderij van haar vader.

Sassy schreef:
Fijn dat er nu wat progressie in Max zit, vorig jaar leek dat nog anders hé?
Als je maar het idee hebt dat ze controle kunnen pakken op de kudde, het fijnere werken komt dan wel.

Ja Max was niet de snelste in de ontwikkeling, maar zijn pluspunten zijn steeds duidelijker; een felle interesse om te werken, en moedig. Een veel sterkere presentie dan Gláma (en dat is wat ik wilde).
Maar ook minder "biddable", en heeft een hardere hand nodig om te gehoorzamen, iets wat ik onderschat heb.
Het wordt ongetwijfeld interessant te zien wat Lisa van hem vindt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:35

vanaf wanneer moeten geitenbokjes van hun moeder weg? lees verschillende verhalen namelijk. zw moeten natuurlijk niet hun moeder dekken maar wil ze zo lang mogelijk houden.