Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:12

Ola! ik meld me ook weer eens, leuk om weer wat bij te lezen, afgezien van het nieuws van MDH dan :(:).

Ik heb sinds een paar weken een huis met een prachtige tuin <3 wat kan ik doen om die zo egelproof mogelijk te maken? Bakje water zal ik iig neerzetten, kattenvoer lijkt me wat minder handig, aangezien er ook katten in de buurt wonen, anders vreten die alles op.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 20:40

Een egelhuisje, die kan je online kopen of zelf maken :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:46

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:24

Wat vinden jullie van Noelle? Vind haar zooo dik.. Na onze vakantie lukt het niet meer haar te latem afvallen. Loopt bijna elke avond 1 of 2 uur rond. Ik zie haar laatste tijd niet meer rennen in de loopradjes. Ik geef echt weinig brokjes, Royal Canin Light. Ze kan zich nog helemaal oprollen en ze loopt best op tempo rond, zie filmpje:

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:59

De video is prive, kan 'm niet afspelen. Zou ze drachtig kunnen zijn? de ander is een mannetje toch?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:25

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 12:53

Beide linkjes doen het hier niet.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:00

Oh nee dan is dat geen optie indd :'). Je moet het filmpje even op openbaar zetten, of de link delen, dan krijgen we een selectieve link als het goed is.

Ze is ook echt in gewicht heel zwaar? of alleen maar erg bol? Anders kan het natuurlijk ook een geval van wormen of iets in de darmen zijn bijvoorbeeld

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:05

Prikkelbare darm klinkt wel grappig bij een egel, maar is het niet -O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 13:08

:') :')

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:10

Ghehe wat flauw :')

Nog een poging, nu moet 'ie het doen. Had 'm niet goed staan idd.
Ze is gewoon zwaar en dik. Is in augustus toevallig nog ontwormd dus dat zal het niet zijn.

http://www.youtube.com/v/22X12HDDLL4

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:12

Hij doet het!

Is niet alleen haar buikje, gewoon helemaal een varkentje :D
Dat wordt naast de fiets!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:16

Haha ja tis echt een varkentje :D maar stomme is, ze was heel dik. Viel wat af. Ging weinig in de loopradjes sinds juli ong, en na onze vakantie was ze weer op haar oude gewicht.
En nu.. ze loopt dus echt veel buiten de kooi, trippelt dan ook heel de kamer rond. Maar ik zie haar 's nachts nooit meer in de loopradjes. Ze krijgen echt weinig brokjes, en dus Light al. Wat kunnen we nog meer doen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:18

Loopt ze wel lekker in het radje?
Misschien een maat groter proberen?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:19

Ze liep er altijd lekker in, ook toen ze dit gewicht had (toen ik haar net had). Daarbij heb ik denk ik al de grootste radjes.. Silent Spinner en Flying Saucer

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:34

Hmm. Zit te denken. Misschien toch minder vaak brokjes en vaker gekookte kipfilet? Das heel mager toch?
Het zijn lastige eters allebei, meeste groente en fruit wordt niet aangeraakt. Maar kip vinden ze errug lekker. Zou dat nog een idee zijn? Om de dag kip / light brokjes?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:38

:') het is net cartman :')
Tsja, normaal is het een combi van bewegen en dieet he, als dat al niet werkt weet ik ook niet goed wat je ermee moet, misschien indd een ander soort rad (of een mini loopbandje :') _O-).
MIsschien loont het om over te stappen naar wat meer natuurlijke voeding, dus meer insecten e.d. ipv brokjes, kattenbrokjes bevatten natuurlijk altijd een heleboel troep ook.

Ik weet niet hoe goed kip voor ze is, het zijn natuurlijk geen echte vleeseters. Ik zou bij de ranzijn (of andere dierenspeciaalzaak) van die gedroogde (en levende) meelwormen o.i.d. halen. Dat heb ik mijn putputs ook een tijd gevoerd. Is eigenlijk dus reptielen of vogelvoer, maar omdat het ook insecteneters zijn moet dat kunnen volgens mij

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:41

Ik ga trouwens aan de knutsel met dat egelhuisje, is simpel zat, heb nog wel hout liggen ook, dus dat komt wel goed :j

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:42

Gedroogde insecten eten ze niet, ze krijgen wel levende meel- en oriowormen. Maar ik zie dat meer als extraatje? Toen Pepper een keer was ontsnapt heeft ze uit een bakje heel veel wormen lopen schransen, toen moest ze overgeven :Y)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:48

hahahaha :') vreetbuil.

Ja ik ben er zelf altijd van om zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven wat betreft voeding. Zeker als het om gewicht gaat, doe ik bij mijn katten en paard ook, als je een dieet aanbiedt wat dichtbij de natuurlijk voeding ligt, dan is dat beter voor het darmstelsel, wat dan ook altijd weer een gunstig effect heeft op de stofwisseling/gewicht. Kan geen kwaad om het te proberen, kijken naar een variatie van insecten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 13:48

Echt een dikkerdje idd :)) Lastige is dat je ze samen houdt, dus er bestaat de kans dat zij veel meer eet dan de ander en dat kun je ook niet goed doseren.

Zwemmen is een optie voor egels met overgewicht mits ze water een beetje leuk vinden en 99% vindt het een hel, dus dat is een beetje een last resort.
Enige wat echt helpt is activiteit stimuleren maar dat kan lastig zijn, ik heb ook zo'n dame die liever lui is dan moe...

Kattenvoer is natuurlijk eigenlijk niet ideaal en heeft vaak te weinig vezels dan wat egels vermoedelijk nodig hebben. Erg veel is er nog niet over bekend maar er wordt vermoed dat dit een link heeft met overgewicht (dus een gebrek aan vezels). Hoogstwaarschijnlijk halen egels hun vezels met name uit het exoskelet van insecten, aangezien ze chitinases bezitten die chitine om kunnen zetten.
Veel verschillende soorten insecten (ik vind persoonlijk 5 het minimum, voer zelf 10+ soorten) voeren en dan het liefste die rijk zijn aan chitine kan mogelijk meehelpen met afvallen, naast dat het natuurlijk gewoon een dagelijks deel van het dieet zou moeten uitmaken imo - veel mensen geven er een paar per week als 'treat', ikzelf vind dat veel te weinig gezien het feit dat het van nature gewoon het hoofdbestandsdeel van hun dieet is.
Verder kan je wat smokkelen met vezelrijke groenten maar het is maar de vraag in hoeverre egels dat echt goed kunnen verteren, dus ik zou daar niet teveel van geven.

Edit: levende insecten zijn beter dan gedroogde, van die laatste kunnen ze (in grotere hoeveelheden) verstopping krijgen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:00

Jemig... 11 soorten insecten! Wat geef je dan allemaal? Ik heb krekels geprobeerd maar ben als de dood |( toen doosje ingevroren, maar die wilden ze niet meer eten. V.w.b. de wormen, ze krijgen elke dag een stuk of 7-8 meelwormen denk ik? Als ik moriowormen heb krijgen ze er 2 of 3 per dag. Dat dus uitbouwen? Hoeveel geef jij dan, Fenrir?
En gekookte kip? Dacht dat dat ook goed is voor ze.

En zwemmen.. zal vanav eens proberen in bad :D Ben benieuwd! Laat haar in ieder geval ook zoveel mogelijk in de kamer lopen. Zet dan altijd een huisje en fleecekleedje buiten de kooi zodat ze ook lekker weg kan kruipen, maar ze racet lekker rond!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 14:13

Even denken... meelwormen, moriowormen, wasmotten (larven), buffalowormen, dola's, phoenix wormen, dendrobena, krekels, sprinkhanen, dubia kakkerlakken, reuzenslakken (de baby's), pissebedden...
Misschien dat ik nog wat vergeet (het zijn er 12 zie ik nu :P ). Overigens geef ik niet alles met grote regelmaat. Een dola bijv. is net een zak patat met mayo voor je egel, dus die zou ik niet geven aan een dier wat moet afvallen. Wasmotten zijn ook vrij hoog in vet.
Voor dieren met overgewicht vind ik dubia's prettig, ik heb zelf een hekel aan krekels dus die voer ik ook niet zo vaak (herrie en ze springen), dubia's zijn imo ideaal.
Op internet zijn wel lijsten te vinden van voederdieren met hun vetgehalte etc.

Wat ik geef is aangepast per dier of ze juist meer vet moeten of niet enz. maar ik heb als basis 3 soorten katten/hondenvoer gemixt (droogvoer) om op 'safe' te spelen zodat ik iig weet dat ze de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen (tot nu toe lijken egels het wel oké te doen op kattenvoer en er is niks beters, dus dan maar even zo) en verder krijgen ze dus sowieso de insecten maar ook rauw of gekookt vlees, ei, af en toe wat fruit/groente, pinkies en stukjes eendagskuiken (uiteraard uit de vriezer, niet levend)
Ik maak mixen die ik invries in ijsblokjesvormen en 1 blokje is dan gewoon een portie die ik dan geef ipv kattenbrokjes en icm insecten en soms nog wat anders.

Als je wil lachen :')

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:21

Wasmotlarven heb ik eens geprobeerd, eten ze niet. En heb een keer een doosje krekels om laten vallen, drie weken later kwam ik ze nog tegen. Brrrr.

Dubia's durf ik wel denk ik :D kan ik ergens insecten online bestellen? Meelwormen koop ik gewoon in een dierenwinkel, morio moet ik bijv al bestellen. Duurt dan weer een paar dagen. Grote dierensuper waar ik ook vaak kom heeft wel krekels, sprinkhanen, wasmotlarven en meelwormen, maar dat was het dan ook.

En dat filmpje :D hilarisch. Die is écht dik!

Ijsblokjes invriezen heb je me eerder getipt, alleen die van mij lusten bijna niks :( Bij vorige baasje kregen ze alleen kattenvoer en heel soms een wormpje. Enige is dus gekookte kip, gebakken of gekookt ei, heeeel soms eten ze stukje appel, courgette. Dat was het wel. Beeeetje verwend.
Laatst bijgewerkt door Mloes op 22-09-16 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:22

Rauw vlees kunnen ze wel hebben dus? Doe je dan zelf mixen of gebruik je die vleesworsten van bijvoorbeeld BARF?