Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:44

Als je er nu nog bij wilt zetten, zul je er ook twee aan moeten koppelen.
Als je maar één kippetje erbij zit zal die buitengesloten worden.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:03

Onze Wyandotjes zijn zowat kaal van het ruien :oo Overal liggen veren (te veel om op te eten blijkbaar), eentje heeft bijna geen staart meer over... Dit komt toch hopelijk nog wel goed voordat het ècht koud wordt? En zou ik ze moeten ondersteunen met iets extra's? Ze krijgen uiteraard gevarieerd voer, gras en groenten.
Overigens leggen ze nog steeds eieren, dus dan zal ik me toch niet al te veel zorgen maken :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:34

Een van onze stalwyandotjes is ook flink in de rui geweest, zij is nu weer in de herstelmodus zeg maar.

Het is wel precies op schema, want voor de rui wordt meestal oktober/november aangegeven. Het kan met een week of 2 weer helemaal de goede kant op gaan, dat kan snel gaan.

Als de kippen gewoon goed te eten krijgen is ondersteuning niet echt nodig, maar eens per week wat yoghurt en/of een gekookt geprakt eitje geven kan nooit kwaad.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:39

Rode zijdehoentjes van kinderboerderij zijn verhuisd van mij naar de boerderij. Grasmatten zijn gelegd langs nieuwe kippenhok, dus mogen binnenkort naar buiten over een weekje. Kunnen ze ondertussen aan de geluiden wennen en het nieuwe hok.
Denk maar 2 hanen, dus dat zit goed ghehe.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:19

Welke kriel soorten zijn vrij eenvoudig tam te maken?

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:39

Mijn wyandotte kriel is heel tam :) Maar de ander niet, daar ben ik niet zo vroeg mee begonnen omdat die van mijn broertje is :+ dus je moet dan wel echt van vroeg af aan beginnen. Maar met mijn kip kan ik echt allés! :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:17

Je hebt zoveel krielen die tam worden. Ligt eraan hoeveel tijd je erin steekt en hoe je ze benaderd.
Onder tam versta ik dat ze niet je wegrennen en bij je komen voor te eten.
Kippen zijn geen knuffeldieren die je oppakt en knuffelt.

Heb je nog geen kippen? Heb je al een hok en een ren?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:26

Ik heb een hok en een ren in aanbouw ;) heb vroeger barnevelders en Drentse krielen gehad.
Mijn buren hebben kuikens van 3 mnd oud, kruising Hollandse sabelpoot x zijdehoenders, en aks ik roep "kippies!" Komen ze gelijk naar me toe gerend ;) eten uit m'n hand... Nouja, zoiets vind ik dus erg leuk ;)

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:36

Laptopmuis schreef:
Je hebt zoveel krielen die tam worden. Ligt eraan hoeveel tijd je erin steekt en hoe je ze benaderd.

Ik knuffel met mijn kip :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:37

Haha, dat zal zeker wel lukken met de meeste krielen. Welk ras je kiest ligt vooral aan de ruimte.
Je hebt namelijk grote krielen en kleinere krielen.

Deze pagina is heel informatief over de huisvesting van kippen: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... 28&t=23554

Daarnaast moet je je afvragen. Wat voor kip zoek je?
- Wil je een kip die veel eieren legt (dus bijna dagelijks een ei) of een kip die gewoon gemiddeld legt (elke week 3 eieren voldoende per kip)?
- Wil je kippen die broeds kunnen worden of mogen ze niet broeds worden? (Broeds wil zeggen dat ze op de eieren blijven zitten en die uit willen broeden. Ze gaan vaak gewoon door als je de eieren weg pakt en je zal ze dan apart moeten zetten en broeds af maken maken)
- Wil je kippen die een bepaalde kleur ei leggen of maakt niets uit?
- Wil je kippen met veren aan de poten of liever niet? Of maakt het niets uit?
- Wil je dat je kippen nog een bepaalde kleur hebben? Of wil je kippen met verschillende kleuren?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:37

Pina22 schreef:
Laptopmuis schreef:

Ik knuffel met mijn kip :D

Vraag is dan in hoeverre je kip dat leuk vind dat je met haar knuffelt :).

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:42

Laptopmuis schreef:
Vraag is dan in hoeverre je kip dat leuk vind dat je met haar knuffelt :).

Ja, dat is waar :) nouja, niet knuffelen :) maar op schoot en dan gewoon een beetje kriebelen. Ze is een keer zelfs in slaap gevallen! Dan zal ze het niet vervelend vinden toch? Ze kan ook gewoon weg als ze wil (ik hou haar niet vast) en dat doet ze dan ook :P.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:56

Ik wil geen zijdehoenders en geen pluimpoten ;)
Kleine, sierlijke kipjes om te zien.
(Zilver) gezoomd vind ik heel mooi, maar op stal hadden we ook een wit kipje met zwarte staart en kop, en die vond ik ook heel mooi.
Broeds tja, liever niet, kunnen ze een flink jasje van uit doen.
Elke dag een ei mag, hoeft niet. Eitjes zijn wel lekker ;)
Kleur ei lekker belangrijk ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:36

Geen pluimpoten dus, niet broeds en gezoomd :P.

(De wit-zwarte die je beschrijft kan een chabo wit zwartstaart zijn geweest.)

Wat bij je past zijn misschien:
- Antwerpse baardkrielen.
Zijn er in vele soort, zijn actieve kippetjes. (http://www.antwerpsebaardkriel.nl/).
- Barnevelder kriel.
Zijn rustige kippen en zijn er in dubbelgezoomd en blauw dubbel gezoomd (ook in wit en zwart). (http://www.zeldzamerassen.nl/De%20Barnevelder)
- Chabo.
Leuke actieve kippetjes, zijn er in heel veel kleuren. (http://www.chaboclub.nl/)
- De Hollandse kriel.
Is eigenlijk een gewone krielkip die er ook in veel soorten is. (http://www.hollandsekrielen.nl/)
- Sebright.
Zijn ook actieve kippen zijn mooie sierlijke kippen. Wel komt in dit ras vaak marek voor dus zou je bij een goede fokker de dieren moeten halen. (http://www.sebrightclub.nl/)
- Serama.
De kleine en sierlijke variant van de Chabo, zijn nog geen vaste kleuren in dus komen in alle kleurtjes voor. Worden in Amerika als huiskip gehouden. (http://www.seramaclub.nl/)
- Wyandotte kriel.
Makkelijke krielen en zijn er ook in vele kleuren. (http://www.wyandotte-kriel.nl/)

Veel krielen worden wel graag broeds. De wyandotte kriel is bijvoorbeeld ook een goede broeder.
Als je echt geen broeders wilt kan je best voor sebright of barnevelder kriel gaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:44

Watermaalse baard krielen ze zijn hier erg leuk.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:27

Antwerpse- èn watermaalse baardkrielen zijn echt tof! (En heel klein, en volgens mij het enige kippenras met bruine, ipv oranje ogen)
Die zwart-wit-zwarte zou ook een lakenvelder kunnen zijn. Ik wil hiervan de buff-kriel-variant (zie pg19 geloof ik), dan zijn het Vorwerkers. Met deze laatste 2 rassen heb ik nog geen ervaringen opgedaan. Over 3weken -jee, duurt nog heeel lang- kan ik mijn kipjes gaan halen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:47

Lakenvelders zijn echte stresskippen, niet geschikt voor een kleine tuin. Hebben echt een grote ruimte nodig. Hebben er jaren mee gefokt, maar vonden nu geen geschikte haan en helaas nog maar 3 hennen over van de toom.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:56

Wat versta je onder meer ruimte?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:48

Laptopmuis schreef:
Lakenvelders zijn echte stresskippen, niet geschikt voor een kleine tuin. Hebben echt een grote ruimte nodig. Hebben er jaren mee gefokt, maar vonden nu geen geschikte haan en helaas nog maar 3 hennen over van de toom.

Hoorde ik ook al, dat de lakenvelder nerveus is en vliegerig. Ik gok dat die echt royaal de ruimte moet hebben. In een grote ren, of héél goed beveiligde tuin vermoed ik.
Heb je toevallig ervaringen met de eerder genoemde Vorwerk-kriel? (Die echt wel anders, meer landhoentype (kleiner en zwaarder gebouwd) en relaxter schijnt te zijn)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 23:01

Pina22 schreef:
Mijn wyandotte kriel is heel tam :) Maar de ander niet, daar ben ik niet zo vroeg mee begonnen omdat die van mijn broertje is :+ dus je moet dan wel echt van vroeg af aan beginnen. Maar met mijn kip kan ik echt allés! :D

Wyandotte heb ik dus hele andere ervaring mee, schuw ding ook al kende die oppakken enz al vanaf kuiken af aan.

Cohins zijn naar mijn ervaring een stuk makkelijker, ik heb daarom ook mijn wyandotte eruit gedaan en Cohins erbij genomen.

Edit : geen pluimpoten zie ik ... stja dan heb je niets aan cohins haha

Stef, hoe staat het er voor met je ren ? al bijna af ?

Ik heb nieuwe krul foto's zal zo eens spammen <3

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 23:20

Een van de kuikens die ik van het voorjaar spamde, mams was de wyandotte ( columbia kleur als ik het goed heb )
en paps zilvertarwe cohin.
Kleurtje is erg apart geworden, wit met beige
Afbeelding

En de krulletjes ,hoop toch echt dat ik daar ook nog wat kuikens van krijg volgend voorjaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:01

Happinez schreef:
Pina22 schreef:

Wyandotte heb ik dus hele andere ervaring mee, schuw ding ook al kende die oppakken enz al vanaf kuiken af aan.

Cohins zijn naar mijn ervaring een stuk makkelijker, ik heb daarom ook mijn wyandotte eruit gedaan en Cohins erbij genomen.

Edit : geen pluimpoten zie ik ... stja dan heb je niets aan cohins haha

Stef, hoe staat het er voor met je ren ? al bijna af ?

Ik heb nieuwe krul foto's zal zo eens spammen <3

Cochin minus pluimpoten = Orpington!

En tam.... tja... laat ik het zo zeggen: ik probeerde gisteren een boek buiten te lezen, maar dat valt nog niet mee met drie kippen op je schoot <3

Ik heb overigens ook heel lang naar 'niet broeds' gezocht, maar heb dat uiteindelijk los gelaten... Dan maar een paar keer broeds af maken.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 07-10-13 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:02

LadyMadonna schreef:
Wat versta je onder meer ruimte?

Toch wel een buitenren van rond de 25 - 30 m2. Of het moet een overdekte ren zijn.
Had hier iemand uit het dorp 2 kippen gegeven, twee Lakenvelders. Had een ren van 10 m2. Daar bleven ze echt niet inzitten.

Zijn geen makkelijke kippen, zijn wel mooi. De Vorwerkhoen is een stuk rustiger.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:58

Ze krijgen in eerste instantie een ren van ca 5x2. Als mijn hond er goed aan gewend is en er niet achteraan jaagt mogen ze los door heel de tuin. Dat is, geschat, zo'n 70 m2.
Verder absoluut geen haast, hok staat op z'n plek, heb nog gaas liggen om de voorkant van de "ren" mee dicht te maken, maar moet daar nog wat hout voor halen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:04

Laptopmuis schreef:

O echt, wel :D

Heerlijk die knuffelkippen <3 ik nam de kuikens zelfs mee naar bed, gingen ze gezellig met mij een dutje doen (gewoon overdag). Liefst kropen ze in mijn nek, lekker warm. Heb er hele mooie beelden van, hoe heerlijk ze ook op schoot zaten <3 ze zaten rustig een uur op je schoot en o wee als je ze eraf wou zetten haha
Vroeger had ik een voormalig boerderijkip die het liefst op de schoot sprong.
T is ook maar net wat ze gewend is, heb 1 kip die het geweldig vindt om rondgedragen te worden. Als ze het zat is merk je dat ook.
Ik maak er heerlijk knuffelkippen van als ze het willen <3 want heb er ook wel kippen tussen (gehad) die het al ruig genoeg vonden om wat voer uit je hand te pakken, laat staan dat je die zo even op kon pakken. Dus die laat ik ook lekker.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-10-13 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt