Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaNH

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:07

He bah wat vervelend zeg. Een ratje die raar ademt en in een hoekje zit is niet goed.. Hoe oud is die? Hij kan wat gestressed zijn van de reis en het missen van zijn maatjes.. Maar daar gaan ze niet raar van ademen volgens mij.. Hmm. Houd je ons op de hoogte?? Ben benieuwd wat de DA er morgen dan van zegt!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:11

Hij is bijna 2 ongeveer. Stress kan ja, We zullen het morgen zien. Hij is in ieder geval in goede handen :)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:14

Nou ben benieuwd wat er gezegd en gedaan gaat worden. Laat je het ons weten? :)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:47

Hee, mijn ratje niest af en toe en maakt soms rare geluiden, moet ik er mee naar de dierenarts? Weet iemand wat hij heeft? Iets met de luchtwegen ofzo?

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:03

heb je je ratje al lang? wat voor bodembedekker gebruik je? iets nieuws aan je hok toegevoegd waar stof in kan zitten?
die van ons niesten ook en maakten af en toe een beetje rare geluidje, wij zijn ze toen multivitamines voor knaagdieren gaan geven (druppeltjes in het water) en dat werkte echt!
maar als je het niet vertrouwd zou ik gewoon even raad vragen bij de dierenarts.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:12

MirandaNH schreef:
Nou ben benieuwd wat er gezegd en gedaan gaat worden. Laat je het ons weten? :)

zeker :)

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:06

:Y)
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:09

Als je verkouden bent? *Ik ben nooit super erg verkouden* Gewoon pakken maar wanneer ze een kusje komen geven je hand ervoor. :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:19

in elk geval niet over ze heen hoesten en niet in je mond stoppen zou ik zeggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:20

Ahhh ik wou ze net in mijn mond proppen ;( ( alleen moet ik wachten tot ik verkouden ben :Y) )

:+

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:26

Ah waarom niet dat doe ik nou altijd :+

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:54

Ik laat ze op bed lopen en ga er dan bij zitten/liggen, als ze dan op me klimmen en bij mijn mond komen trekken ze met hun pootjes mijn mond open! (auw!!) Niet fijn die nageltjes in je lip. Verder was er laatst ook 1 verkouden toen ik het ook was. Ben er dus erg voorzichtig mee nu. Gewoon goed mijn handen wassen voor dat ik ze pak, en niet bij mijn gezicht houden.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:00

Ik heb ook 3 ratjes. Moor is mijn zwarte, bejaarde vent. Hij heeft helaas achterhandverlamming, een blind oogje en 2 grote tumoren, maar zolang hij zich hierdoor niet laat tegenhouden mag hij lekker bij me blijven. Hij wordt al bijna 3 dus heb besloten, dat ik heb hem niet laat opereren aan zijn tumoren.
Pepijn en Abel zijn mijn pubers van 6 mei (geen broertjes). Pepijn is een mink dumbo en Abel een zwarte dumbo berken rex.

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:58

Kan me voorstellen dat je hem niet meer laat opereren. Bij mijn 1 jaar oude man die gecastreerd werd waarschuwde ze me al dat hij misschien niet wakker werd omdat ze zo gevoelig zijn voor narcose. Gelukkig is Danny een sterke vent. Maar als ze al zo oud zijn is de kans ontzettend groot dat ze niet meer wakker worden.

Merken meer mensen dat ratjes uit een dierenwinkel totaal anders zijn dan ratjes van een fokker/hobbyfokker? Niet alleen lichamelijk maar ook mentaal?
Ik had Floris en Guus (Guus is helaas overleden bij mijn ex) uit de dierenwinkel gehaald. En Guus was altijd al een beetje ... euh niet zo snugger en niet sociaal naar de andere toe. Hij werd gepest en trok zich altijd terug samen met Floris. Nu Guus weg is doet Floris het wel beter, maar toch gedraagt hij zich .. anders...ze waren ook kleiner trouwens. Ik koop nooit meer ratjes uit een dierenwinkel. De ratjes die ik nu heb zijn zo ontzettend tam en aanhankelijk en gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:53

Chihiro schreef:
Kan me voorstellen dat je hem niet meer laat opereren. Bij mijn 1 jaar oude man die gecastreerd werd waarschuwde ze me al dat hij misschien niet wakker werd omdat ze zo gevoelig zijn voor narcose. Gelukkig is Danny een sterke vent. Maar als ze al zo oud zijn is de kans ontzettend groot dat ze niet meer wakker worden.

Dat ligt aan de narcose. :) Injectienarcose is erg link bij ratten, een goede DA kan dat wel maar er zijn er te veel die het niet goed doen vanwege te weinig kennis. Gasnarcose is veel veiliger (geldt natuurlijk ook dat het goed moet gebeuren), daar komen bijna alle ratten weer probleemloos uit. Het is doodzonde dat er zo weinig dierenartsen met verstand van ratten zijn.

Ik heb nog nooit ratjes uit een rattery gehad, denk ook niet dat ze er ooit gaan komen, dus uit eigen ervaring kan ik niet spreken. Maar het is wel logisch dat ratten die een goede start hebben gehad, zowel fysiek, sociaal als mentaal, het later in hun leven beter doen dan broodfokratjes die uit totaal verkeerde omstandigheden komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:13

Ik had Luna uit de dierenwinkel, ze mocht 2,5 worden. Helaas waren haar laatste maanden niet leuk : heel erg afvallen en niks meer doen. Ik overweeg haar in te laten slapen maar Luna was doodsbang voor de DA.. Mijn ouders zeiden dat ze geen pijn had en zo zag het er idd ook uit. Het ging iets beter, dus ik had weer hoop. Dus ik liet het inslaap idee achter wegen. Tot het weer zo slecht ging: Zei ik op een maandag "We moeten haar laten inslapen, het gaat zo slecht!" We keken het nog even aan want ja, Luna zou het niet leuk vinden bij de DA. De dag daarop, of de dag daarop... Was het middag ik ging bij Luun kijken, ik wou haar wekken met mijn stem. Ze reageerde traag en werd wakker. Tijdens het eten kreeg ik een raar gevoel, alsof er iets mis was? Na het eten keek paps in het hok en ik zei lachend : "Houd ze jullie ook voor de gek, kijk ze slaapt gewoon diep." Maar ik keek in het hok en ze lag met oogjes gesloten, ik zag geen ademhaling. Dat had ik die middag ook niet gezien. maar ze reageerde niet meer, nergens op. De tranen schoten in mijn ogen, mijn ratje Luna. Met wie ik altijd alles deelde, zij troostte mij zo vaak. Mijn ratje Luun, dood.. Met alle ups and downs, en vooral dat je mij overal steunde. Mijn trots, weg weg van hier bij mij ;(

RIP Luna, je was de beste rat die ik kon wens meisje, ;( Alweer een halfjaar weg bij mij ;( (voor precieze datum geboorte weet ik niet, ze is 24 januari gekocht, dus gok dat ze eind december was geboren. Jaartal 2009 kwam ze bij me volgensmij.. Overleidingsdag : Volgensmij 28 juni.

(AUB, geen rel tegen mij dat ik haar niet eerder liet inslapen, want er waren ook verbeteringen te zien. Helaas tijdelijk)

Wel fijn om dit van me af te hebben geschreven. Het onderwerp ligt nog steeds erg gevoelig bij mij. :)

------------

Dit verhaal schrijf ik hier aangezien het meisje voor de rest 1x schurft had gehad. Een heel gezond ratje. En ik moet er nog altijd om lachen : Luna bij de DA voor onderzoek naar wondjes (schurft) en die schoot zo de nek in van de DA-assistente :')

Luna was klein toen ik haar ophaalde uit de DW. Maar Charlie en Lotte die uit een rattery komen waren ook erg klein.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:51

Ik zou heel graag een siameesje uit een rattery willen om de doodeenvoudige reden dat ik hoop dat die minder angstig is, de Garpjes zijn nu pas echt nieuwsgierig naar me. Maar qua gezondheid weet ik niet hoe de Garps zich gaan houden, de longontsteking is iig weg.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:51

vandaag is die man met Jojo naar de DA geweest, en hij heeft een lichte luchtweginfectie. Nu gaat hij naar zutphen om daar z'n oude daagjes te slijten in een rattenopvang voor oude ratjes.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:25

mcsjelle, welkom! :)
Sophie, waar zit die opvang in Zutphen ergens dan? Is dat enkel voor oude ratjes? Ik woon namelijk vlak bij Zutphen en als ze ook een 'gewone' opvang zijn die ook herplaatsten kan ik daar wellicht m'n volgende ratjes wel zoeken :)

die van mij zijn sociaal ook niet goed, ook dierenwinkelgevalletjes. En Iduna is heel erg teruggetrokken en voor m'n gevoel niet echt rat, ze heeft moeite om te klimmen enzo, ze is ook wat zwaarder en slaapt veel. Lilith is juist heel druk maar ook onderling doen ze soms rare dingen. Nou weet ik niet of het anders is met opvang- of ratteryratjes natuurlijk, maar dit is wat ik aan henzelf merk.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:31

Ik heb het net gevraagd aan die man :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:22

Het is een kleine opvang, iemand die gewoon van ratten houd met ongeveer 8 ratten van boven de 2 jaar.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:57

Ach wat jammer van jou Luna

Met onze Luna gaat het heel goed iemand een gokje doen voor wanneer de rittens zijn? Ik heb echt geen idee wanneer ze gedekt is dus raden maar :D foto's zijn net gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik vind het zo spannend

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:18

ahwwww, wat een schatje!

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:56

Quinzy: Het lijkt wel of ze op springen staat :')

Over het verschil qua karakter uit dierenwinkel of niet. Mijn vrouwtjes komen ook uit een dierenwinkel. Ze klimmen goed, zijn gezond, zijn sociaal er valt helemaal niks op aan te merken. Behalve dat louise nu heeft uitgevonden dat ze in mijn tenen kan bijten _O- Dan duw ik haar weg en komt ze net zo hard weer terugrennen. Het is net een pitbull := Van de week had ze mijn oorbel ook al uit mijn oor getrokken en rende er keihard mee weg hahahaha _O-

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:07

Over ratten in de dierenwinkel daar kan ik dit over zeggen dat hangt geheel af van de persoon die in die dierenwinkel verantwoordelijk is voor de dieren.
Bij ons in de winkel ben ik dat en ik maak de ratjes zoveel als ik kan tam. Als ik 2 weken vrij ben is dat verschil enorm groot de ratjes zijn dan doodsbang en moeilijker handteerbaar.
Dus als je al naar een dw gaat voor een ratje (wat ik niet aanraad de opvangs zitten al vol) kijk dan wel of het een winkel is waar de mensen toch een beetje begaan zijn met de dieren want, deze zijn er ook.