Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:00

Jup dat doe ik ook altijd :j en dan met name het spul dat in hun nestje heeft gelegen. De dames slapen in een kokosnoot en die stop ik zo vol mogelijk met oud vulsel, die zet ik dan weer in de nieuwe kooi. Dat helpt wel :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:03

Nestspul laat ik altijd zitten, de rest moet allemaal weg omdat het echt op is na twee maanden. Dan ligt er bijna meer karton n dan iets anders.

Nou, ze moeten maar zes keer per jaar eruit dus dat overleven ze wel ;) .

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:04

Sinds ik het doe zijn ze inderdaad minder gestresst :D

Ik haal ze er wel iets vaker uit, omdat ik ze af en toe in de hand wil hebben, meestal zet ik ze even op de kooi, heel soms in hun ren :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:07

Hmm ik weet toch niet of ik het daar mee eens ben, mijn dames zitten in een 80cm bak met 2 plateau's, als bodembedekking een heel pak chipsi, een paar handen supasoft en wat hooi. Sinds een paar dagen hebbdn ze een schoenendoos met daar wat gangen in en sinds dien zie ik ze niet meer in de hoeken graven. Ik denk dus niet dat het van verveling of stress doen, hier doen ze het namelijk niet als ik de bak verschoond heb of als er iets is veranderd.

Haal jij de bak om de 2maanden leeg? Dat vind ik echt veel te weinig, doe het zelf maximaal om de maand..

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:09

Ik doe het 1x in de 3 maanden ongeveer := Niet zo vaak in ieder geval!
De gerries piesen vrijwel altijd in hun zandbakje, dus die verschoon ik (vrijwel) iedere dag.
Verder ligt er een laag zaagsel in van ongeveer 35cm, dus ze kunnen er best lang mee doen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:11

Ik kijk per keer. Als ik een handvol spul pak en er zitten nauwelijks poepjes in, dan ishet nog geen tijd om te vervangen... Meestal eens per 1-2 maanden is het vuil.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:12

Jap, om de twee maanden. Er zitten wel 2 grote pakken bodembedekking in (grote bak), en ze de gerries zijn ook zindelijk, dus de bak vervuilt maar heel traag.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:23

Bij mij poepen ze ook bijna altijd wel in het zandbakje, maar ik vind na het verschonen ook zat keutels onder in de bak die je in eerste instantie niet ziet zitten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:29

Nou, hier niet, alles blijft proper op een enkel keuteltje na. Wel handig :j.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:01

Hier wordt de kooi ook ca. alle twee maanden proper gemaakt. Meer is echt niet nodig.

Vraagje om ideetjes:
Ik werk op een basisschool en organiseer mee de vakantieaktiviteiten. Eén week zouden we het thema dieren nemen en zou ik mijn gerbils meenemen en een week op school laten staan. Nu weten de collega's helemaal niks van gerbils en ze zouden het leuk vinden als die week elke dag 2 of drie kinderen iets met de gerbils mogen "doen". Zij dachten dan aan voederen of zo. Zou natuurlijk gaan; ik heb drie gerbils dus dagelijks een hapje kan wel. Maar het is volgens mij minstens zo leuk om er andere dingen in te mogen leggen. WCrolletjes uiteraard (actie! 8-) ). Maar misschien hebben jullie ook nog leuke ideeen wat kinderen van 7-10 jaar met de gerbils kunnen doen. Let wel, de diertjes mogen de bak niet verlaten!
Ik zelf dacht bijvoorbeeld dat het ook leuk zou zijn om de kinderen iets voor de gerbils te laten knutselen. Een doolhof of zo. Dan moet ik ze uiteraard wel verwittigen dat het allemaal kapot geknaagd wordt :') Maar misschien hebben jullie nog andere ideeen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:05

Je kunt ze wilgentakjes laten zoeken en daarmee kan je (met touw) een soort speelrekje van maken. Sowieso kan je al veel doen met touw, eierdozen, wcrollen etc (die ze dan zelf meenemen van huis :j )
Als je er wat eten in verbergt ben je er zeker van dat het kapot geknaagd zal worden :D

Wel een leuk idee!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:33

Heb niet zoveel verstand van kinderen en wat ze aankunnen op die leeftijd, maar eventueel iets klein maken van (geschikt) hout voor in het hok? Hoeft niets spectaculair te zijn, maar een tunnel of een hokje/huisje zit niet zo ingewikkeld in elkaar denk ik.

En natuurlijk kunstwerken van karton :j.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:00

Afbeelding

Ze zijn er :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:14

Ze zijn leuk!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:22

Ik heb ze de namen Pier en Pol gegeven :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:14

Die zandkleurige lijkt exact op één van mijn vrouwtjes :D

Okee mijn dames hebben gisteren bijna non stop zitten graven in hun bloempot :\ was bedoeld als zandbad maar ze rollen er nauwelijks in volgens mij. Al het zand wordt er ook uit gesmeten. Nja, dan niet, their loss :') De mannetjes houden het wel netjes.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:01

Ik weet niet wat er aan de hand is hier, maar de dames rennen af en toe ineens heell hard weg om vervolgens kei hard te gaan zitten roffelen. Dan blijven ze heel lang boven op het plateau zitten, gaan ze weer in hun nestje om 5 minuten later weer ineens in paniek naar boven te schieten...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:02

Roffelen is om andere te waarschuwen voor gevaar. Zijn ze niet ergens van geschrokken, of heb je nog andere dieren, een hond of kat ofzo?
Een raar beest/insect in/naast het hok?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:06

Ik heb een hond maar die kennen ze inmiddels wel en die ligt gewoon te slapen... Zie verder niks waar ze van zouden kunnen schrikken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:08

Oke, is er iets raars in het nestje?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:15

Voor zo ver ik kan zien niet := Heb ze maar een wc rol met daarin hooi en wc papiertjes gegeven als afleiding.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:16

Vreemd :=

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:18

Ik snap er ook niks van :') Amy is nu bezig met die wc rol, gaat gewoon het nestje in, zit rustig te eten. Maar Zoefje zit al een hele tijd in het zandbakje de kat uit de boom te kijken terwijl zij altijd het brutale meisje is :=

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:28

Ik zie het probleem al.... Zoefje mag het nest niet in, dan wordt ze aangevallen... Hellepie?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:49

WinSel schreef:
Denk niet dat dit de bedoeling is...
Je kan em beter op de bokt markt zetten

ow sorry! ik zag dit topic en ik dacht misschien is er een liefhebber die interesse heeft. De boktmarkt heb ik geen zin in.

Veel plezier met jullie gerbils!